WolfcomWolfcom

Helsinki Citycopter laajentaa toimintaansa lentäjien koulutukseen

Lentoyhtiö Helsinki Citycopter on ostanut Suomen vanhimpiin lentokouluihin kuuluvan Salpauslennon. Ilmailualalla arvostettu koulu jatkaa toimintaansa Helsinki Citycopterin rinnalla tutulla SL Flight Training -nimellään tarjoten monipuolista lentokoulutusta yksityislentäjästä liikennelentäjätasolle asti. Kannattavaa ydinliiketoimintaansa tilauslentoliikennettä edelleen kasvattava Helsinki Citycopter kartoittaa myös sähkötoimisten lentokoneiden ja eVTOL -ilma-alusten koulutus- ja operointimahdollisuuksia Suomessa.
Ari Kallisen (vas) ja Joonas Nurmen koronasyksynä 2020 perustaman Helsinki Citycopter -lentoyhtiön toiminta on kasvanut kannattavasti ja sen liikevaihto oli viime vuonna 1,14MEUR. Nyt yhtiö laajentaa toimintaansa lentäjien koulutukseen ostamalla Suomen vanhimpiin lentokouluihin kuuluvan Salpauslennon. Kuva: Helsinki Citycopter

SL Flight Training -lentokoulun päälennonopettajana on vuodesta 2010 toiminut Helsinki Citycopterin perustajaosakas Ari Kallinen. Lentokoulun opetustoiminta lentokoneilla ja helikoptereilla jatkuu uuden omistajan myötä entisestään kehittyen. Lentokoulun perinteikäs ja alalla tuttu nimi säilyy ennallaan.

”Salpauslento on yksi Suomen vanhimmista ja arvostetuimmista lentokouluista, josta on valmistunut yli 700 ammattilentäjää. Heitä on työllistynyt esimerkiksi Finnairille ja Norralle sekä Suomen ulkopuolella Qatar Airwaysille ja Norwegianille. Olemme ylpeitä saadessamme jatkaa ja kehittää koulun arvokasta toimintaa. Opettajatkin löytyvät omasta takaa, sillä pilottimme ovat myös koulun vanhoja tuttuja ammattikouluttajia niin koptereille kuin kiinteäsiipisille lentokoneillekin”, kertoo Helsinki Citycopterin lentotoiminnan johtaja ja perustajaosakas Ari Kallinen.

SL Flight Trainingin tarjoamaa koulutusta tullaan järjestämään etupäässä Helsingissä ja Tampereella, mutta sitä on kysynnän kasvaessa mahdollista laajentaa myös muille Suomen lentoasemille.

Kannattava askel kohti lentämisen sähköistä tulevaisuutta

Liiketoiminnan laajentaminen koulutustoimintaan on osa Helsinki Citycopterin strategiaa valmistautua ilmailun ja lentoliikenteen tulevaisuuteen. Nollabudjetilla koronasyksynä 2020 perustetun lentoyhtiön toiminta on kasvanut kannattavasti ja sen liikevaihto vuonna 2022 oli jo 1,14MEUR. Edellisvuoteen verrattuna yhtiö operoi yli kaksinkertaisen määrän lentoja Suomessa ja Pohjoismaissa. Koulutustoiminnan myötä lentoyhtiö voi paitsi ympärivuotisesti työllistää omia opettajakelpuutuksen omaavia lentäjiään, myös kouluttaa uusia ammattilentäjiä kasvavalle ilmailualalle.

”Yksilölliselle palvelulle on Suomessa tarvetta ja ilmailualan vastoinkäymisistä huolimatta alalla on edelleen imua. Helikoptereilla jo tarjoamamme palvelu on paitsi parantanut liikenneyhteyksiä pääkaupunkiseudun ja maakuntien välillä, myös tarjonnut nopean ja vaivattoman pääsyn kohteisiin, joihin Suomen muu lentoverkosto ei yllä. Jahka sähköiselle lentämiselle julkaistaan viranomaisen määräyspohja, tulee liikenteen kasvattaminen eVTOL -laitteilla olemaan luonnollinen jatkumo toimintaamme. Se tukee myös vastuullisuusstrategiaamme”, kertoo Helsinki Citycopterin perustajaosakas sekä kaupallinen johtaja Joonas Nurmi ja jatkaa:

”Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA määrittää lähitulevaisuudessa koulutusvaatimukset eVTOL laitteisiin. Haluamme olla ensimmäisten joukossa paitsi tarjoamassa koulutusta tulevaisuuden lentolaitteisiin, myös olla valmiina aloittamaan niiden kaupallinen operointi. Esimerkiksi Helsingin ja Tallinnan välinen sähköinen ilmasilta voisi olla mahdollinen jo lähivuosina.”

Helsinki Citycopter laajentaa Helsinki-Vantaalla ja uudet tilat lisäksi Tampereen Pirkkalaan

Liiketoimintakaupan myötä Helsinki Citycopter sai käyttöönsä opetustilat ja tilauslentoliikenteen tukikohdan myös Tampere-Pirkkalan lentoasemalta. Helsinki-Vantaan lentoasemalta lentoyhtiö on vuokrannut 1500 neliömetrin suuruisen lentokonehallin, jossa säilytetään ja huolletaan paitsi yhtiön itse operoimia helikoptereita ja lentokoneita, myös vuokrataan hallitilaa muille lentokoneiden ja helikopterien omistajille.

Vuonna 2020 perustetun Helsinki Citycopter -lentoyhtiön tilauslentoliikenteen kalustona ovat Airbusin valmistamat edustustason ACH130, H125 ja EC120 -helikopterit. Opetuskalustona ovat Cessna 152 ja Piper IV Arrow -lentokoneet ja Robinson R44 Clipper II -helikopteri. Helsinki Citycopter on mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmassa ja Helsingin kaupungin vastuullista matkailua edistävässä kumppanuusverkostossa. Uudenmaan liitto nimitti Helsinki Citycopterin vuoden 2022 startup-yhtiöksi.

Joonas Nurmi, Aerocom Aviation Oy, Helsinki Citycopter
+358 400 772 692, varaukset +358 10 200 7950
joonas.nurmi@helsinkicitycopter.com
info@helsinkicitycopter.com

Helsinki Citycopterin perustajat Ari Kallinen ja Joonas Nurmi sekä Airbus ACH130 -helikopterit. Kuva: Helsinki Citycopter
Ari Kallinen, Helsinki Citycopter.
Joonas Nurmi, Helsinki Citycopter.

Korkeavuorenkatu 1 B 11

Wolfcom PR Boutique, Helsinki, Finland

Korkeavuorenkatu 1 B 11, 00140 Helsinki

Keväisiä elämyksiä Virossa10.4.2024 13:00:41 EEST | Tiedote

Keväällä luonto herää eloon ja ensimmäiset auringonsäteet kutsuvat ulkoilmaan pitkän ja pimeän talven jälkeen. Muuttolinnut palaavat pohjoiseen etsimään kumppania ja pesäpaikkaa tositarkoituksella. Keväisin myös viherpeukaloa syyhyttää päästä työntämään sormensa multaan ja seuraamaan uuden kasvun ihmettä. Mutta ennen varsinaisen kevään tuloa Viron alavat suomaat käyvät läpi niin kutsutun viidennen vuodenajan, joka on täynnä luonnonihmeitä. Kokosimme vinkkejä ainutlaatuisiin luontoelämyksiin keväisessä Virossa.

Menevä sähköisti Tampereen taksimarkkinan Tesloilla ja 5€ kyydeillä4.4.2024 10:00:12 EEST | Tiedote

Kotimainen Menevä taksipalvelu aloitti toiminnan Tampereella ja toi kaupungin katukuvaan sähköautoista koostuvan taksilaivueen. 12 Teslan voimin Tampereella huhtikuun 4. aloittanut Suomen suurin taksialan yhtiö on uusi vaihtoehto vähäpäästöistä ja laadukasta kyytiä arvostavalle matkustajalle. Menevän voi helpoiten tilata sovelluksella, jossa Tampereen kyytien kiinteät hinnat alkavat viidestä eurosta ja ovat kiireisimpäänkin aikaan kaupungin keskustan alueen taksitolppia edullisempi.

Ravintola Passio yllättää vuosikymmenenkin jälkeen3.4.2024 14:58:16 EEST | Tiedote

Helsingin ydinkeskustassa sijaitseva ravintola Passio täyttää 5. huhtikuuta 10 vuotta. Pohjoismaiseen ruokaan ja ranskalaiseen keittiötyyliin intohimoisesti suhtautuva ravintola on kulkenut kestävästi omaa polkuaan läpi ravintolakentän ylä- ja alamäkien säilyttäen paikkansa asiakkaiden sydämissä ja ravintoloiden huipun tuntumassa. Passion menestys perustuu sesongeittain vaihtuvaan yllätysmenuun, mikä on paitsi synnyttänyt positiivisia kokemuksia, myös saanut asiakkaat palaamaan yhä uudelleen yllätettäväksi.

Suomen ensimmäinen luomuviski valmis nautittavaksi15.3.2024 13:49:40 EET | Tiedote

The Helsinki Distilling Company julkisti Nilsiässä torstaina Suomen ensimmäisen luomuviskin, joka on taidokas sekoitus perinteistä käsityötaitoa ja moderneja makutrendejä. Tahkon tislaamossa Kuopiossa tislatun ja kypsytetyn Tahko Single Malt ohramallasviskin valmistukseen on käytetty ainoastaan kotimaista luomuohramallasta, pohjavettä ja hiivaa. Sen maussa ovat tasapainossa hedelmäisyys ja tammitynnyrin hehkuva lämpö.

Maailmanympäripurjehdus: Suomalaisvenekunnat Kap Hornin valloituksessa18.2.2024 15:09:55 EET | Tiedote

Ocean Globe Race -maailmanympäripurjehduskilpailu on edennyt jo kolme osuutta, ja laivue kerääntyy paraikaa Uruguayn Punta del Esteen. Tapio Lehtisen kipparoima Galiana WithSecure saapui etapin maaliin kokonaiskilpailun kolmantena. Omassa luokkajohdossaan oleva Spirit of Helsinki on kokonaiskilpailussa viides. Kolmannen etapin kohokohta oli pitkän ja vaativan Etelämeri-jakson päättyminen tarunhohtoisen Kap Hornin kiertoon. Venekunnat tekevät Uruguayssa huoltotoimenpiteitä ja valmistautuvat kilpailun päätösosuudelle, joka starttaa 5. maaliskuuta.