Henkilö- ja vastuumuutoksia Varman listaamattomissa sijoituksissa

Varman sijoitustoiminnossa astui vuoden alussa voimaan henkilö- ja vastuumuutoksia.

Markus Aho on nimitetty Varman listaamattomista sijoituksista vastaavaksi johtajaksi. Aho työskenteli aiemmin Varman sijoituksissa Private Equity -tiimin esihenkilönä ja pääomasijoitusjohtajana.

– Listaamattomien sijoitusten merkitys Varman salkussa on kasvanut vuosi vuodelta ja on Varman kannalta hienoa, että Markus jatkaa Mikon uraa uurtavaa työtä. Uskon myös, että hallittu sukupolvenvaihdos johdossa vahvistaa positiivista kuvaa Varmasta työnantajana, kertoo Varman varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä.

– On hienoa päästä jatkamaan listaamattomien sijoitusten työtä uudessa roolissa tutun ja kokeneen tiimin kanssa. Listaamattomien sijoitusten pitkäaikainen luonne ja kumppanuuksien merkitys edellyttävät organisaatiolta niin uudistumiskykyä ja valppautta kuin pitkäjänteisyyttä ja kokemusta, kommentoi Markus Aho.

Listaamattomista sijoituksista vastannut sijoitusjohtaja Mikko Koivusalo työskentelee jatkossa erityisprojekteista vastaavana johtajana ja jatkaa sijoitustoiminnon johtoryhmän jäsenenä.

– Lähes 25 vuoden vetovastuun jälkeen on hienoa luovuttaa viestikapula Markukselle, jolla on erittäin tuloksekkaat näytöt pääoma- ja infrasijoituksista sekä hyvästä johtamisesta. Alternatiivisijoituksissa on pitkä aikajänne ja on myös hieno jatkaa mukana tukemassa vastuun siirtoa ja sijoitussalkun edelleen kehittämistä, toteaa Mikko Koivusalo.

Markus Aho ja Mikko Koivusalo aloittivat uusissa rooleissaan 1.1.2022 ja raportoivat varatoimitusjohtaja Reima Rytsölälle.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla yli 918 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2021 lopussa 56,6 miljardia euroa.

Uudet tekoälyn eettiset ohjeet ohjaavat tekoälyn hyödyntämistä Varmassa27.3.2024 08:57:39 EET | Tiedote

Haluamme Varmassa tarttua rohkeasti tekoälyteknologian hyödyntämismahdollisuuksiin. Nopeaan kehitykseen liittyy kuitenkin myös eettisiä haasteita, jotka täytyy osata tunnistaa ja arvioida. Varman tekoälyn eettiset ohjeet tehtiin varmalaisten asiantuntijoiden työryhmässä, ja niissä kiteytyvät ne tavoitteet, toimintamallit ja rajat, joita tekoälyn eettisesti kestävä hyödyntäminen edellyttää.

Varma has updated its environmental policy. The new environmental policy is more comprehensive than the previous one, as the revised policy guidelines for Varma’s activities recognise the importance of environmental impacts throughout the value chain. Biodiversity preservation and climate mitigation are given equal weight.

Varma huomioi vastuullisuudessa entistä paremmin luonnon monimuotoisuuden – ruoka- ja vaateteollisuuden yritykset salkunhoitajien erityisseurantaan14.3.2024 09:44:58 EET | Tiedote

Varma on päivittänyt ympäristöpolitiikkaansa. Uusi ympäristöpolitiikka on edellistä kattavampi, sillä uudistetuissa Varman toimintaa ohjaavissa linjauksissa on tunnistettu ympäristövaikutusten merkitys koko arvoketjussa. Luonnon monimuotoisuuden säilyttäminen saa yhtä suuren painoarvon kuin ilmastonmuutoksen hillintä.