Hevosten hyvinvoinnista huolehtiminen on olennaisin osa hevoselinkeinoa

Hevosten hyvinvoinnista huolehtiminen on olennaisin osa hevosten pitoa, hevoskasvatusta ja hevosurheilua, tähdentää MTK:n hevosverkosto. Mediassa on noussut keskusteluun hevosten terveys ja hyvinvointi suuhyvinvoinnin näkökulmasta. MTK:n hevosverkosto näkee keskustelun hevosten hyvinvoinnista tärkeänä ja tervetulleena. Hevosten hyvinvoinnin edistämiseksi tehdään hevosalalla jatkuvasti töitä. Hevosen käyttötarkoituksen mukainen ja eettinen kohtelu tulee olla itsestäänselvyys koko hevosen elinkaaren ajan.

- Jokaisella hevosen kanssa toimijalla on vastuu kohdella hevosia hyvin ja huolehtia niiden hyvinvoinnista koko niiden eliniän ajan. Hyvinvointi pitää sisällään monia hevosen perustarpeita, kuten ruokinnan, liikunnan, ulkoilun, levon ja talliolosuhteet. Tärkeää on huomioida hevosen lajityypilliset tarpeet, muistuttaa MTK:n hevosverkoston puheenjohtaja Helena Halinen.

Hevosalan tutkimustiedolla ja sen hyödyntämisellä käytännössä on suuri merkitys hevosten hyvinvointiin.

- On ensiarvoisen tärkeää, että hevosalan tutkimustoimintaan ja -työhön kohdennetaan asianmukaiset ja riittävät resurssit, jotta ajantasainen tieto on hevosalan käytettävissä, tähdentää MTK:n hevosverkosto.

Hevosalan organisaatioilla ja suurimmilla tapahtumilla on käytössä tai tulossa omat vastuullisuusohjelmansa. Lisäksi toimijat käynnistävät yhteisen vastuullisuuskeskustelun, jossa kiinnitetään huomiota myös hevosten terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseen.
Hevosen kokonaisvaltainen hyvinvointi on meidän kaikkien yhteinen tehtävä.

MTK:n hevosverkostoon kuuluvat kaikki hevoselinkeinon osa-alueet: ravi- ja ratsastusurheilu sekä hevosjalostus- ja kasvatus sisältäen koko hevosyrittäjyyden laajan kentän.

Lisätiedot:
Helena Halinen, MTK:n hevosverkoston puheenjohtaja, 050 337 9858
Johanna Andersson, asiantuntija, MTK, 040 824 5522

MTK:n Viljanen esittää ruokapaneelin perustamista tuotannon kokonaiskestävyyden arvioimiseksi – pärjäämme tulevaisuudessa, kunhan säännöt ovat kaikille samat ja tiedossa24.11.2021 10:50:27 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK:n valtuuskunnan puheenjohtaja Eerikki Viljanen esittää kestävän ruoantuotannon paneelin perustamista Suomeen ruoka-alan kasvun ja kannattavuuden varmistamiseksi. Paneelin avulla ruoantuotantoamme kehitettäisiin niin talous, ympäristö kuin sosiaalinenkin ulottuvuus huomioiden. Paneeli ottaisi huomioon myös huoltovarmuuden, valkuaisomavaraisuuden, eläinten hyvinvoinnin, antibioottiresistenssin, kustannukset ja tuottajahinnat. Viljanen nosti asian esille MTK:n valtuuskunnan syyskokouksen avauspuheenvuorossaan tänään.

MTK-organisaation rakentaminen etenee – keskusliiton yt-vaihe ohi23.11.2021 12:09:20 EET | Tiedote

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK uudistaa organisaatiotaan vuodenvaihteessa. Noin 90 henkilön keskusliiton uudelleenorganisoitumisen taustalla on tarve vastata toimintaympäristön muutokseen ja jäsenkunnan toiveisiin ajanmukaistamalla organisaatiota. ”Samalla järjestö haluaa kehittyä Suomen parhaaksi työpaikaksi, jotta huippuasiantuntemuksesta kyetään pitämään kiinni jatkossakin”, toteaa toiminnanjohtaja Jyrki Wallin.

MTK perustaa luontoarvot.fi palvelun monimuotoisuuden tilan parantamiseksi23.11.2021 12:00:00 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuuden tilan parantaminen vaatii nykyisten keinojen rinnalle uusia työkaluja. MTK haluaa synnyttää Suomeen luontoarvomarkkinat ja saada entistä useammat toimijat mukaan työhön luonnon hyväksi. MTK:n elinkeino- ja yrittäjyysvaliokunta päätti perustaa luontoarvot.fi markkinapaikan, jolla luodaan markkinalähtöisesti keinoja luonnon tilan parantamiseksi, kertoi MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola Metsähallituksen uhanalaisseminaarissa Helsingissä tänään.

MTK komission maaperästrategiasta: terve ja toimiva maaperä on elintärkeä mutta lainsäädännön yläpuolella18.11.2021 11:01:47 EET | Tiedote

Komissio julkaisi 17.11.2021 esityksensä maaperästrategiaksi vuodelle 2030. Maaekosysteemien elinvoiman ja toimintojen suojelu on välttämätöntä. Sen sijaan komission viittaukset maaperän terveyslakiin, jossa uudella säätelyllä turvattaisiin maaperän hyvä terveys vuoteen 2050 mennessä, ovat epärealistisia. Maaperän toimintoja säätävät merkittävästi sääolot sekä maaperän lähtöaineksen laatu, jotka eivät ole ihmisen käsissä. Se, mikä on säädeltävissä maaekosysteemien toimivuuden kannalta, on jo säädelty. Sen sijaan päivitystä tarvitaan mm. saastumista ehkäisevien lakien osalta, kuten komissio ehdottaa.