Hesburger luopuu muovipilleistä

Hesburger lopettaa kokonaan muovisten juomapillien käytön Suomessa ja siirtyy käyttämään kartonkipillejä vuoden 2019 aikana.
Hesburger on jo pitkään vähentänyt pillien käyttöä. Vuoden 2019 aikana muovipillit vaihtuvat kartonkipilleihin.

– Testasimme sekä biomuovista että kartongista valmistettuja juomapillejä ja valitsimme testien perusteella meille sopivimman, kertoo Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti.

– Olemme jo pitkään vähentäneet pillien käyttöä. Virvoitusjuomille ja muille kylmille juomille annetaan pilli ja kansi ainoastaan pyydettäessä joitain poikkeustilanteita lukuun ottamatta. Ravintoloiden maustepisteistä pillit on poistettu kokonaan.

Hyvä suunnittelu vähentää jätettä

Tarkasti valitut pakkausmateriaalit ja -menetelmät säästävät vuosittain merkittäviä määriä pakkausjätettä. Paras tapa vähentää muovia on minimoida pakkausmateriaalien käyttö.

– Teemme jatkuvasti töitä pakkausmateriaalien vähentämiseksi ja kehittämiseksi. Esimerkiksi hampurilaiskääreet, ranskalaispussit ja Smoothie-pikari ovat biohajoavia. Mukaan otettavat tuotteet pakataan kierrätyspaperista tehtyihin pusseihin ja kasseihin, ja muovikasseja emme ole käyttäneet Hesburgerilla koskaan, Vuoti luettelee.

Muovipulloista työvaatteita

Muovin hajoaminen kestää satoja vuosia. Siksi on tärkeää, että maailmassa jo oleva muovi sijoitetaan järkevään ja hyödylliseen käyttöön. Hesburger onkin tehnyt edistyksellisiä ratkaisuja muovin kierrättämisessä.

– Ravintolahenkilöstömme työvaatteiden materiaalina käytetään muun muassa kierrätysmuovipulloja. Yhdessä kauluspaidassa on 18 pulloa ja vyössä 20 pulloa. Käytetyistä työvaatteista tehdään Hesburger-ravintoloihin terassipöytiä, joiden käyttöikä on jopa 50 vuotta, Vuoti sanoo.

Mukaan otettavat tilaukset pakataan Hesburgerilla kierrätyspaperista tehtyihin pusseihin tai kasseihin. Kuva Vesa-Matti Väärä.
Hesburgerin varatoimitusjohtaja Jari Vuoti. Kuva Vesa-Matti Väärä.
Hesburger tekee aktiivisesti töitä pakkausmateriaalien vähentämiseksi ja kehittämiseksi, Esimerkiksi virvoitusjuomat tarjoillaan lähtökohtaisesti ilman pilliä.

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Hesburgerilla on Suomessa 273 ja ulkomailla 203 ravintolaa. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 6 700 henkilöä. Vuoden 2017 verollinen myynti Suomessa oli 218 miljoonaa euroa ja ulkomailla 86 miljoonaa euroa.