Helsinki kokeilee uutta toimintamallia katutöiden nopeuttamiseksi

Yhteistyö avain lyhyempiin katuremontteihin
Tärkein muutos entiseen on tiiviimpi yhteistyö katusaneerauksen osapuolten kesken rakentamisen valmisteluvaiheessa. Helsinki-mallissa katuhankkeeseen tulee kehitysvaihe, jonka aikana urakan osapuolet suunnittelevat ja aikatauluttavat urakan yhdessä. Osapuolet myös määrittävät yhteiset pelisäännöt poikkeustilanteisiin ja riskien hallintaan.
”Uusi Helsinki-malli on mahdollisuus muuttaa toimintakulttuuriamme. Yhtä yksittäistä keinoa katutöiden nopeuttamiseen ei ole, vaan meidän pitää kehittää monia osa-alueita päästäksemme hyvään lopputulokseen maailman toimivimman kaupungin hengessä. Olennaisinta on hyvä yhteistyö urakkaosapuolten kesken”, sanoo pormestari Jan Vapaavuori.
Kantakaupungin katujen uudistuksissa ovat mukana kaupungin lisäksi esimerkiksi Helen, HSY ja tietoliikennekaapeleita asentavat teleoperaattorit sekä pää- ja aliurakoitsijat, eli nykyiset yhteisen kunnallisteknisen työmaan (YKT) sopimusosapuolet.
Lähtötiedot ja tilannekuva paremmiksi
Katurakentamista varten tarvittavat lähtötiedot esimerkiksi putkien ja kaapeleiden sijainnista pyritään selvittämään entistä paremmin. Pitkällä tähtäimellä Helsinki aikoo hyödyntää uutta teknologiaa, kuten pintaa rikkomattomien menetelmien käyttöä lähtötietojen selvittämisessä.
Lisäksi työmaan etenemisen seuraamista aiotaan helpottaa teknologian avulla. Ajantasainen tilannekuva helpottaa töiden ajoittamista. Nykytilanteessa tiedon puuttuminen on hidastanut katu-urakoita, sillä tarvittava henkilöstö ja työmaakoneet ovat saattaneet olla varattuna muualla.
Sopimusmallit uusiksi
Helsinki-mallissa kehitetään myös katu-urakoiden sopimusmalleja. Nykyistä toimintatapaa on pidetty kankeana ja ongelmanratkaisua hitaana. ”Katuhankkeessa on kriittistä saada tiimi, jolla on yhteinen tavoite ja joka kykenee ratkaisemaan haasteet nopeasti. Pitkät päätösajat ja työläät dokumentointivaatimukset ongelmatilanteissa hidastavat urakoita”, sanoo tutkimushankkeen vetäjä, professori Olli Seppänen Aalto-yliopistosta.
Uudessa mallissa hankkeen pääurakoitsijan valinnan laadulliset kriteerit voivat painottua esimerkiksi työnsuunnitteluosaamiseen, innovaatiokykyyn tai viestinnälliseen osaamiseen.
Ensimmäisenä mallia kokeillaan rautatieaseman pyöräily- ja jalankulkutunnelin urakassa, joka alkaa syksyllä. Myös Caloniuksenkadun, Runeberginkadun ja Helsinginkadun uudistus sekä Herttoniemen yritysalueen katu-urakka ovat testikohteita. Niiden kehitysvaiheet käynnistyvät heinäkuussa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Katutöiden haittojen vähentäminen -hanke
Jyrki Paavilainen
projektinjohtaja
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 25896, jyrki.paavilanen@hel.fi
Toimivat katuhankkeet -tutkimushanke
Olli Seppänen
Professori, rakennustekniikan laitos
Aalto-yliopisto
puh. 050 368 0412, olli.seppanen@aalto.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimialaPL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 2.12.20252.12.2025 19:53:23 EET | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 2.12.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Roihupellon kampus on Suomen suurin elinkaarihanke – toiminta käynnistyy tammikuussa2.12.2025 15:01:05 EET | Tiedote
Loppuvuodesta valmistuva Stadin AO:n Roihupellon kampus hyödyntää käyttäjien toiveita, muunneltavia tiloja, eri alojen yhteistyötä ja uusiutuvaa energiaa.
The Roihupelto campus is the largest lifecycle project in Finland – operations to begin in January2.12.2025 15:01:05 EET | Press release
The Roihupelto campus of Stadin AO, which will be completed at the end of the year, utilises users' wishes, adaptable spaces, multidisciplinary cooperation and renewable energy.
Planerna för Malmgårdstoppen konkretiseras under de närmaste åren – kommentera de preliminära idéplanerna2.12.2025 10:05:09 EET | Pressmeddelande
De efterlängtade förnyelserna på Malmgårdstoppen konkretiseras under de närmaste åren. Preliminära idéplaner finns nu framlagda och kan kommenteras i kartenkäten fram till den 21 december. Den egentliga genomförandeplanen för Malmgårdstoppen utarbetas nästa år och byggandet inleds 2027.
Malminkartanonhuipun suunnitelmat konkretisoituvat lähivuosina – kommentoi alustavia ideasuunnitelmia2.12.2025 10:05:09 EET | Tiedote
Malminkartanonhuipun kauan odotetut uudistukset konkretisoituvat lähivuosina. Alustavat ideasuunnitelmia voi kommentoida karttakyselyssä 21.12. asti. Varsinainen toteutussuunnittelu Malminkartanonhuipulle tehdään ensi vuonna ja rakentaminen alkaa vuonna 2027.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme