Helsinki Design Award ilmiöoppimiselle - Helsinki ilmiöoppimisen mallikaupungiksi
Helsinki Design Award -palkintoraadin mukaan Liisa Pohjolainen on ollut keskeisessä roolissa, kun Helsingin kaupungin oppilaitoksissa on otettu käyttöön ilmiöpohjainen oppiminen. Ajan haasteisiin vastaavassa opetusmenetelmässä tutkitaan todellisen elämän ilmiöitä eri oppiaineita yhdistäen. Oppiminen on yhteisöllistä ja siinä hyödynnetään digitaalisia työkaluja.
Helsingissä kaikilla kouluasteilla korostuvat ilmiöpohjainen oppiminen ja koko kaupunki oppimisen tilana. Ilmiöpohjaista oppimista lähdettiin kokeilemaan Helsingin lukioissa jo vuonna 2013. Nyt uusien opetussuunnitelmien myötä sitä toteutetaan kaikissa peruskouluissa, lukioissa ja ammatillisessa koulutuksessa. Myös uudessa varhaiskasvatussuunnitelmassa ilmiöpohjaisuus on mukana.
Ilmiöpohjainen oppiminen on opetuksen muotoilua siten, että siinä toteutuvat oppilaan oma aktiivisuus, yhteisöllinen tiedon rakentaminen, erilaisten taitojen oppiminen ja teknologian luonteva käyttö oppimisen rikastuttajana.
Pohjolainen iloitsee palkinnosta ja toivoo sen kannustavan kouluja ja oppilaitoksia ilmiöoppimisen rohkeaan ottamiseen osaksi opetusta entistä laajemmin. Tulevaisuuden visiona hän näkee, että aina kun maailmassa tapahtuu jotain oppilaita kiinnostavaa, niin kouluissa tartuttaisiin tähän ilmiöön ketterästi ja nopeasti. Näin oppilaiden ymmärrys maailmasta kasvaa, motivaatio oppimiseen lisääntyy ja taidot kehittyvät.
”Haluamme tarjota lapsille ja nuorille mahdollisimman hyvää oppimista, ja siihen ilmiöpohjaisuus antaa hyviä mahdollisuuksia. Ilmiöpohjainen oppiminen on joustavaa ja muutokselle avointa. Se korostaa yhteisöllisyyttä, yhteistyötaitoja ja tiedon soveltamista. Sen myötä pääsemme uudenlaisen oppimisen ytimeen”, kiteyttää Pohjolainen.
Arjen ilmiöiden ymmärtäminen, ongelmanratkaisutaidot ja yhteisöllinen kehittäminen ovat keskeisiä asioita myös muotoilussa. Näiden taitojen omaksuminen jo koulussa antaa hyvän pohjan myös tulevaisuuden suomalaiselle muotoilulle.
Oppiminen kehittyy yhdessä tehden
Helsingissä koulujen tukena ilmiöpohjaisessa oppimisessa on asiantuntijaopettajista muodostuva ilmiöoppimisen tiimi, jolta koulut ja opettajat voivat pyytää apua oman toimintansa tueksi.
Opettajien osaamista ilmiöoppimisesta kehitetään tarjoamalla opettajille täydennyskoulutusta.
Marraskuun 29. päivä kasvatuksen ja koulutuksen toimiala järjestää myös kaikille avoimen koulutustilaisuuden ilmiöpohjaisesta oppimisesta. Tilaisuus pidetään kasvatuksen ja koulutuksen toimialarakennuksen EduLabissa, Töysänkatu 2:ssa klo 15-17. Tervetuloa!
Tutustu ilmiöpohjaiseen oppimiseen
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
toimialajohtaja Liisa Pohjolainen,
puh. 09 310 86200, liisa.pohjolainen(at)hel.fi
viestintäpäällikkö Essi Eranka
puh. 09 310 74342, 040 568 1369, essi.eranka@hel.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta

Työpajankatu 8
00580 Helsinki
09 310 44986https://www.hel.fi/kasvatuksen-ja-koulutuksen-toimiala/fi
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala huolehtii Helsingin kaupungin varhaiskasvatuksesta, esiopetuksesta, perusopetuksesta ja lukiokoulutuksesta, suomenkielisestä ammatillisesta koulutuksesta sekä vapaasta sivistystyöstä. Toimialaan kuuluu neljä palvelukokonaisuutta: varhaiskasvatus ja esiopetus, perusopetus, lukio- ja ammatillinen koulutus ja vapaa sivistystyö, ruotsinkieliset palvelut sekä hallinto. Seuraa meitä #HelsinkiOppii ja #LastenHelsinki.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala
Päätöstiedote kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksesta 29.4.202529.4.2025 18:11:01 EEST | Tiedote
Lautakunnan tiistaina 29. huhtikuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Kokouksen esityslista on saatavilla toimialan verkkosivuilta.
Helsinginkadun Filharmonikoiden 80-vuotis juhlakonsertti Musiikkitalossa29.4.2025 10:30:12 EEST | Tiedote
Noin 200 esiintyjän joukko nousee lavalle 24. toukokuuta, kun Helsinginkadun Filharmonikot täyttää 80 vuotta. Juhlakonsertissa kuullaan Ludwig van Beethovenin rakastettu 9. sinfonia ”Oodi ilolle”.
Ennakkotiedote: Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta kokoontuu tiistaina 29.4.202525.4.2025 14:20:43 EEST | Tiedote
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan seuraava kokous pidetään tiistaina 29. huhtikuuta klo 16.15. Kokouksen esityslista on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Kokouksessa lautakunnalle annetaan Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot -julkaisun tilannekatsaus toimenpiteistä vuosilta 2024-2025. Kaupunkistrategian 2021–2025 mukaisesti ”Helsinki oppii – tulevaisuuden taidot” tulee kulkemaan yli valtuustokausien osana strategiaa, talousarviota, toimintasuunnitelmia ja yleistä kehittämistä. Lisäksi esityslistalla on muun muassa seuraavat tilahankkeet. päätös Munkkiniemen alueella, osoitteessa Tietokuja 1, sijaitsevan Munkkiniemen ala-asteen koulun ja Munkkivuoren ala-asteen koulun liikuntahallin tarveselvityksen hyväksymisestä lausunto Helsingin Rudolf Steiner -koulun / Rudolf Steinerskolan i Helsingfors hankesuunnitelmasta osoitteessa Lehtikuusenkatu 4 Lautakunnan kokouksen päätöstiedote julkaistaan kokouksen päätyttyä toimialan verkkosivuilla.
Beslutsmeddelande: Svenska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning sammanträdde i kväll 15.4.202515.4.2025 17:55:46 EEST | Pressmeddelande
Protokollet finns på sektorns webbplats.
Päätöstiedote kasvatus- ja koulutuslautakunnan kokouksesta 8.4.20258.4.2025 19:19:54 EEST | Tiedote
Lautakunnan tiistaina 8. huhtikuuta pidetyn kokouksen päätöstiedote on julkaistu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan verkkosivuilla. Kokouksen esityslista on saatavilla toimialan verkkosivuilta. Lautakunnalle annettiin kokouksen yhteydessä lisätietoa perusopetuksen rahoituksesta, koska eri yhteyksissä on herännyt kysymyksiä, onko kaupunki leikannut perusopetuksen budjettia. Helsingin kaupunki ei ole leikannut perusopetuksen rahoitusta. Vuoden 2025 talousarviossa perusopetuksen budjettia lisättiin 20 miljoonalla eurolla. Lisäksi perusopetuksen koulujen budjetteihin lisättiin tarveperusteiseen rahoitukseen 0,9 miljoonaa euroa ja painettuihin oppimateriaaleihin 0,4 miljoonaa euroa. Perusopetukseen on kuitenkin ollut mahdollista hakea ja saada määräaikaisia valtionavustuksia, joiden määrää valtio on vähentänyt. Hankerahoitus on siis vähentynyt. Tätä rahoitusta ei alun perinkään ole tarkoitettu pysyvien menojen rahoittamiseen ja kouluilla on ollut tieto tämän rahoituksen vähenemisestä. Lis
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme