Helteet päättyvät, taivas lyö tulta – kaupunkeihin tulva

Pitkä hellejakso purkautuu koviin ukkosiin ja rankkasateisiin. Tästä aiheutuu useampaa vaaraa: rankat sateet voivat saada kaupunkikeskustat tulvimaan, kovat tuulet voivat kaataa puita ja aiheuttaa tuhoja tai sähkökatkoja ja salamat voivat sytyttää tulipaloja. Miten varautua rajuilmoihin?

Pääasiassa Satakuntaan jo iskeneet rankkasateet ovat aiheuttaneet pienimuotoisia kaupunkitulvia Raumalla. Lisää voi olla tulossa, sillä varoituksia ukonilmoista ja rajuista sateista on annettu useisiin läntisen Suomen maakuntiin.

Rajut sateet ovat ongelmaksi erityisesti rakennetussa kaupunkiympäristössä, missä asvaltoitu maa ei ime vettä samoin kuin harvemmin asutuilla alueilla. Pitkän kuivan jakson jälkeen myös kuivat lehdet ja kasvillisuus saattavat tukkia viemärit yllättävän nopeasti.

"Ilmastonmuutoksen myötä erilaiset sään ääri-ilmiöt, kuten rankkasateet koettelevat Suomea yhä useammin. Kaupungeissa viranomaistasolla hyvää varautumista on esimerkiksi sadevesi- ja jätevesiviemäröinnin erottaminen toisistaan", sanoo Finanssiala ry:n turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen.

Kun rankkasade saa kadut tulvimaan eikä hulevesiverkosto vedä, eroteltu viemärijärjestelmä ei nosta tulvehtiessaan jätevettä kaduille. Siivoaminen käy helpommin, eikä tulvasta aiheudu yhtä suurta terveysriskiä kuin jätevesiviemärin tulviessa.

Miten kansalainen voi varautua kaupunkitulvaan?

Kellareissa pohjakaivon päälle voi laittaa paksun muovin ja painavan hiekkasäkin, jotta vettä ei nouse kellariin viemäristä päin. Uppopumpun hankkiminen voi olla järkevä varotoimi. "Jos pelastuslaitos on ruuhkautunut, ei se pumppaa ihmisten kellareita kuiviksi mikäli henkilövaaraa ei ole", Pänkäläinen toteaa.

Kellarin ikkunat voi eristää vedenpitäviksi silikonilla tai ilmastointiteipillä. Varmista, että tontin sadevesikaivojen päällä ei ole lehtiä tai muita tukkeita. Jos epäilet veden nousevan kellarissa tai asuinkerroksissa, siirrä arvokas omaisuus veden ulottumattomiin. Aja auto korkealle paikalle parkkiin.

Jos kaduille kertyy runsaasti vettä, ei tulvakohtiin kannata mennä kävelemään.

"Raumalla pelastuslaitos varoitti, että tulvivasta hulevesiviemäristä alhaalta päin tuleva paine oli nostanut kaivonkansia pois paikoiltaan. Veden alla voi vaania kulkijaa ikävä yllätys, jos sadevesikaivot ovat avoimina", Pänkäläinen varoittaa. Myös autojen moottorit vaurioituvat, mikäli niillä ajetaan syvään veteen ja moottorin ilmanotto imaisee sisuksiinsa vettä.

Metsän ehtii vielä vakuuttaa – puiden vahinkoja korvataan eri vakuutuksista

Suomalaisista yksityismetsistä arviolta hieman alta puolet on vakuutettu jollain tavoin. Myrskyn varalta on vakuutettu arviolta vain reilu kolmannes metsistä. Aivan yksittäisiä puunkaatorunkoja vakuutus ei korvaa. Korvattavien vahinkojen alaraja vaihtelee yhtiökohtaisesti.

Metsävakuutuksen ehtii vielä ottaa myrskyjen varalta, kunhan tiedossa on metsätilan koko, sijainti ja rekisteröintitiedot. Vakuutuksen saa useimmiten voimaan halutessaan heti ostohetkestä, vaikka laskutus tapahtuisi vasta myöhemmin.

Mikäli puita kaatuu rakennusten päälle, voi korvausta hakea kotivakuutuksesta. Jos puu kaatuu ajoneuvon päälle, korvaa ajoneuvon vapaaehtoinen vakuutus vahinkoja. Jos taas omalta tontilta kaatuu puita muiden omaisuutta vahingoittaen, menevät vahingot useimmiten kotivakuutuksessa olevan vastuuvakuutuksen piiriin.

Sähkökatkojen aiheuttamista vahingoista korvausta voi hakea kotivakuutuksesta ja sähköyhtiöiltä.

turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen, p. 020 793 4236
asiantuntija, talousosaaminen ja media, Jussi Karhunen, p. 020 793 4297

Käteisen käyttö hiipuu – maksaminen on jo digitalisoitunut1.12.2018 06:00Tiedote

Käteisen käyttö on vähentynyt lähes koko 2000-luvun. Käteistä tavallisimpana maksutapana päivittäisostoksiin käytti vuonne 2017 enää 18 prosenttia kuluttajista. Käteisettömän maksamisen kasvua selittää uusien maksutapojen ja palveluiden tulo markkinoille, aikaisempaa laajemmat korttimaksujen vastaanottomahdollisuudet sekä asioinnin siirtyminen verkkoon. Maksamisen palveluita ja tuotteita kehitetään jatkuvasti muuttuvan maailman tarpeisiin. Verkko- ja mobiilipankki on aina auki.

Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä29.11.2018 14:28Tiedote

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.