Henkilö- ja vastuumuutoksia Varman listaamattomissa sijoituksissa

Varman sijoitustoiminnossa astui vuoden alussa voimaan henkilö- ja vastuumuutoksia.

Markus Aho on nimitetty Varman listaamattomista sijoituksista vastaavaksi johtajaksi. Aho työskenteli aiemmin Varman sijoituksissa Private Equity -tiimin esihenkilönä ja pääomasijoitusjohtajana.

– Listaamattomien sijoitusten merkitys Varman salkussa on kasvanut vuosi vuodelta ja on Varman kannalta hienoa, että Markus jatkaa Mikon uraa uurtavaa työtä. Uskon myös, että hallittu sukupolvenvaihdos johdossa vahvistaa positiivista kuvaa Varmasta työnantajana, kertoo Varman varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä.

– On hienoa päästä jatkamaan listaamattomien sijoitusten työtä uudessa roolissa tutun ja kokeneen tiimin kanssa. Listaamattomien sijoitusten pitkäaikainen luonne ja kumppanuuksien merkitys edellyttävät organisaatiolta niin uudistumiskykyä ja valppautta kuin pitkäjänteisyyttä ja kokemusta, kommentoi Markus Aho.

Listaamattomista sijoituksista vastannut sijoitusjohtaja Mikko Koivusalo työskentelee jatkossa erityisprojekteista vastaavana johtajana ja jatkaa sijoitustoiminnon johtoryhmän jäsenenä.

– Lähes 25 vuoden vetovastuun jälkeen on hienoa luovuttaa viestikapula Markukselle, jolla on erittäin tuloksekkaat näytöt pääoma- ja infrasijoituksista sekä hyvästä johtamisesta. Alternatiivisijoituksissa on pitkä aikajänne ja on myös hieno jatkaa mukana tukemassa vastuun siirtoa ja sijoitussalkun edelleen kehittämistä, toteaa Mikko Koivusalo.

Markus Aho ja Mikko Koivusalo aloittivat uusissa rooleissaan 1.1.2022 ja raportoivat varatoimitusjohtaja Reima Rytsölälle.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen eläkevarojen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla yli 918 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli syyskuun 2021 lopussa 56,6 miljardia euroa.

Varma siirtää 9 uutta kerrostaloa maalämpöön ja irtautuu kaukolämmöstä20.12.2021 09:30:39 EET | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma aloitti marraskuussa omistamiensa asuintalojen energiaremontit yhdeksässä kerrostalossa pääkaupunkiseudulla ja Turussa puolittaakseen asuntokantansa päästöt vuoteen 2023 mennessä. Nyt remontoitavana olevien kohteiden valmistuttua energiaremontti on toteutettu 20 Varman omistamaan asuintaloon. Yhteensä remonteilla saadaan aikaan 1300 lämmitykseltään hiilineutraalia asuntoa.

Työeläkeyhtiö Varman toimitila- ja hotellihanke Katajanokalla sai rakennusluvan - työt jatkuvat maanrakennustöillä17.12.2021 08:02:24 EET | Tiedote

Helsingin Katajanokalle rakennettava toimitila- ja hotellihanke, Katajanokan Laituri, etenee, kun työeläkeyhtiö Varman omistukseen tulevan puisen kiinteistön rakennuslupa tuli lainvoimaiseksi 7.12.2021. Osana hanketta Varma myös osti joulukuussa Helsingin kaupungilta Katajanokanlaituri 4 -osoitteessa sijaitsevan tontin, jonne rakennettavaan puiseen kiinteistöön tulee mm. Stora Enson pääkonttori sekä korkeatasoinen hotelli.