Helsinki näyttää hallitukselle mallia perusterveydenhuollon palvelusetelillä

Pitkät jonot ovat sote-palvelujärjestelmämme keskeinen ongelma – myös pääkaupungissa. Helsinki ryhtyy korjaamaan tilannetta ottamalla palvelusetelin käyttöön terveysasemien lääkäripalveluissa kesäkuun alussa. Muiden kuntien on syytä ottaa Helsingistä mallia.

Palvelusetelin myötä asiakas pääsee lääkärin vastaanotolle yksityiselle palveluntuottajalle kolmen arkipäivän sisällä ja saa perustutkimukset maksutta. Kyseessä on kokeilu, joka kestää vuoden 2020 loppuun, minkä jälkeen jatkosta päätetään saatujen kokemusten perusteella.

- Helsingin päätös palvelusetelin kokeilemisesta perusterveydenhuollossa on erinomainen. On mielenkiintoista nähdä, kuinka monta palveluntuottajaa helsinkiläiset saavat. Onko 67 euron arvoinen palveluseteli lääkärin vastaanotosta ja siihen liittyvistä perustutkimuksista riittävä? Heti kokeilun alussa pitää arvioida, onko helsinkiläisten valinnanvapaus ja saatavuuden parantuminen riittävää määritellyllä palvelusetelin arvolla, pohtii Hyvinvointiala HALIn talous- ja veroasiantuntija Joel Kuuva.

Laskelmiin avoimuutta

Helsingin kaupungin valmistelumuistiossa todetaan, että ”lääkärivastaanoton tuottaminen palvelusetelillä on laskennallisesti jonkin verran omaa tuotantoa kalliimpaa”.

- Palvelusetelin hinnoittelun pohjana olevat laskelmat kaupungin oman tuotannon kustannuksista on syytä avata julkisiksi. Näin kaikki osapuolet voivat varmistua siitä, että hankinta tehdään oikeaan hintaan – ei makseta liikaa, muttei liian vähänkään. Alihinnoitellulla palvelusetelillä ei saada laatua - tai palvelua ollenkaan, Kuuva toteaa.

Palveluseteleistä velvoittavampia

Palveluseteli jää kokeilussa harvojen helsinkiläisten mahdollisuudeksi. Palveluseteleitä myönnetään vain kaikista ruuhkautuneimpien terveysasemien asiakkaille, tänä vuonna enintään 4 000 käynnille.

- Helsingin päätös on askel oikeaan suuntaan, mutta asiakkaan oikeus palveluseteliin ja nopeaan hoitoon pääsyyn kannattaisi toteuttaa huomattavasti esitettyä laajemmin. Uuden hallituksen kannattaa tehdä palvelusetelin hyödyntämisestä kunnille velvoittavampaa. Niiden on tarjottava palveluseteleitä viimeistään hoitotakuuaikojen täyttyessä. Näin parannetaan palveluiden saatavuutta, kavennetaan terveyseroja ja lisätään kansalaisten yhdenvertaisuutta, Kuuva esittää.

Joel Kuuva

talous- ja veroasiantuntija, Hyvinvointiala HALI ry, p. 050 414 6444, joel.kuuva@hyvinvointiala.fi

Hyvinvointiala HALI ry: Työvoimapulan ratkaisemiseksi tarvitaan monipuolinen ohjelma22.5.2019 10:20:49 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää monipuolisen ohjelman käynnistämistä hyvinvointialojen ammattitaitoisen työvoiman saatavuuden turvaamiseksi. Koulutuksen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi sote-aloilla toisen asteen-, amk-tason ja yliopisto-tason koulutuksessa. Tarvitaan myös lisää työperäistä maahanmuuttoa ja naisten työmarkkina-asemaa vahvistava perhevapaauudistus.

Hyvinvointiala HALI ry: Varhaiskasvatuksen työvoimapula huolestuttaa21.5.2019 15:23:05 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry on huolissaan päiväkotien ammattitaitoisen henkilöstön riittävyydestä. Työ- ja elinkeinoministeriön maaliskuussa julkaistun ammattibarometrin mukaan lastentarhanopettajista on tällä hetkellä pulaa lähes koko maassa, erityisesti esimerkiksi pääkaupunkiseudulla. Tilannetta heikentää vuonna 2018 päivitetyn varhaiskasvatuslain myötä toteutettavat henkilöstön kelpoisuusehtojen tiukennukset. Uusien säännösten mukaan jopa puolella lastentarhaopettajista on oltava alan yliopistotutkinto viimeistään vuonna 2030.

Hyvinvointiala HALI ry esittää: Verottaja mukaan vanhuspalvelutalkoisiin17.5.2019 16:04:23 EESTTiedote

Hyvinvointiala HALI ry esittää, että hallitusohjelmaan sisällytettäisiin kirjaus ikääntyneille suunnatusta laajennetusta kotitalousvähennysoikeudesta. Kotitalous-, hoiva- ja hoitopalveluissa työn osuus on noin 90 prosenttia. Oikeus voitaisiin antaa esimerkiksi yli 75 -vuotiaille kotona asuville. He asuvat usein yksin ja heidän keskimääräiset eläkkeensä ovat melko pieniä. Verovähennyksen myötä ikääntyneiden mahdollisuuksia käyttää kotiin vietäviä hoiva- ja hoitopalveluita parannettaisiin. Samalla edistettäisiin ikääntyneiden kotona asumisen edellytyksiä.