HELSINKILÄINEN, OMANNÄKÖINEN TYYLI VEI TUOMAAN MARKKINAT JOULUTORIEN KANSAINVÄLISEEN KÄRKEEN

Tuomaan Markkinoiden keskipisteenä pyöri tänäkin jouluna vanhanajan karuselli. Kuva: Jussi Hellsten

Joulu yhdessäolon juhlana tuli todeksi tänä vuonna Tuomaan Markkinoilla. Elämykset, kuten joulusauna, korkeatasoinen ruokatarjonta ja lavaohjelma houkuttelivat helsinkiläiset ja matkailijat sankoin joukoin Senaatintorille viihtymään.

”Lämmittää mieltä, että joulutorilla viihtymiseen viime vuosina tehdyt satsaukset kantavat nyt hedelmää. Kävijäkyselyymme vastanneista yli 85 % kertoi olleensa torilla enemmän kuin puoli tuntia”, vastaava tuottaja Emma Lumme kertoo.

Helsinkiläiset ovat omaksuneet eurooppalaisen tavan viettää joulutorilla aikaa niin ystävien kuin perheen kanssa. Yhä useampi kävijä vierailee joulun tunnelmassa useita kertoja ja yhä useammalle Tuomaan Markkinat on tärkeä perinne. Viereisten Torikortteleiden kauneus ja tunnelma lumosivat monet.

Tuomaan Markkinoiden Joulusauna sai lähes 800 ihmistä 40 eri maasta Juttusaunan lempeisiin löylyihin. Lauteilla piipahti ensikertalaisia Yhdysvalloista ja Italiasta, perheitä välilaskulla ja seurueita Slushista.

Aikaa lahjaksi ja itselle

Joulun ilmiö, aineettomien joululahjojen ja hyväntekeväisyyden suosio, näkyi myös Tuomaan Markkinoilla.

”Ihmiset haluavat antaa lahjaksi aikaa, ja antaa sitä myös hetken itselleen – kauniin joulutorin tunnelmassa. Tuomaan Markkinoiden kauneutta sekä etenkin ruokatarjontaa ja perinnekäsitöitä on kiitelty”, Lumme sanoo.

Tunnelmaa ei olisi ilman torilla uurastavia paria sataa toimijaa ja muuta järjestäjäväkeä. Pelkästään Tuomaan Markkinoiden aukioloaikana torilla tehdään yli 20 henkilötyövuotta.

”Hattu pois, mikä puristus. Yhdessä kävijöiden kanssa he luovat tämän erityisen tunnelman”, Lumme kiittelee.

Kruununjalokivi vuoteen 2019

Torikortteleita hallinnoiva Helsingin Leijona Oy on tuottanut Tuomaan Markkinoita vahvalla kehitysotteella vuodesta 2014. Tuomaan Markkinat haluttiin nostaa Euroopan kiinnostavimpien joulutorien joukkoon, paikallisia erityispiirteitä sekä uusia ja vanhoja perinteitä syleillen. Samoin koko Helsingin joulu ansaitsee vielä lisää ylistystä: talvikauden hyödyntämisessä riittää potentiaalia. Nyt Helsingin vanhin, suurin ja kaunein joulun ulkoilmatori siirtyy Helsingin uuden tapahtumasäätiön tuotettavaksi muiden kaupungin tapahtumien ohella.

Kävijöitä noin 350 000, yli 20 000 kuvatägäystä Instagramissa ja 57 000 tapahtumavastausta Facebookissa, tuhansia litroja glögiä, liki 150 000 karusellinpyörähdystä, lukuisia kansainvälisen median edustajia ja vaikuttajia sekä tv-kuvausryhmiä muiden muassa Kiinasta, Venäjältä ja Japanista. Joulun matkakohdelistauksissa paistatteli designistaan, saunastaan ja ruoastaan suitsutettu Tuomaan Markkinat. Tapahtumasäätiöön siirtyy Helsingin joulun kruununjalokivi.

Viestimme tarkemman kävijämäärän 22.12. illalla sosiaalisen median kanavissamme ja nettisivullamme.

emma.lumme@torikorttelit.fi, 050 516 2733

sanna.paakkanen@torikorttelit.fi, 050 359 5972

Ruokapihat saivat ihmiset viettämään pitkäänkin aikaa joulutorilla. Kuva: Jussi Hellsten
Tuomaan Markkinoiden joulusaunassa kävi saunojia 40 eri maasta. Kuva: Jussi Hellsten

Tuomaan Markkinoiden kehittäminen ja koordinointi siirtyi vuonna 2014 Helsingin Leijona Oy:lle, joka vastaa viereisen Torikortteleiden alueen kehittämisestä ja Kauppatorin lyhyen aikavälin kehittämistoimenpiteiden koordinoinnista.

Vuodesta 2019 alkaen Tuomaan Markkinat tuottaa Helsingin tapahtumasäätiö.