Helsinki tähtää paremmaksi kävelykaupungiksi

Kävelyä priorisoidaan Helsingin suunnittelussa, suunnitelmien toteutuksessa ja ylläpidossa. Helsingin liikkumisen kehittämisohjelman ja kaupunkistrategian mukaisesti Helsinki edistää kestävää kaupunkiliikkumista. Se näkyy kävelijälle sujuvina kävely-yhteyksinä ja joukkoliikenteen vaihtopaikkoina, esteettömyytenä sekä monipuolisena ja turvallisena ympäristönä.
Kaupunki on koonnut kävely-ympäristön kehittämisen linjaukset samoihin kansiin; kävelyn edistämisohjelma sisältää Käveltävän Helsingin vision 2030, sen tavoitteet sekä tavoitteiden toteutumiseen tähtäävät toimenpiteet. Käveltävä Helsinki -ohjelma painottaa Yleiskaavan 2016 määrittelemien periaatteiden mukaisesti kävelyn ydinalueiden ja asemanseutujen käveltävyyden edistämistä osana Helsingin kaupunkikeskustojen kehitystä. Raideliikenteen lisääntyessä kävely on oleellinen osa arjen matkoja, kun yhä suurempi määrä matkustajia jalkautuu kaupunkikeskuksiin. Ohjelma tukee kaupunkistrategiassa ja Hiilineutraali Helsinki 2035 -toimenpideohjelmassa asetettuja liikenteen päästövähennystavoitteita lisäämällä kävelyn houkuttelevuutta ja suosiota.
”Kävely on erottamaton osa kaupunkielämää ja sosiaalista kanssakäymistä. Se on toimivin, tilatehokkain, ympäristöystävällisin, terveellisin ja tasa-arvoisin tapa liikkua”, sanoo yleiskaavapäällikkö Pasi Rajala.
Kävelyn merkitys Helsingin elävöittämisessä on ratkaiseva
Kävely on myös tapa nauttia ympäristöstä ja sen paikallisista vahvuuksista. Tavoitteena on laaja kestävän liikkumisen palveluverkko, jossa palvelut ja työpaikat saavutetaan helposti ajankohdasta, tulotasosta ja auton omistuksesta riippumatta. Kävely on houkutteleva tapa liikkua kaupunkikeskustoissa ja osa jokaista matkaketjua.
”Kävely ei ole vain liikennettä vaan myös kaupunkitilan käyttöä – miten kaupunki koetaan ja miten siinä toimitaan. Käveltävyyteen vaikutetaan koko rakennetun ympäristön suunnittelulla, ei vain jalkakäytävillä ja kävelyreiteillä”, kuvaa Rajala.
Käveltävyydellä on vaikutuksia myös kaupungin ja yritysten kilpailukykyyn. Kävely-ympäristöihin tehdyt parannukset lisäävät kävelijämääriä katutilassa. Tutkimusten mukaan tällä on positiivisia vaikutuksia kävelyalueen yritysten lukumäärään ja asiakasmääriin, liikevaihtoon, asuin- ja liikekiinteistöjen arvoon, toimitilojen käyttöasteisiin ja vuokratuottoihin sekä yritystoiminnan tuottamiin verotuloihin.
Edistämisohjelman yhtenä toimenpiteenä Helsinki haluaa tehdä nopeita kokeiluja ja selvittää erilaisten suunnitteluratkaisujen toimivuutta käyttäjien näkökulmasta. Tulevan kesän esimerkkinä on Kasarmitorin kesäterassi, johon liittyy kävely-ympäristön uudistuksia.
Kävely on ollut suosituin tapa liikkua pandemian aikana
Kävelyn kulkutapaosuus on Helsingissä kansainvälisesti verrattuna korkea. Vuonna 2019 helsinkiläiset tekivät 39 % kaikista kaupungin sisäisistä matkoista kävellen, joukkoliikenteellä 29 %, henkilöautolla 22 % ja polkupyörällä 9 %. Korona-pandemia näkyi vuoden 2020 kulkutapaosuuksissa vahvasti – kävelyn osuus nousi selvästi ollen 52 % kaikista tehdyistä matkoista. Kävelyn osuus korostui etenkin kantakaupungissa.
Kävelyllä on tutkimuksissa havaittu lukuisia positiivisia terveysvaikutuksia. Kävelyolosuhteiden parantaminen sekä riittävän tiivis, käveltävä, lähipalveluita tarjoava ja monipuolinen kaupunkirakenne tukevat liikkumista kävellen. Kävelyn edistämiseksi on tärkeää panostaa kävely-ympäristöjen viihtyisyyteen, liikenteelliseen ja sosiaaliseen turvallisuuteen sekä toimivuuteen. Kävely-ympäristöt ja -alueet voivat olla mahdollisuus myös julkisille kaupunkitiloille, tapahtumille, katumarkkinoille, palveluille, kohtaamisille ja oleskelulle.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Pasi Rajala
yleiskaavapäällikkö
Helsingin kaupunkiympäristön toimiala
p. 09 310 20417
pasi.rajala@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Återstående delar av Bölebanan planeras i Västra Böle17.9.2025 10:52:47 EEST | Pressmeddelande
Planeringen av den näst sista delen av Bölebanan har inletts. Synpunkter på utkastet till trafikplan för det avsnitt som går genom Västra Böle kan lämnas via nätet och vid det evenemang för allmänheten som ordnas den 1 oktober. Byggstarten är planerad till 2027.
Länsi-Pasilaan suunnitellaan Pasilanbaanan puuttuvaa osiota17.9.2025 10:52:47 EEST | Tiedote
Pasilanbaanan toiseksi viimeisen osuuden suunnittelu on alkanut. Länsi-Pasilan läpi kulkevan osion liikennesuunnitelmaluonnosta voi kommentoida verkossa ja 1. lokakuuta järjestettävässä yleisötilaisuudessa. Rakentamisen on suunniteltu käynnistyvän vuonna 2027.
Kaupunkiympäristölautakunnan päätöstiedote 16.9.202516.9.2025 17:57:38 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunkiympäristölautakunta kokoontui tiistaina 16.9.2025. Kokouksen päätöstiedote (yhteenveto tehdyistä päätöksistä) on julkaistu kaupungin verkkosivuilla: Päätöstiedote » Päätöstiedote näkyy verkkosivuilla siihen asti kun kokouksen pöytäkirja julkaistaan. Pöytäkirja korvaa valmistuttuaan päätöstiedotteen.
Planeringstävlingen för Hermanstadsstrandens biodiversitetspark har börjat16.9.2025 15:40:32 EEST | Pressmeddelande
Den internationella tävlingen för planeringen av landskapsarkitekturen i Hermanstads strandpark har börjat. Parken mellan Fiskehamnen och Arabiastranden planeras enligt villkoren för den biologiska mångfalden. Den internationella tävlingen siktar direkt på genomförandet, och målet är att kunna bygga parken 2028.
Hermanninrannan biodiversiteettipuiston suunnittelukilpailu on käynnistynyt16.9.2025 15:40:32 EEST | Tiedote
Hermanninrannan rantapuiston kansainvälinen maisema-arkkitehtuurin suunnittelukilpailu on käynnistynyt. Kalasataman ja Arabianrannan väliin sijoittuva puisto suunnitellaan luonnon monimuotoisuuden ehdoilla. Kansainvälisessä kilpailussa tähdätään suoraan toteutukseen, ja tavoitteena on päästä toteuttamaan puistoa vuonna 2028.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme