Helsinki sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksi Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupunkien houkuttelevuutta asuntosijoittajan näkökulmasta arvioivan rankingin mitalisijat veivät Tampere, Turku ja Vantaa. Suuret kaupungit pärjäsivät rankingissa yleisesti hyvin. Vaikka vuokratuotot jäävät Helsingissä muita kaupunkeja pienemmiksi, on Helsingin vahvuutena maan paras arvonnousupotentiaali asunnoissa. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Helsinki Suomen neljänneksi houkuttelevin kaupunki asuntosijoittamisen näkökulmasta – asuntojen arvonnousu maan parasta, mutta vuokratuotot Suomen heikoimpia. Kuva: Shutterstock

Suomen Vuokranantajien vuoden 2021 kaupunkirankingin perusteella asuntosijoittajan näkökulmasta houkuttelevin kaupunki on Tampere. Kakkossijan vei Turku, kolmossijan Vantaa ja Helsinki sijoittui vertailussa neljänneksi.

”Helsingin vahvuus asuntosijoittajan kannalta on asuntojen vakaa arvokehitys. Pääkaupungissa myös vuokralla asuvien osuus väestöstä on suurempi kuin missään muualla Suomessa. Vaikka koronakriisi on Helsingissä hidastanut kaupungin kasvua ja hiljentänyt myös vuokramarkkinoita, pitkän aikavälin näkymät vuokra-asuntojen kysynnälle pääkaupungissa ovat hyvät”, Suomen Vuokranantajien ekonomisti Sakari Rokkanen toteaa.

Suomen Vuokranantajien kaupunkiranking perustuu Pellervon taloustutkimuskeskuksen (PTT) laskemiin kaupunkikohtaisiin ennusteisiin asuntosijoittamisen tuottojen kehityksestä, asuntojen markkinointiaikoihin Vuokraovi.com-sivustolla sekä alueellisiin kehitystekijöihin, kuten esimerkiksi Tilastokeskuksen väestöennusteeseen ja Suomen Vuokranantajien Vuokranantaja-barometrin kaupunkikohtaisiin kehitysnäkymiin. Helsinkiläiset vuokranantajat arvioivat kaupunkinsa kehitysnäkymät viime kevään Vuokranantaja-barometrissa kolmanneksi parhaaksi.

”Helsingissä on Suomen kalleimmat neliöhinnat ja -vuokrat. Asuntojen hinnat ovat kuitenkin nousseet vuokria vauhdikkaammin, minkä seurauksena vuokratuotto on Helsingissä maan heikointa ja arvonnousu taas puolestaan Suomen kärkeä. Helsinki sopii hyvin kohteeksi asuntosijoittajalle, joka painottaa strategiassaan arvonnousua tai arvon säilymistä sekä asunnon helppoa vuokrattavuutta”, Rokkanen pohtii.

Rokkasen mukaan moni asuntosijoittaja suosii Helsinkiä ja muita kasvukeskuksia juuri sen vuoksi, että asuntojen arvokehitykseen tai uuden vuokralaisen löytymiseen liittyy vähemmän riskejä kuin pienemmissä kaupungeissa. Rokkasen mukaan on kuitenkin tärkeää samaan aikaan tiedostaa, että suurissa kaupungeissa erot kaupunginosien välillä ovat suuret. Helsingissäkin alueiden arvonnousussa, maineessa, yhteyksissä ja lähipalveluissa on suurta vaihtelua.

Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän koronan jäljiltä

Viime vuosien voimakas vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on hidastanut vuokrakehitystä kasvukeskuksissa ja kääntänyt vuokrat jopa pieneen laskuun monessa keskisuuressa kaupungissa. Helsingissä vapaarahoitteiset vuokrat nousivat tammi-maaliskuussa 0,9 prosenttia vuodentakaisesta. Vuosi sitten vastaava vuokrien vuosimuutos oli 1,8 prosenttia. Pitkittynyt koronatilanne ja asuntotarjonnan kasvu ovat hidastaneet vuokrien nousua. Voimakkaimmin vaikutukset näkyvätkaksioissa.

”Korona ei kyselyidemme perusteella ole lisännyt häiriöitä vuokranmaksussa, mutta vuokralaisen löytyminen on vaikeutunut alkuvuonna koko maassa. Rajoitukset ovat iskeneet opiskelijoiden sekä esimerkiksi monien palvelualojen työntekijöiden vuokra-asuntojen kysyntään. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa”, Rokkanen arvioi.

”Vuokra-asuntojen tarjonnan kasvu on alkuvuonna jatkunut kysynnän kasvua vahvempana, mikä on vaikeuttanut vuokralaisen löytymistä. Erityisesti pääkaupunkiseudulla näkyy edelleen matkailun pysähtyminen ja vuokra-asuntotarjonnan kasvu lyhytaikaisen majoituksen puolelta. Muualla Suomessa on nähtävillä merkkejä palautumisesta. Heinä-elokuu on vuokramarkkinoiden kuumin sesonki. Vaikka alkuvuosi on ollut vuokralaisen markkinat, loppukesästä varsinkin yksiöt liikkuvat todennäköisesti nopeasti. Siksi opiskelu- tai työpaikan varmistuttua kannattaa nopeasti käynnistää asunnon etsintä”, kertoo liiketoimintapäällikkö Henrik Laakkonen Vuokraovi.comilta.

Katso lisätietoa kaupunkirankingista Suomen Vuokranantajien sivuilta. Kaupunkikohtaiset arviot ovat tarkemmin luettavissa jäsensivuiltamme maksutta Suomen Vuokranantajien jäsenille.

Median edustajana voit saada kaupunkikohtaiset tiedot ekonomisti Sakari Rokkaselta, sakari.rokkanen@vuokranantajat.fi (lomalla 9.7.2021-1.8.2021) tai yhteiskuntasuhdepäällikkö Ville Valkoselta, ville.valkonen@vuokranantajat.fi 12.7.-30.7. Sakari Rokkasen loman aikana.

Suomessa on noin 350 000 asuntoa, joita vuokraavat eteenpäin yksityiset vuokranantajat. Suomen Vuokranantajat on yksityisten vuokranantajien ja asuntosijoittajien valtakunnallinen järjestö. Teemme vuokraustoiminnasta palkitsevampaa, turvallisempaa ja helpompaa. Jäsenenämme on yli 25 000 vuokranantajaa.

Opiskelijoiden vuokrakysyntä normalisoitumassa – korkeakoulut palaamassa varovaisesti lähiopetukseen syksyllä20.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Suomen Vuokranantajien tekemän selvityksen mukaan korkeakoulut ovat varovaisesti palaamassa lähiopetukseen syksyllä, mikäli koronatilanne säilyy rauhallisena. Lähes kaikki yliopistot ja ammattikorkeakoulut tavoittelevat syyslukukaudelle jo lähiopetukseen tai etä- ja lähiopetusta yhdistelevään hybridimalliin siirtymistä, kun korona-epidemian aikana opiskelu on pyritty järjestämään etäopintoina.

Porvoo keskisuorittaja vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan ja Lahden, jäi Keravan matkasta19.7.2021 10:08:41 EEST | Tiedote

Porvoo sijoittui 27 kaupungin joukosta kuudenneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Porvoo pärjäsi hyvin erityisesti asuntojen arvonnousun sekä vuokrakehityksen takia, mutta notkahti heikon vuokratuoton ja vuokralla asuvien vähäisen osuuden vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Lappeenranta tasainen pärjääjä vuokranantajien kaupunkivertailussa – päihittää Kotkan, Mikkelin ja Kouvolan19.7.2021 09:36:48 EEST | Tiedote

Lappeenranta sijoittui 27 kaupungin joukosta neljänneksitoista Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Lappeenranta pärjäsi tasaisesti kaikilla vertailun osa-alueilla, mutta notkahti hieman valjun väestöennusteen vuoksi. Vuokramarkkinoilla odotetaan yleisesti asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.

Riihimäki ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien kaupunkirankingissa – päihitti niukasti Hämeenlinnan10.7.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Riihimäki on ensimmäistä kertaa mukana Suomen Vuokranantajien uudistetussa kaupunkirankingissa. Kaupunki päihitti niukasti Kanta-Hämeen keskuskaupungin Hämeenlinnan. Molemmat Kanta-Hämeen kaupungit jäivät vertailun häntäpäähän. Riihimäki oli sijalla 22 ja Hämeenlinna sijalla 23 vertailussa mukana olleiden 27 kaupungin joukossa. Vuokramarkkinoilla odotetaan asuntojen kysynnän elpyvän loppuvuoden aikana rokotusten edetessä ja kaupunkien avautuessa.