Helsinki selvitti suojateiden turvallisuutta – vaarallisinta suojatietyyppiä esitetään pannaan

Esitys sisältyy jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyiden suunnitteluperiaatteisiin, jotka tulevat kaupunkiympäristölautakunnan käsiteltäviksi tiistaina 26. marraskuuta. Suunnitteluperiaatteisiin sisältyy suojateiden turvallisuusluokitus, joka ohjaisi jatkossa uusien suojateiden suunnittelua ja nykyisten suojateiden turvallisuuden parantamista. Luokitusta hyödynnettäisiin myös tunnistettaessa kiireellisimmin turvallisuusparannuksia kaipaavia suojateitä.
Vuosina 2013–2017 Helsingissä tapahtui vuosittain keskimäärin 76 jalankulkijan loukkaantumiseen tai kuolemaan johtanutta onnettomuutta. Näistä onnettomuuksista yli 60 prosenttia tapahtui suojatiellä.
Kadunylityksen turvallisuutta voidaan parantaa rakenteellisilla ratkaisuilla, joista tehokkaimpia – ja suunnitteluperiaatteiden mukaan ensisijaisia – ovat ajoneuvojen nopeutta hidastavat ratkaisut. Esimerkiksi korotetut suojatiet tai hidasteilla varustetut suojatiet ovat varsin turvallisia – tällaisilla suojateillä tapahtuneiden onnettomuuksien osuus on alle kaksi prosenttia kaikista jalankulkijoiden onnettomuuksista Helsingissä.
Nykyisten suojateiden turvallisuuden parantaminen ei ole aina mahdollista esimerkiksi pääkaduilla pelastusajoneuvojen reittien vuoksi. Suunnitteluperiaatteiden mukaan joskus liikenneturvallisuuden kannalta paras ratkaisu voikin olla suojatien poistaminen, vaikka jalankulun sujuvuus heikentyisi hieman.
Suunnitteluperiaatteet sisältävät myös uudenlaisen ratkaisun liikennesuunnittelun keinovalikoimaan, suojatiettömän kadunylityspaikan. Sitä voitaisiin käyttää paikoissa, jonne suojatien tekeminen ei ole tarkoituksenmukaista. Käytännössä kadun ylitystä helpotettaisiin esimerkiksi madalletuilla reunakivillä. Suojatiettömässä kadunylityspaikassa väistämisvelvollisuus on jalankulkijalla. Tällaisia kadunylityspaikkoja käytetään yleisesti Ruotsissa. Helsinkiläiset jalankulkijat ovat toimineet jo vuosia tämän ratkaisun mukaisesti ylittäessään Aleksanterinkadun Kolmensepänaukiolla Stockmannin edustalla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Jussi Yli-Seppälä
liikenneinsinööri
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
puh. 09 310 37054
jussi.yliseppala@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston päätökset 9.10.20259.10.2025 18:37:33 EEST | Tiedote
Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote 9.10.2025 » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen. Jaosto kokoontuu seuraavan kerran torstaina 23.10.2025.
Helsingfors har som mål att spara en energimängd som motsvarar den årliga förbrukningen i 36 000 enrummare9.10.2025 13:02:19 EEST | Pressmeddelande
Helsingfors stad fortsätter målmedvetet sitt energieffektivitetsarbete genom att ansluta sig till energieffektivitetsavtalet för den offentliga sektorn 2026–2035. Flera av stadens ägda bolag ansluter sig till energieffektivitetsavtal inom sin egen sektor.
Helsingin tavoitteena säästää 36 000 yksiön vuosikulutuksen verran energiaa9.10.2025 13:02:19 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki jatkaa määrätietoista energiatehokkuustyötään liittymällä julkisen alan energiatehokkuussopimukseen vuosille 2026–2035. Myös useat kaupungin omistamat yhtiöt liittyvät oman alansa energiatehokkuussopimuksiin.
Helsingfors fick en ny bro mellan Barnhemsgatan och Mariaområdet8.10.2025 15:06:24 EEST | Pressmeddelande
Gång-och cykelbron över Banan samt gatuarbetena på Mechelingatan och i södra ändan av Banan blir färdiga i oktober 2025. Byggarbetena förbättrar gång- och cykelförbindelserna och stöder utvecklingen av det tidigare Maria sjukhusområdet, vilket beräknas pågå fram till 2030.
Helsinki sai uuden sillan Lastenkodinkadun ja Marian alueen väliin8.10.2025 15:06:24 EEST | Tiedote
Baanan ylittävä jalankulku- ja pyöräilysilta sekä katutyöt Mechelininkadulla ja Baanan eteläpäässä valmistuvat lokakuussa 2025. Rakennustöillä parannettiin jalankulun ja pyöräilyn yhteyksiä ja ne tukevat entisen Marian sairaala-alueen kehittämistä, joka jatkuu arviolta vuoteen 2030.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme