Hesburgerin myymistä tuotteista 10 prosenttia on lihattomia – tavoitteena puolet
Tasan vuosi sitten Hesburger ilmoitti tavoitteekseen, että vuonna 2030 puolet Suomen Hesburger-ravintoloiden myymistä tuotteista on lihattomia. Tavoite koskee lihattomien tuotteiden osuutta kaikista myydyistä suolaisista vakiovalikoiman tuotteista ranskanperunoita lukuun ottamatta. Tällä hetkellä lihattomien tuotteiden osuus on kymmenen prosenttia. Viime vuoden joulukuussa vastaava luku oli noin kuusi prosenttia.
– Näin suuret muutokset ihmisten ruokatottumuksissa vievät aikaa. Asettamalla kovan tavoitteen tälle vuosikymmenelle vaadimme itseltämme rohkeita päätöksiä ja edelläkävijyyttä, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.
– Ensimmäisenä vuonna tavoitteen asettamisen jälkeen kasvu on odotetustikin ollut melko hidasta. Kasvistuotteiden markkina kasvaa kuitenkin vääjäämättä. Uskomme, että tulevaisuudessa kasviproteiinituotteiden laadulla, maulla ja rakenteella on entistä ratkaisevampi merkitys.
400 000 kiloa vuodessa
Hesburgerin matka kohti tavoitetta etenee hyvän kasvistuotevalikoiman, kasvistuotteita koskevien kampanjoiden ja tuotekehityspanostusten avulla. Viime syksynä käyntiin pyörähtänyt oma kasviproteiinitehdas Kaarinassa valmistaa vuodessa 400 000 kg kasviproteiinituotteita ketjun omiin tarpeisiin.
Hesburgerin asiakkaat ovat jo päässeet maistamaan tehtaan valmistamia kasviproteiinipihvejä VEKE®-soijakasvishampurilaisessa ja VEKE®-juustokasvishampurilaisessa. Myös Hesburgerin suositut soijatikut ovat oman tehtaan tuotantoa. Tavoitteen etenemistä tukee se, että majoneesistaan tunnetun ketjun kastikevalikoimaan kuuluu kaksi kananmunatonta ja maidotonta majoneesia.
Raaka-ainepohjalta vaaditaan paljon
Maun ohella toinen ratkaiseva tekijä kasviproteiinituotteiden kehittämisessä ovat raaka-ainepohjan ominaisuudet. Kasviproteiinit pitää jalostaa muotoon, joka sietää esimerkiksi pakastamista ja paistoa sekä toimii erilaisissa käsittelyissä, kuten paneroinnissa.
– Tähän saakka Hesburgerin valmistamien kasviproteiinituotteiden raaka-aineina on käytetty härkäpapua, hernettä, soijaa ja vehnää. Nyt teemme tuotekehitystyötä myös perunan ja hampun proteiinien parissa. Teemme yhteistyötä suomalaisten viljelijöiden ja raaka-aineiden jalostajien kanssa, jotta kasviproteiinituotteisiimme sopivia raaka-aineita voitaisiin saada Suomesta, Santos kertoo.
Puolet lihatonta 2030 -tavoitteen etenemistä voi seurata Hesburgerin verkkosivuilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini SantosViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 310 3054heini.santos@hesburger.fiKuvat
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 7 900 henkilöä. Vuoden 2019 verollinen myynti Suomessa oli 236 miljoonaa euroa ja ulkomailla 111 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Hesburger laajeni Puolaan19.3.2024 08:58:00 EET | Tiedote
Pikaruokaketju Hesburgerin kasvu jatkuu ulkomailla. Puolan pääkaupunkiin Varsovaan on avattu uusi Hesburger-kotiinkuljetuskeittiö. Hesburger Warsaw Cookcity työllistää kahdeksan työntekijää.
Jo lähes miljoona liikutettua nuorta! Hesburgerin koululaisurheilutapahtuma täyttää 20 vuotta13.3.2024 08:53:52 EET | Tiedote
Hesburgerin ja Suomen Urheiluliiton yhteistyö on liikuttanut suomalaisia alakoululaisia jo 20 vuotta. Juhlavuottaan viettävien Hese-kisojen finaali järjestetään tänä vuonna Tampereen Ratinan stadionilla 21.5.2024.
Kokkolaan uusi Hesburger12.3.2024 10:00:00 EET | Tiedote
Kokkolassa avasi ovensa uusi Hesburger-ravintola, josta löytyy drive-in-kaistan lisäksi uusi autokaista ennakkotilaajille. Hesburger Kokkola Drive-in -ravintolan avajaisia vietetään tänään tiistaina 12.3.2024.
Hesburger-ravintolat kasvattivat myyntiään 12 %5.2.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Hesburger-ravintolat kasvattivat myyntiään 12 % vuoteen 2022 verrattuna. Viime vuonna koko ketjun verollinen myynti oli 458 miljoonaa euroa, josta Suomen ravintoloiden osuus oli 286 miljoonaa euroa. Suomessa myynti kasvoi 8 %.
Hesburgerin kansainväliseksi vastuullisuuspäälliköksi on nimetty Eeva Mäki30.1.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Hesburgerille on perustettu uusi kansainvälinen toimenkuva vastuullisuuden ja kestävän kehityksen asioihin liittyen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme