Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Helsinki tavoittelee miljoonaa virtuaalimatkailijaa vuonna 2019

Jaa

Slushissa esiteltävä VR-Helsinki tähtää kestävän matkailun palvelualustaksi. Helsinki on luonut ainutlaatuisen virtuaalisen kaupunkikokemuksen yhteistyössä VR-studio Zoanin kanssa. Media on tervetullut tutustumaan VR-elämykseen 4. joulukuuta kello 11 Helsingin Slush-osastolle (6C.10).

Virtuaalisen Helsinki-elämyksen maisemiin kuuluu Lonnan saari. (Havainnekuva: Zoan)
Virtuaalisen Helsinki-elämyksen maisemiin kuuluu Lonnan saari. (Havainnekuva: Zoan)

Virtuaalinen Helsinki on 3D-mallintamalla virtuaalitodellisuuteen tuotettu digitaalinen kaksoiskappale (“digital twin”) Helsingistä. Tavoitteena on profiloitua VR/AR-osaamisen keskittymänä sekä houkutella VR-Helsinkiin miljoona kävijää ensi vuoden aikana.

”Virtuaalinen matkustaminen on globaalisti kiinnostava ja kasvava teema. Virtuaalinen kokemus myös markkinoi kohdetta ja tarjoaa uuden elämyksellisen tavan kokea kaupunki. Virtuaalinen kaupunkikokemus tukee hyvin myös Helsingin tavoitetta olla kestävän matkailun edelläkävijäkaupunki ja vahvistaa tunnettuuttamme digitaalisia innovaatioita hyödyntävänä kaupunkina, perustelee Helsinki Marketingin toimitusjohtaja Laura Aalto.

Urbaania elämää, designia ja luontoa

Helsinki voitti äskettäin Euroopan komission uuden European Capital of Smart Tourism -kilpailun, jossa arviointikriteereitä olivat muun muassa matkailun kestävä kehittäminen, digitalisaation hyödyntäminen matkailupalveluissa, mielenkiintoinen kulttuuriperintö ja matkailutarjonnan innovatiivisuus. VR-Helsingissä yhdistyvät samat teemat.

Slushissa esiteltävässä virtuaalisessa kaupunkikokemuksessa vierailija pääsee elämykselliselle kierrokselle Senaatintorille, Alvar Aallon kotitaloon Munkkiniemessä sekä Lonnan saareen. Kierrosta siivittävät musiikki ja vaihtuvat vuodenajat.

Sisältöjä myös palveluntarjoajilta

Monet matkailualan toimijat käyttävät VR-laseilla katseltavia 360-videoita kohteidensa markkinointiin. Virtuaalisen Helsingin toimintaperiaate on erilainen. Tietokoneella rakennetussa Helsingissä kävijä voi liikkua vapaasti ja kaupunkiin voi tuottaa erilaisia elämyksiä. Tulevaisuudessa VR-Helsinki on digitaalinen alusta, joka mahdollistaa myös palveluntarjoajien liiketoiminnan.

”Matkailija voi esimerkiksi käydä 1900-luvun alun Helsingissä tai ostaa suomalaista designia, joka tulee postissa kotiin. Ja kun virtuaalitodellisuus lähitulevaisuudessa muuttuu sosiaaliseksi, eri puolilla maailmaa asuvat ystävät voivat kohdata ja seikkailla yhdessä virtuaalisissa kohteissa", kertoo Zoanin perustaja ja toimitusjohtaja Miikka Rosendahl.

”Helsinki haluaa tarjota matkailijoille entistä vaikuttavampia elämyksiä. Virtuaalinen kaupunkikokemus tarjoaa rajattomat mahdollisuudet vierailla Helsingissä, kun matkalle voi lähteä omalta kotisohvalta. VR-Helsinkiä voidaan hyödyntää myös Helsingin myynnissä kongressi- ja tapahtumakaupunkina", sanoo Laura Aalto.

"Kuluttajat ovat myös yhä tietoisempia matkailun ilmastovaikutuksista ja haluavat tehdä vastuullisia ratkaisuja. Siksi on hyvä, että meillä on erilaisia vaihtoehtoja kokea Helsinki", Aalto jatkaa.

Virtuaalinen Helsinki tulee ensi vuonna saataville esimerkiksi VR-sisältökauppoihin ja erilaisiin tapahtumiin ja tiloihin ympäri maailmaa.

Mediatilaisuus

Median edustajat ovat tervetulleita tutustumaan virtuaaliseen Helsinkiin Slushissa osastolla 6C.10 tiistaina 4. joulukuuta kello 11. 

Tilaisuudessa haastateltavana Zoanin edustajat ja pormestari Jan Vapaavuori.


Sosiaalisessa mediassa
#HelsinkiVR #virtualhelsinki #myhelsinki #zoanvr #traveltech #virtualtourism
@zoanvr @myhelsinki


Verkossa
www.virtualhelsinki.fi

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Helsinki:
Laura Aalto, toimitusjohtaja, Helsinki Marketing, laura.aalto@hel.fi, 040 5079660
Nita Pilkama, erityisasiantuntija, Helsingin elinkeino-osasto, nita.pilkama@hel.fi, 0408411166

Zoan:
Miikka Rosendahl, founder & CEO, miikka.rosendahl@zoan.fi, 040 963 4977
Laura Ala, CMO, laura.ala@zoan.fi, 040 351 6808

Kuvat

Virtuaalisen Helsinki-elämyksen maisemiin kuuluu Lonnan saari. (Havainnekuva: Zoan)
Virtuaalisen Helsinki-elämyksen maisemiin kuuluu Lonnan saari. (Havainnekuva: Zoan)
Lataa
Virtuaalisen Helsinki-elämyksen maisemiin kuuluu Senaatintori. (Havainnekuva: Zoan)
Virtuaalisen Helsinki-elämyksen maisemiin kuuluu Senaatintori. (Havainnekuva: Zoan)
Lataa
Virtuaali-Helsingissä voi vierailla myös Alvar Aallon kotitalossa. (Havainnekuva: Zoan)
Virtuaali-Helsingissä voi vierailla myös Alvar Aallon kotitalossa. (Havainnekuva: Zoan)
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia
Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

PL 1,00099 Helsingin kaupunki

09 310 1641https://www.hel.fi

Helsingin kaupunginkanslia on kaupunginvaltuuston ja kaupunginhallituksen suunnittelu-, valmistelu- ja toimeenpanoelin.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunginkanslia

Yhteiset pelisäännöt työn alla: kuinka viestiä kansalaisille tekoälyn käytöstä27.6.2019 10:00:28 EESTTiedote

Espoo, Helsinki, Kela, Oikeusministeriö, Sitra ja Saidot tutkivat tapoja yhdenmukaistaa julkisella sektorilla hyödynnetyn tekoälyn läpinäkyvyys ja viestintä kansalaisille. “Tekoäly läpinäkyväksi kansalaisille”(Citizen Trust Through AI Transparency) -projektissa luodaan avoimesti julkaistavat suositukset siitä, miten kansalaisille tulisi viestiä tekoälyn ja henkilötietoa sisältävän tietoaineiston käytöstä julkisella sektorilla. Projektin tuottamat yhteiset käytännöt mahdollistavat jatkossa yhteismitallisen viestinnän, ja helpottavat kansalaisten näkökulmasta tekoälyn käytön ymmärtämistä Suomessa ja ulkomailla.

Korkeaa osaamista vaativat alat hyötyvät yritysten välisistä lyhyistä etäisyyksistä26.6.2019 09:21:56 EESTTiedote

Taloudellinen toiminta, jossa osaamisella on suuri merkitys, on alueellisesti hyvin keskittynyttä. Myös yrityksiä itseään niiden läheinen sijainti hyödyttää, sillä lyhyemmät etäisyydet edistävät tutkimuksen mukaan yritysten välisen työvoiman liikkuvuuden kautta tapahtuvaa verkostoitumista. Lisäksi siihen ovat yhteydessä myös muut organisatoriset läheisyysmuodot, kuten yritysten henkilöstön koulutustausta. Asiat selviävät Helsingin kaupunginkanslian tuoreesta tutkimuksesta.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme