Helsinki-Turku nopean junayhteyden täydennetty YVA-selostusaineisto nähtävillä (Uusimaa ja Varsinais-Suomi)

Helsinki-Turku nopean junayhteyden ympäristövaikutusten arviointiselostuksen eli YVA-selostuksen täydennys liitteineen, Natura-arvioinnit sekä alkuperäinen YVA-selostusaineisto ovat nähtävillä 3.8.2021–3.10.2021 välisen ajan osoitteessa www.ymparisto.fi/helsinkiturkujunayhteysYVA. Aineisto on lisäksi nähtävillä painettuna versiona alueen kunnissa. Kirjalliset lausunnot ja mielipiteet tulee toimittaa Uudenmaan ELY-keskukseen viimeistään 3.10.2021. Viitteeksi UUDELY/13887/2018. Tämän lisäksi Natura 2000 -suojelualueiden haltijat voivat esittää lausuntonsa tehdyistä Natura-arvioinneista (viitteeseen lisätieto "Natura").

Helsinki–Turku nopea junayhteys -hankkeeseen sisältyy uusi kaksiraiteinen oikorata välille Espoo–Salo (pituus 95 kilometriä) ja kaksoisraiteen rakentaminen nykyisen raiteen viereen välille Salo–Kupittaa (pituus 55 kilometriä). Lisäksi hankkeeseen sisältyvät Hajalan, Kriivarin, Toikkalan ja Piikkiön rataoikaisut välillä Salo-Kupittaa sekä Turun ratapihan parantamistoimet. Hankkeen ympäristövaikutukset arvioidaan välillä Espoon keskus ja Turun henkilöratapiha. Hankealue sijaitsee Uudenmaan ja Varsinais-Suomen ELY-keskusten alueilla. Uudenmaan ELY-keskus toimii hankkeessa yhteysviranomaisena.

Ympäristövaikutusten arvioinnissa eli YVA:ssa tarkastellut vaihtoehdot:

• Vaihtoehto A: Nopea junayhteys kaksoisraiteisena välillä Espoo–Turku
  • Vaihtoehto B: Nopea junayhteys kaksoisraiteisena välillä Espoo–Turku ja raideoikaisut välillä Salo–Turku
  • Vertailuvaihtoehto 0+: Nykyinen rantarata parantamistoimenpiteillä.

Hankevaihtoehdot ja vertailuvaihtoehto sijoittuvat Espoon, Kirkkonummen, Inkoon, Vihdin, Lohjan, Raaseporin, Siuntion, Salon, Paimion, Kaarinan ja Turun alueille.

Hanketta koskeva arviointiselostus on kuulutettu ensimmäisen kerran 6.11.2020–4.1.2021. Yhteysviranomainen on pyytänyt hakijaa täydentämään selostusta 11.2.2021. Täydennykset koskevat luontovaikutusten arviointia ja Natura-arviointeja, pinta- ja pohjavesivaikutuksia, melu- ja tärinävaikutuksia, ilmastovaikutuksia, puolisuustarkastelua sekä vaikutuksia maisemaan ja rakennettuun kulttuuriympäristöön.

Uudenmaan ELY-keskuksen arviointiselostuksesta antama perusteltu päätelmä, arviointiselostuksesta ja sen täydennyksestä annetut mielipiteet sekä Natura-arvioinneista annetut lausunnot julkaistaan perustellun päätelmän antamisen jälkeen ympäristöhallinnon verkkosivuilla www.ymparisto.fi/helsinkiturkujunayhteysYVA

Pilotprojekt ger nya tjänster till arbetsgivare i omställningssituationer20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Omställningsskyddet är samverkan i personalminskningssituationer och service som TE-byråerna bjuder på som har som mål att underlätta sysselsättning för personer som förlorar sina jobb. I omställningsskyddets regionala pilotprojekt utvecklas nya tjänster som förutser omställningssituationer för arbetsgivare. Genom att förutse omställningssituationer och med rätt stödåtgärder vill man undvika personalminskningssituationer och minimera följderna av dessa.

Piloteilla uusia palveluja työnantajien muutostilanteisiin20.9.2021 09:40:00 EEST | Tiedote

Muutosturva on vähentämistilanteiden yhteistoimintaa ja TE-toimistojen palvelua, jolla pyritään helpottamaan työnsä menettävien henkilöiden työllistymistä. Muutosturvan alueellisissa piloteissa kehitetään työnantajille muutostilanteita ennakoivia uusia palveluja. Muutostilanteiden ennakoinnilla ja oikeilla tukitoimilla pyritään välttämään henkilöstön vähennystilanteita ja minimoimaan niiden vaikutuksia.

Uusi jokihelmisimpukkaan keskittyvä LIFE-hanke alkaa: Satakunnassa parannetaan uhanalaisen jokihelmisimpukan tilaa ja elinympäristöjä (Varsinais-Suomi, Satakunta)16.9.2021 11:22:35 EEST | Tiedote

Euroopan komissio myönsi noin 9,5 miljoonaa euroa jokihelmisimpukan eli raakun ja sen isäntäkalojen, lohen ja taimenen, elinympäristöjen parantamiseen Suomessa, Ruotsissa ja Virossa. Jyväskylän yliopiston koordinoima kuusivuotinen LIFE Revives -projekti alkoi syyskuun alussa. Varsinais-Suomen ELY-keskuksen osuus rahoituksesta on n. 840 tuhatta euroa. Hankkeen kansallinen rahoitus Lounais-Suomessa koostuu suurelta osin Helmi-ohjelman rahoituksesta.

Varsinais-Suomen ELY-keskus kannattaa Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n ehdottamaa tutkimushanketta lannan peltolevityksen bakteerikuormituksesta (Varsinais-Suomi, Satakunta)14.9.2021 15:56:44 EEST | Tiedote

Eurajoen vesiensuojeluyhdistys ry:n 4.9.2021 tekemässä toimenpidehakemuksessa on pyydetty selvittämään Eurajoen elokuussa 2021 tapahtunutta bakteerikuormitusta sekä ehdotettu tutkimushanketta ja nitraattiasetuksen uudistamista. Eurajoen elokuun bakteerilöydösten syynä arveltiin aiemmin olevan peltojen keväiset lannanlevitykset.