Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Helsinki kannustaa kitkarenkaiden käyttöön

Jaa
Helsingin tavoitteena on kasvattaa kitkarenkaiden osuutta kaupungin talviliikenteessä nykyisestä vajaasta 30 prosentista 70 prosenttiin seuraavan kymmenen vuoden aikana.
Kuva: Istockphoto.com.
Kuva: Istockphoto.com.

Katupöly on yksi Helsingin keskeisemmistä ilmanlaatuongelmista, ja tehokas tapa vähentää sen määrää kaupungissa on lisätä kitkarenkaiden käyttöä nastarenkaiden sijaan. Kitkarenkaat vähentävät myös tieliikenteen aiheuttamaa melua ja kuluttavat vähemmän tien päällystettä.

Helsingin kaupunki aloittaa tällä viikolla koko syksyn kestävän kampanjan kitkarenkaiden eduista. 

Nastarenkaiden aiheuttama katupöly heikentää Helsingin ilmanlaatua

Liikenteellä on paljon haitallisia ympäristö- ja terveysvaikutuksia. Pakokaasujen lisäksi Helsingin ilmanlaatua heikentää liikenteen ilmaan nostama katupöly. Katupölyn pääasiallisia aiheuttajia ovat nastarenkaat ja niiden aiheuttama katujen kuluma sekä hiekoitusmateriaalista peräisin oleva aines. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä.

Katupöly heikentää ilmanlaatua erityisesti kaupunkien vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla. Eniten katupölyn haittavaikutuksille altistuvat katukuiluissa liikkuvat ja niiden lähellä asuvat kaupunkilaiset. Erityisesti lapset ja iäkkäät ovat herkkiä haittavaikutuksille ja monet hengityselinsairauksista kärsivät reagoivat katupölyyn välittömästi.

Kitkarenkaiden osuutta lisäämällä saavutetaan monia etuja

Kitkarenkaiden käyttö vähentää oleellisesti katupölyn määrää verrattuna nastarenkaiden käyttöön. Kitkarenkaat aiheuttavat myös vähemmän melua ja tienpinnan kulumista kuin nastarenkaat.

Kasvattamalla kitkojen osuus tavoiteltuun 70 prosenttiin tieliikenteen melua saataisiin vähennettyä 1–3 dB. Suunnilleen vastaava kolmen desibelin vähennys saavutettaisiin puolittamalla kaupungin liikennemäärä.

Ennakoivalla ajotavalla voi parantaa liikenneturvallisuutta

Kitkarenkaan pito jäisellä tienpinnalla ei ole yhtä hyvä kuin nastarenkaalla, mutta ennakoiva ja turvallinen ajotapa vaikuttaa liikenneturvallisuuteen enemmän kuin talvirenkaan tyyppi.Myös talvirenkaan kunnolla ja laadulla on merkitystä liikenneturvallisuuteen: pohjoismaiseen käyttöön tarkoitetut kitkarenkaat toimivat olosuhteissamme huomattavasti paremmin kuin keskieurooppalaiset. Kitkarenkaita voi turvallisuusnäkökulmasta suositella ajoneuvoihin, joissa on lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakausjärjestelmä.

Kitkarengaskampanjasta tietoa rengasvalinnan ympäristövaikutuksista 

Helsingin keväällä 2020 teettämän kyselyn mukaan autoilijat kaipaavat lisää tietoa rengasvalinnan ympäristövaikutuksista ja sitä tietoa kaupunki haluaa nyt tarjota. Tällä viikolla alkavassa kampanjassa viestitään kitkarenkaista etenkin paremman ilmanlaadun ja ääniympäristön näkökulmista.

Kampanja tukee Helsingin kaupungin tavoitetta lisätä oleellisesti kitkarenkaiden käyttöä kaupungissa talveen 2030–2031 mennessä. Tavoite on kirjattu sekä Helsingin ilmansuojelusuunnitelmaan että meluntorjunnan toimintasuunnitelmaan.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Kirsikka Nevalainen
Ympäristöasiantuntija
Kaupunkiympäristön toimiala
Ympäristöpalvelut
puh. 09 310 23835
kirsikka.nevalainen@hel.fi


Eeva Pitkänen
Tiimipäällikkö
Kaupunkiympäristön toimiala
Ympäristöpalvelut
puh. 050 530 9340
eeva.pitkanen@hel.fi

Kuvat

Kuva: Istockphoto.com.
Kuva: Istockphoto.com.
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande

Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.

Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote

Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye