Helsinki torjuu katupölyä ja liikennemelua kannustamalla kitkarenkaiden käyttöön talviliikenteessä

Helsingin tavoitteena on kasvattaa kitkarenkaiden osuutta kaupungin talviliikenteessä nykyisestä vajaasta 30 prosentista 70 prosenttiin talvikauteen 2030–2031 mennessä. Kaupunki aloittaa tällä viikolla syksyllä 2020 pilotoidun kampanjan kitkarenkaiden eduista.
Katupöly voi haitata helsinkiläisten terveyttä jo ennen kevätkautta
Katupöly heikentää merkittävästi ilmanlaatua erityisesti kaupungin vilkkaasti liikennöidyillä kaduilla. Eniten katupölyn haittavaikutuksille altistuvat katukuiluissa liikkuvat ja niiden lähellä asuvat kaupunkilaiset. Erityisesti lapset ja iäkkäät ovat herkkiä haittavaikutuksille ja monet hengityselinsairauksista kärsivät reagoivat katupölyyn välittömästi.
Jopa puolet terveydelle haitallisesta katupölystä on peräisin nastarenkaiden rouhimasta tienpinnasta. Katupölyssä on myös mikromuoveja, joita irtoaa tien päällysteestä ja tiemerkinnöistä erityisesti nastarenkaiden vaikutuksesta. Talven aikana irronnut aines nousee keväisin ilmaan katupölynä, ja korkeita pölypitoisuuksia esiintyy toisinaan myös syksyllä ja talvella lumettomaan aikaan.
Kitkarenkaiden osuutta lisäämällä saavutetaan monia etuja
Kitkarenkaiden käyttö vähentää oleellisesti katupölyn määrää verrattuna nastarenkaiden käyttöön. Kitkarenkaat aiheuttavat myös vähemmän melua ja tienpinnan kulumista kuin nastarenkaat. Kasvattamalla kitkojen osuus tavoiteltuun 70 prosenttiin, tieliikenteen melua saataisiin vähennettyä 1–3 dB. Suunnilleen vastaava kolmen desibelin vähennys saavutettaisiin puolittamalla kaupungin liikennemäärä.
Kitkarenkailla ajavat ovat tyytyväisiä rengasvalintaansa
Helsingin kitkarengasseurannan sekä keväällä 2020 ja 2021 teetettyjen kyselyiden mukaan kitkarenkaiden osuus Helsingissä on nousujohteinen. Valtaosa (88 %) kitkarenkailla ajavista aikoo jatkossakin valita kitkat. Suurimpia valintaan vaikuttavia tekijöitä ovat muun muassa ajomukavuus, terveys- ja ympäristönäkökulmat sekä renkaiden soveltuvuus kaupunkiympäristöön. Kitkarenkaita voi turvallisuusnäkökulmasta suositella ajoneuvoihin, joissa on lukkiutumattomat jarrut ja ajonvakausjärjestelmä.
Kitkarengaskampanjasta tietoa vastuullisesta rengasvalinnasta
Tällä viikolla alkavassa kitkarengaskampanjassa viestitään kitkarenkaista etenkin paremman ilmanlaadun ja ääniympäristön näkökulmista. Kampanja tukee Helsingin kaupungin tavoitetta lisätä oleellisesti kitkarenkaiden käyttöä kaupungissa talveen 2030−2031 mennessä. Tavoite on kirjattu sekä Helsingin ilmansuojelusuunnitelmaan että meluntorjunnan toimintasuunnitelmaan.
Ilmanlaatuhanke edistää kitkarenkaiden käyttöä kaupunkilaisten äänestämillä keinoilla
Helsingin kaupungin koordinoima UIA HOPE-hanke pyrkii osaltaan edistämään kitkarenkaiden käyttöä Helsingissä kaupunkilaisten Oma ilmanlaatu -äänestyksessä valitsemilla toimenpiteillä. Hankkeessa mitataan nasta- ja kitkarenkaiden osuuksia ajoneuvovirrasta Vallilassa sekä Pakilan seudulla. Hanke tarjoaa lokakuussa kohdennetun kampanja-alennuksen uusien kitkarenkaiden ostajille, jotka vaihtavat nastarenkaat kitkoihin. Hanketta rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Milla Susi
Ympäristöasiantuntija
Kaupunkiympäristön toimiala
Ympäristöpalvelut
puh. 09 310 38019
milla.susi@hel.fi
Suvi Haaparanta
Ympäristötarkastaja
Kaupunkiympäristön toimiala
Ympäristöpalvelut
puh. 09 310 32061
suvi.haaparanta@hel.fi
Kuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki
09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto
Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Senaatintorilla parannetaan tapahtumapuitteita4.7.2025 10:31:51 EEST | Tiedote
Helsingin kaupunki rakentaa Senaatintorille sähkökeskuksia sekä vesi- ja viemärikaivot tapahtumien käyttöön. Työt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat marraskuussa.
Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande
Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.
Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote
Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.
Pitäjämäen Kutomotiellä uusitaan vesijohtoja3.7.2025 11:06:17 EEST | Tiedote
Katutyöt alkavat heinäkuussa ja valmistuvat joulukuussa 2025. Remontissa rakennetaan toinen jalkakäytävä kadulle ja mahdollistetaan uudisrakentaminen kadun ympäristössä.
Den förnyade Linnankoskiparken återspeglar helsingforsarnas önskemål3.7.2025 10:39:17 EEST | Pressmeddelande
Totalrenoveringen av Linnankoskiparken blir klar den 3 juli. Önskemålet om att renovera parken kom från stadsborna.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme