Hesburgerin ja SUL:n yhteistyö jatkuu – Hese-kisat ja H-hetki liikuttavat tuhansia koululaisia

Koululaisten yleisurheilun joukkuekisa Hese-kisat sekä koululiikuntaa alakoulun 3.-6. luokilla tukeva H-hetki -ohjelma jatkuvat vuoteen 2027. Hesburger ja Suomen Urheiluliitto (SUL) sopivat H-hetkiohjelman ja Hese-kisat kattavan yhteistyön jatkosta keskiviikkona (24.8.2022). Sopimus on viisivuotinen.

– Sopimus on jatkoa poikkeuksellisen pitkäjänteiselle yhteistyölle koululiikunnan tukemiseksi. Uuden sopimuskauden aikana Hese-kisat ja H-hetki -ohjelma täyttävät jo 20 vuotta, sanoo Suomen Urheiluliiton (SUL) toimitusjohtaja Harri Aalto.

– On todella hienoa päästä jatkamaan yhteistyötä Suomen Urheiluliiton kanssa. Liikutamme vuosittain Hese-kisojen ja H-hetki -hankkeen avulla jopa 85 000 koululaista. Olemme ylpeitä voidessamme mahdollistaa lapsille ja nuorille liikunnan avulla onnistumisen kokemuksia lisäten samalla aktiivisuutta koululaisten arkeen, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Petteri Pohjonen.

Hesburger ja SUL aloittivat koululiikuntayhteistyön 2004 järjestämällä paikallisia yleisurheilukisoja koululaisille. Yhteistyö kasvoi myöhemmin koululiikuntaa ja opetusta tukevaksi H-hetki -ohjelmaksi, johon kuuluu myös valtakunnallinen yleisurheilukisakiertue.

– Kiitos Hesburgerin, Hese-kisat, eli 5.-6.- luokkien yleisurheiluhenkinen kilpailusarja kerää vuosittain noin 250 luokkaa ympäri Suomen kilpailemaan ja kannustamaan omiaan. Sarja alkaa piirikisoilla ja huipentuu valtakunnalliseen finaaliin, Aalto sanoo.

Piirikisoihin on nykyisin mahdollisuus osallistua myös etänä, jolloin luokka järjestää kilpailun liikuntatunnilla ja tulokset ilmoitetaan eteenpäin.

– Tällä varmistetaan, että mahdollisimman moni luokka voi olla mukana Hese-kisoissa, Aalto kertoo.

Tukea alakoulujen liikunnan opettajille – Lakka ja Richardsson kummeina

SUL:n ja Hesburgerin yhteistyö sisältää myös H-hetki -ohjelman, joka tarjoaa alakoulujen opettajille ilmaista materiaalia ja tukea liikuntatuntien suunnitteluun. Materiaali on kohdennettu 3.-6.-luokkien oppilaille.

– Materiaali kannustaa luokkia liikkumaan ympäri vuoden sekä valmistautumaan ja osallistumaan Hese-kisaan, jonka pohjana ovat perusliikuntataidot juokseminen, hyppääminen ja heittäminen, Aalto kertoo.

Hese-kisoihin harjoittelu alkaa kouluissa jo hyvissä ajoin. Harjoitteluvinkkejä ohjelmassa jakavat myös ohjelman kummiurheilijat, 110 metrin aitajuoksun Suomen ennätyksen haltija Elmo Lakka sekä Münchenin EM-kisoissa ennätyksiään rikkonut kestävyysjuoksija Camilla Richardsson.

Tiedotteen ohessa kuvia vuoden 2022 Hese-kisojen finaalista Tampereen Pyynikin kentältä. Kuvaaja Vesa Koivunen.