Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö lievässä laskussa

Helsinki Research Forum päivitti pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoaluiden vajaakäyttöasteen sekä tarkastelussa olevan toimistokannan. Vajaakäyttöistä toimistotilaa oli maaliskuun 2022 lopulla yli 516 000 neliömetriä. Tilakantaan otettiin mukaan uusia alueita Helsingin keskustasta. Laajennus nosti tarkastelun alla olevaa toimistokantaa 666 000 neliömetrillä ja laski vajaakäyttöasteen reiluun 12 prosenttiin.

Helsinki Research Forum on julkaissut arvionsa pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoalueiden vajaakäyttöasteista. Alueilla oli maaliskuun 2022 lopulla hieman yli 516 000 neliömetriä tyhjillään, keskimääräinen vajaakäyttöaste oli noin 12,4 prosenttia. Tilakanta kvartaalin lopussa oli noin 4,16 miljoonaa neliömetriä. Luvuissa on ensimmäistä kertaa mukana uusia alueita Helsingin keskustasta. Laajennettu keskusta (SBD) lisäsi seurattavaa toimistokantaa lähes 666 000 neliömetrillä.

Laajennus koskee merkittävää osaa Kruununhakaa, osaa Kaartinkaupungista, sekä suurelta osin ydinkeskustan ja Ruoholahden väliin jäävia osia Kampin ja Punavuoren alueelta. Alueen toimistotilakannaksi määritettiin 665 920 neliömetriä, josta vajaakäytössä on noin 8,3 prosenttia, eli 55 381 neliömetriä.

Vertailukelpoinen, ilman laajennusta laskettu, vajaakäyttöaste oli 13,2 %, eli laskua on 0,6 prosenttiyksikköä edellisestä kvartaalista.

Merkittävimmät laskut vajaakäyttöasteissa nähtiin Ruoholahdessa ja Pitäjänmäessä. Ruoholahdessa vajaakäyttö laski yli kolme prosenttiyksikköä ja Pitäjänmäessä yli kaksi prosenttiyksikköä. Ruoholahdessa toimistotiloja on onnistuttu vuokraamaan enemmän kuin niitä on tyhjentynyt. Pitäjänmäessä laskua taas selittää merkittävän kohteen poistuminen tilakannasta peruskorjauksen alkamisen seurauksena. Vajaakäyttöaste puolestaan nousi merkittävästi, lähes 3 prosenttiyksikköä, Hakaniemessä, jossa markkinoille tuli runsaasti vuokrattavissa olevaa toimistotilaa rakennustöiden valmistuttua.

Päivityksen yhteydessä tehtiin tilakantaan ja vajaakäyttöasteisiin muutoksia ja tarkennuksia. Tilakantaan on lisätty yksi kohde ydinkeskustan (CBD) alueella. Lisäksi muutaman kohteen toimistopinta-alaan on tullut muutoksia. Päivitetyn tilakannan mukainen, osamarkkinatason yhteenveto vajaakäyttöasteista ja tilakannasta vuoden 2021 ensimmäisestä kvartaalista alkaen julkaistaan tämän tiedotteen yhteydessä.

Helsinki Research Forumin tuottama tieto julkaistaan osamarkkinatasolla Raklin verkkosivuilla. Kohdekohtaiset tiedot toimistotilakannasta toimitetaan pyydettäessä. Tiedustelut sähköpostilla osoitteeseen miika.kotaniemi(at)rakli.fi.

Helsinki Research Forum on kiinteistöalan asiantuntijayritysten tutkimusfoorumi, jonka tavoitteena on parantaa Helsingin toimistomarkkinoista julkaistavan tiedon laatua ja läpinäkyvyyttä. Yhteistyössä ovat mukana tällä hetkellä CBRE, JLL, Cushman & Wakefield, Colliers ja KTI Kiinteistötieto. Rakli toimii Research Forumin kumppanina ja tarjoaa tekniset puitteet toiminnalle.

Pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoalueiden vajaakäyttö

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Hallituksen kaavailema kiinteistöveron nosto heikentää entisestään kiinteistö- ja rakentamisalan suhdannetta22.8.2023 09:03:38 EEST | Tiedote

Hallituksen aikomus korottaa maapohjan kiinteistöveron alarajaa 1,3 prosenttiin on tuomassa kylmää vettä niskaan kaikille kiinteistönomistajille. Raklin tekemän vaikutusarvion perusteella esimerkiksi Helsingissä tai Espoossa sijaitsevan asuin-, toimisto- tai liikekiinteistön kiinteistöverokustannus voi nousta lähes 15 prosenttia. Ammattimaisia kiinteistönomistajia ja rakennuttajia edustavan Raklin mukaan mahdollinen korotus heikentää entisestään alan suhdannetilannetta.

Rakennus- ja purkujätteistä halutaan hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia10.8.2023 07:15:00 EEST | Tiedote

Suomessa syntyy vuosittain noin 1,6 miljoonaa tonnia rakennus- ja purkujätettä, josta vain noin puolet päätyy hyötykäyttöön. Ilmastotavoitteiden kiristymisen myötä rakennus- ja purkumateriaalien rooli rakentamisen ohjauksessa korostuu. Kansallinen tavoite on hyödyntää uudelleen vähintään 70 prosenttia syntyvästä purkujätteestä. Kestävän purkamisen green deal edistää tätä tavoitetta.

Energiatehokkuussopimus kirittää kiinteistöalaa – energiaa on säästetty 335 000 kerrostaloasujan vuotuisen sähkönkulutuksen verran27.6.2023 07:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistöala on tehnyt kuluvan energiatehokkuussopimuskauden aikana lähes 6500 energiatehokkuustoimenpidettä ja näin saavuttanut huiman 469 gigawattitunnin vuotuisen energiansäästön. Tämä vastaa 335 000 kerrostaloasujan vuosittaista sähkölaskua. Sopimuskausi päättyy vuonna 2025 ja ala toivoo uudelta hallitukselta jatkoa energiatehokkuussopimukselle.

Rakli: Hallitusohjelma huomioi laajasti rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä tulevaisuuteen19.6.2023 14:24:12 EEST | Tiedote

Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry on tyytyväinen siihen, kuinka hallitusohjelma huomioi rakennetun ympäristön tarpeet ja luo näkyvyyttä sekä ennustettavuutta tulevaisuuteen. Hallituksen sitoutuminen sääntelyn keventämiseen sekä prosessien ja lupakäytäntöjen sujuvoittamiseen on tervetullutta ja tarpeellista. Rakli muistuttaa tulevaa hallitusta siitä, että hallitusohjelmaa toimeenpantaessa on tärkeää osallistaa alan toimijoita parhaan mahdollisen lopputuloksen saavuttamiseksi.