Torikorttelit / Helsingin Leijona OyTorikorttelit / Helsingin Leijona Oy

HELSINKILÄINEN, OMANNÄKÖINEN TYYLI VEI TUOMAAN MARKKINAT JOULUTORIEN KANSAINVÄLISEEN KÄRKEEN

Jaa

Huomenna lauantaina 22.12. sulkeutuva Tuomaan Markkinat sai ihmiset todella liikkeelle ja viettämään aikaa yhdessä ruoan ja ohjelman äärellä sekä saunassa. Helsinkiläiset viihtyvät joulutorilla kuin eurooppalaisilla ikään. Kansainvälinen media nosti Helsingin Euroopan kiinnostavimpien jouludestinaatioiden joukkoon, Tuomaan Markkinat veturinaan. Joulutorin tuotanto siirtyy ensi vuonna viereisten Torikortteleiden kehittämisestä vastaavalta Helsingin Leijona Oy:lta Helsingin tapahtumasäätiölle.

Tuomaan Markkinoiden keskipisteenä pyöri tänäkin jouluna vanhanajan karuselli. Kuva: Jussi Hellsten
Tuomaan Markkinoiden keskipisteenä pyöri tänäkin jouluna vanhanajan karuselli. Kuva: Jussi Hellsten

Joulu yhdessäolon juhlana tuli todeksi tänä vuonna Tuomaan Markkinoilla. Elämykset, kuten joulusauna, korkeatasoinen ruokatarjonta ja lavaohjelma houkuttelivat helsinkiläiset ja matkailijat sankoin joukoin Senaatintorille viihtymään.

”Lämmittää mieltä, että joulutorilla viihtymiseen viime vuosina tehdyt satsaukset kantavat nyt hedelmää. Kävijäkyselyymme vastanneista yli 85 % kertoi olleensa torilla enemmän kuin puoli tuntia”, vastaava tuottaja Emma Lumme kertoo.

Helsinkiläiset ovat omaksuneet eurooppalaisen tavan viettää joulutorilla aikaa niin ystävien kuin perheen kanssa. Yhä useampi kävijä vierailee joulun tunnelmassa useita kertoja ja yhä useammalle Tuomaan Markkinat on tärkeä perinne. Viereisten Torikortteleiden kauneus ja tunnelma lumosivat monet.

Tuomaan Markkinoiden Joulusauna sai lähes 800 ihmistä 40 eri maasta Juttusaunan lempeisiin löylyihin. Lauteilla piipahti ensikertalaisia Yhdysvalloista ja Italiasta, perheitä välilaskulla ja seurueita Slushista.

Aikaa lahjaksi ja itselle

Joulun ilmiö, aineettomien joululahjojen ja hyväntekeväisyyden suosio, näkyi myös Tuomaan Markkinoilla.

”Ihmiset haluavat antaa lahjaksi aikaa, ja antaa sitä myös hetken itselleen – kauniin joulutorin tunnelmassa. Tuomaan Markkinoiden kauneutta sekä etenkin ruokatarjontaa ja perinnekäsitöitä on kiitelty”, Lumme sanoo.

Tunnelmaa ei olisi ilman torilla uurastavia paria sataa toimijaa ja muuta järjestäjäväkeä. Pelkästään Tuomaan Markkinoiden aukioloaikana torilla tehdään yli 20 henkilötyövuotta.

”Hattu pois, mikä puristus. Yhdessä kävijöiden kanssa he luovat tämän erityisen tunnelman”, Lumme kiittelee.

Kruununjalokivi vuoteen 2019

Torikortteleita hallinnoiva Helsingin Leijona Oy on tuottanut Tuomaan Markkinoita vahvalla kehitysotteella vuodesta 2014. Tuomaan Markkinat haluttiin nostaa Euroopan kiinnostavimpien joulutorien joukkoon, paikallisia erityispiirteitä sekä uusia ja vanhoja perinteitä syleillen. Samoin koko Helsingin joulu ansaitsee vielä lisää ylistystä: talvikauden hyödyntämisessä riittää potentiaalia. Nyt Helsingin vanhin, suurin ja kaunein joulun ulkoilmatori siirtyy Helsingin uuden tapahtumasäätiön tuotettavaksi muiden kaupungin tapahtumien ohella.

Kävijöitä noin 350 000, yli 20 000 kuvatägäystä Instagramissa ja 57 000 tapahtumavastausta Facebookissa, tuhansia litroja glögiä, liki 150 000 karusellinpyörähdystä, lukuisia kansainvälisen median edustajia ja vaikuttajia sekä tv-kuvausryhmiä muiden muassa Kiinasta, Venäjältä ja Japanista. Joulun matkakohdelistauksissa paistatteli designistaan, saunastaan ja ruoastaan suitsutettu Tuomaan Markkinat. Tapahtumasäätiöön siirtyy Helsingin joulun kruununjalokivi.

www.tuomaanmarkkinat.fi
www.torikorttelit.fi

Viestimme tarkemman kävijämäärän 22.12. illalla sosiaalisen median kanavissamme ja nettisivullamme.

####

Lisätiedot:

Vastaava tuottaja Emma Lumme

emma.lumme@torikorttelit.fi, 050 516 2733


Viestintäpäällikkö Sanna Paakkanen

sanna.paakkanen@torikorttelit.fi, 050 359 5972

####

Tuomaan Markkinat Facebookissa
Tuomaan Markkinat Instagramissa
#helsinkichristmasmarket
#tuomaanmarkkinat

Torikorttelit Facebookissa
Torikorttelit Instagramissa
#torikorttelit

Avainsanat

Kuvat

Tuomaan Markkinoiden keskipisteenä pyöri tänäkin jouluna vanhanajan karuselli. Kuva: Jussi Hellsten
Tuomaan Markkinoiden keskipisteenä pyöri tänäkin jouluna vanhanajan karuselli. Kuva: Jussi Hellsten
Lataa
Ruokapihat saivat ihmiset viettämään pitkäänkin aikaa joulutorilla. Kuva: Jussi Hellsten
Ruokapihat saivat ihmiset viettämään pitkäänkin aikaa joulutorilla. Kuva: Jussi Hellsten
Lataa
Tuomaan Markkinoiden joulusaunassa kävi saunojia 40 eri maasta. Kuva: Jussi Hellsten
Tuomaan Markkinoiden joulusaunassa kävi saunojia 40 eri maasta. Kuva: Jussi Hellsten
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Torikorttelit / Helsingin Leijona Oy
Torikorttelit / Helsingin Leijona Oy
Katariinankatu 1, 2. krs
00100 Helsinki

https://www.torikorttelit.fi

Tuomaan Markkinoiden kehittäminen ja koordinointi siirtyi vuonna 2014 Helsingin Leijona Oy:lle, joka vastaa viereisen Torikortteleiden alueen kehittämisestä ja Kauppatorin lyhyen aikavälin kehittämistoimenpiteiden koordinoinnista.

Vuodesta 2019 alkaen Tuomaan Markkinat tuottaa Helsingin tapahtumasäätiö.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Torikorttelit / Helsingin Leijona Oy

Munakauppa 2.0 avautuu Torikortteleihin – uudenlainen Foodhub tarjoaa lähiruokaa kontaktittomasti29.3.2021 08:00:00 EEST | Tiedote

Pääsiäisviikolla Torikortteleissa aloittaa toimintansa Uudenmaan ruoan Foodhub, joka tuo herkullisen valikoiman lähiruokaa tarjolle aivan Helsingin ytimeen, Senaatintorin laidalle. Munakauppa 2.0 on lähiruoan noutopiste, josta kukin voi noutaa tilaamansa tuotteet täysin kontaktittomasti. Nopeimmat ehtivät tilaamaan vielä pääsiäisherkut suoraan maatiloilta.

Tilanvaltaajat tulevat Torikortteleihin – kokeilussa testataan kivijalan ulottuvuuksia1.2.2021 08:00:00 EET | Tiedote

Helsingin historialliseen keskustaan tulee uutta elämää, kun joukko erilaisia sisällöntuottajia, creatoreita ja vaikuttajia valtaa käyttöönsä Torikortteleiden vapaita liiketiloja aina kuukaudeksi kerrallaan. Kyse on Tilanvaltaajat-kokeilusta, jossa Torikorttelit yhteistyössä markkinointitoimisto PING Helsingin kanssa tutkii kaupunkikeskustan ja kivijalkakaupan kehittämisen haasteita ja mahdollisuuksia yhdistettynä sosiaalisen median kuluttajia liikuttavaan voimaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme