Herkkujen ostaminen kasvussa, muilta osin hintojen muutoksilla yllättävänkin pieniä vaikutuksia arkiostamiseen

- Tällaisia aikoja kustannusten nousun ja koko ruokaketjun ja asiakkaiden arjen haastavan taloustilanteen osalta emme ole ennen nähneet, tilanne on poikkeuksellinen. Meille on tärkeää seurata asiakkaidemme tuntoja ruoan hintatason suhteen ja samalla varmistaa osaltamme kaikissa tilanteissa mahdollisimman edullinen hintataso ja kaikille kukkaroille sopivia vaihtoehtoja kattava laaja valikoima. Siksi seuraamme asiakkaidemme ajatuksia hintojen kehityksestä ja mahdollisista säästöaikeista nyt säännöllisesti ja peilaamme tietoa siihen, mitä näemme ruokakauppojemme myynneissä, kertoo S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho.
S-ryhmän teettämän kyselytutkimuksen mukaan kriittisenä pisteenä oman ostokäyttäytymisen muutokselle nähdään edelleen 10 prosentin hinnan nousu (37 % vastaajista). Reilu neljännes (28 %) kertoo vasta 20 prosentin hinnannousun vaikuttavan ostoihin. Aiempien kyselykierrosten tapaan suomalaisista puolet korostaa kotimaisten tuotteiden tärkeyttä, kun puolet taas omaan talouteen sopivia halvimpia vaihtoehtoja, vaikka ne olisivat ulkomaisia.
Tuore kala palasi ruokapöytiin, banaanin ja kurkun menekki laski
Vaikka herkkujenkin hinnat nousivat seitsemän prosenttia, ostivat suomalaiset syyskuussa aiempaa enemmän esimerkiksi jäätelöä, snacksejä, virvoitusjuomia sekä makeisia.
- Mielenkiintoinen ero syyskuun toteutuneiden myyntien ja lokakuun tutkimusvastausten välillä on se, että suomalaiset kertovat vähentävänsä tiukan paikan tullen makeisten, tuoreen kalan ja virvoitusjuomien ostamista. Toteutuneissa myynneissä näistä kuitenkin karkit ja virvoitusjuomat ovat olleet kasvussa hinnannousuista huolimatta. Voi ajatella, että moni ajattelee järjellä aikovansa säästää ei-välttämättömistä tuotteista, mutta syksyn pimetessä herkut kuitenkin tuntuvat hyvältä, pohtii Sampo Päällysaho.
Tuoreen kalan pariin on myyntien perusteella palattu selkeän myyntivolyymin laskun jälkeen, eroa viime vuoden syyskuuhun oli vain -5 prosenttia. Myös maksettu keskihinta on tasoittunut: tuore kala maksoi syyskuussa 11 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten eli maksetut keskihinnat laskivat keväällä ja kesällä nähdyistä. Tuoreen lihan osalta hinta on noussut viime vuoden syyskuuhun verrattuna jopa 20 prosenttia, mutta myynnin volyymi on laskenut vain prosentin verran. Lihatuotteissa on nähtävissä siirtymää edullisempiin tuotteisiin.
Syyskuun myyntidatasta nähdään, että erilaisia muutoksia tapahtui yksittäisissä hedelmissä ja vihanneksissa, kategorian myynti kokonaisuudessaan laski vain 3 prosenttia. Yksi huomionarvoisimmista muutoksista oli se, että suomalaisten suosikkihedelmän banaanin myynti laski syyskuussa 8 prosenttia. Banaanin hinta nousi 7 prosenttia eli keskimääräistä hintojennousua vähemmän. Samaan aikaan omenan myynti nousi 6 prosenttia viime vuoden syyskuuhun verrattuna hinnan pysyessä samalla tasolla.
Arjen perustuotteissa valittiin edullisempia vaihtoehtoja
Monien tuotekategorioiden sisällä on nähtävissä siirtymää edullisempiin tuotteisiin, erityisesti arjen perustuotteissa kuten mehuissa, ruoanvalmistuksen maitotaloustuotteissa kuten kermoissa ja maitotalouden välipaloissa kuten jogurteissa. On myös tuotteita, joita asiakkaat ostavat entiseen tapaan hintojen muutoksista huolimatta. Näitä ovat esimerkiksi kananmunat, keltaiset rasvat, jauhot, hiutaleet sekä kahvi. Toisaalta joissain arjen perustuotteissa nähdään myös myynnin volyymin kasvua: esimerkiksi pastoissa, riiseissä ja nuudeleissa (+8 %).
Lähteet:
Kyselytutkimuksen toteutti S-ryhmän toimeksiannosta Feelback Oy ja se toteutettiin 9.–16.6.2022, 1.–7.8.2022 ja 3.–10.10.2022. Kyselyyn vastasi kesäkuussa 3644 asiakasomistajaa, elokuussa 4358 ja lokakuussa 3437 asiakasomistajaa, edustava otos eri puolilta Suomea, eri ikäryhmistä ja sukupuolista.
S-ryhmän myyntidatan osalta syyskuuta 2022 verrattiin syyskuuhun 2021 tarkastellen toteutuneita keskihintoja ja myyntivolyymeja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Sampo Päällysaho, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja, 010 768 0665, sampo.paallysaho@sok.fi
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Maalaus korostuu suomalaisten remontointisuunnitelmissa – Prisma tuo myyntiin uudet sisustusmaalit suosituimmissa sävyissä9.9.2025 07:55:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän asiakasomistajilleen toteuttama tuore kyselytutkimus valottaa suomalaisten remontointisuunnitelmia. Kyselyyn vastasi yli 1900 suomalaista, ja sen tulokset puhuvat selkeää kieltä: pienet kodin remontit kiinnostavat nyt enemmän kuin suuret investoinnit. Useimmiten remontointiaikeissa suunnataan maalikaupoille. Prisman valikoimaan saapuneet uudet sisustusmaalit tuovat kymmenen Suomen suosituinta sävyä helposti remontoijien saataville.
Kaupan toimenpiteillä selvä vaikutus – S-ryhmän ruokakaupoissa hillittiin muovikassien kysyntää8.9.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Osana kansallista muovikassisitoumusta sekä pitkäaikaista kampanjointia yhdessä muiden kaupan alan toimijoiden kanssa, S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa) on tehty toimenpiteitä muovikassien määrän vähentämiseksi. Toukokuun alussa aloitetun uuden myymäläviestinnän sekä eri kassivaihtoehtoja koskeneen hintamuutoksen myötä yhä harvempi osti muovikassin tänä kesänä.
Suomesta löytyy jo kauppoja, joissa puhelin on syrjäyttänyt lompakon5.9.2025 08:03:00 EEST | Tiedote
Tietyissä S-ryhmän toimipaikoissa jo joka toinen bonustapahtuma kirjataan puhelimella muovikortin sijaan. Muutos on tapahtunut lyhyessä ajassa, sillä esimerkiksi Applen laitteille S-Etukortin on voinut lisätä vasta viime vuodesta alkaen.
SOK mukaan European Marketing Distribution -hankintaliittoumaan29.8.2025 13:00:00 EEST | Tiedote
SOK on liittynyt päivittäistavaroiden kansainvälisen EMD-hankintaliittouman jäseneksi. Yhteistyön tavoitteena on luoda uudenlaisia toimintamalleja kansainvälisten merkkituotteiden hankintaan – asiakkaiden hyödyksi.
Kosmetiikan kemikaalikuorma huolettaa monia – 54 % suomalaisista valitsee yhä useammin luonnonkosmetiikan tuotteita28.8.2025 07:45:00 EEST | Tiedote
Statistan tilastojen mukaan luonnonmukaisen kosmetiikan markkinoiden ennustetaan kasvavan koko markkinaa nopeammin. Tämä näkyy yhä konkreettisemmin myös suomalaisten kosmetiikka- ja ihonhoitotuotteiden hankinnoissa, joissa luonnonkosmetiikka on jatkuvasti vahvistanut asemaansa. Peräti 54 prosenttia Sokoksen teettämän kyselytutkimuksen vastaajista toteaa kasvattaneensa luonnonkosmetiikan käyttöä viime vuosina. Tärkeimmät syyt valita luonnonmukaisempia tuotteita perinteisempien kosmetiikkatuotteiden sijaan ovat kemikaalien välttäminen ja tuotteiden turvallisuus.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme