Helsingissä tislattiin Suomen ensimmäinen viinaton viina

The Helsinki Distilling Company on tislannut yrteistä ja mausteista ensimmäisen suomalaisen kirkkaan alkoholittoman tisleen. Maukasta Helsinki Nollaa voi ginin tavoin käyttää erityisesti korkealaatuisiin juomasekoituksiin ja drinkkeihin. Alkoholiton kotimainen tisle on laadukas vaihtoehto kuluttajille, jotka välttävät alkoholia, mutta haluavat kuitenkin aidon cocktailelämyksen.

The Helsinki Distilling Companyn tislaajamestari Mikko Mykkänen ja Master Blender Kai Kilpinen ovat muun tislauksensa ohella kehittäneet vuoden ajan prosessia myös alkoholittoman tisleen valmistamiseksi. Ensimmäinen suomalainen ”alkoholiton alkoholi”, juomasekoituksiin sopiva Helsinki Nolla saapuu laajaan vähittäiskauppajakeluun syyskuun alussa. ”Olemme erittäin ylpeitä siitä, että saamme tuoda laatu- ja terveystietoisten kuluttajien laseihin aidon tisleen, jonka avulla voi hyvällä omallatunnolla rakentaa täydellisen alkoholittoman cocktailin”, iloitsee Mikko Mykkänen. Kuva: Rodolfo Rubio

Helsingin Kalasataman Teurastamolla vuodesta 2013 lähtien toiminut The Helsinki Distilling Company on sataan vuoteen ensimmäinen ja ainoa tislaamo Helsingissä. Se tunnetaan ennen kaikkea luovana, käsityötuotteiden korkeaan laatuun keskittyvänä pientislaamona. Tislaamo on voittanut tisleillään kilpailuja ympäri maailmaa ja tislaamon tislaajamestari Mikko Mykkänen nimitettiin artesaanitislauksen arvostetuimpiin kansainvälisiin tapahtumiin kuuluvassa Destille Berlin -kilpailussa Euroopan innovatiivisimmaksi tislaajaksi vuonna 2018.

Mykkänen ja Master Blender Kai Kilpinen ovat muun tislauksen ohella kehittäneet vuoden ajan prosessia myös alkoholittoman tisleen valmistamiseksi. Ensimmäinen suomalainen ”alkoholiton alkoholi”, juomasekoituksiin sopiva Helsinki Nolla saapuu laajaan vähittäiskauppajakeluun syyskuun alussa.

”Suomalainen cocktailkulttuuri on kasvanut käsi kädessä kotimaisen tislaustaidon kanssa, mikä luonnollisesti ilahduttaa meitä ja muitakin alamme toimijoita. On kuitenkin selvää, että myös alkoholittomien juomien kysyntä on viime vuosina kasvanut ja haluamme tyydyttää myös niiden kuluttajien tarpeita. Olemmekin erittäin ylpeitä siitä, että saamme tuoda laatu- ja terveystietoisten kuluttajien laseihin aidon tisleen, jonka avulla voi hyvällä omallatunnolla rakentaa täydellisen alkoholittoman cocktailin”, iloitsee The Helsinki Distilling Companyn tislaajamestari Mikko Mykkänen.

Helsinkiläistislaamon palkitulla giniosaamisella nollaprosenttinen tisle

Helsinki Nolla saa kiintoisan makunsa helsinkiläistislaamon katajanmarja- sekä muista mauste- ja yrttitisleistä. Ne sekoitetaan The Helsinki Distilling Companyn salaisella reseptillä ja tislaamon kehittämällä innovatiivisella valmistustavalla.

”Riittävästi makua sisältävä Helsinki Nolla mahdollistaa aidon drinkkielämyksen ilman alkoholia. Se ei ole makuvettä, vaan yrttitisleestä ja mausteista valmistettu alkoholiton juoma, joka tukee laadukasta tonic-vettä sekä muita cocktailien rakennusaineita. Nollan hinnan halusimme pitää kuluttajaystävällisenä, jotta yhä useampi pääsisi kokeilemaan myös aitoja alkoholittomia cocktaileja”, kertoo The Helsinki Distilling Companyn Master Blender Kai Kilpinen.

Juomasekoituksiin tarkoitettu Helsinki Nolla on maukkainta laadukkaan tonic-veden kanssa. Nollaa voi hyödyntää myös vähäalkoholisten cocktailien valmistuksessa korvaamalla osan alkoholista alkoholittomalla tisleellä.

Helsinki Nolla

• Hiilihydraatiton, sokeriton
  • Energiaa 1 kcal/100 ml
  • Pullokoko: 0.5 litraa
  • Avattu pullo säilytetään jääkaapissa.
  • Hinta noin 15 euroa.

1,5 cl tuoretta sitruunamehua
1,5 cl sokerilientä
Muteman Ginger Beer -inkivääriolutta
Nolla Muuli 5 cl Helsinki Nolla -tislettä 1,5 cl tuoretta sitruunamehua 1,5 cl sokerilientä Muteman Ginger Beer -inkivääriolutta Nolla Muulin voi rakentaa kuparimukiin tai pitkään highball-lasiin. Täytä lasi jäillä, kaada ainekset lasiin, täytä lasi Muteman Ginger Beer -inkiväärioluella ja sekoita lusikalla kevyesti. Koristele mintun oksalla ja kurkun kuorella.
Tom Nollins

5 cl Helsinki Nolla -tislettä
1,5 cl tuoretta sitruunamehua
1,5 cl sokerilientä tai Agave-siirappia
Muteman Lingonberry Tonic
Sitruunankuorta
Puolukoita
Tom Nollins 5 cl Helsinki Nolla -tislettä 1,5 cl tuoretta sitruunamehua 1,5 cl sokerilientä tai Agave-siirappia Muteman Lingonberry Tonic Sitruunankuorta Puolukoita Rakennetaan pitkään highball-lasiin. Täytä lasi jäillä, kaada ainekset lasiin, täytä lasi Muteman Lingonberry Tonicilla ja sekoita lusikalla kevyesti. Lisää sitruunankuori ja puolukoita makua antaviksi koristeiksi.
Helsinki Nolla, 0,5 litraa.

Kolmannes suomalaismatkailijoista suunnittelee reissua Viroon vielä tänä syksynä20.9.2021 11:48:16 EEST | Tiedote

Suomalaisten matkavalmiutta selvittävän kuluttajatutkimuksen mukaan lähes kolmannes (31 %) matkustamiseen jo ylipäätään halukkaista suomalaisista ilmoitti suunnittelevansa Viron-matkaa vielä kuluvan vuoden puolella. Toinen kolmannes (34 %) kertoi matkustavansa Viroon vuonna 2022. Eniten Virossa kiinnostavat ravintolat, ostosmahdollisuudet ja yöelämä. Viron palvelut ovat kaikille avoinna rokotustodistuksella tai negatiivisella koronatestillä.

Tommi Tuomisesta Suomen ensimmäinen kahden Michelin-tähtiravintolan keittiömestari: Demo loistanut jo 15 vuotta, Finnjävel yllätti läskisoosilla ja kanaviillokilla13.9.2021 21:48:23 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden Michelin-tähdet vuodelle 2021 julkaistiin Norjan Stavangerissa maanantaina 13. syyskuuta. Keittiömestari Tommi Tuomisen ravintola Demo on pitänyt yhden tähtensä yhtäjaksoisesti vuodesta 2007 ollen Suomen pitkäikäisin tähtiravintola. Uuden Michelin-oppaan suuriin yllätyksiin kuuluu Tuomisen mestaroima toinen helsinkiläisravintola, suomalaisesta perinneruoasta ammentava Finnjävel Salonki, jolla Suomen ravintolataivaalle syttyi uusi Michelin-tähti.

Kutsu medialle: Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä 24.8. kello 11.0019.8.2021 10:44:25 EEST | Kutsu

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth luo Helsingin Bolt Arenalle tiistaina 24.8. taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävän Unelmien kenttä -installaation. Kokoontumisrajoitusten mukaisesti toteutettava yleisölle maksuton ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida. Suomen olympiakomitean puheenjohtaja Jan Vapaavuori lausuu installaation avaussanat tiistaina kl 11.15. Teos on avoinna koko päivän kl 19.00 saakka.

Töölön jalkapallostadionista Unelmien kenttä -taideinstallaatio9.8.2021 12:25:48 EEST | Tiedote

Kuvataiteilija Sophia Ehrnrooth täyttää Töölön jalkapallostadionin taiteen, urheilun ja luovuuden yhdistävällä Unelmien kenttä -installaatiollaan tiistaina 24. elokuuta. Teos on osa Ehrnroothin vuonna 2013 aloittamaa Dream of Championship, Unelma mestaruudesta -teossarjaa, jossa taiteilija dokumentoi nuoria jalkapalloilijoita ja heidän unelmiensa eri muotoja ja ilmentymiä. Teoskokonaisuus täydentyy nyt Helsingin Bolt Arenalla. Yleisölle ilmainen ja avoin teos koostuu 2021:stä jalkapallosta, joiden joukossa voi kulkea, leikkiä, pallotella ja unelmoida.

Viro on valmis suomalaismatkailijoiden tuloon13.7.2021 12:11:26 EEST | Tiedote

Pandemian laannuttua Viroon odotetaan vieraita ensimmäisenä Suomesta, jossa Viro aloitti ensimmäisen matkailukampanjansa liki kahteen vuoteen. Matkailu Viroon kasvoi vuosikymmenen ajan vuoden 2019 ennätyslukemiin, jolloin yli 2,3 miljoonaa kansainvälistä turistia vieraili maassa yli yön. Suomalaiset matkailijat olivat vielä tammi- ja helmikuussa 2020 rikkomassa aiempia matkailijaennätyksiään. Suosion taustalla oli maan matkailusektorin systemaattinen yhteistyö. Samalla sinnikkäällä yhteistyöllä Viron matkailutoimijat korjaavat pandemian synnyttämää matkailijakatoa. Päämääränä on ollut tehdä lomailusta Virossa turvallista.