Helsinki uusii autokantaansa - kaupunki ottaa toukokuussa käyttöönsä 29 sähköautoa

Helsingin kaupunki ottaa toukokuussa 2021 käyttöönsä 29 uutta sähköautoa. 25 autoa tulee Helsingin kotihoidon käyttöön ja neljä autoa kaupunkiympäristön toimialan käyttöön. Sähköautojen hankinnasta, huollosta ja ylläpidosta vastaa kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara.

- Ensimmäistä kertaa kuntasektorilla satsataan näin paljon ei-polttomoottorisiin autoihin. Sitä mukaa kuin käytössä olevien polttomoottoriautojen elinkaari päättyy, Helsingin kaupunki uusii autokantaansa ilmastoystävällisemmäksi, Staran kehitysinsinööri Anssi Kuisti sanoo.

Stara on laskenut, että nyt käyttöön otettavilla 29 sähköautolla saavutetaan 43 000 kilogramman vuosittainen CO₂-päästövähennys.

Kotihoidon henkilöstö kulkee sähköautoilla asiakkaidensa koteihin

Kotihoidon henkilöstö käyttää 25 uutta sähköautoa päivittäin kotikäynneillään.

- Autot ovat kotihoidon työssä tärkeitä, ja otamme uudet sähköautot innolla vastaan, sosiaali- ja terveystoimen pohjoisen palvelualueen johtaja Soili Partanen sanoo.

Sosiaali- ja terveystoimialan arvion mukaan kaikki toimialan 300 ajoneuvoa saadaan noin viidessä vuodessa vaihdettua sähkökäyttöisiksi.

- Tämä on ollut erittäin hyvää, monialaista yhteistyötä Staran, kaupunkiympäristön toimialan ja sosiaali- ja terveystoimialan kesken, sosiaali- ja terveystoimen tukipalvelupäällikkö Ulla Vuolle sanoo.

Sähköautojen hankintaa ohjaavat ympäristöseikat ja turvallisuus

Sähköautovalinnassa painottuivat vähäpäästöisyyden lisäksi turvallisuus, latausteho ja -aika sekä latauksen sallima toimintamatka. Autoissa käytettävät kitkarenkaat vähentävät tien pintojen kulumistaja sähköautojen hiljainen kulkuääni vähentää kaupunkimelua. Lisäksi hankittavat sähköautot ovat automaattivaihteisia, ja autoissa on kuljettajan avustinjärjestelmiä.

Kaupungin sähköautoille tarkoitettuja latauspisteitä on jo nyt muun muassa Malmilla, Maunulassa, Munkkiniemessä ja Kallion virastotalolla. Kaupunki aikoo lisätä latauspistepaikkoja vielä tänä vuonna. Uusia latauspisteitä tulee Staran ja kotihoidon toimipisteisiin.

Sähköautojen hankinta on osa Hiilineutraali Helsinki -toimenpideohjelmaa. Euroopan unionin puhtaiden ajoneuvojen direktiivi määrittelee tulevien ajoneuvohankintojen päästörajat, ja direktiivi astuu voimaan 1.8.2021.

Sami Aherva, yksikönjohtaja / Stara
sähköposti: sami.aherva@hel.fi

Anssi Kuisti, kehitysinsinööri / Stara
(ajoneuvojen hankintaprosessi ja ajoneuvorekisterin ylläpito)
sähköposti: anssi.kuisti@hel.fi

Ulla Vuolle, tukipalvelupäällikkö / Sosiaali- ja terveystoimiala
sähköposti: ulla.vuolle@hel.fi

Soili Partanen, palvelualueen johtaja / Sosiaali- ja terveystoimiala
sähköposti: soili.partanen@hel.fi

Staran ensilumikisassa arvuutellaan tällä kertaa, milloin lumi sataa urbaaniin Helsinkiin10.10.2023 11:44:06 EEST | Tiedote

Ensilumikisa on nyt varsinainen citylumikisa. Nyt arvuutellaan päivää, jolloin Staran aura-autoja tarvitaan kantakaupungin ja sen ympäristön lumitöihin. Tänä talvena kisassa seurataan aurattavan lumen ilmestymistä alueelle, johon Staran katuhoidon työt keskittyvät vuoden 2024 loppuun mennessä. Tällöin Stara toimii pääosin Kehä ykkösen eteläpuolella, aiempaa kolmanneksen pienemmällä alueella.