Helsinki Lit saa toukokuussa vieraakseen 13 ulkomaista kirjailijaa

Kansainvälinen käännöskirjallisuusfestivaali Helsinki Lit järjestetään tänä vuonna Helsingin Bio Rex -elokuvateatterin salissa 13.-14. toukokuuta. Festivaali pyritään järjestämään normaalisti yleisötapahtumana.

Helsinki Litiin saapuu 13 ajankohtaista ulkomaista kirjailijaa, joiden joukossa on useita Booker- ja Pulitzer-palkittuja kertojia: Colson Whitehead (US), Douglas Stuart (GB/US), Bernardine Evaristo (NG/GB), Niklas Natt och Dag (SE), Hanna Bervoets (NL), Ann-Helén Laestadius (SE), Maaza Mengiste (ET/US), Kamel Daoud (ALG), Nita Prose (CAN), Marie Aubert (NO), Sara Osman (SE), Tone Schunnesson (SE) ja Karina Sainz Borgo (VE).

Vierailevia kirjailijoita haastattelevat kotimaiset kirjailijat, kääntäjät ja toimittajat, mukana ovat muun muassa Sirpa Kähkönen, Philip Teir, Koko Hubara, Ville Blåfield, Juha Itkonen, Sampsa Peltonen, Elina Backman, Sisko Savonlahti, Anna Laine ja Meri Valkama.

Helsinki Lit järjestetään tänä vuonna yhteistyössä Helsingin Sanomien kanssa, joka striimaa keskustelut osoitteessa HS.fi. Kotimaisista kustantamoista mukana ovat Kustannusosakeyhtiö Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga sekä Aula & Co.

Helsingin kirjallisuusfestivaali ry:n järjestämää festivaalia tukevat vuonna 2022 Otavan Kirjasäätiö, WSOY:n Kirjasäätiö, TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto ja Konstsamfundet.

Osta Helsinki Lit -liput täältä. (39 €/2 päivän lippu, 29 €/1 päivän lippu).

Katso koko ohjelma aikatauluineen täältä

Facebook-event

@helsinki_lit

Helsinki Lit bjuder på 13 internationella gäster i maj

Den internationella litteraturfestivalen Helsinki Lit ordnas i år på Bio Rex i Helsingfors den 13–14 maj. Festivalen planeras att ordnas som ett publikevenemang.

Till Helsinki Lit kommer 13 aktuella utländska författare, inklusive både färska Bookervinnare och Pulitzerbelönade berättare: Colson Whitehead (US), Douglas Stuart (GB/US), Bernardine Evaristo (NG/GB), Niklas Natt och Dag (SE), Hanna Bervoets (NL), Ann-Helén Laestadius (SE), Maaza Mengiste (ET/US), Kamel Daoud (ALG), Nita Prose (CAN), Marie Aubert (NO), Sara Osman (SE), Tone Schunnesson (SE) och Karina Sainz Borgo (VE).

De gästande författarna kommer att intervjuas av inhemska journalister, författare och översättare, bland andra Sirpa Kähkönen, Philip Teir, Koko Hubara, Ville Blåfield, Juha Itkonen, Sampsa Peltonen, Elina Backman, Sisko Savonlahti, Anna Laine och Meri Valkama.

Helsinki Lit ordnas i år i samarbete med Helsingin Sanomat, som sänder samtalen på adressen HS.fi. Följande inhemska förlag samarbetar med Helsinki Lit: Otava, Like Kustannus, WSOY, Aviador, S&S, Gummerus, Atena, Johnny Kniga samt Aula & Co.

Helsingin kirjallisuusfestivaali Rf. får i år understöd av Otavan Kirjasäätiö, WSOY Kirjasäätiö, Centret för konstfrämjande TaiKe, Suomen Kulttuurirahasto och Konstsamfundet.

Köp biljetter till Helsinki Lit här. (39 €/2 dagarsbiljett, 29 €/1 dagsbiljett).

Hela programmet hittas här.

Facebook-event

@helsinki_lit

Lisätiedot/Mer information:

Milla Palovaara, tuottaja/producent +358 40 596 7973, milla@kulttuuritoimisto.fi tai milla.palovaara@helsinki-lit.fi

Philip Teir, ohjelmajohtaja/festivalchef, +358 50 337 9093, philip.teir@helsinki-lit.fi

Vihdin kesäteatterin Diivat-näytelmässä rakkaus on lämmöllä ohjaava kohtalon sormi28.6.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Vihdin kirkonkylän kesäteatterissa saa 9. heinäkuuta ensi-iltansa yhdysvaltalaisen lakimiehen ja näytelmäkirjailijan Ken Ludvigin vuonna 2004 käsikirjoittama ja Reita Lounatvuoren kääntämä näytelmä Diivat, alkuperäisnimeltään Leading Ladies. Ludvigin kansainvälisesti vuodesta toiseen menestyneen, sukupuolirooleja ja -oletuksia surutta pöllyttävän komedian ohjaa teatteritaiteen ammattilainen Antti Taipale, joka tunnetaan myös suosittuna drag queen -hahmona Sheila.

Tuomari Nurmion ja Knucklebone Oscarin yhteislevyn ensimmäinen single ja video Dry Bones sekoittaa pyhäkoulukauhua mustaan gospeliin9.6.2022 13:28:02 EEST | Tiedote

Tuomari Nurmio ja Knucklebone Oscar äänittivät vuonna 2018 eepeellisen vereviä tulkintoja vanhoista gospel-biiseistä, mutta eivät saaneet kyllikseen sielua ravitsevasta tripistä rockmusiikin juurille. Armoitettujen pelimannien vuonna 2017 alkanut yhteinen “helvetillisen ja taivaallisen pitkä matka” on eskaloitunut syksyllä ilmestyväksi Believe It Or Not -albumiksi (Stupido Records), jonka ensimmäinen single ja video Dry Bones julkaistaan 16. kesäkuuta.

ELMU-säätiö julkisti vuoden 2022 apurahapäätökset – valtaosa haki tukea konserttitoimintaan tai koulutukseen3.6.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

ELMU-säätiö on julkistanut vuonna 2022 myöntämänsä apurahat. Säätiö sai lähes yhtä monta hakemusta kuin viime vuonna, kaikkiaan 168 kappaletta. Valtaosa hakemuksista kohdistui Konserttitoiminta-kategoriaan, toiseksi eniten apurahoja haettiin koulutukseen. Vastuullisuuteen liittyviä hakemuksia tuli vain muutamia, joka kertonee asian heikosta tuntemuksesta – ELMU-säätiö toivookin, että vastuullisuus saisi tulevaisuudessa enemmän huomiota elävän musiikin toimialalla.

Suomalaiset klassisen musiikin tekijät ja toimijat aloittavat yhteistyön Kaija Saariahon juhlavuoden 2022 innoittamina25.5.2022 11:00:00 EEST | Tiedote

Kaija Saariahon musiikki on vuosikymmenten saatossa ollut maailmanlaajuisesti suuri inspiraation lähde musiikin opiskelijoille, orkestereille, säveltäjille ja soittajille, järjestäjätahoille ja yleisöille. Vuonna 2022 tuo inspiraatio konkretisoituu koko Suomen klassisen musiikin kenttää yhdistäväksi voimaksi. Joukko arvostettuja suomalaisia orkestereita ja klassisen musiikin vapaan kentän toimijoita tuo kuultavaksemme lokakuussa 2022 Kaija Saariahon 70-vuotispäivän ympärillä Saariahon musiikkia juhlistavan monikirjoisen musiikillisen kokonaisuuden.