Hesburgerin myymistä tuotteista 10 prosenttia on lihattomia – tavoitteena puolet

Hesburger raivaa tietä kasviproteiinien saralla panostamalla omaan tuotantoon ja tuotekehitykseen. Ketjun kasvistuotteiden myynti on ollut vuonna 2020 kasvusuuntaista.
Hesburgerin oma kasviproteiinitehdas Kaarinassa valmistaa vuodessa 400 000 kg kasviproteiinituotteita.

Tasan vuosi sitten Hesburger ilmoitti tavoitteekseen, että vuonna 2030 puolet Suomen Hesburger-ravintoloiden myymistä tuotteista on lihattomia. Tavoite koskee lihattomien tuotteiden osuutta kaikista myydyistä suolaisista vakiovalikoiman tuotteista ranskanperunoita lukuun ottamatta. Tällä hetkellä lihattomien tuotteiden osuus on kymmenen prosenttia. Viime vuoden joulukuussa vastaava luku oli noin kuusi prosenttia.

– Näin suuret muutokset ihmisten ruokatottumuksissa vievät aikaa. Asettamalla kovan tavoitteen tälle vuosikymmenelle vaadimme itseltämme rohkeita päätöksiä ja edelläkävijyyttä, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.

– Ensimmäisenä vuonna tavoitteen asettamisen jälkeen kasvu on odotetustikin ollut melko hidasta. Kasvistuotteiden markkina kasvaa kuitenkin vääjäämättä. Uskomme, että tulevaisuudessa kasviproteiinituotteiden laadulla, maulla ja rakenteella on entistä ratkaisevampi merkitys.

400 000 kiloa vuodessa

Hesburgerin matka kohti tavoitetta etenee hyvän kasvistuotevalikoiman, kasvistuotteita koskevien kampanjoiden ja tuotekehityspanostusten avulla. Viime syksynä käyntiin pyörähtänyt oma kasviproteiinitehdas Kaarinassa valmistaa vuodessa 400 000 kg kasviproteiinituotteita ketjun omiin tarpeisiin.

Hesburgerin asiakkaat ovat jo päässeet maistamaan tehtaan valmistamia kasviproteiinipihvejä VEKE®-soijakasvishampurilaisessa ja VEKE®-juustokasvishampurilaisessa. Myös Hesburgerin suositut soijatikut ovat oman tehtaan tuotantoa. Tavoitteen etenemistä tukee se, että majoneesistaan tunnetun ketjun kastikevalikoimaan kuuluu kaksi kananmunatonta ja maidotonta majoneesia.

Raaka-ainepohjalta vaaditaan paljon

Maun ohella toinen ratkaiseva tekijä kasviproteiinituotteiden kehittämisessä ovat raaka-ainepohjan ominaisuudet. Kasviproteiinit pitää jalostaa muotoon, joka sietää esimerkiksi pakastamista ja paistoa sekä toimii erilaisissa käsittelyissä, kuten paneroinnissa.

– Tähän saakka Hesburgerin valmistamien kasviproteiinituotteiden raaka-aineina on käytetty härkäpapua, hernettä, soijaa ja vehnää. Nyt teemme tuotekehitystyötä myös perunan ja hampun proteiinien parissa. Teemme yhteistyötä suomalaisten viljelijöiden ja raaka-aineiden jalostajien kanssa, jotta kasviproteiinituotteisiimme sopivia raaka-aineita voitaisiin saada Suomesta, Santos kertoo.

Puolet lihatonta 2030 -tavoitteen etenemistä voi seurata Hesburgerin verkkosivuilla.

VEKE-soijakasvishampurilainen.
Myös Hesburgerin suositut soijatikut ovat oman tehtaan tuotantoa.
Uskomme, että tulevaisuudessa kasviproteiinituotteiden laadulla, maulla ja rakenteella on entistä ratkaisevampi merkitys, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.
Kasvistuotteiden markkina kasvaa vääjäämättä, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.
Hesburgerin kasviproteiinitehdas sijaitsee Kaarinassa.
Hesburgerin tuotantolaitoksella on 860 aurinkopaneelia.
Hesburgerin tavoite on, että vuonna 2030 puolet Suomen Hesburger-ravintoloiden myymistä tuotteista on lihattomia.

Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 7 900 henkilöä. Vuoden 2019 verollinen myynti Suomessa oli 236 miljoonaa euroa ja ulkomailla 111 miljoonaa euroa.