Helsingissä tislattiin Suomen ensimmäinen viinaton viina

The Helsinki Distilling Company on tislannut yrteistä ja mausteista ensimmäisen suomalaisen kirkkaan alkoholittoman tisleen. Maukasta Helsinki Nollaa voi ginin tavoin käyttää erityisesti korkealaatuisiin juomasekoituksiin ja drinkkeihin. Alkoholiton kotimainen tisle on laadukas vaihtoehto kuluttajille, jotka välttävät alkoholia, mutta haluavat kuitenkin aidon cocktailelämyksen.

The Helsinki Distilling Companyn tislaajamestari Mikko Mykkänen ja Master Blender Kai Kilpinen ovat muun tislauksensa ohella kehittäneet vuoden ajan prosessia myös alkoholittoman tisleen valmistamiseksi. Ensimmäinen suomalainen ”alkoholiton alkoholi”, juomasekoituksiin sopiva Helsinki Nolla saapuu laajaan vähittäiskauppajakeluun syyskuun alussa. ”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että saamme tuoda laatu- ja terveystietoisten kuluttajien laseihin aidon tisleen, jonka avulla voi hyvällä omallatunnolla rakentaa täydellisen alkoholittoman cocktailin”, iloitsee Mikko Mykkänen. Kuva: Rodolfo Rubio

Helsingin Kalasataman Teurastamolla vuodesta 2013 lähtien toiminut The Helsinki Distilling Company on sataan vuoteen ensimmäinen ja ainoa tislaamo Helsingissä. Se tunnetaan ennen kaikkea luovana, käsityötuotteiden korkeaan laatuun keskittyvänä pientislaamona. Tislaamo on voittanut tisleillään kilpailuja ympäri maailmaa ja tislaamon tislaajamestari Mikko Mykkänen nimitettiin artesaanitislauksen arvostetuimpiin kansainvälisiin tapahtumiin kuuluvassa Destille Berlin -kilpailussa Euroopan innovatiivisimmaksi tislaajaksi vuonna 2018.

Mykkänen ja Master Blender Kai Kilpinen ovat muun tislauksen ohella kehittäneet vuoden ajan prosessia myös alkoholittoman tisleen valmistamiseksi. Ensimmäinen suomalainen ”alkoholiton alkoholi”, juomasekoituksiin sopiva Helsinki Nolla saapuu laajaan vähittäiskauppajakeluun syyskuun alussa.

”Suomalainen cocktailkulttuuri on kasvanut käsi kädessä kotimaisen tislaustaidon kanssa, mikä luonnollisesti ilahduttaa meitä ja muitakin alamme toimijoita. On kuitenkin selvää, että myös alkoholittomien juomien kysyntä on viime vuosina kasvanut ja haluamme tyydyttää myös niiden kuluttajien tarpeita. Olemmekin erittäin ylpeitä siitä, että saamme tuoda laatu- ja terveystietoisten kuluttajien laseihin aidon tisleen, jonka avulla voi hyvällä omallatunnolla rakentaa täydellisen alkoholittoman cocktailin”, iloitsee The Helsinki Distilling Companyn tislaajamestari Mikko Mykkänen.

Helsinkiläistislaamon palkitulla giniosaamisella nollaprosenttinen tisle

Helsinki Nolla saa kiintoisan makunsa helsinkiläistislaamon katajanmarja- sekä muista mauste- ja yrttitisleistä. Ne sekoitetaan The Helsinki Distilling Companyn salaisella reseptillä ja tislaamon kehittämällä innovatiivisella valmistustavalla.

”Riittävästi makua sisältävä Helsinki Nolla mahdollistaa aidon drinkkielämyksen ilman alkoholia. Se ei ole makuvettä, vaan yrttitisleestä ja mausteista valmistettu alkoholiton juoma, joka tukee laadukasta tonic-vettä sekä muita cocktailien rakennusaineita. Nollan hinnan halusimme pitää kuluttajaystävällisenä, jotta yhä useampi pääsisi kokeilemaan myös aitoja alkoholittomia cocktaileja”, kertoo The Helsinki Distilling Companyn Master Blender Kai Kilpinen.

Juomasekoituksiin tarkoitettu Helsinki Nolla on maukkainta laadukkaan tonic-veden kanssa. Nollaa voi hyödyntää myös vähäalkoholisten cocktailien valmistuksessa korvaamalla osan alkoholista alkoholittomalla tisleellä.

Helsinki Nolla

• Hiilihydraatiton, sokeriton
  • Energiaa 1 kcal/100 ml
  • Pullokoko: 0.5 litraa
  • Avattu pullo säilytetään jääkaapissa.
  • Hinta noin 15 euroa.

1,5 cl tuoretta sitruunamehua
1,5 cl sokerilientä
Muteman Ginger Beer -inkivääriolutta
Nolla Muuli 5 cl Helsinki Nolla -tislettä 1,5 cl tuoretta sitruunamehua 1,5 cl sokerilientä Muteman Ginger Beer -inkivääriolutta Nolla Muulin voi rakentaa kuparimukiin tai pitkään highball-lasiin. Täytä lasi jäillä, kaada ainekset lasiin, täytä lasi Muteman Ginger Beer -inkiväärioluella ja sekoita lusikalla kevyesti. Koristele mintun oksalla ja kurkun kuorella.
Tom Nollins

5 cl Helsinki Nolla -tislettä
1,5 cl tuoretta sitruunamehua
1,5 cl sokerilientä tai Agave-siirappia
Muteman Lingonberry Tonic
Sitruunankuorta
Puolukoita
Tom Nollins 5 cl Helsinki Nolla -tislettä 1,5 cl tuoretta sitruunamehua 1,5 cl sokerilientä tai Agave-siirappia Muteman Lingonberry Tonic Sitruunankuorta Puolukoita Rakennetaan pitkään highball-lasiin. Täytä lasi jäillä, kaada ainekset lasiin, täytä lasi Muteman Lingonberry Tonicilla ja sekoita lusikalla kevyesti. Lisää sitruunankuori ja puolukoita makua antaviksi koristeiksi.
Helsinki Nolla, 0,5 litraa.

Kaverin kanssa elämä maistuu paremmalta11.8.2022 08:10:00 EEST | Tiedote

Ihmisen elämänmittaisen mielenterveyden kannalta tärkeitä tunne -, tietoisuus - ja vuorovaikutustaitoja opitaan jo lapsena yhdessä kaverin kanssa. Sen vuoksi jokaisella tulisi olla ainakin yksi kaveri eikä ketään saa jättää ulkopuolelle. Koulujen ja päiväkotien aloittaessa uuden syyslukukauden lasten arjessa mukana olevat Vaasan ja Flora muistuttavat ystävän merkityksestä Kaveruusjulistuksella ja tukemalla mielenterveysjärjestö Mieli ry:n ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä lasten ja nuorten parissa.

Vallilan Konepajalle ETKO Brewing -pienpanimo ja hiljainen suurterassi28.6.2022 10:30:32 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen, vuonna 2017 aloittanut pienpanimo ETKO Brewing laajentaa ja muuttaa toimintansa Herttoniemestä Vallilaan. Historialliseen Vallilan Konepajaan rakennettavan uuden panimokeskuksen myötä korkealaatuisista ja palkituista käsityöoluistaan tunnettu ETKO moninkertaistaa tuotantonsa sekä rakentaa uuden panimon yhteyteen taproom-ravintolan ja tapahtumatilat. Museovirasto ja Helsingin kaupunki ovat myöntäneet uudelle panimolle rakennusluvan, rakennustyöt alkavat syksyllä. ETKO Brewing avasi Vallilan Konepajan -alueelle jo suuren, mutta hiljaisen The Trainfactory Terrace by ETKO -aurinkoterassin.

Viron upeat kesätapahtumat22.6.2022 10:28:05 EEST | Tiedote

Viron monipuolisesta tapahtumatarjonnasta löytyy jotakin jokaisen makuun ja maa on suomalaisille oiva kesälomakohde: se on edullinen, lähellä ja siellä liikkuminen on helppoa niin julkisilla kuin omallakin autolla. Viron runsas tapahtumakesä tarjoaa monenlaisia elämyksiä suomalaiseen makuun ja niiden perään kannattaa lähteä myös Tallinnan ulkopuolelle. Laulumaassa järjestetään luonnollisesti monia musiikkitapahtumia Festivaalien lisäksi lähes jokaisella virolaisartistilla on oma kesäkiertueensa, jotka kattavat pieniäkin kyliä. Suunnitelmaksi on helppo ottaa vaikka rento festariviikonloppu, MM-rallia, tyylikkäästi oopperaa tai vaikkapa elokuvia. Mutta mihin Teflon Brothers menisi?

Purjehtija Tapio Lehtinen lähtee kahteen kisaan maailman ympäri17.6.2022 15:38:03 EEST | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja sisukkaalla suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen tekee näyttävän paluun purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen starttaa syyskuun 4. päivänä GGR-yksinpurjehduskilpailuun, josta hän uskoo suoriutuvansa vähintään kolme kuukautta edellistä, 322 vuorokauden mittaiseksi venynyttä suoritustaan nopeammin. Ensi vuonna Lehtinen starttaa täydellä miehistöllä purjehdittavaan legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen.