Hesburgerin myymistä tuotteista 10 prosenttia on lihattomia – tavoitteena puolet
Hesburger raivaa tietä kasviproteiinien saralla panostamalla omaan tuotantoon ja tuotekehitykseen. Ketjun kasvistuotteiden myynti on ollut vuonna 2020 kasvusuuntaista.

Tasan vuosi sitten Hesburger ilmoitti tavoitteekseen, että vuonna 2030 puolet Suomen Hesburger-ravintoloiden myymistä tuotteista on lihattomia. Tavoite koskee lihattomien tuotteiden osuutta kaikista myydyistä suolaisista vakiovalikoiman tuotteista ranskanperunoita lukuun ottamatta. Tällä hetkellä lihattomien tuotteiden osuus on kymmenen prosenttia. Viime vuoden joulukuussa vastaava luku oli noin kuusi prosenttia.
– Näin suuret muutokset ihmisten ruokatottumuksissa vievät aikaa. Asettamalla kovan tavoitteen tälle vuosikymmenelle vaadimme itseltämme rohkeita päätöksiä ja edelläkävijyyttä, sanoo Hesburgerin viestintäpäällikkö Heini Santos.
– Ensimmäisenä vuonna tavoitteen asettamisen jälkeen kasvu on odotetustikin ollut melko hidasta. Kasvistuotteiden markkina kasvaa kuitenkin vääjäämättä. Uskomme, että tulevaisuudessa kasviproteiinituotteiden laadulla, maulla ja rakenteella on entistä ratkaisevampi merkitys.
400 000 kiloa vuodessa
Hesburgerin matka kohti tavoitetta etenee hyvän kasvistuotevalikoiman, kasvistuotteita koskevien kampanjoiden ja tuotekehityspanostusten avulla. Viime syksynä käyntiin pyörähtänyt oma kasviproteiinitehdas Kaarinassa valmistaa vuodessa 400 000 kg kasviproteiinituotteita ketjun omiin tarpeisiin.
Hesburgerin asiakkaat ovat jo päässeet maistamaan tehtaan valmistamia kasviproteiinipihvejä VEKE®-soijakasvishampurilaisessa ja VEKE®-juustokasvishampurilaisessa. Myös Hesburgerin suositut soijatikut ovat oman tehtaan tuotantoa. Tavoitteen etenemistä tukee se, että majoneesistaan tunnetun ketjun kastikevalikoimaan kuuluu kaksi kananmunatonta ja maidotonta majoneesia.
Raaka-ainepohjalta vaaditaan paljon
Maun ohella toinen ratkaiseva tekijä kasviproteiinituotteiden kehittämisessä ovat raaka-ainepohjan ominaisuudet. Kasviproteiinit pitää jalostaa muotoon, joka sietää esimerkiksi pakastamista ja paistoa sekä toimii erilaisissa käsittelyissä, kuten paneroinnissa.
– Tähän saakka Hesburgerin valmistamien kasviproteiinituotteiden raaka-aineina on käytetty härkäpapua, hernettä, soijaa ja vehnää. Nyt teemme tuotekehitystyötä myös perunan ja hampun proteiinien parissa. Teemme yhteistyötä suomalaisten viljelijöiden ja raaka-aineiden jalostajien kanssa, jotta kasviproteiinituotteisiimme sopivia raaka-aineita voitaisiin saada Suomesta, Santos kertoo.
Puolet lihatonta 2030 -tavoitteen etenemistä voi seurata Hesburgerin verkkosivuilla.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Heini SantosViestintäpäällikkö
Puh:+358 50 310 3054heini.santos@hesburger.fiKuvat










Linkit
Tietoja julkaisijasta
Burger-In Oy on suomalainen perheyritys ja Hesburger sen rekisteröity liikemerkki. Hesburger-ravintoloita löytyy jo yhdeksästä maasta: Suomesta, Virosta, Latviasta, Liettuasta, Venäjältä, Saksasta, Ukrainasta, Bulgariasta ja Valko-Venäjältä. Ketjun palveluksessa työskentelee yli 7 900 henkilöä. Vuoden 2019 verollinen myynti Suomessa oli 236 miljoonaa euroa ja ulkomailla 111 miljoonaa euroa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Hesburger
Vuosi 2020 oli Hesburgerille torjuntavoitto11.1.2021 09:00:00 EET | Tiedote
Hesburgerin jo vuosia tasaisesti kasvanut myynti jäi koronavuonna noin 7 prosenttia edellisvuotta pienemmäksi. Toimitusjohtaja Kari Salmela näkee vuoden 2020 kokonaisuuden torjuntavoittona, ottaen huomioon ravintola-alaa lähes koko vuoden piinanneet äärimmäisen hankalat toimintaolosuhteet koronapandemian puitteissa.
Hesburgerin Hiilijalanjälki hyvitetty -tuotteiden valikoima kasvaa4.1.2021 09:18:58 EET | Tiedote
Tuotteiden hiilijalanjälkien hyvittäminen tehdään osallistumalla projekteihin, jotka vähentävät ja sitovat ilmakehän kasvihuonekaasupäästöjä. Kaikkiaan päästöjä on hyvitetty jo yli 126 000 tCO2e edestä.
Hesburger vahvistaa digiosaamistaan merkittävällä sijoituksella, kohteena teknologiayritys Taiste27.10.2020 09:00:57 EET | Tiedote
Yhteistyön syveneminen parantaa entisestään Hesburgerin tietojärjestelmiä ja asiakaskokemusta.
Maailmassa on nyt 500 Hesburger-ravintolaa4.9.2020 08:54:37 EEST | Tiedote
Virstanpylväs saavutettiin 40 vuotta ensimmäisen Hesburger-ravintolan avaamisesta.
Suurin osa Hesburger-ravintoloista jatkaa palvelua – ruokaa myydään yhä mukaan ravintolan kassalta ja autokaistalta30.3.2020 18:36:08 EEST | Tiedote
Viime perjantaista alkaen Hesburger-ravintolat ovat myyneet ruokaa ainoastaan mukaan otettavaksi. Näillä näkymin tämä toimintatapa jatkuu ainakin toukokuun loppuun asti.
Miten me Hesburgerilla toimimme pandemian aikana?13.3.2020 08:48:46 EET | Tiedote
Asiakkaidemme ja henkilöstömme terveys on meille ensisijaisen tärkeää. Siksi me Hesburgerilla pyrimme omalla toiminnallamme ehkäisemään koronaviruksen leviämistä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme