Herkullinen bliniateria kruunaa talvipäivän. Helsinkiläisbistro Manussa blinit nautitaan rennossa tunnelmassa.

Blinisesongin käynnistyminen heti tammikuun alussa tarjoaa herkullisen makumatkan talven ruokakauteen. Blinejä paistetaan sesonkia juhlistavissa S-ryhmän ravintoloissa jälleen 8. tammikuuta alkaen. Helsinkiläisessä Original Sokos Hotel Presidentissä sijaitsevan Bistro Manun keittiömestari Janne Tihtonen suosittelee blinejä niin arkeen kuin juhlaan.

Blinit Bistro Manun tapaan

”Blinit mielletään usein juhlavampien hetkien tarjoiluiksi, mutta ne toimivat loistavasti arkenakin. Bliniateria on hauskaa syömistä yksin, kaksin tai isommalla porukalla - niitä voi nauttia juuri itselle sopivan määrän ja omilla suosikkilisukkeilla. Blinit ovat rehellistä lohturuokaa, josta puuttuu turha hienostelu”, keittiömestari Tihtonen sanoo.

Myös blinien kotimaassa Venäjällä blinien syönti on arkipäiväistynyt. Niillä herkutellaan vaikka viikonloppuaamuina. Suomessa syötävien pulleiden blinien alkuperä juontaa tsaarinaikoihin asti. Nyky-Venäjällä letut taas ovat ohuita, ja niiden sisään kääräistään lihaa, kalaa tai sieniä. Blini-illallisen alkuun nautitaan usein kuumaa keittoa.

Myös Bistro Manussa herkuttelu alkaa maa-artisokkakeitolla, jonka jälkeen siirrytään valurautapannussa paistettujen blinien pariin. ”Vehnä- ja tattarijauhoista sekoitettua taikinaa hapatetaan yön yli, jolloin blineihin saadaan kuohkea rakenne. Kehittämäni 24 tunnin resepti toimii loistavasti kotioloissakin”, Tihtonen toteaa.

Blinien lisukelistalta löytyy smetanan ja suolakurkun ohella siianmätiä, lohitartaria, katkarapuskagenia, savuporomoussea ja metsäsienisalaattia. Siianmäti on tietysti blinien klassisin kumppani.

”Vaaleankeltaisen siianmädin lempeä ja hienostunut maku sopii hyvin blineille. Hyvän maun lisäksi mädillä on hyvät ravintopitoisuudet; siinä on runsaasti Omega 3 -rasvahappoja, proteiinia sekä D- ja B12 -vitamiineja”, kertoo kalatukku Arvo Kokkosen villikalaspesialisti Klaus Berglund. ”Tammi-helmikuussa kutee made, joten suomalainen mateenmäti on nyt parhaimmillaan ja sekin loistava lisuke blineille.”

Rennon bliniaterian jälkiruoaksi maistuu mustikkainen tiramisu ja kuppi teetä venäläiseen tapaan. Blinejä voi tilata myös sellaisenaan; bliniannos siianmädillä, smetanalla, punasipulilla, suolakurkulla ja hunajalla tarjoillaan Bistro Manussa alkaen-hintaan 13 euroa. Ruokajuomaksi Manusta suositellaan vaaleaa vehnäolutta tai kuohuviiniä.

Blinikausi alkaa 8.1.2020 ja jatkuu 7.4. asti. Blinejä tarjoilevat pääkaupunkiseudulla S-ryhmän ravintolat Bistro Manu, Bistro Gimis (Ruoholahdenranta 3), Frans & Amelie (Kluuvikatu 8) sekä Grill it! -ravintolat (Runeberginkatu 2 ja Tapionaukio 3, Espoo).

Frans & Ameliessa blinejä voi nauttia myös osana talvista maistelumenuta, joka jatkuu karitsavartailla tai Panang-maalaiskananpojalla sekä mantelikakulla ja limenlehti-pannacottalla. Koko menun hinta on 39 e (hinta S-Etukortilla / norm. 43 e).

Katso kaikki blinimenut ja tee pöytävaraus osoitteessa: www.raflaamo.fi/fi/blinit

Lisätietoja:

Marileea Järnefelt, markkinointipäällikkö, SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjaus, puh. 040 533 3312, s-posti marileea.jarnefelt@sok.fi

Janne Tihtonen, keittiömestari, Bistro Manu, puh. 050 388 3259, s-posti janne.tihtonen@sok.fi

Vinkkejä kotikeittiöihin:

Valmista blinitaikina keittiömestari Janne Tihtosen reseptillä – ohjeella saat 10 kpl blinejä

160 g vehnäjauhoja

150 g tattarijauhoa

4 dl maitoa

1,5 dl alkoholitonta olutta

3 kananmunaa

15 g kuivahiivaa

1 dl voita

ripaus suolaa

Lämmitä olut ja maito kädenlämpöiseksi, lisää mukaan jauhot ja hiiva. Anna kohota ja nostele taikinaa välillä, jotta käyminen on tasaista. Säilytä taikinaa kylmässä yön yli ja lisää seuraavana päivänä taikinaan keltuaiset sekä voisula. Vaahdota valkuaiset ja nostele taikinan sekaan.Paista blinit kullankeltaisiksi reilussa, kirkastetussa voissa.

Näin huollat valurautaisen blinipannun kotikeittiössä

Blinipannu säilyy parhaana kun sitä ei pestä välillä, vaan pyyhitään paiston jälkeen puhtaalla liinalla. Jos kuitenkin päädyt pesemään pannun, pese se lämpimällä vedellä, kuivaa heti pesun jälkeen ja käsittele sitten ruokaöljyllä. Jos blini palaa kiinni pannuun, keitä pannussa vettä ja irrota sen jälkeen blinin jäänteet puulastalla.

Blinit Bistro Manun tapaan

Mielenterveystyöllä S-ryhmässä poikkeuksellisen lupaavia tuloksia – ”Työnantajilta vaaditaan kokonaisvaltaista otetta ja tabujen purkua”22.1.2020 10:01:07 EETTiedote

Mielenterveyden oireet ja niiden vuoksi lisääntyvät työkyvyttömyyseläkkeet ovat kasvava haaste työelämälle. S-ryhmässä tehty kehitystyö osoittaa, että ilmiötä tulee tarkastella kokonaisvaltaisesti. Mielenterveyden ongelmat linkittyvät usein moniin elämän osa-alueisiin kuten elintapoihin, elämäntilanteeseen ja elämänhallintaan. Työkulttuurilla ja esimiehillä on erityisen iso vaikutus. S-ryhmän Nuori Mieli Työssä -ohjelmassa kehitetyllä Mielen tuki -mallilla on saatu lupaavia tuloksia.

Suomen myydyimmän hedelmän vastuullisuuslupaus vahvistuu – vain vastuullisia banaaneja S-ruokakaupoista9.1.2020 11:01:27 EETTiedote

Suomalaiset ovat banaaninsyönnissä maailmanluokkaa. Banaani on S-ruokakauppojen myydyin hedelmä ja sitä ostetaan 45 miljoonaa kiloa joka vuosi. Kaikki S-ruokakaupoissa myytävät banaanit ovat jo vuosia olleet sertifioituja vastuullisuuden osalta. Nyt S-ryhmän myymien Chiquita-banaanien vastuullisuuslupaus vahvistuu entisestään tuotanto-olosuhteiden sosiaaliseen vastuuseen keskittyvän SA8000-sertifioinnin myötä.