Helsinki-Vantaan lentoasema täyttää 70 vuotta

Huomenna 5. heinäkuuta tulee kuluneeksi tasan 70 vuotta siitä, kun Helsinki-Vantaan lentoasemalle laskeutui ensimmäinen lentokoneellinen matkustajia. Lentokone kuljetti mukanaan urheilijoita ja kisavieraita Helsingin vuoden 1952 kesäolympialaisiin.
Helsingin lentoasemaa 1950-luvun puolivälissä, matkustajaterminaali. Taustalla lennonvarmistusrakennus. Kuva: Valokuvaamo Salminen Maunula / Suomen Ilmailumuseo.

− Helsinki-Vantaasta on 70 vuodessa kehittynyt merkittävä eurooppalainen lentoasema, joka tunnetaan sujuvuudestaan ja korkeasta palvelutasostaan. Tarjolla on nyt noin 130 suoraa ja nopeaa lentoyhteyttä eri puolille maailmaa, Helsinki-Vantaan lentoasemanjohtaja Ulla Lettijeff Finaviasta sanoo.

Heinäkuussa 1952 pääministeri Urho Kekkonen avasi Helsingin uuden lentoaseman olympialiikenteen käyttöön puoleksitoista kuukaudeksi. Lentoaseman rakennustöitä jatkettiin olympialaisten jälkeen. Lentoliikenne Helsingin lentoasemalla käynnistyi virallisesti 26. lokakuuta 1952.

Käytössä oli aluksi vain yksi kiitotie. Ensimmäinen asemarakennus oli puuparakki, jota jatkettiin vuosien saatossa ja sitä kutsuttiinkin muotonsa vuoksi makaavaksi pilvenpiirtäjäksi. Vuonna 1969 valmistui uusi terminaali, joka oli mitoitettu miljoonalle matkustajalle.

Tänään Helsinki-Vantaan terminaali käsittää yhteensä yli 200 000 neliömetriä ja sen kapasiteetti on 30 miljoonaa matkustajaa. Lentoasemalla on kolme kiitotietä. Koko lentoasema-alue on kooltaan 1 800 hehtaaria, mikä vastaa pinta-alaltaan Helsingin kantakaupunkia.

Ensi vuonna Finavia saa päätökseen 10-vuotisen investointiohjelmansa, joka on laajin Helsinki-Vantaan lentoasemalla koskaan toteutettu hanke. Sen tavoitteena on kehittää ja uudistaa sekä matkustajien että lentoyhtiöiden palveluita.

Infrastruktuurin ja palveluiden kehittämisen yhteydessä Finavia on voinut panostaa lentoaseman ympäristövaikutusten vähentämiseen. Lukuisilla konkreettisella keinolla päästöjä on saatu painettua alemmaksi.

− Helsinki-Vantaa saavutti yhtenä ensimmäisistä lentoasemista maailmassa hiilineutraaliuden viisi vuotta sitten, mutta se ei vielä riitä. Ilmastotyömme jatkuu. Seuraavaksi tavoittelemme nettonollapäästöjä, Lettijeff kertoo.

Helsinki-Vantaan 70-vuotisjuhlavuoden aikana Finavia nostaa esiin lentokentän historiaa ja kehitystä verkkosivuillaan ja sosiaalisen median kanavissa. Vuosi huipentuu 7. joulukuuta vietettävään kansainväliseen ilmailupäivään, jolloin Finavia nostaa liput salkoon kaikilla lentoasemillaan.

Kuvia median käyttöön: https://finavia.materialbank.net/NiboWEB/p/scpc/19107418/833769/fi

Helsinki-Vantaan merkkipaalut ja artikkelisarjat saa Finavian verkkosivuilta.

Matkustajia ja tullitarkastaja Iivari Saarinen Helsingin lentoaseman tullissa keväällä 1954.  Kuva: Relander / Suomen Ilmailumuseo.
Matkustajia ja tullitarkastaja Iivari Saarinen Helsingin lentoaseman tullissa keväällä 1954. Kuva: Relander / Suomen Ilmailumuseo.
Lentokoneiden tarkkailu porttialueelta käsin on ollut suosittu ajanviete vuosikymmenien mittaan. Finnairin McDonnell-Douglas DC-8-62 ja yleisöä 1970-luvun taitteessa. Suomen Ilmailumuseo.
Helsingin lentoasemalla alettiin tehdä pistokokeen kaltaisia turvatarkastuksia vuonna 1973. Metallinilmaisinportti käytössä. Kuva: Ilmailuhallitus / Suomen Ilmailumuseo.

Finavia joined Hydrogen Cluster Finland and is preparing for hydrogen use and the necessary infrastructure at the airport14.3.2024 09:25:26 EET | Press release

Finavia is committed to promoting the development of sustainable air traffic in Finland and joined Hydrogen Cluster Finland in January 2024. Finavia also participates in an international EU project, part of Interreg Baltic Sea Region Programme, where the company will be the first in Europe to pilot the use of hydrogen in maintenance equipment. The pilot will take place at Helsinki Airport.