Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsinki haluaa nopeuttaa sähköautojen latauspisteiden toteuttamista

Jaa
Sähköautojen määrä Helsingissä kasvaa vuosi vuodelta tuntuvasti, ja julkisia latauspisteitä tarvitaan selvästi nykyistä enemmän. Sähköautojen latausverkoston laajentamisella tuetaan myös hiilineutraaliustavoitteen saavuttamista. Kaupunki palkkaa nyt asiantuntijan nujertamaan latausverkoston kasvattamiseen liittyviä haasteita.
Kuva: © Roni Rekomaa
Kuva: © Roni Rekomaa

Helsingin kaupungin tavoitteena on toteuttaa 116 uutta sähköautojen latauspistettä tämän vuoden loppuun mennessä. Vuoteen 2030 mennessä pyritään saavuttamaan kaikkiaan 600 uutta julkista latauspistettä, jotka tuotetaan 150 latauspisteen erissä.

Sähköautojen latausverkoston laajentaminen on yksi Hiilineutraali Helsinki -päästövähennysohjelman toimenpiteistä. Vuonna 2030 vähintään 30 prosenttia Helsingin ajoneuvokannasta tulisi olla sähkökäyttöistä, jotta kaupunki saavuttaa tavoittelemansa päästövähennykset liikenteen osalta.

Kaikille saatavilla olevia, julkisia sähköautojen latauspisteitä on Helsingissä nykyisin noin 1 500. Eurooppalaisissa verrokkikaupungeissa Oslossa julkisia latauspisteitä on jo yli 2 100 ja Tukholmassa yli 4 000. Amsterdamissa julkisia latauspisteitä oli jo vuonna 2020 noin 3 700.

Uuden asiantuntijan rekrytointi meneillään

”Helsingissä latausinfra on kehittynyt liian hitaasti ilmastotavoitteisiin ja autokannan sähköistymiseen nähden. Latausverkoston laajentamiseen liittyy monia haasteita kilpailutuksen, toteutettavuuden ja palvelutason suhteen”, kaupungin päästövähennysohjelman johtaja Kaisa-Reeta Koskinen toteaa.

”Ongelmien taklaamiseksi palkkaamme nyt projektipäällikön, jonka keskeisimpänä tavoitteena on koordinoida työtä ja tunnistaa pahimmat pullonkaulat. Samalla vastaamme sähköiseen kalustoon ja puhtaiden ajoneuvohankintojen CVD-direktiiviin liittyviin sitoumuksiimme”, Koskinen sanoo.

Sähköautojen latausverkoston verkkainen kasvu on hidastanut myös kaupungin pyrkimystä oman henkilöautokantansa sähköistämiseen. Tällä hetkellä esimerkiksi sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla on käytössä 55 täyssähköautoa ajoneuvokannan ollessa yhteensä noin 300.

Haasteita on tuottanut esimerkiksi latauspisteiden rakentaminen sosiaali- ja terveysalan kiinteistöihin, sillä osa kiinteistöistä ei ole kaupungin omistuksessa. Toisaalta kaupungin virka-autot tarvitsevat tulevaisuudessakin myös julkisia latausasemia.

Julkisen latausverkoston laajentamisen lisäksi kaupunki pyrkii tehostamaan latausinfran toteuttamismahdollisuuksia myös taloyhtiöissä ja yrityksissä esimerkiksi energiaremontteja ja -tukia koskevan neuvonnan kautta.

Helsingin tavoitteena on hiilineutraalius vuonna 2030 ja hiilinegatiivisuus vuoteen 2040 mennessä. Liikenne on Helsingin hiilidioksidipäästöjen toiseksi suurin lähde; päästöistä 24 prosenttia syntyy tällä hetkellä liikenteestä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kaisa-Reeta Koskinen, päästövähennysohjelman johtaja
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Puh. (09) 310 22816
kaisa-reeta.koskinen@hel.fi

Kuvat

Kuva: © Roni Rekomaa
Kuva: © Roni Rekomaa
Lataa
Sähköautojen ensirekisteröinnit Helsingissä -tilasto (lähde: Traficom)
Sähköautojen ensirekisteröinnit Helsingissä -tilasto (lähde: Traficom)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Boende- och företagsparkeringen planeras att utvidgas till fyra nya områden – planförslagen finns tillgängliga för kommentarer på webben17.11.2025 15:37:40 EET | Pressmeddelande

Boende- och företagsparkering planeras att tas i bruk i Kottby, Gumtäkt,Majstad, Brändö, Granö och Lövö. Ändringen skulle innebära att parkeringsplatserna längs gatorna ändras till tidsbegränsade parkeringar. Boende och företag i området kunde då under vissa förutsättningar ansöka om ett boende- eller företagsparkeringstillstånd, med vilket man även i fortsättningen kunde parkera utan tidsbegränsning. Stadens mål är att ändringarna ska träda i kraft under hösten 2026 och våren 2027.

Asukas-​ ja yrityspysäköintiä suunnitellaan laajennettavaksi neljälle uudelle alueelle – suunnitelmaehdotukset kommentoitavana verkossa17.11.2025 15:37:40 EET | Tiedote

Asukas- ja yrityspysäköintiä suunnitellaan otettavaksi käyttöön Käpylän, Kumpulan ja Toukolan, Kulosaaren sekä Kuusisaaren ja Lehtisaaren alueilla. Muutos tarkoittaisi, että alueen pysäköintipaikat katujen varsilla muuttuisivat aikarajoitetuiksi. Tällöin alueen asukkaat ja yritykset voivat hakea tietyin edellytyksin asukas- tai yrityspysäköintitunnuksen, jolla voi myös jatkossa pysäköidä ilman aikarajoitusta. Kaupungin tavoitteena on saada muutokset voimaan vuoden 2026 syksyn sekä 2027 kevään aikana.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye