SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Herkkujen ostaminen kasvussa, muilta osin hintojen muutoksilla yllättävänkin pieniä vaikutuksia arkiostamiseen

Jaa
S-ryhmän kesäkuussa, elokuussa ja lokakuun alussa teettämän kyselytutkimuksen mukaan 62 prosenttia eli yhä useampi kertoo nyt joutuvansa miettimään ruoan hintaa vähintäänkin jonkin verran, kun vastaava luku kesäkuussa oli 55 prosenttia. Vastaajista 43 prosenttia kertoo joutuneensa vähentämään ostoksia tai luopumaan kokonaan joistain elintarvikkeista. Kun verrataan S-ryhmän ruokakauppojen syyskuun 2022 myyntidataa syyskuuhun 2021 myytyjen kilojen ja litrojen osalta, näyttävät kuluttajien ostokäyttäytymisen muutokset olevan jopa yllättävän pieniä, kun otetaan huomioon ruoan keskimääräinen hinnannousu. Syyskuun myyntidatasta nousee selkeimmin esiin, että hintojen noususta huolimatta erilaisten herkkujen ostaminen on kasvanut.

- Tällaisia aikoja kustannusten nousun ja koko ruokaketjun ja asiakkaiden arjen haastavan taloustilanteen osalta emme ole ennen nähneet, tilanne on poikkeuksellinen. Meille on tärkeää seurata asiakkaidemme tuntoja ruoan hintatason suhteen ja samalla varmistaa osaltamme kaikissa tilanteissa mahdollisimman edullinen hintataso ja kaikille kukkaroille sopivia vaihtoehtoja kattava laaja valikoima. Siksi seuraamme asiakkaidemme ajatuksia hintojen kehityksestä ja mahdollisista säästöaikeista nyt säännöllisesti ja peilaamme tietoa siihen, mitä näemme ruokakauppojemme myynneissä, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.

S-ryhmän teettämän kyselytutkimuksen mukaan kriittisenä pisteenä oman ostokäyttäytymisen muutokselle nähdään edelleen 10 prosentin hinnan nousu (37 % vastaajista). Reilu neljännes (28 %) kertoo vasta 20 prosentin hinnannousun vaikuttavan ostoihin. Aiempien kyselykierrosten tapaan suomalaisista puolet korostaa kotimaisten tuotteiden tärkeyttä, kun puolet taas omaan talouteen sopivia halvimpia vaihtoehtoja, vaikka ne olisivat ulkomaisia.

Tuore kala palasi ruokapöytiin, banaanin ja kurkun menekki laski

Vaikka herkkujenkin hinnat nousivat seitsemän prosenttia, ostivat suomalaiset syyskuussa aiempaa enemmän esimerkiksi jäätelöä, snacksejä, virvoitusjuomia sekä makeisia.

-  Mielenkiintoinen ero syyskuun toteutuneiden myyntien ja lokakuun tutkimusvastausten välillä on se, että suomalaiset kertovat vähentävänsä tiukan paikan tullen makeisten, tuoreen kalan ja virvoitusjuomien ostamista. Toteutuneissa myynneissä näistä kuitenkin karkit ja virvoitusjuomat ovat olleet kasvussa hinnannousuista huolimatta. Voi ajatella, että moni ajattelee järjellä aikovansa säästää ei-välttämättömistä tuotteista, mutta syksyn pimetessä herkut kuitenkin tuntuvat hyvältä, pohtii Sampo Päällysaho.

Tuoreen kalan pariin on myyntien perusteella palattu selkeän myyntivolyymin laskun jälkeen, eroa viime vuoden syyskuuhun oli vain -5 prosenttia. Myös maksettu keskihinta on tasoittunut: tuore kala maksoi syyskuussa 11 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten eli maksetut keskihinnat laskivat keväällä ja kesällä nähdyistä. Tuoreen lihan osalta hinta on noussut viime vuoden syyskuuhun verrattuna jopa 20 prosenttia, mutta myynnin volyymi on laskenut vain prosentin verran. Lihatuotteissa on nähtävissä siirtymää edullisempiin tuotteisiin.

Syyskuun myyntidatasta nähdään, että erilaisia muutoksia tapahtui yksittäisissä hedelmissä ja vihanneksissa, kategorian myynti kokonaisuudessaan laski vain 3 prosenttia. Yksi huomionarvoisimmista muutoksista oli se, että suomalaisten suosikkihedelmän banaanin myynti laski syyskuussa 8 prosenttia. Banaanin hinta nousi 7 prosenttia eli keskimääräistä hintojennousua vähemmän. Samaan aikaan omenan myynti nousi 6 prosenttia viime vuoden syyskuuhun verrattuna hinnan pysyessä samalla tasolla.

Arjen perustuotteissa valittiin edullisempia vaihtoehtoja

Monien tuotekategorioiden sisällä on nähtävissä siirtymää edullisempiin tuotteisiin, erityisesti arjen perustuotteissa kuten mehuissa, ruoanvalmistuksen maitotaloustuotteissa kuten kermoissa ja maitotalouden välipaloissa kuten jogurteissa. On myös tuotteita, joita asiakkaat ostavat entiseen tapaan hintojen muutoksista huolimatta. Näitä ovat esimerkiksi kananmunat, keltaiset rasvat, jauhot, hiutaleet sekä kahvi. Toisaalta joissain arjen perustuotteissa nähdään myös myynnin volyymin kasvua: esimerkiksi pastoissa, riiseissä ja nuudeleissa (+8 %).

Lähteet:

Kyselytutkimuksen toteutti S-ryhmän toimeksiannosta Feelback Oy ja se toteutettiin 9.–16.6.2022, 1.–7.8.2022 ja 3.–10.10.2022. Kyselyyn vastasi kesäkuussa 3644 asiakasomistajaa, elokuussa 4358 ja lokakuussa 3437 asiakasomistajaa, edustava otos eri puolilta Suomea, eri ikäryhmistä ja sukupuolista.

S-ryhmän myyntidatan osalta syyskuuta 2022 verrattiin syyskuuhun 2021 tarkastellen toteutuneita keskihintoja ja myyntivolyymeja.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kasvisten syönti koetaan hankalaksi ja kalliiksi – S-ryhmältä helpottavia ratkaisuja7.10.2025 08:40:55 EEST | Tiedote

Kasvisten kulutus on Suomessa selvästi jäljessä uusista ravitsemussuosituksista. Vaikka lähes 70 prosenttia vastaajista tietää, että kasviksia tulisi syödä yli 500 grammaa päivässä, toteutuu tämä arjessa vain joka neljännellä. Tieto suosituksista ei vielä johda tekoihin, ja uusia konkreettisia ratkaisuja tarvitaan. S-ryhmä helpottaa nyt kasvisten syömistä tuomalla myyntiin valmiiksi pestyjä, pilkottuja ja kuorittuja Helpot ja nopeat -tuotteita.

Suomalaiset panostavat entistä enemmän lemmikkiensä ravintoon – S-ryhmä tuo myyntiin superpremium-lemmikinruokasarjan22.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote

S-ryhmän myyntidatan ja kuluttajatutkimusten mukaan suomalaiset haluavat panostaa yhä enemmän lemmikkiensä ravintoon. Tärkeitä valintakriteereitä ovat lemmikin oma mieltymys, alkuperämaa, laadukkuus ja hinta-laatusuhde. S-ryhmä laajentaa tarjontaansa superpremium-lemmikinruokasarjalla, joka tulee myyntiin Prismoihin, suurimpiin S-marketteihin ja S-kaupat ruoan verkkokauppaan.

Antti Oksa päivittäistavarakaupan ja Sebastian Nyström käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle16.9.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Antti Oksa on nimitetty päivittäistavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Oksa on aloittanut kaupparyhmän palveluksessa vuonna 2006 S-Trainee-valmennettavana ja on ennen uutta tehtäväänsä toiminut monipuolisesti päivittäistavarakaupan alueella. Viimeisimpänä hän on vastannut SOK:n päivittäistavarakaupan tuoteryhmäjohtamisesta. Sebastian Nyström on nimitetty käyttötavarakaupan johtajaksi SOK:lle 16.9. alkaen. Tehtävä on S-ryhmässä uusi. Nyströmin vastuualueeseen kuuluu käyttötavarakauppa Prisma-, Sokos- ja Sokos Emotion -ketjubrändeissä, ja johtajat Virpi Viinikainen ja Mika Laakso raportoivat jatkossa hänelle. Nyström tulee roolissaan keskittymään erityisesti S-ryhmän käyttötavarakaupan digitaalisuuden kehittämiseen. Sebastian Nyström aloitti SOK:lla vuonna 2015 strategiajohtajana ja on viimeisimpänä työskennellyt digipalveluista, IT:stä ja asiakkuudesta vastaavana muutosjohtajana. Ville Kinnunen on nimitetty Chief Digital Officer -tehtävään ja konsernijohtoryhmän jäseneksi SOK:l

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye