Helsinkiläiset kokevat Staran omakseen

Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara tutki vuoden 2017 lopulla kaupunkilaisten Staraan liittämiä mielikuvia. Taloustutkimuksella teetetyn tutkimuksen mukaan Stara tunnetaan hyvin ja mielletään helsinkiläisten omaksi. Moni myös kokee, että kaupungin oman toimijan näkyminen katukuvassa luo turvallisuuden tunnetta.

Monelle kaupungin oman toimijan näkyminen katukuvassa luo turvallisuuden tunnetta. Myös Staran erottuva brändi kerää kiitosta. Kuva: Aki Rask.

Helsinkiläisten mielestä Stara on etenkin asukkaiden oma, näin liikelaitosta arvioi jopa 82 prosenttia vastaajista. Staraa pidetään myös ammattitaitoisena, ympäristöystävällisenä, luotettavana ja vastuullisena. Sen sijaan tehokkuutta ja asukaslähtöisyyttä ei Staraan liitetä yhtä vahvasti.

Tutkimukseen osallistuneista 1 300 vastaajasta 40 prosenttia oli kohdannut Staran työntekijän. Kohtaamiset lisääntyvät iän myötä: 50-vuotiaista ja sitä vanhemmista yli puolet oli tavannut staralaisen työssään. Vanhemmissa ikäluokissa kohtaamiset myös koettiin vielä nuorempiakin myönteisemmin.

Kaikista kohtaamisista yli puolet, 52 prosenttia, oli ollut erittäin tai melko myönteisiä. Lisäksi yli 40 prosenttia kohtaamisista oli neutraaleja. Kielteisiksi koettuja kohtaamisia oli vain muutama prosentti. Hymy, tervehtiminen, pienet juttuhetket ja kohtelias käytös liikenteessä jäävät kaupunkilaisten mieliin ja vaikuttavat ratkaisevasti mielikuvaan koko toimijasta.

– Tämä on lupaava tulos, mutta toki tavoitteemme on, ettei negatiivisiksi koettuja kohtaamisia ole yhtään. Olemme olemassa kaupunkilaisia varten ja haluamme onnistua työssämme yhä paremmin, Staran toimitusjohtaja Timo Martiskainen toteaa.

Avovastauksista nousee esille, että monelle kaupungin oman toimijan näkyminen katukuvassa luo turvallisuuden tunnetta. Myös Staran erottuva brändi kerää kiitosta.

”Kaupungin oma, ajatus luo turvallisuutta ja on sitä kautta erinomainen.” (Mies 61 v).

”Kiitos, kun teette sitä infrastruktuurin perustyötä, jota me kaupunkilaiset pidämme itsestään selvänä. Huomaamme työn, vasta, kun se jää tekemättä!” (Nainen 64v.)

”Helsinki on lähtökohtaisesti siisti ja hyvin hoidettu kaupunki. Kiitos siitä kuuluu Staralle ja sen työntekijöille.” (Nainen 35v)

”Kunnallinen ja kaupunkilaisten oma, lisäksi vieressämme oleva leikkipuisto hoidetaan hyvin.” (Mies 49 v)

”Kesäaamuisin loihtivat puistot esiin sotkusta. Hatunnosto siivoukselle.” (Nainen 50v)

”Hyvä että pitävät pyörätiet auki koko talven ja muutenkin auraus toimii hyvin.” (Mies 29 v)

”Brändi on positiivinen ja arkielämän kokemukset tukevat positiivista mielikuvaa. Vanha käsitys lapioon nojaavista kaupungin työntekijöistä on Staran myötä häipynyt.” (Nainen 67v)

”Hyvä logo, tunnettu brändi, hyvä imago.” (Nainen 40v)

Mielikuva staralaisten liikennekäyttäytymisestä on kohtuullisen hyvä. Yli puolet vastanneista piti staralaisten liikennekäyttäytymistä huomaavaisena ja esimerkillisenä.

Staran palvelut tunnetaan melko hyvin

Staran monipuoliset kaupunkiympäristön palvelut tunnettiin hieman aiempaa paremmin. Tunnetuimpia ovat työt katujen ja puistojen rakentajana ja hoitajana sekä kesäkukkien istuttajana. Vastanneista noin 80 prosenttia tunnisti nämä työt Staralle kuuluviksi. Myös rantavesien puhdistus ja kaupunkimetsien hoito tunnistetaan melko hyvin Staran töiksi. Vähemmän tunnettu on Staran rooli päiväkotien ja koulujen korjaajana. Korjausrakentamisen liitti Staraan vajaa puolet vastaajista, ja viidennes tiesi Staran tutkivan Helsingin maaperää.

Stara tunnetaan entistäkin paremmin kunnallisena rakentamispalveluiden tuottajana, vaikka tunnettuusluvut hipoivat jo viime vuonna sataa. Stara sai kaupunkilaisilta kokonaisarvosanakseen 8-. Verkkopaneelina 31.11.–4.12.2017 toteutettuun tutkimukseen osallistui 1 300 iältään 15–79-vuotiasta helsinkiläistä. Tulokset on painotettu vastaamaan Helsingin väestöä sukupuolen, iän ja suurpiirin perusteella.

Viestintäpäällikkö Päivi Seikkula, Stara, paivi.seikkula@hel.fi, puh. 050 428 0516.

Tutkimuspäällikkö Sirpa Vinni, Taloustutkimus, sirpa.vinni@taloustutkimus.fi, puh. 010 758 5246.

Kaupungin työkoneiden päästöt pienentyneet merkittävästi25.5.2018 09:40Tiedote

Kaupungin työkoneet ja muut ajoneuvot siirtyvät vauhdilla biopolttoaineisiin. Päästövähennykset ovat jo nyt huomattavia, vaikka vasta osa kaupungin ajoneuvoista on käyttänyt biopolttoaineita kesästä 2017. Nämä biopolttoaineella kulkevat työkoneet ovat tuottaneet huhtikuun 2018 loppuun mennessä 1 160 tonnia aiempaa vähemmän hiilidioksidia. Se tarkoittaa yli 20 prosentin vähennystä Staran ajoneuvojen yhteenlasketuista hiilidioksidipäästöistä. Myös haitalliset lähipäästöt vähenivät tuntuvasti, kun fossiilisten polttoaineiden käyttö väheni.