Helteet päättyvät, taivas lyö tulta – kaupunkeihin tulva

Pitkä hellejakso purkautuu koviin ukkosiin ja rankkasateisiin. Tästä aiheutuu useampaa vaaraa: rankat sateet voivat saada kaupunkikeskustat tulvimaan, kovat tuulet voivat kaataa puita ja aiheuttaa tuhoja tai sähkökatkoja ja salamat voivat sytyttää tulipaloja. Miten varautua rajuilmoihin?

Pääasiassa Satakuntaan jo iskeneet rankkasateet ovat aiheuttaneet pienimuotoisia kaupunkitulvia Raumalla. Lisää voi olla tulossa, sillä varoituksia ukonilmoista ja rajuista sateista on annettu useisiin läntisen Suomen maakuntiin.

Rajut sateet ovat ongelmaksi erityisesti rakennetussa kaupunkiympäristössä, missä asvaltoitu maa ei ime vettä samoin kuin harvemmin asutuilla alueilla. Pitkän kuivan jakson jälkeen myös kuivat lehdet ja kasvillisuus saattavat tukkia viemärit yllättävän nopeasti.

"Ilmastonmuutoksen myötä erilaiset sään ääri-ilmiöt, kuten rankkasateet koettelevat Suomea yhä useammin. Kaupungeissa viranomaistasolla hyvää varautumista on esimerkiksi sadevesi- ja jätevesiviemäröinnin erottaminen toisistaan", sanoo Finanssiala ry:n turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen.

Kun rankkasade saa kadut tulvimaan eikä hulevesiverkosto vedä, eroteltu viemärijärjestelmä ei nosta tulvehtiessaan jätevettä kaduille. Siivoaminen käy helpommin, eikä tulvasta aiheudu yhtä suurta terveysriskiä kuin jätevesiviemärin tulviessa.

Miten kansalainen voi varautua kaupunkitulvaan?

Kellareissa pohjakaivon päälle voi laittaa paksun muovin ja painavan hiekkasäkin, jotta vettä ei nouse kellariin viemäristä päin. Uppopumpun hankkiminen voi olla järkevä varotoimi. "Jos pelastuslaitos on ruuhkautunut, ei se pumppaa ihmisten kellareita kuiviksi mikäli henkilövaaraa ei ole", Pänkäläinen toteaa.

Kellarin ikkunat voi eristää vedenpitäviksi silikonilla tai ilmastointiteipillä. Varmista, että tontin sadevesikaivojen päällä ei ole lehtiä tai muita tukkeita. Jos epäilet veden nousevan kellarissa tai asuinkerroksissa, siirrä arvokas omaisuus veden ulottumattomiin. Aja auto korkealle paikalle parkkiin.

Jos kaduille kertyy runsaasti vettä, ei tulvakohtiin kannata mennä kävelemään.

"Raumalla pelastuslaitos varoitti, että tulvivasta hulevesiviemäristä alhaalta päin tuleva paine oli nostanut kaivonkansia pois paikoiltaan. Veden alla voi vaania kulkijaa ikävä yllätys, jos sadevesikaivot ovat avoimina", Pänkäläinen varoittaa. Myös autojen moottorit vaurioituvat, mikäli niillä ajetaan syvään veteen ja moottorin ilmanotto imaisee sisuksiinsa vettä.

Metsän ehtii vielä vakuuttaa – puiden vahinkoja korvataan eri vakuutuksista

Suomalaisista yksityismetsistä arviolta hieman alta puolet on vakuutettu jollain tavoin. Myrskyn varalta on vakuutettu arviolta vain reilu kolmannes metsistä. Aivan yksittäisiä puunkaatorunkoja vakuutus ei korvaa. Korvattavien vahinkojen alaraja vaihtelee yhtiökohtaisesti.

Metsävakuutuksen ehtii vielä ottaa myrskyjen varalta, kunhan tiedossa on metsätilan koko, sijainti ja rekisteröintitiedot. Vakuutuksen saa useimmiten voimaan halutessaan heti ostohetkestä, vaikka laskutus tapahtuisi vasta myöhemmin.

Mikäli puita kaatuu rakennusten päälle, voi korvausta hakea kotivakuutuksesta. Jos puu kaatuu ajoneuvon päälle, korvaa ajoneuvon vapaaehtoinen vakuutus vahinkoja. Jos taas omalta tontilta kaatuu puita muiden omaisuutta vahingoittaen, menevät vahingot useimmiten kotivakuutuksessa olevan vastuuvakuutuksen piiriin.

Sähkökatkojen aiheuttamista vahingoista korvausta voi hakea kotivakuutuksesta ja sähköyhtiöiltä.

turvallisuusasiantuntija Aku Pänkäläinen, p. 020 793 4236
asiantuntija, talousosaaminen ja media, Jussi Karhunen, p. 020 793 4297

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.