Helsinki Citycopter vastaanotti uudet helikopterit, aloittaa uusiutuvan lentopolttoaineen käytön

Suomen uusin lentoyhtiö Helsinki Citycopter laajensi laivastoaan kahdella uudella huippuluokan helikopterilla. Airbusin tehtaalla Marseillessa valmistetut Airbus ACH130 -helikopterit saivat Helsinki-Vantaan lentoasemalla tänään perinteisen juhlavastaanoton. Uusien helikopterien myötä Helsinki Citycopterin laivasto kasvoi viiden helikopterin vahvuiseksi. Suomalaisyhtiöstä tulee samalla Pohjois-Euroopan ensimmäinen helikopterioperaattori, joka vähentää lentämisen päästöjä uusiutuvalla lentopolttoaineella.

Airbusin tehtaalla Marseillessa valmistetut Airbus ACH130 -helikopterit saapuivat Suomeen ja saivat Helsinki-Vantaan lentoasemalla perinteisen juhlavastaanoton. Kuva: Helsinki Citycopter

Vuonna 2020 operoinnin aloittanut Helsinki Citycopter on tuonut korkealaatuiset helikopteripalvelut entistä laajemman yleisön saataville. Nopeasti kasvaneen koti- ja kansainvälisen kysynnän myötä lentoyhtiö laajensi kalustoaan kahdella uudella edustusluokan helikopterilla. Eurooppalaisen Airbusin valmistama ACH130 -helikopterimalli on paitsi lento-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeltaan, myös ympäristöarvoiltaan luokassaan maailman edistyksellisin. Helsinki Citycopter ja Neste aloittavat samalla yhteistyön, jonka myötä lentoyhtiö käyttää ensimmäisenä pohjois-eurooppalaisena helikopteriyhtiönä Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotetta.

”Olemme ylpeitä ja onnellisia, että vain reilu vuosi lanseerauksestamme saamme esitellä näin suuria uutisia. Uusi kalustomme on turvallisuus-, lento- ja matkustusominaisuuksiltaan maailman parasta, ja suunnannäyttäjä myös ilmailun kestävästä kehityksestä. Yhteistyömme Nesteen kanssa täydentää tämän yhtälön. Myös uudet kopterit valmistanut Airbus on erittäin kiinnostunut päätöksestämme vähentää koptereidemme päästöjä uusiutuvan lentopolttoaineen avulla”, kertoo lentoyhtiö Helsinki Citycopterin perustajaosakas Joonas Nurmi.

Uusiutuvalla polttoaineella helikopterimatkustamisen päästöihin vähennyksiä

Helsinki Citycopter aloittaa fossiilisen lentopolttoaineen korvaamisen Nesteen valmistaman uusiutuvan lentopolttoaineen avulla Helsinki-Vantaalla. Ensimmäisessä vaiheessa helikopteriyhtiö sitoutuu korvaamaan 10 % tankkauksistaan polttoaineella, jonka seossuhde on noin 38 % uusiutuvaa lentopolttoainetta ja 62 % fossiilista lentopolttoainetta.

”Helikoptereista puhuttaessa keskustelu kääntyy usein ilmastokysymyksiin. Uuden ACH130-kopterimallin turbiinimoottori on kehitetty erityisen polttoainetehokkaaksi, mikä jo sellaisenaan vähentää lentämisen ympäristövaikutusta. Koneet kuluttavatkin matkaan ja matkustajamäärään suhteutettuna vähemmän polttoainetta kuin keskikokoinen moottorivene. Saimme jo aiemmalla kalustollamme ainoana lentoyhtiönä Sustainable Travel Finland -tunnuksen ja Nesteen kanssa solmitun yhteistyön myötä lentämisen päästöt leikkautuvat aiemmasta”, lisää Nurmi.

“Olemme sitoutuneet auttamaan ilmailualaa saavuttamaan ilmastotavoitteensa. Olemme iloisia voidessamme tukea Helsinki Citycopteria näyttämään suuntaa omalla toimialallaan ottamalla ensimmäiset askeleet uusiutuvan lentopolttoaineen käytössä. Ilmastotavoitteiden toteutuminen vaatii toimijoiden välistä yhteistyötä sekä saatavilla olevien ratkaisujen laajaa käyttöä kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi", sanoo Nesteen Marketing & Services -liiketoiminnan myyntijohtaja Tuomas Kulola.

Maailman johtava helikoptereita valmistava yhtiö Airbus näkee Helsinki Citycopterin tekemän kalustoinvestoinnin esimerkkinä siirtymästä kohti vähäpäästöisempää ilmailua.

”Kiitämme Helsinki Citycopterin luovuutta perustaa uusi lentoyhtiö COVID-kriisin aikana. Ekslusiivinen lentokokemus yhdistettynä kestävien lentopolttoaineiden käyttöön luo suuntaa liikelentotoiminnan tulevaisuudelle. Airbus Corporate Helicopters voikin ylpeänä tukea tällaisia aloitteita”, kertoo Airbus Corporate Helicoptersin johtaja Frederic Lemos.

Suomi ja Pohjoismaat helposti helikopterilla

Seitsemänpaikkaisen ACH130 helikopterin huippunopeus on 240 km/h ja maksimilentoaika kolme tuntia.

”Tarjoamme uusien koptereidemme myötä mieleen jäävän matkustuselämyksen niin yritys- kuin yksityisasiakkaillekin. Lentokentistä riippumaton helikopteri myös täydentää Suomen lentoverkostoon viime vuosina syntyneitä aukkoja, sillä lentoja maakuntiin on vähennetty ja useilta kentiltä on kaupallinen lentotoiminta lopetettu. Haastavatkin kohteet ovat saavutettavissa kopterilaivastollamme mukavammin ja nopeammin kuin millään muulla kulkuneuvolla. Tulemme uudella kalustolla laajentamaan palveluamme Suomen kohteiden lisäksi myös muihin Pohjoismaihin”, lisää lentoyhtiö Helsinki Citycopterin perustajaosakas ja lentotoiminnan johtaja Ari Kallinen.

Helsinki Citycopterin kalustona ovat Airbusin valmistamat edustustason ACH130, H125 ja EC120 -helikopterit, joiden matkustajamäärät ovat 4-6 henkilöä. Helsinki Citycopter on mukana Visit Finlandin Sustainable Travel Finland -ohjelmassa ja Helsingin kaupungin vastuullista matkailua edistävässä kumppanuusverkostossa. Uudenmaan liitto nimitti Helsinki Citycopterin vuoden 2022 startup-yhtiöksi.

Joonas Nurmi, Aerocom Aviation Oy, Helsinki Citycopter
+358 400 772 692, varaukset +358 10 200 7950
joonas.nurmi@helsinkicitycopter.com
info@helsinkicitycopter.com

Nesteen mediapalvelu, puh. 0800 94025 / media@neste.com (arkisin klo 8.30-16.00)

Helsinki Citycopterin perustajat Ari Kallinen ja Joonas Nurmi sekä uudet Airbus ACH130 -helikopterit. Kuva: Helsinki Citycopter
Airbus ACH130 -helikopterit Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Kuva: Helsinki Citycopter
Eurooppalaisen Airbusin valmistama ACH130 -helikopterimalli on paitsi lento-ominaisuuksiltaan ja turvallisuudeltaan, myös ympäristöarvoiltaan luokassaan maailman edistyksellisin. Kuva: Helsinki Citycopter
Helsinki Citycopter aloittaa Nesteen kanssa yhteistyön, jonka myötä lentoyhtiö käyttää ensimmäisenä pohjois-eurooppalaisena helikopteriyhtiönä Neste MY Uusiutuva Lentopolttoaine™ -tuotetta kaikissa koneissaan. Kuva: Helsinki Citycopter
Helsinki Citycopterin uusi ACH130 testilennolla Airbusin tehtailla Ranskan Marseillessa. Taustalla vielä keskeneräinen, tuotantolinjalla oleva ACH130. Kuva: Thierry Rostang, Airbus
ACH130 on edustusluokan helikopteri, jonka ylelliseen matkustamoon mahtuu lentäjän lisäksi kuusi matkustajaa. Kuva: Helsinki Citycopter
Ari Kallinen, Helsinki Citycopter.
Joonas Nurmi, Helsinki Citycopter.
Airbusin tehtaalla Marseillessa valmistetut Airbus ACH130 -helikopterit saivat Helsinki-Vantaan lentoasemalla tänään perinteisen juhlavastaanoton. Kuva: Helsinki Citycopter

Vallilan Konepajalle ETKO Brewing -pienpanimo ja hiljainen suurterassi28.6.2022 10:30:32 EEST | Tiedote

Helsinkiläinen, vuonna 2017 aloittanut pienpanimo ETKO Brewing laajentaa ja muuttaa toimintansa Herttoniemestä Vallilaan. Historialliseen Vallilan Konepajaan rakennettavan uuden panimokeskuksen myötä korkealaatuisista ja palkituista käsityöoluistaan tunnettu ETKO moninkertaistaa tuotantonsa sekä rakentaa uuden panimon yhteyteen taproom-ravintolan ja tapahtumatilat. Museovirasto ja Helsingin kaupunki ovat myöntäneet uudelle panimolle rakennusluvan, rakennustyöt alkavat syksyllä. ETKO Brewing avasi Vallilan Konepajan -alueelle jo suuren, mutta hiljaisen The Trainfactory Terrace by ETKO -aurinkoterassin.

Viron upeat kesätapahtumat22.6.2022 10:28:05 EEST | Tiedote

Viron monipuolisesta tapahtumatarjonnasta löytyy jotakin jokaisen makuun ja maa on suomalaisille oiva kesälomakohde: se on edullinen, lähellä ja siellä liikkuminen on helppoa niin julkisilla kuin omallakin autolla. Viron runsas tapahtumakesä tarjoaa monenlaisia elämyksiä suomalaiseen makuun ja niiden perään kannattaa lähteä myös Tallinnan ulkopuolelle. Laulumaassa järjestetään luonnollisesti monia musiikkitapahtumia Festivaalien lisäksi lähes jokaisella virolaisartistilla on oma kesäkiertueensa, jotka kattavat pieniäkin kyliä. Suunnitelmaksi on helppo ottaa vaikka rento festariviikonloppu, MM-rallia, tyylikkäästi oopperaa tai vaikkapa elokuvia. Mutta mihin Teflon Brothers menisi?

Purjehtija Tapio Lehtinen lähtee kahteen kisaan maailman ympäri17.6.2022 15:38:03 EEST | Tiedote

Äärimmäisen haastavaan Golden Globe Race -yksinpurjehduskilpailuun osallistunut ja sisukkaalla suorituksellaan lajin maailmantähtien joukkoon noussut suomalaispurjehtija Tapio Lehtinen tekee näyttävän paluun purjehduksen kuninkuuskisoihin. Lehtinen starttaa syyskuun 4. päivänä GGR-yksinpurjehduskilpailuun, josta hän uskoo suoriutuvansa vähintään kolme kuukautta edellistä, 322 vuorokauden mittaiseksi venynyttä suoritustaan nopeammin. Ensi vuonna Lehtinen starttaa täydellä miehistöllä purjehdittavaan legendaarisen Whitbread Round the World -kisan 50-vuotisjuhlakilpailuun Ocean Globe Raceen.

Suomen paras hampurilaisravintola on salolainen JJ’s BBQ15.6.2022 11:45:00 EEST | Tiedote

Hampurilaisiin erikoistuneen Burger Lovers Finland -yhteisön avoimessa yleisöäänestyksessä Suomen parhaasta hampurilaisravintolasta annettiin 31 800 ääntä. Voittajaksi nousi Salossa toimiva JJ’s BBQ, toiseksi sijoittui Naughty BRGR -ravintolat ja kolmanneksi oululainen Kauppuri 5. JJ’s BBQ on aito barbecue-ravintola, jonka ravintoloitsija Jari-Jukka Kallunki on erikoistunut lihan hitaaseen savustamiseen itse valmistamassaan, Suomen suurimmassa smokerissa. Äänestyksen tulokset julkistettiin Helsingin Rautatietorilla 18. kesäkuuta saakka vietettävillä Burger Lovers -festivaaleilla.