Helsinki ennakoi kaupunkiliikenteen tulevaisuuden kehityssuuntia

”Urbaani liikkuminen ja sen tulevaisuus on globaalissa kaupunkikeskustelussa yksi keskeisimpiä teemoja. Helsinki haluaa olla eturivin kaupunki ennakoimassa tulevaisuuden kehityssuuntia. Helsingin toteuttama liikenteen tulevaisuusanalyysi on tässä suhteessa tärkeä puheenvuoro. Se korostaa liikkumisen ekosysteemin laajuutta. Kaupunkien rooli tulee tulevaisuudessa kehittymään liikkumisinfran rakentajasta liikkumisen ekosysteemin alustaksi samalla, kun uusia liikkumismuotoja syntyy. Tämä on oleellista ottaa kaupunkisuunnittelussa huomioon”, sanoo Helsingin pormestari Jan Vapaavuori.
Hänen mukaansa on nähtävissä, että digitalisoituminen ja sitä kautta liikkumisesta kertyvä data ja uudet teknologiat johtavat siihen, että kaupunkien on määriteltävä roolinsa uudelleen.
”Kaupunkien tulisi rakentaa toimivaa liikenteen ekosysteemiä esittämällä selkeät pelisäännöt ja toimimalla ennustettavasti ja pitkäjänteisesti. Samalla on huomioitava se, että tulevaisuuden liikkuminen on useiden eri vaihtoehtojen summa maalla, maan alla, merellä ja ilmassa”, Vapaavuori toteaa.
Liikenteen tulevaisuudesta rakennettiin skenaarioita
Helsingin liikenteen tulevaisuusanalyysissä hyödynnettiin skenaariotyöskentelyä. Ensimmäisessä vaiheessa tunnistettiin muuttujat, jotka ovat suhteellisen varmoja ja joilla on suuri vaikutus Helsingin liikenteeseen. Vakioiduiksi muuttujiksi valittiin ilmastonmuutos, liikenteen sähköistyminen, työn muutos, kaupungistuminen ja ikääntyminen.
Seuraavassa vaiheessa tunnistettiin kriittiset muuttujat. Näillä tarkoitetaan muuttujia, joilla voi olla suuri vaikutus Helsingin liikenteeseen, mutta joiden toteutumiseen, vaikutusten suuntaan ja suuruusluokkaan liittyy merkittäviä epävarmuuksia. Kriittisiksi muuttujiksi tunnistettiin: Liikenteen automaatio,
liikkumispalveluiden käyttö ja kulkuvälineiden omistajuus, datan avoimuus ja datainfran omistajuus.
Työ tuotti kolme urbaanin liikenteen skenaariota.
Megakorporaatioiden hallitsemat liikennepalvelut
Skenaario A tunnetaan nimellä ”Integrated market-driven”. Siinä kaupunkiliikenne perustuu globaalien yritysten johtamaan automaatioon. Tässä skenaariossa liikennepalvelumarkkinoilla toimisi maailmassa muutamia megakorporaatiota. Ne toimivat MaaS-operaattoreina. Yli puolet Helsingin moottoriajoneuvokannasta olisi korkean tason automaatioasteen mukaisia ja moottoriajoneuvot olisivat pääosan ajasta liikenteessä johtuen autokannan muuttumisesta palveluistumisen kautta yhteiskäyttöisiksi.
Joukkoliikenteen runko on raideliikennettä, jota käyttäen suuret ihmisvirrat kulkevat aluekeskusten välillä.
Riskinä on liikennepalvelujen palvelutasojen alueellinen eriytyminen. Kaupallinen megakorporaatioiden kehittämä automaattiliikenne saattaa myöhemmin vahvan jalansijan saatuaan pyrkiä haastamaan myös julkisten toimijoiden järjestämän palvelun tarjoamalla runkoliikenteen reiteille aggressiivisesti hinnoiteltuja yhteiskäyttöajoneuvoihin perustuvia vaihtoehtoja
Automaattiajoneuvojen läpimurto
Skenaario B puolestaan tunnetaan nimellä ”Private autonomy”. Tämä skenaario lähtee siitä, että kaupunkiliikenne nojautuu vahvasti yksityisomisteisiin automaattiajoneuvoihin. Skenaariossa autonvalmistajat ovat uudistuneet merkittävästi vuosikymmenten aikana ja sähkökäyttöisten automaattiautojen hinnat ovat olleet pitkään laskussa, eivätkä erilaiset liikkumispalvelut tai joukkoliikenne ole olleet riittävän kilpailukykyisiä.
Noin puolet kotitalouksista omistaa moottoriajoneuvon ja liikkuminen on helpottunut automaation huolehtiessa pysäköimisestä ja kyyditsemisestä. Käyttäjädata on autonvalmistajien omaisuutta eikä sitä hyödynnetä laajalti liikennejärjestelmän optimoinnissa. Odottamattomia ruuhkia ilmaantuu sinne tänne autojen yrittäessä optimoida reittejään. Käyttäjädata on skenaariossa tiukasti autonvalmistajien ja -omistajien hallussa.
Avoin ja kaikkien hyödynnettävä liikennedata
Kolmannen eli skenaarion C:n nimi on ”Open and shared”. Tässä skenaariossa paikalliset palveluntarjoajat operoivat avoimen datan päällä. Liikenteen automaatio on edennyt hitaammin kuin muissa skenaarioissa. Ilman ajoneuvossa olevaa kuljettajaa operoitavat korkean tason automaation sovellukset eivät ole osoittautuneet riittävän turvallisiksi avoimessa monimutkaisessa kaupunkiympäristössä. Kaikki data on avointa ja kenen tahansa hyödynnettävissä. Tähän perustuen on syntynyt paikallisia palveluntarjoajia.
Skenaariossa C arkipäivän matkoista pisimmät hoidetaan raideliikenteellä tai henkilöautoilla, mutta erityisesti lyhyitä matkoja ja liityntämatkoja hoidetaan pääasiassa kävellen, kaupunkipyörillä tai erilaisilla micromobility-palveluilla. Valintojen tukena käytetään tekoälyyn perustuvaa opasta, joka tuntee kuluttajien preferenssit ja tarpeet. Liikennepalvelujen hinnat ovat korkeat mutta palvelujen laatu ja kaupunkiympäristön viihtyisyys ovat myös korkealla tasolla.
Kaupunkien tulisi mahdollistaa avoin kilpailu
”Tämän työn perusteella voi tehdä johtopäätöksen, että kaupungin tulee mahdollistaa yritysten välinen avoin kilpailu ja välttää monopolien syntymistä. Kaupunkien tulisi rakentaa toimivaa liikenteen ekosysteemiä esittämällä selkeät pelisäännöt ja toimimalla ennustettavasti ja pitkäjänteisesti, antamalla markkinoiden tuottaa toimivat ratkaisut”, pohtii Helsingin liikenne. ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen.
Analyysiin voi tutustua kaupungin sivuilla.
Helsingin liikenteen tulevaisuusanalyysi
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen,
p. 09 310 37079
Helsingin kaupunginkanslia
yhteysjohtaja Sanna-Mari Jäntti,
p. 09 310 20015
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.9.202516.9.2025 17:57:38 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Planeringstävlingen för Hermanstadsstrandens biodiversitetspark har börjat16.9.2025 15:40:32 EEST | Pressmeddelande
Den internationella tävlingen för planeringen av landskapsarkitekturen i Hermanstads strandpark har börjat. Parken mellan Fiskehamnen och Arabiastranden planeras enligt villkoren för den biologiska mångfalden. Den internationella tävlingen siktar direkt på genomförandet, och målet är att kunna bygga parken 2028.
Hermanninrannan biodiversiteettipuiston suunnittelukilpailu on käynnistynyt16.9.2025 15:40:32 EEST | Tiedote
Hermanninrannan rantapuiston kansainvälinen maisema-arkkitehtuurin suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Kalasataman ja Arabianrannan väliin sijoittuva puisto suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden ehdoilla. Kansainvälisessä kilpailussa tähdätään suoraan toteutukseen, ja tavoitteena on päästä toteuttamaan puistoa vuonna 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme