Helsinki Research Forum: Pääkaupunkiseudun toimistotilojen vajaakäyttö lievässä laskussa

Helsinki Research Forum päivitti pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoaluiden vajaakäyttöasteen sekä tarkastelussa olevan toimistokannan. Vajaakäyttöistä toimistotilaa oli maaliskuun 2022 lopulla yli 516 000 neliömetriä. Tilakantaan otettiin mukaan uusia alueita Helsingin keskustasta. Laajennus nosti tarkastelun alla olevaa toimistokantaa 666 000 neliömetrillä ja laski vajaakäyttöasteen reiluun 12 prosenttiin.

Helsinki Research Forum on julkaissut arvionsa pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoalueiden vajaakäyttöasteista. Alueilla oli maaliskuun 2022 lopulla hieman yli 516 000 neliömetriä tyhjillään, keskimääräinen vajaakäyttöaste oli noin 12,4 prosenttia. Tilakanta kvartaalin lopussa oli noin 4,16 miljoonaa neliömetriä. Luvuissa on ensimmäistä kertaa mukana uusia alueita Helsingin keskustasta. Laajennettu keskusta (SBD) lisäsi seurattavaa toimistokantaa lähes 666 000 neliömetrillä.

Laajennus koskee merkittävää osaa Kruununhakaa, osaa Kaartinkaupungista, sekä suurelta osin ydinkeskustan ja Ruoholahden väliin jäävia osia Kampin ja Punavuoren alueelta. Alueen toimistotilakannaksi määritettiin 665 920 neliömetriä, josta vajaakäytössä on noin 8,3 prosenttia, eli 55 381 neliömetriä.

Vertailukelpoinen, ilman laajennusta laskettu, vajaakäyttöaste oli 13,2 %, eli laskua on 0,6 prosenttiyksikköä edellisestä kvartaalista.

Merkittävimmät laskut vajaakäyttöasteissa nähtiin Ruoholahdessa ja Pitäjänmäessä. Ruoholahdessa vajaakäyttö laski yli kolme prosenttiyksikköä ja Pitäjänmäessä yli kaksi prosenttiyksikköä. Ruoholahdessa toimistotiloja on onnistuttu vuokraamaan enemmän kuin niitä on tyhjentynyt. Pitäjänmäessä laskua taas selittää merkittävän kohteen poistuminen tilakannasta peruskorjauksen alkamisen seurauksena. Vajaakäyttöaste puolestaan nousi merkittävästi, lähes 3 prosenttiyksikköä, Hakaniemessä, jossa markkinoille tuli runsaasti vuokrattavissa olevaa toimistotilaa rakennustöiden valmistuttua.

Päivityksen yhteydessä tehtiin tilakantaan ja vajaakäyttöasteisiin muutoksia ja tarkennuksia. Tilakantaan on lisätty yksi kohde ydinkeskustan (CBD) alueella. Lisäksi muutaman kohteen toimistopinta-alaan on tullut muutoksia. Päivitetyn tilakannan mukainen, osamarkkinatason yhteenveto vajaakäyttöasteista ja tilakannasta vuoden 2021 ensimmäisestä kvartaalista alkaen julkaistaan tämän tiedotteen yhteydessä.

Helsinki Research Forumin tuottama tieto julkaistaan osamarkkinatasolla Raklin verkkosivuilla. Kohdekohtaiset tiedot toimistotilakannasta toimitetaan pyydettäessä. Tiedustelut sähköpostilla osoitteeseen miika.kotaniemi(at)rakli.fi.

Helsinki Research Forum on kiinteistöalan asiantuntijayritysten tutkimusfoorumi, jonka tavoitteena on parantaa Helsingin toimistomarkkinoista julkaistavan tiedon laatua ja läpinäkyvyyttä. Yhteistyössä ovat mukana tällä hetkellä CBRE, JLL, Cushman & Wakefield, Colliers ja KTI Kiinteistötieto. Rakli toimii Research Forumin kumppanina ja tarjoaa tekniset puitteet toiminnalle.

Pääkaupunkiseudun keskeisten toimistoalueiden vajaakäyttö

Rakli on maamme kattavin ja vaikuttavin ammattimaisten kiinteistönomistajien ja rakennuttajien järjestö. Valvomme jäsentemme etua, osallistumme yhteiskunnalliseen keskusteluun sekä teemme työtä kestävän elinympäristön puolesta. Tarjoamme myös tutkittua tietoa vastuullisen päätöksenteon tueksi sekä kehitämme toimialaa ja jäsentemme osaamista.

Tampereen seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Kiinteistösijoittajien kiinnostus Tamperetta kohtaan säilyy vahvana19.5.2022 01:00:00 EEST | Tiedote

Aloitettujen asuntojen määrässä rikottiin Tampereella 2000-luvun ennätyslukemat vuonna 2021. Myös asuntovuokrien nousu on jatkunut. Kiinteistökauppaa käydään aktiivisesti ja prime-kohteiden tuottovaatimukset ovat laskeneet ennätyksellisen matalalle tasolle. Tampereen Ratikan valmistuminen on tuonut positiivista virettä kaupungin liiketilamarkkinoille. Toimistojen tilakysynnän arvioidaan puolestaan pienenevän. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta koko Suomessa.

Kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin18.5.2022 15:07:58 EEST | Tiedote

Juuri lausunnoilla oleva kiinteistöverouudistus uhkaa johtaa kohtuuttomiin korotuksiin yksittäisten kiinteistöjen kohdalla. Samalla lainsäädännöllä luodaan kiinteistö- ja rakentamisalalle suurta epävarmuutta, sillä maapohjan verotusarvon määrittelyn hintakartat on tarkoitus julkaista vasta vuoden 2023 aikana. Raklin mielestä kiinteistöverouudistus tulee palauttaa valmisteluun siihen saakka, kunnes veron vaikutuksia voidaan aidosti tarkastella.

Oulun seudun kiinteistömarkkinakatsaus: Toimitilojen ja vuokra-asuntojen kysyntä vahvistui Oulussa vuonna 202111.5.2022 13:00:00 EEST | Tiedote

Kiinteistösijoittamisen suosio on jatkunut vahvana ja ammattimaiset kiinteistösijoittajat tekivät Oulussa kauppoja noin 200 miljoonan euron arvosta vuonna 2021. Tilakysynnän näkymät ovat toimistoissa ja tuotannollisissa tiloissa maltillisen positiivisia, mutta liiketiloissa tilakysynnän arvioidaan edelleen vähenevän. Asuntovuokrien nousu on jatkunut, mutta hidastuen. Asuntorakentamisen aloitukset hipoivat 2000-luvun ennätyksiä vuonna 2021. Ukrainan sota hämärtää talousnäkymiä ja kasvattaa myös kiinteistömarkkinoiden epävarmuutta.

Raklin Vuokra-asuntobarometri: Rakennuskustannusten nousu vaikeuttaa merkittävästi uusien vuokra-asuntojen tuotantoa12.4.2022 04:00:00 EEST | Tiedote

Vuokra-asuntosijoittamisen suosio pysyy vahvana taloudellisen toimintaympäristön epävarmuuden kasvusta huolimatta. Kaikkien ammattimaisten sijoittajaryhmien ennakoidaan kasvattavan vuokra-asuntosijoituksiaan. Vuokrien lähitulevaisuuden nousuodotukset ovat pääkaupunkiseudulla maltillisempia kuin kertaakaan aiemmin barometrin historiassa. Tampere ja Turku ylläpitävät asemiaan vahvimman vuokrakehityksen alueina. Rakennuskustannusten nousun nähdään vaikeuttavan uusien vuokra-asuntojen tuotantoa merkittävästi.