Vivotech Oy

Helsingin yliopiston testi: SARS-CoV-2 kuolee UVC-valoa käyttävässä latauskaapissa

Helsingin yliopisto on testannut UVC-valon vaikutusta elävään Covid-19-virukseen mobiililaitteen pinnalla. Testi koski Vivotech-yrityksen UVC-valolla steriloivan latauskaapin tehoa virukseen. Testi osoitti, että virus kuolee tablettitietokoneen lasipinnalta, kun laite on UVC-valossa Vivotech R10 -latauskaapissa viiden minuutin ajan.
Covid-19 kuolee täysin tablettitietokoneen lasipinnalta, kun laite on UV-C valossa Vivotech R10 -latauskaapissa.

Helsingin yliopisto testasi Covid-19-viruksen säilymistä tablettitietokoneen lasipinnalla Vivotech R10 UV-C -latauskaapissa 27.4.–8.5.2020. Kyseessä on steriloiva latauskaappi, jolla voi puhdistaa kymmenen mobiililaitetta yhtä aikaa. Testi suoritettiin Vivotechin toimeksiannosta.

– Testissä elävää Covid-19-virusta levitettiin tablettitietokoneen lasipinnalle. Viruksesta otettiin näytteitä ennen UVC-valokäsittelyä ja sen jälkeen tablettia pidettiin Vivotech R10 UV-C -laitteessa viiden minuutin ajan. Virus inaktivoitui täysin, eli viljellyissä soluissa ei enää havaittu minkäänlaisia merkkejä viruksen kasvusta UVC-valokäsittelyn jälkeen, uhkaavien infektiotautien apulaisprofessori Tarja Sironen Helsingin yliopistosta kertoo.

– Koe suoritettiin kaksi erillistä kertaa samalla menetelmällä. Testissä käytetyt viruspitoisuudet ovat huomattavasti korkeammat kuin ne, joita yleensä havaitaan laboratorio-olosuhteiden ulkopuolella, Sironen jatkaa.

Euroopan ensimmäinen testi UVC-valon tehosta Covid-19:een

Steriloivat latauskaapit ovat olleet espoolaisen Vivotech-yrityksen valikoimassa kahden vuoden ajan. Yritys on erikoistunut lataus- ja puhtausratkaisuihin.

– Testitulos ei yllättänyt, sillä tiesimme, että steriloiva latausasemamme pysäyttää myös tavallisen influenssaviruksen ja mm. vatsatautia aiheuttavan E. Coli-bakteerin leviämisen tehokkaasti. Tulos on kuitenkin alalla käänteentekevä: tämä on tietojeni mukaan ensimmäinen kerta Euroopassa, kun UVC-valon vaikutusta on testattu Covid-19-virukseen, Vivotechin toimitusjohtaja Janne Räsänen toteaa.

Vivotechin steriloivia latauskaappeja on esimerkiksi HUS:n lastensairaalassa sekä oppilaitoksissa eri puolilla maata.

– Erityisesti alakouluissa steriloivat latauskaapit ovat osoittautuneet tarpeellisiksi. Kouluissa on paljon yhteiskäytössä olevia tabletteja, joita aiemmin on puhdistettu vain harvoin. Yhteisesti käytettävässä mobiililaitteessa voi olla jopa 18 kertaa enemmän haitallisia mikrobeja kuin esimerkiksi wc-istuimen kahvassa, Räsänen jatkaa.

Vertailunäytteessä Covid-19 tartutti lähes kaikki solut

Helsingin yliopiston testissä vertailtiin UVC-valoa saanutta virusnäytettä vertailunäytteeseen. UVC-valokäsittelyn jälkeen sekä valolla käsitelty näyte että vertailunäyte lisättiin soluviljelmään, ja näytteitä tutkittiin viiden päivän ajan.

– Jos virus on elinkelpoinen, se voi tartuttaa viidessä päivässä kaikki soluviljelmän solut. Koe osoitti, että käsittelemätön Covid-19-virus tartutti lähes kaikki solut, kun taas UVC-valoa saaneissa soluissa ei havaittu viruksen kasvua, Helsingin yliopiston Tarja Sironen kertoo.

Testi toteutettiin eristystason 3 laboratoriossa. Tämän tason laboratorioissa käsitellään sellaisia mikrobeja, jotka voivat aiheuttaa suurta vaaraa ihmisille, eläimille, ympäristölle tai yhteiskunnalle.

Helsingin yliopiston mukaan testitulos ei välttämättä olisi sama, jos Covid-19-virusta testattaisiin muilla pinnoilla, jos pinnat olisivat eri suunnalla tai eri etäisyydellä UVC-valon lähteestä, jos UVC-valoa käytettäisiin vähemmän kuin viiden minuutin ajan tai jos näytteessä olisi eri määrä virusta kuin nyt testatussa näytteessä.

Miten steriloiva latauskaappi toimii?

• UV-säteilyä on jo pitkään käytetty mm. juomaveden puhdistamiseen ja kirurgien leikkausvälineiden steriloimiseen.
  • UV-valo tunkeutuu viruksen soluseinämän läpi ja estää viruksen perimäaineen jakautumasta. Silloin virus ei voi enää lisääntyä, eli se on kuollut ja ihmiselle vaaraton.
  • Steriloivan latauskaapin toiminta perustuu siihen, että kaapin sisälle laitetaan enintään laitteen sallima enimmäismäärä mobiiililaitteita niille varattuihin telineisiin. Laitteet ovat kaapissa UVC-valossa viiden minuutin ajan, jolloin virukset ja bakteerit kuolevat.
  • UVC-sterilointi on käyttäjälle ja laitteelle täysin harmiton menetelmä.

Janne Räsänen,
toimitusjohtaja,
p. 040 1950 120
janne.rasanen@vivotech.fi

Kuvat

Lataa
Steriloivat latauskaapit ovat osoittautuneet tarpeellisiksi erityisesti alakouluissa, Vivotechin toimitusjohtaja Janne Räsänen kertoo.
Lataa

Vivotech Oy
Riippakoivuntie 14 A1

Espoolainen Vivotech tarjoaa virtaa, puhtautta ja tehokasta viestintää. Yritys on Pohjoismaiden markkinajohtaja mobiililaitteiden latausratkaisuissa ja desinfioinnissa sekä ainutlaatuisten paikkojen digitaalisessa viestinnässä. Vivotechin mobiililaitteiden latausratkaisuja on muun muassa Hartwall Areenalla, huvipuisto Linnanmäellä, Kauppakeskus Kampissa, Vantaan kirjastoissa, Power Parkissa, Aalto-yliopistossa sekä HUS:n sairaaloissa. Vivotechin liikevaihto oli viimeksi päättyneellä tilikaudella 900 000 euroa. Yritys työllistää kahdeksan henkilöä. www.vivotech.fi