Hemsö rakennuttaa Joensuuhun uuden konservatorion – kaupungin kanssa tehty 20 vuoden vuokrasopimus

Joensuun konservatorio muuttaa Itä-Suomen yliopiston Carelia-talon viereen nousevaan kiinteistöön. Hemsö rakennuttaa konservatoriolle uudet tilat, jotka valmistuvat jo loppuvuodesta 2021.
Kuva: AIHIO Arkkitehdit Oy

Yhteiskuntakiinteistöihin erikoistunut kiinteistösijoittaja Hemsö on solminut vuokrasopimuksen Joensuun kaupungin kanssa uudesta konservatoriosta. Sopimuksen pituus on 20 vuotta. Joensuun konservatorion toiminta siirtyy kaupungin vuokraamiin uusiin tiloihin ensi vuoden lopulla.

”Konservatorion toteuttaminen on meille tärkeä avaus vireässä yliopistokaupungissa, mikä tarjoaa edellytykset muihinkin investointeihin Joensuussa. Yhteistyö ja hankkeen valmistelu eri osapuolten kanssa on sujunut hyvin. Hemsö jatkaa vaativien musiikin opetus- ja esitystilojen toteuttajana, sillä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian peruskorjaus valmistui syksyllä 2019”, sanoo Hemsön Suomen maajohtaja Jarkko Leinonen.

Uuteen konservatorioon 250-paikkainen konserttisali

Hemsö rakennuttaa uudet konservatorion tilat, jotka tulevat Itä-Suomen yliopiston Carelia-talon viereen lisärakennukseen.

Uusi, 3 700-neliöinen konservatorio kattaa 250-paikkaisen musiikkisalin sekä sadan neliön harjoitussalin. Salien lisäksi konservatorioon tulevat uudet opetustilat, jotka sijoittuvat kiinteistön toiseen ja kolmanteen kerrokseen.

”Olen ollut yli kymmenen vuotta Joensuun kaupungilla mukana eri rooleissa selvittämässä, miten konservatorion tilaratkaisu voisi järjestyä. Ideoita on ollut matkan varrella lähemmäs kymmenen, konkreettisia selvitettyjä vaihtoehtoja useampi. Olen todella iloinen, että tämä kulttuurihanke kaupungissamme etenee. Vahvuuksiamme on ydinkeskustaan kytkeytyvä yliopistokampus, jota tämä ratkaisu vahvistaa ja elävöittää”, kertoo Joensuun kehitysjohtajana aloittanut Janna Puumalainen.

Itä-Suomen yliopiston hallintojohtaja Tuomo Meriläisen mukaan konservatoriohanke tukee kampusvision tavoitteita ja elävöittää kampusta.

”Tuemme mielellämme erilaisten toimintojen ja palvelujen tuomista kampukselle. Esimerkiksi suunnitteilla oleva yhdyskäytävä konservatorion ja Carelian välillä avaa monia mahdollisuuksia yhteiskäytölle sekä erilaisten tapahtumien järjestämiselle. Joensuun kampus on ainutlaatuisen kompakti ja monipuolinen kokonaisuus suomalaisten yliopistokampusten joukossa”, sanoo Meriläinen.

Maanvuokrasopimus Suomen Yliopistokiinteistöjen kanssa

Lisäksi Hemsö ja Suomen Yliopistokiinteistöt ovat solmineet maanvuokrasopimuksen alueesta, jolle konservatorio rakennetaan.

”Kampusten kehittyminen on Suomen Yliopistokiinteistöt Oy:n toiminnan lähtökohta, ja työstimme konservatorioprojektia pitkään. Saimme hankkeelle hyvän yhteistyökumppanin, jolla on samansuuntaiset laatuvaatimukset kuin meillä itsellämme yliopistokiinteistöjen osalta. Yhteistyö on ollut hankkeessa sujuvaa kaikkien osapuolten kanssa. Hienoa, että työt saadaan heti käyntiin vallitsevasta tilanteesta huolimatta”, sanoo Suomen Yliopistokiinteistöjen toimitusjohtaja Sanna Sianoja.

Uuden konservatorion maanrakennustyöt käynnistyvät toukokuussa.

”Olemme asettaneet rakentamiselle tiukat laatukriteerit yhdessä kaupungin kanssa. Vallitsevan koronaepidemian vuoksi edellytämme urakoitsijalta varautumissuunnitelmaa ja turvallisuuden huomioimista töiden suunnittelussa. Lisäksi on tietenkin hienoa päästä toteuttamaan tätä kohdetta omaan kotikaupunkiin”, kertoo Hemsön kehityspäällikkö Simo Karjalainen.

Suomen maajohtaja, Hemsö
jarkko.leinonen@hemso.se

Simo Karjalainen
kehityspäällikkö, Hemsö