Hesburgerin myymistä tuotteista 10 prosenttia on lihattomia – tavoitteena puolet

Tasan vuosi sitten Hesburger ilmoitti tavoitteekseen, että vuonna 2030 puolet Suomen Hesburger-ravintoloiden myymistä tuotteista on lihattomia. Tavoite koskee lihattomien tuotteiden osuutta kaikista myydyistä suolaisista vakiovalikoiman tuotteista ranskanperunoita lukuun ottamatta. Tällä hetkellä lihattomien tuotteiden osuus on kymmenen prosenttia. Viime vuoden joulukuussa vastaava luku oli noin kuusi prosenttia.
– Näin suuret muutokset ihmisten ruokatottumuksissa vievät aikaa. Asettamalla kovan tavoitteen tälle vuosikymmenelle vaadimme itseltämme rohkeita päätöksiä ja edelläkävijyyttä, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.
– Ensimmäisenä vuonna tavoitteen asettamisen jälkeen kasvu on odotetustikin ollut melko hidasta. Kasvistuotteiden markkina kasvaa kuitenkin vääjäämättä. Uskomme, että tulevaisuudessa kasviproteiinituotteiden laadulla, maulla ja rakenteella on entistä ratkaisevampi merkitys.
400 000 kiloa vuodessa
Hesburgerin matka kohti tavoitetta etenee hyvän kasvistuotevalikoiman, kasvistuotteita koskevien kampanjoiden ja tuotekehityspanostusten avulla. Viime syksynä käyntiin pyörähtänyt oma kasviproteiinitehdas Kaarinassa valmistaa vuodessa 400 000 kg kasviproteiinituotteita ketjun omiin tarpeisiin.
Hesburgerin asiakkaat ovat jo päässeet maistamaan tehtaan valmistamia kasviproteiinipihvejä VEKE®-soijakasvishampurilaisessa ja VEKE®-juustokasvishampurilaisessa. Myös Hesburgerin suositut soijatikut ovat oman tehtaan tuotantoa. Tavoitteen etenemistä tukee se, että majoneesistaan tunnetun ketjun kastikevalikoimaan kuuluu kaksi kananmunatonta ja maidotonta majoneesia.
Raaka-ainepohjalta vaaditaan paljon
Maun ohella toinen ratkaiseva tekijä kasviproteiinituotteiden kehittämisessä ovat raaka-ainepohjan ominaisuudet. Kasviproteiinit pitää jalostaa muotoon, joka sietää esimerkiksi pakastamista ja paistoa sekä toimii erilaisissa käsittelyissä, kuten paneroinnissa.
– Tähän saakka Hesburgerin valmistamien kasviproteiinituotteiden raaka-aineina on käytetty härkäpapua, hernettä, soijaa ja vehnää. Nyt teemme tuotekehitystyötä myös perunan ja hampun proteiinien parissa. Teemme yhteistyötä suomalaisten viljelijöiden ja raaka-aineiden jalostajien kanssa, jotta kasviproteiinituotteisiimme sopivia raaka-aineita voitaisiin saada Suomesta, Santos kertoo.
Puolet lihatonta 2030 -tavoitteen etenemistä voi seurata Hesburgerin verkkosivuilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini SantosViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 310 3054heini.santos@hesburger.fiKuvat










Linkit
Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 7 900 henkilöä. Vuoden 2019 verollinen myynti Suomessa oli 236 miljoonaa euroa ja ulkomailla 111 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Hesburger asetti kovan tavoitteen – Nyt noin joka seitsemäs myyty tuote on kasvipohjainen1.9.2025 14:15:00 EEST | Tiedote
Hesburgerin tähtäimessä on, että vuoteen 2030 mennessä puolet myydyistä tuotteista olisi kasvipohjaisia. Tavoitteen saavuttaminen edellyttää kuitenkin loppukiriä, johon kannustimena toimii tuotteiden matalampi hinta.
Hesburgerilla ennätysvilkas kesärekrytointi – hakijoita yli kaksinkertainen määrä26.8.2025 09:45:30 EEST | Tiedote
Hesburgerin kesärekrytointi rikkoi tänä vuonna ennätyksiä sekä hakijoiden että uusien työntekijöiden määrässä. Lisäksi ketju sai tänä kesänä yli tuhat hakemusta koululaisten Tutustu työelämään ja tienaa -harjoitteluun.
Keljon kauppakeskuksen uudistettu Hesburger avataan tänään – kattava remontti parantaa asiakaskokemusta9.7.2025 10:48:47 EEST | Tiedote
Jyväskylän Keljon kauppakeskuksessa sijaitseva Hesburger on avannut ovensa asiakkaille täysin uudistettuna tänään keskiviikkona 9. heinäkuuta 2025. Ravintola on saanut lähes 600 000 euroa maksaneessa remontissa uuden, aiempaa viihtyisämmän ilmeen, entistä suuremman lasten leikkipaikan ja neljä itsepalvelukassaa.
Hesburger luopuu Lastenateriasta1.7.2025 09:09:02 EEST | Tiedote
Hesburgerin Lastenaterian myynti lopetetaan keväästä 2026 alkaen. Päätöksen taustalla ovat ketjun vastuullisuustyö, muuttuneet kuluttajaodotukset ja uudet markkinointisuositukset.
Hesburger istuttaa metsää17.6.2025 08:55:46 EEST | Tiedote
Pikaruokaketju Hesburger istuttaa uutta metsää yhteistyössä Carboreal Oy:n kanssa. Pohjois-Savon Rautalammille on istutettu tänä vuonna yli 10 000 taimea, ja Pohjois-Pohjanmaan Reisjärven alueelle istutettiin yli 15 000 taimea vuonna 2023.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme