Helsinki valittu Urheilugaalassa Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi

Helsinki valittiin Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi tänään Urheilugaalassa. Suomen liikkuvin kunta -kilpailu järjestettiin tänä vuonna kolmatta kertaa Kuntaliiton, Urheilugaalan ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyönä. Finaalissa palkinnosta kilpailivat Helsingin lisäksi Heinola ja Lieto.

Helsinki on valittu Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi 2019 Urheilugaalassa Hartwall Arenalla. Helsinki kannustaa asukkaitaan toiminnalliseen ja liikunnalliseen elämäntapaan sekä löytämään arkiaktiivisuuden mielekkyyden ja hyödyn. Ahkera työ palkittiin Urheilugaalassa Uno-pokaalilla ja Suomen liikkuvimman kunnan tittelillä torstai-iltana 16. tammikuuta.

- On suuri kunnia ottaa vastaan Suomen liikkuvin kunta -palkinto. Tavoitteenamme on kaupunkilaisten liikuttaminen arjessa ja arkitekojen ja -valintojen nostaminen urheilusuoritusten rinnalle, sanoo Helsingin liikuntajohtaja Tarja Loikkanen.

Helsingin kaupungin liikkumisohjelman keskeisin tavoite on kannustaa positiivisella tavalla kaikkia kaupunkilaisia iästä riippumatta asennemuutokseen ja tuoda esiin kaupungin tarjoamat mahdollisuudet arkiliikunnan lisäämiseen. Yksi ohjelman tavoitteista on poistaa liikkeelle lähtemisen esteitä pienikin liike riittää -ajattelun avulla.

- Helsingin liikkumisohjelmassa yhdistyvät laaja-alaiset, puhuttelevat, konkreettiset ja koskettavatkin teot, jotka pohjautuvat tutkimustyöhön - ja tietoon. Arkiliikkumisen voi aloittaa kuka vain ja milloin vain, inspiraatiota voi hakea helsinkiliikkuu.fi –sivustolta, sanoo Loikkanen.

Liikunta luo vetovoimaa ja viihtyvyyttä

Suomen liikkuvin kunta -kilpailu järjestettiin tänä vuonna kolmatta kertaa Kuntaliiton, Urheilugaalan ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteistyönä. Kilpailussa etsittiin kuntaa, joka lisää liikunnallista elämäntapaa tekemällä yhteistyötä yli sektori- ja organisaationrajojen.

- Liikkuvimman kunnan palkinto on mielestäni yksi urheilugaalan tärkeimmistä. Kunnilla on tärkeä rooli kuntalaisten arjen liikuntapalveluiden järjestäjänä. Haluamme huomioida kunnissa tehdyn arvokakkaan työ liikunnallisen elämäntavan lisäämiseksi, sanoo Uno-palkinnon jakanut Kuntaliton hallituksen puheenjohtaja Joona Räsänen.

Tänä vuonna tiensä kilpailun finaaliin selvittivät Heinolan kaupunki, Liedon kunta ja Helsingin kaupunki. Kolmen finalistikunnan valinnassa painottui erityisesti se, miten kunta on onnistunut kokoamaan yhteen eri toimijoita ja edistää kaikkien kuntalaisten monipuolista liikkumista. Lopullisen valinnan Suomen liikkuvimmaksi kunnaksi teki Urheilugaalan Suuri raati, johon kuuluu yli 300 yhteiskunnan eri alojen edustajaa ympäri Suomen.

Mari Ahonen-Walker,

nuoriso- ja liikunta-asioiden erityisasiantuntija, Kuntaliitto

Kuntaliitto ja FCG kehittävät palveluitaan kuntien talouden hallintaan ja ennakointiin18.12.2019 09:12:41 EETTiedote

Kuntaliitto ja FCG käynnistävät vuoden 2020 alussa yhteishankkeen, jossa kehitetään yhdessä kuntien kanssa kuntatalouden hallintaan ja ennakointiin liittyviä palveluita. Kehittämistyön tavoitteena on tukea kuntia talouden kestävyyden prosessin eri vaiheissa sekä tarjota konkreettisia työkaluja talouden tasapainon ylläpitämiseen ja taloudellisen tehokkuuden parantamiseen.

Sätt stenfoten i skick! Social- och hälsotjänsterna på basnivå måste fungera17.12.2019 09:00:00 EETTiedote

Kommunförbundet, Läkarförbundet, Tandläkarförbundet, Tehy, SuPer och Talentia ordnar 17.12.2019 det gemensamma seminariet Kivijalka kuntoon på Kommunernas hus i Helsingfors. Seminariet fokuserar på lösningar för krisen inom primärvården och kommunernas socialservice. Välfungerande service är till fördel för alla, konstaterar arrangörerna i ett gemensamt uttalande. ”Att rädda den offentliga primärvården borde betraktas som en gemensam hederssak. Jämlik och fungerande basservice utgör stenfoten för ett fungerande hälsovårdssystem. Det första steget är att tillgången till vård underlättas genom vårdgarantin”, säger Läkarförbundets ordförande Samuli Saarni. Basservicen behöver mer resurser. Ur klienternas och patienternas synvinkel är det viktigt att utveckla multiprofessionellt arbete och samarbete mellan olika aktörer. ”Statsandelarna för kommunal basservice har skurits ned under tidigare år och kommunernas ekonomi har stora svårigheter, vilket syns i social- och hälsovården. I stället f