Helsinki-päivä etsii kaupungin syntymäpäivää juhlistavia tekoja

Helsinki-päivän ohjelmaan haetaan luovia tekoja, jotka näkyvät, kuuluvat ja ilahduttavat ympäri kaupunkia 12. kesäkuuta kokoamatta väkijoukkoja yhteen. Haku käynnistyy verkossa tänään, ja toteutettavat teot valitaan yleisöäänestyksellä.

Kuva: Maija Astikainen

Helsingin syntymäpäivänä 12. kesäkuuta vietettävä Helsinki-päivä on koko kaupungin yhteinen juhla, joka tarjoilee vuosittain satakunta yleisölle maksutonta tapahtumaa eri puolilla Helsinkiä. Viime kesänä tapahtuma toteutettiin koronatilanteen vuoksi kokonaisuudessaan verkossa. Tällä kertaa mukaan etsitään luovia, vaikuttavia ja koronaturvallisia Helsinki-päivän tekoja.

Helsinki-päivän teot voivat liittyä esimerkiksi taiteeseen, luontoon tai kaupunkiympäristön elävoittämiseen – tärkeintä on, että mahdollisimman moni helsinkiläinen pääsee iloitsemaan kotikaupungistaan. Yhteisenä edellytyksenä Helsinki-päivän teoille on, että ne näkyvät, kuuluvat tai tuntuvat kaupunkitilassa muun kuin yleisötapahtuman keinoin. Tekojen tulee olla turvallisia, saavutettavia, vastuullisia sekä kaupunkilaisille maksuttomasti koettavia. Tekojen esivalinnassa painotetaan kohderyhmien moninaisuutta, tekojen saavutettavuutta ja sijoittumista Helsingin eri alueille.

“On mahtavaa päästä jälleen juhlimaan Helsingin syntymäpäivää yhdessä kaupunkilaisten kanssa. Toivomme, että haku kerää monia kekseliäitä ehdotuksia – ja että Helsinki-päivän tekojen kautta meillä on tilaisuus nähdä kotikaupunkimme uusin silmin. Helsinki-päivän teot ovat oma lahjamme helsinkiläisille”, sanoo Helsingin tapahtumasäätiön projektipäällikkö Emma Abendstein.

Helsinki-päivänä kaupungin valtaavat teot valitaan esivalinnan pohjalta yleisöäänestyksen perusteella. Yleisöäänestys käynnistyy hakuajan päätyttyä huhtikuussa, ja toteutuvat teot julkistetaan tapahtuman verkkosivuilla toukokuun aikana. Helsingin tapahtumasäätiö tukee tekojen toteuttamista yhteensä 100 000 eurolla.

Kuva: Maija Astikainen

KUTSU: Musica novan pressitilaisuus verkossa 2.2. klo 15.30.1.2.2021 08:00:00 EET | Kutsu

Suomen suurinta nykymusiikkifestivaali Musica nova Helsinkiä vietetään pääosin verkossa 2.–10. helmikuuta. Lähetykset toteuteutaan striimilähetyksinä televisiossa, verkossa ja radiossa muun muassa Ylen kanavilla. Joka toinen vuosi järjestettävän Musica nova Helsingin ohjelmassa kuullaan erityisesti vuoden 2021 residenssisäveltäjien Lisa Streichin ja Simon Steen-Andersenin sekä festivaalin Polytopia-teeman innoittajana toimivan säveltäjä, arkkitehti ja matemaatikko Iannis Xenakisin musiikkia. Festivaalin lehdistötilaisuus järjestetään etänä verkossa festivaalin avajaispäivänä 2. helmikuuta klo 15.30–16.15. Tilaisuudessa Musica novan teemoista ja teoksista kertovat festivaalin taiteellinen johtaja André de Ridder sekä säveltäjät Simon Steen-Andersen ja Lisa Streich. Tilaisuus on pääosin englanninkielinen. Ilmoittautumiset: tiedotus@musicanova.fi. Festivaalin pääjärjestäjinä toimivat Helsingin juhlaviikot, Helsingin kaupunginorkesteri, Tapiola Sinfonietta, Suomen kansallisooppera ja -bale

Uudenvuoden laserteos välittää viestejä Helsingin taivaalla ja radiossa28.12.2020 11:05:27 EET | Tiedote

Uuttavuotta juhlitaan Helsingissä etänä 31.12. Kaupungin ilotulituksia ei tänä vuonna järjestetä, mutta radiolaserteos Ajan Lennätin valaisee Helsingin taivasta koko yön ajan. Teokseen voi osallistua lähettämällä omia uudenvuoden viestejään koneäänen luettaviksi. Etäuudenvuoden ohjelmaan kuuluvat lisäksi Ylen kanavilla esitettävä Classical Trancelations -uudenvuodenkonsertti sekä Helsinki-kanavalla nähtävät lasten kotibileet.