Helsinki ennakoi kaupunkiliikenteen tulevaisuuden kehityssuuntia
Pormestari Jan Vapaavuori asetti vuonna 2019 työryhmän laatimaan liikenteen tulevaisuusanalyysin Helsingin kaupungille. Helsingin liikenteen tulevaisuusanalyysi on nyt valmistunut ja julkistettu. Analyysiä tullaan hyödyntämään kaupungin liikennejärjestelmän strategisessa kehittämisessä. Työssä hyödynnettiin laajasti kaupungin omaa osaamista, asiantuntijanäkemystä, kansainvälistä tutkimusta ja kaupungin yhteistyötä Maailman talousfoorumin ja Bloomberg Philanthropiesin kanssa.

”Urbaani liikkuminen ja sen tulevaisuus on globaalissa kaupunkikeskustelussa yksi keskeisimpiä teemoja. Helsinki haluaa olla eturivin kaupunki ennakoimassa tulevaisuuden kehityssuuntia. Helsingin toteuttama liikenteen tulevaisuusanalyysi on tässä suhteessa tärkeä puheenvuoro. Se korostaa liikkumisen ekosysteemin laajuutta. Kaupunkien rooli tulee tulevaisuudessa kehittymään liikkumisinfran rakentajasta liikkumisen ekosysteemin alustaksi samalla, kun uusia liikkumismuotoja syntyy. Tämä on oleellista ottaa kaupunkisuunnittelussa huomioon”, sanoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.
Hänen mukaansa on nähtävissä, että digitalisoituminen ja sitä kautta liikkumisesta kertyvä data ja uudet teknologiat johtavat siihen, että kaupunkien on määriteltävä roolinsa uudelleen.
”Kaupunkien tulisi rakentaa toimivaa liikenteen ekosysteemiä esittämällä selkeät pelisäännöt ja toimimalla ennustettavasti ja pitkäjänteisesti. Samalla on huomioitava se, että tulevaisuuden liikkuminen on useiden eri vaihtoehtojen summa maalla, maan alla, merellä ja ilmassa”, Vapaavuori toteaa.
Liikenteen tulevaisuudesta rakennettiin skenaarioita
Helsingin liikenteen tulevaisuusanalyysissä hyödynnettiin skenaariotyöskentelyä. Ensimmäisessä vaiheessa tunnistettiin muuttujat, jotka ovat suhteellisen varmoja ja joilla on suuri vaikutus Helsingin liikenteeseen. Vakioiduiksi muuttujiksi valittiin ilmastonmuutos, liikenteen sähköistyminen, työn muutos, kaupungistuminen ja ikääntyminen.
Seuraavassa vaiheessa tunnistettiin kriittiset muuttujat. Näillä tarkoitetaan muuttujia, joilla voi olla suuri vaikutus Helsingin liikenteeseen, mutta joiden toteutumiseen, vaikutusten suuntaan ja suuruusluokkaan liittyy merkittäviä epävarmuuksia. Kriittisiksi muuttujiksi tunnistettiin: Liikenteen automaatio,
liikkumispalveluiden käyttö ja kulkuvälineiden omistajuus, datan avoimuus ja datainfran omistajuus.
Työ tuotti kolme urbaanin liikenteen skenaariota.
Megakorporaatioiden hallitsemat liikennepalvelut
Skenaario A tunnetaan nimellä ”Integrated market-driven”. Siinä kaupunkiliikenne perustuu globaalien yritysten johtamaan automaatioon. Tässä skenaariossa liikennepalvelumarkkinoilla toimisi maailmassa muutamia megakorporaatiota. Ne toimivat MaaS-operaattoreina. Yli puolet Helsingin moottoriajoneuvokannasta olisi korkean tason automaatioasteen mukaisia ja moottoriajoneuvot olisivat pääosan ajasta liikenteessä johtuen autokannan muuttumisesta palveluistumisen kautta yhteiskäyttöisiksi.
Joukkoliikenteen runko on raideliikennettä, jota käyttäen suuret ihmisvirrat kulkevat aluekeskusten välillä.
Riskinä on liikennepalvelujen palvelutasojen alueellinen eriytyminen. Kaupallinen megakorporaatioiden kehittämä automaattiliikenne saattaa myöhemmin vahvan jalansijan saatuaan pyrkiä haastamaan myös julkisten toimijoiden järjestämän palvelun tarjoamalla runkoliikenteen reiteille aggressiivisesti hinnoiteltuja yhteiskäyttöajoneuvoihin perustuvia vaihtoehtoja
Automaattiajoneuvojen läpimurto
Skenaario B puolestaan tunnetaan nimellä ”Private autonomy”. Tämä skenaario lähtee siitä, että kaupunkiliikenne nojautuu vahvasti yksityisomisteisiin automaattiajoneuvoihin. Skenaariossa autonvalmistajat ovat uudistuneet merkittävästi vuosikymmenten aikana ja sähkökäyttöisten automaattiautojen hinnat ovat olleet pitkään laskussa, eivätkä erilaiset liikkumispalvelut tai joukkoliikenne ole olleet riittävän kilpailukykyisiä.
Noin puolet kotitalouksista omistaa moottoriajoneuvon ja liikkuminen on helpottunut automaation huolehtiessa pysäköimisestä ja kyyditsemisestä. Käyttäjädata on autonvalmistajien omaisuutta eikä sitä hyödynnetä laajalti liikennejärjestelmän optimoinnissa. Odottamattomia ruuhkia ilmaantuu sinne tänne autojen yrittäessä optimoida reittejään. Käyttäjädata on skenaariossa tiukasti autonvalmistajien ja -omistajien hallussa.
Avoin ja kaikkien hyödynnettävä liikennedata
Kolmannen eli skenaarion C:n nimi on ”Open and shared”. Tässä skenaariossa paikalliset palveluntarjoajat operoivat avoimen datan päällä. Liikenteen automaatio on edennyt hitaammin kuin muissa skenaarioissa. Ilman ajoneuvossa olevaa kuljettajaa operoitavat korkean tason automaation sovellukset eivät ole osoittautuneet riittävän turvallisiksi avoimessa monimutkaisessa kaupunkiympäristössä. Kaikki data on avointa ja kenen tahansa hyödynnettävissä. Tähän perustuen on syntynyt paikallisia palveluntarjoajia.
Skenaariossa C arkipäivän matkoista pisimmät hoidetaan raideliikenteellä tai henkilöautoilla, mutta erityisesti lyhyitä matkoja ja liityntämatkoja hoidetaan pääasiassa kävellen, kaupunkipyörillä tai erilaisilla micromobility-palveluilla. Valintojen tukena käytetään tekoälyyn perustuvaa opasta, joka tuntee kuluttajien preferenssit ja tarpeet. Liikennepalvelujen hinnat ovat korkeat mutta palvelujen laatu ja kaupunkiympäristön viihtyisyys ovat myös korkealla tasolla.
Kaupunkien tulisi mahdollistaa avoin kilpailu
”Tämän työn perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että kaupungin tulee mahdollistaa yritysten välinen avoin kilpailu ja välttää monopolien syntymistä. Kaupunkien tulisi rakentaa toimivaa liikenteen ekosysteemiä esittämällä selkeät pelisäännöt ja toimimalla ennustettavasti ja pitkäjänteisesti, antamalla markkinoiden tuottaa toimivat ratkaisut”, pohtii Helsingin liikenne. ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.
Analyysiin voi tutustua kaupungin sivuilla.
Helsingin liikenteen tulevaisuusanalyysi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen,
p. 09 310 37079
Helsingin kaupunginkanslia
yhteysjohtaja Sanna-Mari Jäntti,
p. 09 310 20015
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki on perustanut väliaikaiset pysäköintialueet Hietalahdentorille ja Kampintorille20.1.2021 12:19:03 EET | Tiedote
Helsingin kaupunki on ottanut erikoistoimia käyttöön viime viikon runsaiden lumisateiden puhdistustöitä nopeuttamaan. Hietalahdentorille ja Kampintorille on perustettu väliaikaiset pysäköintialueet.
Huonokuntoisia puisto- ja katupuita poistetaan Helsingin kantakaupungissa20.1.2021 08:36:00 EET | Tiedote
Huonokuntoisia katu- ja puistopuita poistetaan kevättalven aikana Katajanokalta, Töölöstä, Punavuoresta, Ullanlinnasta ja Kaivopuistosta. Kaupungin arboristit ovat tunnistaneet huonokuntoiset ja vaurioituneet puut kuntoarvioinnin ja seurannan avulla. Puita poistetaan yhteensä 27 kappaletta.
Kruunusillat-raitiotien kustannusarvio selviää kevään aikana19.1.2021 19:00:00 EET | Tiedote
Kruunusillat-raitiotiehen kuuluvien Kruunuvuorensillan ja Finkensillan urakkakilpailutus on käynnissä ja tarjoushinta on tiedossa huhtikuussa. Samaan aikaan valmistuu tarkennettu kustannusarvio raitiotien rakentamisesta siltojen yli Laajasalosta Helsingin keskustaan.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 19.1.202119.1.2021 18:07:29 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan päivän kokouksen päätöstiedote on julkaistu sivuillamme. Päätöstiedote 19.1.2021 Pöytäkirja korvaa esityslistan ja päätöstiedotteen, kun pöytäkirja on tarkastettu. Lisää tietoa kaupunkiympäristölautakunnan toiminnasta voit lukea sivuiltamme osoitteesta: https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/kaupunkiymparistolautakunta/ https://www.hel.fi/kaupunkiymparisto/fi/paatoksenteko/kaupunkiymparistolautakunta/
Lumityöt jatkuvat täydellä teholla Helsingissä19.1.2021 15:00:50 EET | Tiedote
Lumityöt jatkuvat täydellä teholla Helsingissä. Pääkadut ja joukkoliikennekadut ovat pääosin saatu aurattua. Tärkeimmätkin kadut ovat joissakin paikoissa normaalia kapeampia lumen vuoksi. Niitä aukaistaan parhaillaan täyteen leveyteen. Lisäksi lumenajo on käynnissä. Pienemmillä asuntokaduilla lumitöitä jatketaan, ja osa asuntokaduista odottaa edelleen aurausta.
Helsingin puistojen talvihoidossa viivettä18.1.2021 10:37:56 EET | Tiedote
Toini-myrskyn jäljiltä pääkaupunkiseutu on tällä hetkellä Suomen lumisimpia paikkoja. Helsingin kaupungin kunnossapito työskentelee kaikin käytettävissä olevin voimin, jotta lumenauraus ja katujen sekä yleisten alueiden puhdistus sujuisi mahdollisimman nopeasti.
Ammattimainen myyntitoiminta päättyy Malmin ylikulkusillalla18.1.2021 09:03:49 EET | Tiedote
Helsingin kaupunki alkaa puuttua 1. helmikuuta alkaen ammattimaiseen myyntitoimintaan Malmin aseman ylikulkusillalla, jota kutsutaan myös tuubiksi. Myyjistä tunnetuiksi ovat takavuosina tulleet erityisesti käsitöitä myyvät ”Malmin kutojamummot”. Vuosien varrella paikka on houkutellut myös ammattimaisia myyjiä, jotka ovat tuoneet paikalle erilaisia myyntikalusteita. Tällainen myyntitoiminta yleisellä alueella edellyttäisi paikan vuokraamista kaupungilta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme