Henkilö- ja vastuumuutoksia Varman listaamattomissa sijoituksissa

Varman sijoitustoiminnossa astui vuoden alussa voimaan henkilö- ja vastuumuutoksia.

Markus Aho on nimitetty Varman listaamattomista sijoituksista vastaavaksi johtajaksi. Aho työskenteli aiemmin Varman sijoituksissa Private Equity -tiimin esihenkilönä ja pääomasijoitusjohtajana.

– Listaamattomien sijoitusten merkitys Varman salkussa on kasvanut vuosi vuodelta ja on Varman kannalta hienoa, että Markus jatkaa Mikon uraa uurtavaa työtä. Uskon myös, että hallittu sukupolvenvaihdos johdossa vahvistaa positiivista kuvaa Varmasta työnantajana, kertoo Varman varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä.

– On hienoa päästä jatkamaan listaamattomien sijoitusten työtä uudessa roolissa tutun ja kokeneen tiimin kanssa. Listaamattomien sijoitusten pitkäaikainen luonne ja kumppanuuksien merkitys edellyttävät organisaatiolta niin uudistumiskykyä ja valppautta kuin pitkäjänteisyyttä ja kokemusta, kommentoi Markus Aho.

Listaamattomista sijoituksista vastannut sijoitusjohtaja Mikko Koivusalo työskentelee jatkossa erityisprojekteista vastaavana johtajana ja jatkaa sijoitustoiminnon johtoryhmän jäsenenä.

– Lähes 25 vuoden vetovastuun jälkeen on hienoa luovuttaa viestikapula Markukselle, jolla on erittäin tuloksekkaat näytöt pääoma- ja infrasijoituksista sekä hyvästä johtamisesta. Alternatiivisijoituksissa on pitkä aikajänne ja on myös hieno jatkaa mukana tukemassa vastuun siirtoa ja sijoitussalkun edelleen kehittämistä, toteaa Mikko Koivusalo.

Markus Aho ja Mikko Koivusalo aloittivat uusissa rooleissaan 1.1.2022 ja raportoivat varatoimitusjohtaja Reima Rytsölälle.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla yli 918 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2021 lopussa 56,6 miljardia euroa.

Varma tuo inklusiivisen asumisen konseptin Tampereelle – rakennuksen erityispiirteet helpottavat arkea29.6.2022 15:54:54 EEST | Tiedote

Varma lanseeraa Tampereella Finlaysonin alueella uudenlaisen inklusiivisen asumisen konseptin, jolla tavoitellaan monimuotoista vuokralaiskuntaa. Ensimmäisissä Aika Koteja -asunnoissa yhdistyvät esteettömyyden huomiointi ja yhteisöllisyys. Lisäksi asukkailla on mahdollisuus tilata ulkopuolisten palveluntarjoajien tuottamia kauneus-, hyvinvointi- ja kotipalveluita.

Varma skärper sin klimatpolicy: Placeringsportföljens absoluta utsläpp ska halveras fram till 203017.6.2022 08:18:10 EEST | Tiedote

Arbetspensionsbolaget Varma skärper klimatpolicyn för sina placeringar och sina placeringsmål för att bekämpa klimatförändringarna. Målet är att minska de absoluta utsläppen för hela placeringsportföljen med en fjärdedel fram till 2025 och med hälften fram till 2030. Att ställa upp absoluta utsläppsmål för hela portföljen är sällsynt både i Finland och internationellt.

Varma kiristää ilmastopolitiikkaansa: Sijoitussalkun absoluuttiset päästöt puolitetaan vuoteen 2030 mennessä17.6.2022 08:00:27 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma kiristää sijoitustensa ilmastopolitiikkaa ja ilmastonmuutoksen vastaisia sijoitustavoitteitaan. Tavoitteena on leikata koko sijoitussalkun absoluuttisia päästöjä neljänneksellä vuoteen 2025 mennessä ja puolittaa päästöt vuoteen 2030 mennessä. Absoluuttisten päästötavoitteiden asettaminen koko sijoitussalkulle on harvinaista Suomessa ja kansainvälisesti.