Helsinkiläinen ruisviski palkittiin Saksassa parhaana kansainvälisenä viskinä

Suomalainen The Helsinki Distilling Company on voittanut Helsingissä tislatulle ruisviskilleen kultaa arvostetussa Meininger's International Spirits -kilpailussa Saksassa. Kansainväliset viskit -kategorian voitto on helsinkiläistislaamolle tärkeä apu Saksan kilpaillulla alkoholimarkkinalla menestymiseen. Toinenkin suomalainen käsityötislaamo saavutti kilpailussa menestystä, kun Pyynikin Distilling Company voitti kategoriansa ginillään. Myös Altian Koskenkorva Vodka palkittiin.

Meininger’s International Spirits Award on kansainvälinen, väkeviä alkoholijuomia, likööreitä, hedelmäviinejä ja sekoitejuomia arvottava kilpailu. ISW-kilpailun järjestävä Meininger Verlag on vuonna 1903 perustettu saksalainen viini- ja juomajulkaisuihin erikoistunut kustantamo, joka jo 1900-luvun alussa ryhtyi julkaisemaan viikoittaista viineihin erikoistunutta Das Weinblatt -lehteä. Nyt 17. kerran järjestetyn ISW-kilpailun tuomaristo koostui yli 50:stä kansainvälisestä alkoholialan ammattilaisesta. He arvioivat kisaan osallistuneet juomat Saksan Neustadissa kesäkuun lopussa. Palkinnot jaettiin 8. heinäkuuta virtuaalisessa palkintogaalassa.

Kisan parhaana kansainvälisenä viskinä palkittu Helsinki Whiskey release #14, Rum Cask Finish Rye Malt on kotimainen premium-luokan ruisviski.

”Nyt voittanut viski edustaa 14. pullotuseräämme ja siinä on mallastetun rukiin lisäksi hieman ohramallasta pehmentämässä ja tasapainottamassa ruisviskin mausteisuutta. Kypsytimme tislettä ensin uusissa 200 litran amerikkalaisissa tammitynnyreissä ja viimeistelykypsytys tehtiin vanhoissa, Jamaikalta ja Guyanasta peräisin olevista rommitynnyreissä. Viimeistely antoi juomalle sen ominaisen, nyt myös upeasti palkitun makunsa. Suutuntuma on runsas ja viskin aromeissa on vaniljaa, aprikoosia, karamellia, lakritsaa ja kaakaota”, kuvailee luomustaan Master Blender Kai Kilpinen.

Menestys Saksan arvostetuimmassa kilpailussa on The Helsinki Distilling Companyn vientiponnisteluissa tärkeä erävoitto.

”Saksa on meille suuri ja tärkeä vientimarkkina, joten voitto juuri tässä arvostetussa kilpailussa on tislaamollemme ehdottomasti kova juttu. Olen iloinen myös muiden suomalaisten alan toimijoiden menestyksestä kilpailussa. Kilpailumenestys vankentaa suomalaisen osaamisen arvostusta ja tuo meille tärkeää huomiota käsityötislauksen taitajina”, kertoo The Helsinki Distilling Companyn toimitusjohtaja ja tislaajamestari Mikko Mykkänen.

Vuonna 2013 perustettu The Helsinki Distilling Company on ensimmäinen ja ainoa tislaamo Helsingissä sataan vuoteen. Se tunnetaan ennen kaikkea luovana ja tuotteiden korkeaan laatuun keskittyvänä pientislaamona, jonka kaikki tuotteet valmistetaan käsin Helsingin Kalasataman Teurastamolla sijaitsevalla tislaamolla. Yhtiön luovuudesta todistaa myös tislaajamestari Mikko Mykkäselle myönnetty Outstanding Innovation -palkinto Euroopan innovatiivisimpana tislaajana.

Mikko Mykkänen, The Helsinki Distilling Company Oy
+358 50 3400 209, mikko.mykkanen@hdco.fi

Kai Kilpinen, The Helsinki Distilling Company
+358406484781, kai.kilpinen@hdco.fi

”Saksa on meille tärkeä vientimarkkina, joten voitto arvostetussa Meininger's ISW-kilpailussa on ehdottomasti tärkeä asia. Master Blender Kai Kilpinen on tehnyt tämänkin, nyt voittaneen suomalaisen ruisviskin kanssa hienoa työtä viimeistellessään pullotuserän jamaikalaisissa ja guyanalaisissa rommitynnyreissä", iloitsee The Helsinki Distilling Companyn toimitusjohtaja ja tislaajamestari Mikko Mykkänen.
Helsinki Whiskey release #14, Rum Cask Finish Rye Malt on Alkon tilausvalikoimassa. Alkoholipitoisuus on 47,5 % ja 0,5 litran pullon hinta 69,91 euroa.

Suomalaisten siiderimaku käy yhä kuivemmaksi ja laadukkaammaksi2.6.2021 09:50:00 EEST | Tiedote

Perinteinen käsityö, aidot hedelmät ja vähäinen makeus loistavat alkavan kesän siideriuutuuksissa. Servaali tuo Suomen päivittäistavarakauppojen siiderihyllyihin laadukkaita uutuuksia paitsi Englannin palkituimmalta Henry Westons -siideritalolta ja ranskalaiselta Louis Raisonilta, myös oman, suomalaiseen makuun valmistetun täysin uuden Mighty Hard -siiderin. "Käsityöläissiiderit ovat löytäneet ystävänsä myös Suomessa. Kasvavasta trendistä huomaa, että suomalaisten siiderimaku on pikkuhiljaa siirtymässä pois äkkimakeista ja esanssisista, klassisen siideri-nimikkeen alla myytävistä bulkkijuomista”, kertoo Servaalin tuotepäällikkö Juho Koivula

Story leipoi suomalaiset kesäklassikot hapanjuuripizzaksi28.5.2021 09:55:00 EEST | Tiedote

Ravintola Storyn koronasulun aikana esittelemä hapanjuuripizza nousi nopeasti pizzanystävien uudeksi suosikiksi. Maullaan ja rakenteellaan mainetta saavuttanut artesaanipizzalista saa nyt jatkoa Suomen kesän klassisista mauista. Kotimaisiin 00-jauhoihin leivottu sesonkipizza täytetään Suomen ensimmäisillä uusilla perunoilla, silakalla, hapankaalilla, hävikkitomaattikastikkeella ja helsinkiläisellä akvaviitilla.

Hampurilaisia ja EM-jalkapalloa 950-paikkaisella burgeriterassilla Helsingin Rautatientorilla27.5.2021 09:56:18 EEST | Tiedote

Burger Lovers -terassi kokoaa Helsingin Rautatientorille 11.-21. kesäkuuta Suomen arvostetuimpia hampurilaisravintoloita ja burgereihin erikoistuneita keittiömestareita. Viikonloppufestivaalista 11 päivän mittaiseksi, yhdeksän alansa huippuravintolan kollektiiviksi kasvaneella burgeriterassilla voi street food -annosten lisäksi nauttia myös jalkapallon EM-kisojen alkusarjan otteluista.

Ensimmäinen helikopteriyhteys Helsingistä Hankoon ja Maarianhaminaan27.5.2021 09:04:23 EEST | Tiedote

Uusi suomalainen helikopteripalvelu Helsinki Citycopter tuo kesäsesongiksi liike- ja tilauslentojensa rinnalle aikataulutetut lennot Hankoon ja Maarianhaminaan. Helikopterilennot parantavat Suomen suosituimpiin kuuluvan kesäkaupungin Hangon tavoitettavuutta ja on myös ainoa mahdollisuus lentää aurinkoiselle Ahvenanmaalle Maarianhaminan lentokentän kiitorataremontin aikana. Kesäviikonloppuisin operoitavat lennot Helsingistä Hankoon kestävät noin puoli tuntia ja Maarianhaminaan puolitoista tuntia.

Heimon Kala Oy uudistuu, uudeksi toimitusjohtajaksi Mikko Laavainen20.5.2021 11:53:16 EEST | Tiedote

Suomen johtaviin kalataloihin kuuluva Heimon Kala Oy:n on nimittänyt uudeksi toimitusjohtajakseen Mikko Laavaisen, KTM. Hän siirtyi perinteikkääseen kalankasvatus- ja jalostusyhtiöön toimittuaan aiemmin Leipurin Oyj:n toimitusjohtajana. Laavainen on luotsannut uudistumisia ja elintarvikkeiden kaupallistamista myös Raisio Oyj:n Benecol-liiketoiminnan johtajana sekä Danonen, Iittalan ja Unileverin palveluksessa. Heimon Kalan ruorissa Laavaisen tavoitteena on nostaa kuluttajien lautasille entistä enemmän ympäristöystävällistä kotimaista kalaa.

Suomalainen sähköskuuttiyhtiö konseptoi mikroliikkuvuuden palveluksi17.5.2021 10:52:37 EEST | Tiedote

Suomalainen Augment Bike Oy on konseptoinut sähköisen mikroliikkuvuuden nopeasti kansainvälistyväksi palvelutuotteeksi. Augment.eco tarjoaa huolettoman ja laadukkaan henkilökohtaisen sähköisen potkulaudan alan ensimmäisenä toimijana saumattomalla huoltopalvelumallilla. Vuonna 2020 aloittanut Augment.eco on Suomen lisäksi toiminnassa jo Ruotsissa, Tanskassa, Itävallassa ja Ranskassa. Seinäjoella ja Itävallan Stuhlfeldenissä huolto- ja logistiikkakeskuksia ylläpitävä Augment.eco -palvelu lanseerataan kesällä Italiassa.

Vaasan StreetFood SOFT BUN on pehmeästi paras burgerisämpylä22.4.2021 10:51:06 EEST | Tiedote

Tulevan kesän merkittävin Street Food -uutuus laajassa vähittäiskauppajakelussa on Vaasan SOFT BUN. Se on ainutlaatuisen pehmeä ja kuohkea potato bun -hampurilaissämpylä, joka nostaa burgerin täytteiden maut ansaitsemaansa asemaan. Aidon amerikkalaisen perunasämpyläreseptin mukaan leivottu suomalainen sämpyläuutuus muuttuu paahdettaessa superpehmeäksi ja ilmavaksi tarjoten hampurilaiselle kestävän ja imukykyisen, käsissä helposti pideltävän rungon.