Helsinki kokeilee uutta toimintamallia katutöiden nopeuttamiseksi
Yhteistyö avain lyhyempiin katuremontteihin
Tärkein muutos entiseen on tiiviimpi yhteistyö katusaneerauksen osapuolten kesken rakentamisen valmisteluvaiheessa. Helsinki-mallissa katuhankkeeseen tulee kehitysvaihe, jonka aikana urakan osapuolet suunnittelevat ja aikatauluttavat urakan yhdessä. Osapuolet myös määrittävät yhteiset pelisäännöt poikkeustilanteisiin ja riskien hallintaan.
”Uusi Helsinki-malli on mahdollisuus muuttaa toimintakulttuuriamme. Yhtä yksittäistä keinoa katutöiden nopeuttamiseen ei ole, vaan meidän pitää kehittää monia osa-alueita päästäksemme hyvään lopputulokseen maailman toimivimman kaupungin hengessä. Olennaisinta on hyvä yhteistyö urakkaosapuolten kesken”, sanoo pormestari Jan Vapaavuori.
Kantakaupungin katujen uudistuksissa ovat mukana kaupungin lisäksi esimerkiksi Helen, HSY ja tietoliikennekaapeleita asentavat teleoperaattorit sekä pää- ja aliurakoitsijat, eli nykyiset yhteisen kunnallisteknisen työmaan (YKT) sopimusosapuolet.
Lähtötiedot ja tilannekuva paremmiksi
Katurakentamista varten tarvittavat lähtötiedot esimerkiksi putkien ja kaapeleiden sijainnista pyritään selvittämään entistä paremmin. Pitkällä tähtäimellä Helsinki aikoo hyödyntää uutta teknologiaa, kuten pintaa rikkomattomien menetelmien käyttöä lähtötietojen selvittämisessä.
Lisäksi työmaan etenemisen seuraamista aiotaan helpottaa teknologian avulla. Ajantasainen tilannekuva helpottaa töiden ajoittamista. Nykytilanteessa tiedon puuttuminen on hidastanut katu-urakoita, sillä tarvittava henkilöstö ja työmaakoneet ovat saattaneet olla varattuna muualla.
Sopimusmallit uusiksi
Helsinki-mallissa kehitetään myös katu-urakoiden sopimusmalleja. Nykyistä toimintatapaa on pidetty kankeana ja ongelmanratkaisua hitaana. ”Katuhankkeessa on kriittistä saada tiimi, jolla on yhteinen tavoite ja joka kykenee ratkaisemaan haasteet nopeasti. Pitkät päätösajat ja työläät dokumentointivaatimukset ongelmatilanteissa hidastavat urakoita”, sanoo tutkimushankkeen vetäjä, professori Olli Seppänen Aalto-yliopistosta.
Uudessa mallissa hankkeen pääurakoitsijan valinnan laadulliset kriteerit voivat painottua esimerkiksi työnsuunnitteluosaamiseen, innovaatiokykyyn tai viestinnälliseen osaamiseen.
Ensimmäisenä mallia kokeillaan rautatieaseman pyöräily- ja jalankulkutunnelin urakassa, joka alkaa syksyllä. Myös Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun uudistus sekä Herttoniemen yritysalueen katu-urakka ovat testikohteita. Niiden kehitysvaiheet käynnistyvät heinäkuussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katutöiden haittojen vähentäminen -hanke
Jyrki Paavilainen
projektinjohtaja
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 25896, jyrki.paavilanen@hel.fi
Toimivat katuhankkeet -tutkimushanke
Olli Seppänen
Professori, rakennustekniikan laitos
Aalto-yliopisto
puh. 050 368 0412, olli.seppanen@aalto.fi
Kuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 28.3.202428.3.2024 19:30:31 EET | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 28.3.2024 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 11.4.2024
Uuden Kulosaarensillan suunnittelu etenee28.3.2024 09:50:31 EET | Tiedote
Huonokuntoinen Kulosaarensilta Kalasataman ja Kulosaaren välillä uusitaan. Silta puretaan, ja samalle paikalle tulee uusi silta, jonka rakentamisen on suunniteltu alkavan vuonna 2027. Uuden sillan katusuunnitelmaluonnokset ovat esillä 9. huhtikuuta asti.
Pääkaupunkiseudun opastetuilla luontoretkillä tarjolla 130 maksutonta retkeä keväästä syksyyn27.3.2024 13:47:15 EET | Tiedote
Opastetut luontoretket pääkaupunkiseudun luontokohteisiin on taas koottu kuntien yhteiseen luontoretkikalenteriin. Vuoden 2024 retkistä kertovat kalenterit ovat jaossa kirjastoissa ja asiakaspalvelupisteissä huhtikuun alusta alkaen.
Guidade naturutflykter i huvudstadsregionen – 130 avgiftsfria utflykter från våren till hösten27.3.2024 13:44:14 EET | Tiedote
Guidade naturutflykter till huvudstadsregionens naturobjekt har åter samlats i kommunernas gemensamma naturutflyktskalender. Kalendern om utflykterna 2024 delas ut i bibliotek och vid kundtjänsterna från början av april.
Säsongen för elsparkcyklar börjar i Helsingfors den 28 mars – nya områden med begränsningar kring stationerna27.3.2024 12:07:01 EET | Tiedote
Från och med våren 2024 regleras parkeringen av allmänna elsparkcyklar och cyklar kring metro- och tågstationer utanför Helsingfors centrum. Nya områden med begränsningar införs bland annat i Böle, Hagnäs, Sörnäs och Fiskehamnen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme