Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Hesperian puistossa tehdään tulevaan peruskorjaukseen liittyviä tutkimuksia

Jaa
Helsingin kaupunki tekee Hesperian puiston rannan tuntumassa pohjatutkimuksia. Tutkimukset alkavat helmikuun alkupuolella ja valmistuvat kuun loppuun mennessä. Tutkimukset liittyvät Hesperian ja Hakasalmen puistojen tulevaan peruskorjaukseen.
Hesperian puistossa tehtävissä kairauksissa käytetään kuvan mukaisia työkoneita. Kuva: Mitta Oy
Hesperian puistossa tehtävissä kairauksissa käytetään kuvan mukaisia työkoneita. Kuva: Mitta Oy

Pohjatutkimusten tavoitteena on selvittää, millaisilla ratkaisuilla Töölönlahden ranta voidaan kunnostaa mahdollisimman luonnonmukaiseksi. Tutkimukset tehdään tarpeenmukaisella tutkimuskalustolla ja pääasialliset tutkimustavat ovat kairaukset ja maanäytteiden ottaminen. Tutkimuspisteet sijaitsevat noin 20–50 m etäisyydellä toisistaan.

Pohjatutkimukset tehdään puiston alueella helmikuussa. Kairaukset tehdään talvella, jolloin maaperä on roudassa ja maahan jää vain vähäisiä jälkiä. Itse kairaamisessa maahan painetaan ohut tanko, josta jää jälkenä vain muutaman sentin reikä. Kairaukset suunnitellaan niin, että puut eivät vahingoitu työn aikana. Työt voivat ajoittain hankaloittaa puiston reiteillä liikkumista.

“Kairaus on menettelytapana vaativa. Pyrimme saamaan työt valmiiksi mahdollisimman nopeasti ja pyydämmekin kaupunkilaisilta ymmärrystä tutkimustöiden ajaksi. Työn sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta on tärkeää, että kairaus saadaan tehtyä mahdollisimman vähillä häiriöillä”, projektinjohtaja Jere Saarikko Helsingin kaupunkiympäristön toimialalta sanoo.

Rannan kunnostuksen lähtökohtana on tehdä vain tarpeelliset toimenpiteet, jotta eroosion eteneminen saadaan pysäytettyä, syöpyneet rantaluiskan kohdat paikattua sekä rakennettua riittävät kasvualustat uusille puille. Tavoitteena on, että rantaluiska on jatkossakin luonnonmukaisen rantakasvillisuuden peittämä.

Mitä pohjatutkimukset ovat ja miksi niitä tarvitaan

Töölönlahden länsi- ja pohjoisranta on pehmeiden savikerrosten aluetta. Puistoon on aikojen saatossa tuotu maamassoja, eli tehty niin sanottuja aluetäyttöjä. Osa näistä alueista sijoittuu rantaviivan lähelle pehmeiden savikerrosten päälle. Pehmeä pohjamaa on jossakin määrin painunut täyttökerrosten alla ja maakerrosten ominaisuudet ovat muuttuneet.

Puiston kunnostuksen suunnittelua varten tarvitaan ajantasaista tietoa pohjamaasta. Kairausten ja maanäytteiden ottamisella selvitetään maaperän kerrostuneisuus ja kerrosten lujuusominaisuudet. Tutkimuksissa selvitetään, kuinka paljon painoa maakerroksen päälle voidaan lisätä ja miten se vaikuttaa rantaraittiin.

Puistosuunnitelman luonnos valmistuu keväällä

Hesperian ja Hakasalmen puistoille suunnitellaan peruskorjausta, jota varten laaditaan parhaillaan puistosuunnitelmaa. Puistosuunnitelmaluonnos valmistuu alkuvuodesta ja siihen voi tutustua keväällä järjestettävässä asukastilaisuudessa ja samoihin aikoihin osoitteessa www.hel.fi/suunnitelmat -sivuilla kohdassa Katu- ja puistosuunnitelmat. Rakentamisen aikataulu tarkentuu myöhemmin.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Suunnitteluasiat:
Jere Saarikko
Projektinjohtaja, maisema-arkkitehti MARK
Helsingin kaupunki, kaupunkitila- ja maisemasuunnittelu
puh. 040 1369318, jere.saarikko@hel.fi


Urakka:
Juha Nopanen
Mitta Oy
p. 0400 303732, juha.nopanen@mitta.fi

Kuvat

Hesperian puistossa tehtävissä kairauksissa käytetään kuvan mukaisia työkoneita. Kuva: Mitta Oy
Hesperian puistossa tehtävissä kairauksissa käytetään kuvan mukaisia työkoneita. Kuva: Mitta Oy
Lataa

Tietoja julkaisijasta

Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala
Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

PL 58200, 00099 Helsingin kaupunki

09 310 2611http://www.hel.fi/kaupunkiymparisto

Kaupunkiympäristön toimiala huolehtii Helsingin kaupunkiympäristön suunnittelusta, rakentamisesta ja ylläpidosta, rakennusvalvonnasta sekä ympäristöön liittyvistä palveluista.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin kaupunki, kaupunkiympäristön toimiala

Nya spårövergångar gör spårvagnstrafiken smidigare i stadskärnan – fotgängare väjer för spårvagnarna4.7.2025 08:43:15 EEST | Pressmeddelande

Spårövergångar, som är bekanta från de nya snabbspårvägarna, finns nu även bland annat på Busholmen, i Gräsviken och i Böle. Övergångsställena har ändrats till spårövergångar för att spårvagnarna ska kunna hålla sig bättre till tidtabellen. Vid spårövergångarna ska fotgängarna väja för spårvagnar, men vid körbanan finns fortfarande ett övergångsställe. Efter de aktuella ändringarna har innerstadens spårvägsnät nu sammanlagt cirka 40 spårövergångar.

Uudet ylityspaikat sujuvoittavat raitiovaunujen liikennettä kantakaupungissa – jalankulkija väistää raitiovaunua4.7.2025 08:43:15 EEST | Tiedote

Uusien pikaraitioteiden varrelta tuttuja raitiotien ylityspaikkoja löytyy nyt myös muun muassa Jätkäsaaresta, Ruoholahdesta ja Pasilasta. Suojateitä on muutettu ylityspaikoiksi, jotta raitiovaunut pysyvät paremmin aikataulussa. Ylityspaikoilla jalankulkijan on väistettävä raitiovaunuja, mutta ajoradan kohdalla on edelleen suojatie. Nyt tehtyjen muutosten jälkeen kantakaupungin raitiotieverkolla on yhteensä noin 40 ylityspaikkaa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye