Helsinki bans studded tyres on Lönnrotinkatu street

The ban on studded tyres on Lönnrotinkatu will apply to the 900-metre section between Mannerheimintie and Hietalahdenkatu streets. The one-way Lönnrotinkatu street runs west from the city centre, serving drivers travelling from Pohjoisesplanadi towards the Ruoholahti district and to the Kamppi and Punavuori districts.
A new traffic sign that prohibits passage while using studded tyres, in accordance with the new Road Traffic Act, will be tested on Lönnrotinkatu until autumn 2025. The pilot aims to study the impact of the studded tyre ban on air quality and the popularity of friction tyres. At the same time, the City will assess the ban’s consequences, compliance rate and suitability.
The ban will bring in new traffic signs and monitoring devices placed along the street. The devices monitor both air quality and the use of studded tyres.
Driveways accessible even with studded tyres
The sign that bans studded tyres still allows cars with studded tyres to access the plots along the street.
The alternative route to Ruoholahti will be about 300 metres longer and traverse Mannerheimintie and Pohjoinen Rautatiekatu. The alternative route to Kamppi and Punavuori will be Bulevardi, which will make the trip about 200 metres longer.
The ban is assessed to have a low impact on the businesses operating on Lönnrotinkatu and its vicinity, and their accessibility by car. The effects of the ban will be assessed during the pilot, and as such, the arrangements can be changed as necessary.
The choice of tyres affects air quality
The air quality in Helsinki is generally good. However, on busy streets, the particulate matter content can be high in places. This is due to the exhaust emissions and street dust caused by traffic. It is assessed that moving from studded to friction tyres will have a significant positive impact on both air quality and traffic noise.
Street dust that decreases air quality consists of gritting and materials released from the street surface, especially when studded tyres grind on the street. The dust affects sensitive groups, such as children and persons with asthma, cardiovascular diseases or lung diseases, in particular.
The City of Helsinki aims to increase the use of friction tyres so that they would make up 70% of winter tyres by 2030.
Keywords
Contacts
City of Helsinki Urban Environment Division:
Henna Hovi
traffic engineer
tel. +358 9 310 21337
henna.hovi@hel.fi
Marek Salermo
traffic engineer
tel. +358 9 310 37106
marek.salermo@hel.fi
Images
About Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Subscribe to releases from Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Subscribe to all the latest releases from Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala by registering your e-mail address below. You can unsubscribe at any time.
Latest releases from Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingfors utreder invånarnas åsikter om gatornas och parkernas skick, säkerhet och trivsel via en invånarenkät15.9.2025 10:28:20 EEST | Pressmeddelande
Vilken park i Helsingfors är i behov av förbättring, finns det farliga platser i trafiken eller har någon cykelväg blivit i dåligt skick? Staden begär invånarna besvara en enkät om gatornas och parkernas skick, säkerhet och trivsel.
Helsinki selvittää asukaskyselyllä mielipiteitä katujen ja puistojen kunnosta, turvallisuudesta ja viihtyisyydestä15.9.2025 10:28:20 EEST | Tiedote
Missä Helsingin puistossa on parantamisen varaa, onko liikenteessä vaaranpaikkoja tai jokin pyörätie päässyt kehnoon kuntoon? Kaupunki pyytää vastaamaan kyselyyn katu- ja puistoalueiden kunnosta, turvallisuudesta ja viihtyisyydestä.
Nästa steg i Kajsaniemiparken är att bygga idrottsplatser12.9.2025 10:06:18 EEST | Pressmeddelande
Nästa steg i totalrenoveringen av Kajsaniemiparken är att bygga den sista delen av cykelbanan mellan Kajsatunneln och Kajsaniemiplanen. Under hösten inleds också byggandet av nya idrottsplatser.
Kaisaniemenpuistossa alkaa seuraavaksi liikuntapaikkojen rakentaminen12.9.2025 10:06:18 EEST | Tiedote
Kaisaniemenpuiston peruskorjauksen työt keskittyvät seuraavaksi pyöräilyn baanan viimeisen osan rakentamiseen Kaisantunnelin ja Kaisaniemenkentän välillä. Syksyn aikana alkavat myös uusien liikuntapaikkojen rakennustyöt.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 11.9.202511.9.2025 18:24:01 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 11.9.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 25.9.2025
In our pressroom you can read all our latest releases, find our press contacts, images, documents and other relevant information about us.
Visit our pressroom