Herkkujen ostaminen kasvussa, muilta osin hintojen muutoksilla yllättävänkin pieniä vaikutuksia arkiostamiseen

- Tällaisia aikoja kustannusten nousun ja koko ruokaketjun ja asiakkaiden arjen haastavan taloustilanteen osalta emme ole ennen nähneet, tilanne on poikkeuksellinen. Meille on tärkeää seurata asiakkaidemme tuntoja ruoan hintatason suhteen ja samalla varmistaa osaltamme kaikissa tilanteissa mahdollisimman edullinen hintataso ja kaikille kukkaroille sopivia vaihtoehtoja kattava laaja valikoima. Siksi seuraamme asiakkaidemme ajatuksia hintojen kehityksestä ja mahdollisista säästöaikeista nyt säännöllisesti ja peilaamme tietoa siihen, mitä näemme ruokakauppojemme myynneissä, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
S-ryhmän teettämän kyselytutkimuksen mukaan kriittisenä pisteenä oman ostokäyttäytymisen muutokselle nähdään edelleen 10 prosentin hinnan nousu (37 % vastaajista). Reilu neljännes (28 %) kertoo vasta 20 prosentin hinnannousun vaikuttavan ostoihin. Aiempien kyselykierrosten tapaan suomalaisista puolet korostaa kotimaisten tuotteiden tärkeyttä, kun puolet taas omaan talouteen sopivia halvimpia vaihtoehtoja, vaikka ne olisivat ulkomaisia.
Tuore kala palasi ruokapöytiin, banaanin ja kurkun menekki laski
Vaikka herkkujenkin hinnat nousivat seitsemän prosenttia, ostivat suomalaiset syyskuussa aiempaa enemmän esimerkiksi jäätelöä, snacksejä, virvoitusjuomia sekä makeisia.
- Mielenkiintoinen ero syyskuun toteutuneiden myyntien ja lokakuun tutkimusvastausten välillä on se, että suomalaiset kertovat vähentävänsä tiukan paikan tullen makeisten, tuoreen kalan ja virvoitusjuomien ostamista. Toteutuneissa myynneissä näistä kuitenkin karkit ja virvoitusjuomat ovat olleet kasvussa hinnannousuista huolimatta. Voi ajatella, että moni ajattelee järjellä aikovansa säästää ei-välttämättömistä tuotteista, mutta syksyn pimetessä herkut kuitenkin tuntuvat hyvältä, pohtii Sampo Päällysaho.
Tuoreen kalan pariin on myyntien perusteella palattu selkeän myyntivolyymin laskun jälkeen, eroa viime vuoden syyskuuhun oli vain -5 prosenttia. Myös maksettu keskihinta on tasoittunut: tuore kala maksoi syyskuussa 11 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten eli maksetut keskihinnat laskivat keväällä ja kesällä nähdyistä. Tuoreen lihan osalta hinta on noussut viime vuoden syyskuuhun verrattuna jopa 20 prosenttia, mutta myynnin volyymi on laskenut vain prosentin verran. Lihatuotteissa on nähtävissä siirtymää edullisempiin tuotteisiin.
Syyskuun myyntidatasta nähdään, että erilaisia muutoksia tapahtui yksittäisissä hedelmissä ja vihanneksissa, kategorian myynti kokonaisuudessaan laski vain 3 prosenttia. Yksi huomionarvoisimmista muutoksista oli se, että suomalaisten suosikkihedelmän banaanin myynti laski syyskuussa 8 prosenttia. Banaanin hinta nousi 7 prosenttia eli keskimääräistä hintojennousua vähemmän. Samaan aikaan omenan myynti nousi 6 prosenttia viime vuoden syyskuuhun verrattuna hinnan pysyessä samalla tasolla.
Arjen perustuotteissa valittiin edullisempia vaihtoehtoja
Monien tuotekategorioiden sisällä on nähtävissä siirtymää edullisempiin tuotteisiin, erityisesti arjen perustuotteissa kuten mehuissa, ruoanvalmistuksen maitotaloustuotteissa kuten kermoissa ja maitotalouden välipaloissa kuten jogurteissa. On myös tuotteita, joita asiakkaat ostavat entiseen tapaan hintojen muutoksista huolimatta. Näitä ovat esimerkiksi kananmunat, keltaiset rasvat, jauhot, hiutaleet sekä kahvi. Toisaalta joissain arjen perustuotteissa nähdään myös myynnin volyymin kasvua: esimerkiksi pastoissa, riiseissä ja nuudeleissa (+8 %).
Lähteet:
Kyselytutkimuksen toteutti S-ryhmän toimeksiannosta Feelback Oy ja se toteutettiin 9.–16.6.2022, 1.–7.8.2022 ja 3.–10.10.2022. Kyselyyn vastasi kesäkuussa 3644 asiakasomistajaa, elokuussa 4358 ja lokakuussa 3437 asiakasomistajaa, edustava otos eri puolilta Suomea, eri ikäryhmistä ja sukupuolista.
S-ryhmän myyntidatan osalta syyskuuta 2022 verrattiin syyskuuhun 2021 tarkastellen toteutuneita keskihintoja ja myyntivolyymeja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
ABC-ketju vastaa kuljetusalan tarpeisiin – tankkaus- ja latauspisteitä myös raskaalle ammattiliikenteelle vuoden 2026 aikana4.12.2025 08:30:00 EET | Tiedote
ABC-ketju laajentaa polttoneste- ja latausliiketoimintaansa raskaan ammattiliikenteen tarpeisiin. Ketju haluaa vahvistaa asemaansa valtakunnallisesti kattavana liikennepalveluiden tarjoajana sekä sähköisen liikenteen edistäjänä.
SOK:n hallitus vuodelle 2026 on valittu3.12.2025 11:38:50 EET | Tiedote
Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnan hallintoneuvosto on valinnut SOK:n hallituksen vuodelle 2026. Hallituksen kokoonpanoon tuli yksi henkilövaihdos.
Suomalainen menestysresepti -ohjelman finalistit on valittu – nämä ruokainnovaatiot kilpailevat voitosta2.12.2025 21:00:00 EET | Tiedote
Suomalaisen menestysresepti -kilpailun seitsemännen tuotantokauden voitosta, ykköslanseerauksesta ja paikasta suomalaisten ruokapöydissä kilpailee kuusi toinen toistaan innovatiivisempaa reseptiä.
Itsenäisyyspäivän alla ostoskoreihin kirivät kotimaiset tuotteet1.12.2025 08:02:00 EET | Tiedote
S-ryhmän myyntidatan valossa kotimaisten tuotteiden kysyntä korostuu vuoden varrella erityisesti juhlapyhissä eikä tuleva itsenäisyyspäivä ole niiden joukossa poikkeus. Itsenäisyyspäivän alla kotimaisten tuotteiden myynti kasvaa S-ryhmän ruokakaupoissa merkittävästi.
Joulu näkyy vahvasti suomalaisten ostoskäyttäytymisessä – S-ryhmän kaupoista ostetaan vuosittain miljoonia kiloja jouluruokia27.11.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Joulusesonki näkyy kaupoissa paitsi myyntimäärissä myös valikoiman laajuudessa. S-ryhmän kaupoissa on tarjolla jopa tuhansia erilaisia joulutuotteita ja jouluruokia ostetaan vuosittain miljoonia kiloja. Tämä kertoo paitsi kuluttajien jouluintoudesta myös sesongin merkittävästä roolista ruokakaupan tarjonnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

