Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.

Meininger’s International Spirits Award on kansainvälinen, väkeviä alkoholijuomia, likööreitä, hedelmäviinejä ja sekoitejuomia arvottava kilpailu. ISW-kilpailun järjestävä Meininger Verlag on vuonna 1903 perustettu saksalainen viini- ja juomajulkaisuihin erikoistunut kustantamo, joka jo 1900-luvun alussa ryhtyi julkaisemaan viikoittaista viineihin erikoistunutta Das Weinblatt -lehteä. Nyt 17. kerran järjestetyn ISW-kilpailun tuomaristo koostui yli 50:stä kansainvälisestä alkoholialan ammattilaisesta. He arvioivat kisaan osallistuneet juomat Saksan Neustadissa kesäkuun lopussa. Palkinnot jaettiin 8. heinäkuuta virtuaalisessa palkintogaalassa.

Kisan parhaana kansainvälisenä viskinä palkittu Helsinki Whiskey release #14, Rum Cask Finish Rye Malt on kotimainen premium-luokan ruisviski.

”Nyt voittanut viski edustaa 14. pullotuseräämme ja siinä on mallastetun rukiin lisäksi hieman ohramallasta pehmentämässä ja tasapainottamassa ruisviskin mausteisuutta. Kypsytimme tislettä ensin uusissa 200 litran amerikkalaisissa tammitynnyreissä ja viimeistelykypsytys tehtiin vanhoissa, Jamaikalta ja Guyanasta peräisin olevista rommitynnyreissä. Viimeistely antoi juomalle sen ominaisen, nyt myös upeasti palkitun makunsa. Suutuntuma on runsas ja viskin aromeissa on vaniljaa, aprikoosia, karamellia, lakritsaa ja kaakaota”, kuvailee luomustaan Master Blender Kai Kilpinen.

Menestys Saksan arvostetuimmassa kilpailussa on The Helsinki Distilling Companyn vientiponnisteluissa tärkeä erävoitto.

”Saksa on meille suuri ja tärkeä vientimarkkina, joten voitto juuri tässä arvostetussa kilpailussa on tislaamollemme ehdottomasti kova juttu. Olen iloinen myös muiden suomalaisten alan toimijoiden menestyksestä kilpailussa. Kilpailumenestys vankentaa suomalaisen osaamisen arvostusta ja tuo meille tärkeää huomiota käsityötislauksen taitajina”, kertoo The Helsinki Distilling Companyn toimitusjohtaja ja tislaajamestari Mikko Mykkänen.

Vuonna 2013 perustettu The Helsinki Distilling Company on ensimmäinen ja ainoa tislaamo Helsingissä sataan vuoteen. Se tunnetaan ennen kaikkea luovana ja tuotteiden korkeaan laatuun keskittyvänä pientislaamona, jonka kaikki tuotteet valmistetaan käsin Helsingin Kalasataman Teurastamolla sijaitsevalla tislaamolla. Yhtiön luovuudesta todistaa myös tislaajamestari Mikko Mykkäselle myönnetty Outstanding Innovation -palkinto Euroopan innovatiivisimpana tislaajana.

Mikko Mykkänen, The Helsinki Distilling Company Oy
+358 50 3400 209, mikko.mykkanen@hdco.fi

Kai Kilpinen, The Helsinki Distilling Company
+358406484781, kai.kilpinen@hdco.fi

”Saksa on meille tärkeä vientimarkkina, joten voitto arvostetussa Meininger's ISW-kilpailussa on ehdottomasti tärkeä asia. Master Blender Kai Kilpinen on tehnyt tämänkin, nyt voittaneen suomalaisen ruisviskin kanssa hienoa työtä viimeistellessään pullotuserän jamaikalaisissa ja guyanalaisissa rommitynnyreissä", iloitsee The Helsinki Distilling Companyn toimitusjohtaja ja tislaajamestari Mikko Mykkänen.
Helsinki Whiskey release #14, Rum Cask Finish Rye Malt on Alkon tilausvalikoimassa. Alkoholipitoisuus on 47,5 % ja 0,5 litran pullon hinta 69,91 euroa.

Hans Välimäki ja Arto Rastas palaavat perinteisen ranskalaisen keittiön pariin13.8.2020 08:58:00 EESTTiedote

Keittiömestarit Hans Välimäki ja Arto Rastas tiimeineen avaavat Helsingin ydinkeskustaan 1. lokakuuta uuden Bardot-ravintolan. Perinteisestä ranskalaisesta keittiöstä ammentava ja klassista keittotaitoa esittelevä ravintola tulee erikoistumaan kaloihin, äyriäisiin ja kasviksiin. Bardotin kuvaillaan olevan bistro ja brasserie, mikä ranskalaisen tradition mukaan lupaa epämuodollista ja eläväistä kortteliravintolatunnelmaa, hyvän ruoan ja juoman liittoa sekä mannermaisen sydämellistä palvelua lounaasta illalliseen viikon jokaisena päivänä. Osoitteeseen Kluuvikatu 1 avautuva ravintolauutuus käsittää myös baarin ja katuterassin.

Toni Vilander mukaan Ferrarien myyntiin Suomessa ja Virossa10.8.2020 14:34:57 EESTTiedote

Ferrarin kilpailuhistorian pitkäaikaisin kisakuljettaja Toni Vilander on sopinut suomalaisen Luxury Collection Automobiles -automaahantuojan kanssa kansainväliseksi kasvavan yhtiön osakkuudesta. Ferrari keskittää samalla myyntiään ja huoltoaan Suomessa Luxury Collectionille, jonka Ferrari-myynti on viime vuosina kasvanut merkittävästi. Lempäälän autotalon kehittämisen lisäksi yhtiö laajentaa toimintansa myös Viroon. Uusi autoliike avataan Tallinnassa perjantaina 14. elokuuta.

Helsinkiläisviskeille kolme mitalia alkoholijuomien MM-kisoissa7.8.2020 10:37:10 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company nappasi Kalasataman Teurastamolla tislatuilla Muteman Rye-, Helsinki Rye Malt Rum Finish- ja Rye Malt Islay Malt Finish -viskeilleen yhden hopeamitalin ja kaksi pronssia alansa arvostetuimmassa kansainvälisessä kilpailussa. Helsinkiläistislaamo osallistui International Wine and Spirits Competition -kisaan viskeillään nyt ensimmäistä kertaa ja kaikki kolme kisaan ilmoitettua helsinkiläisviskiä menestyivät kisaluokissaan erinomaisesti.

Suomalainen Mobal auttaa yrityksiä erottautumaan ja pysymään kartalla17.7.2020 11:57:12 EESTTiedote

Googlen karttapohjalta ja hakukoneesta löytyvät ketju- ja kivijalkayritysten toimipisteiden yritysprofiilit ovat nousseet kuluttajien suosituimmaksi tiedonlähteeksi etsittäessä palveluita läheltä. Ilmaiset Google my business -sivut keräävät kuluttajilta jo enemmän näyttöjä, kävijöitä ja suoria kontakteja kuin yritysten perinteiset kotisivut tai sosiaalisen median kanavat. Helsinkiläinen Mobal on erityisesti Googlen yritysprofiilien kehittämiseen ja ylläpitoon erikoistunut asiantuntijayritys, joka auttaa niin pienyrittäjiä kuin suuria ketjujakin pysymään ja löytymään kartalta.

Palkittu tislaajamestari Mikko Mykkänen kehitti nimikkojuomaperheen18.6.2020 09:11:13 EESTTiedote

Suomen kansainvälisesti palkituin käsityötislaamo The Helsinki Distilling Company on tuonut markkinoille ansioituneen tislaajamestarinsa Mikko Mykkäsen nimeä kantavan kotimaisen Muteman-juomatuoteperheen. Mykkäsen itsensä kehittämä valikoima koostuu lajiensa täydellisyyttä tavoittelevista inkiväärioluesta ja tonic-vedestä sekä premium-luokan suomalaisesta käsityöginistä ja ruisviskistä. Alkoholit on tislattu kotimaisista raaka-aineista Helsingin Kalasataman Teurastamolla, inkivääriolut sekä tonic-vesi valmistetaan Iisalmessa.

Tuottajalle kiitos -stipendihaku avautui viljelijöille1.6.2020 11:35:23 EESTTiedote

Vaasan, K-ryhmä ja ProAgria käynnistävät toisen kerran Tuottajalle kiitos -stipendihaun maanviljelijöille. Stipendeillä kannustetaan viljelijöitä kehittämään suomalaista maanviljelyä ja jakamaan uutta tietoa keskenään. Kehittämistyön tuloksista tulee pitkällä aikavälillä hyötymään stipendin saajien lisäksi koko alkutuottajaporras. Stipendin rahoitus tulee K-ryhmän ja Vaasanin Tuottajalle kiitos -leipätuotteiden 15 sentin hyvitysosuuksista. Vaasan, K-ryhmän ja ProAgrian yhteistyön tavoitteena on antaa tuottajalle aito kiitos laadukkaan viljan tuottamisesta sekä vastuullisuudesta koko ketjussa.