Hiekkaharjun uuden vesitornin säiliö nostetaan ylös

Vantaan Hiekkaharjuun parhaillaan rakennettavan uuden vesitornin massiivinen säiliö nousee ylös marras-joulukuussa 2019. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n urakoitsija YIT valmistaa säiliötä parhaillaan nostovalmiiksi.

Havainnekuva Hiekkaharjun uudesta vesitornista hämärässä koulun suunnalta

5000 tonnia eli 5 miljoonaa kiloa painava säiliöosa valettiin maan pinnalla. Sen jälkeen säiliö nostettiin hikipohjan tekoa varten muutaman metrin korkeuteen. Myös ulkokuori asennettiin paikoilleen. Säiliö nostetaan jalan yläosaan asennetun 90 hydraulisen tunkin avulla. Noston valmistelu alkaa marraskuun lopussa.

5000 tonnia painavan säiliön nosto on haastavaa. Kaikki on valmiiksi suunniteltu ja käyty läpi tarkkaan osapuolten kesken työsuunnitelman pohjalta, jotta jokainen mukana oleva tietää oman paikkansa nostossa. Turvallisuuden takaaminen on meillä tärkeintä työmaalla, kertoo YIT:n Teollisuus, energia ja vesihuoltoyksikön johtaja Mika Virtanen.

Halkaisijaltaan 44 metrisen ja 10 metriä korkean säiliön nostaminen korkeuksiin kestää noin kahdeksan päivää. Nosto etenee hitaasti noin 20 senttimetriä tunnissa. Kun tilavuudeltaan 8000 m3 kokoinen säiliö saadaan paikalleen, tehdään sille vielä asennus- ja viimeistelytöitä. Koko torni pitää saada riittävän valmiiksi ennen vesisäiliön huuhtelua ja käyttöönottoa. Vesitornin kokonaiskorkeus tulee olemaan 47,2 metriä.

- Uusi vesitornimme turvaa Itä-Vantaan vedenjakelua asukasmäärän kasvaessa. Se varustetaan nykyaikaisilla prosessiteknisillä laitteilla ja ratkaisuilla. Vesitornin lisäksi lähistölle on rakennettu uudet veden runkojohdot ja jätevesiviemärit, kertoo projektipäällikkö Arto Mettinen HSY:stä.

Vesitorni tulee olemaan näyttävä maamerkki. Sen julkisivu verhoillaan rei’itetyllä metallikasetilla, joka valaistaan sisäpuolelta. Vesitornin katolle asennetaan aurinkopaneelit.

Hiekkaharjun vesitorni korvaa lähellä sijaitsevan vanhan vesitornin, joka puretaan uuden vesitornin käyttöönoton jälkeen. Alustavasti on suunniteltu purun alkavan syksyllä 2020, mutta aikataulua ei ole vielä vahvistettu. Vanhan tornin purku toteutetaan huomioiden sen sijainti rakennusten ja teiden läheisyydessä.

Tornin rakentamista voi seurata web-kameran välityksellä. Kymmenen minuutin välein päivittyvä kuva löytyy HSY:n verkkosivuilta.

HSY: projektipäällikkö Arto Mettinen, puh. 040 3342 867, arto.mettinen(a)hsy.fi

Media voi vierailla työmaalla noston aikana, tiedustelut: vastaava tiedottaja Kati Mäki-Latikka, puh. 050 3750 786, kati.maki-latikka(a)hsy.fi

YIT: Mika Virtanen, johtaja, Teollisuus, energia ja vesihuolto, puh. 050 372 8049, mika.virtanen(a)yit.fi

Havainnekuva Hiekkaharjun uudesta vesitornista hämärässä koulun suunnalta
Havainnekuva Hiekkaharjun vesitornista päivällä

Asemanseudut kaupunkikehityksen ytimessä – Uusi suunnittelutyökalu ilmastoviisauden kehittämiseen25.11.2019 09:56:21 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY on julkaissut Ilmastoviisas alue -suunnittelutyökalun, joka tukee ilmasto- ja kestävän kehityksen tavoitteiden konkretisoitumista kaupunkisuunnittelussa. Työkalu sisältää 70 konkreettista toimenpidettä asemanseutujen kehittämiseen muun muassa kävelyn ja pyöräilyn, kaupunkirakenteen energiatehokkuuden ja kiertotalouden edistämiseksi. Se on vapaasti hyödynnettävissä osoitteessa ilmastoviisasalue.fi.

HSY:n hallituksen päätökset 15.11.201915.11.2019 10:29:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksen selkeytyshallin julkisivujen ja vesikaton peruskorjauksen hankesuunnitelman sekä Viikinmäen jätevedenpuhdistamon IO-korttien uusinnan hankesuunnitelman. Hallitus päätti seuraavista hankinnoista: - Immolantien ja Santerlantien lähiympäristön vesihuoltoverkoston rakentamisen urakoitsijaksi valittiin Terrawise Oy - jäteveden sisältämän typpiravinteen biologiseen käsittelyyn tarvittava metanoli tilataan NovoChem Oy:ltä. Kokouksen pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut päätetyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 15.11.201912.11.2019 16:36:57 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 15.11.2019 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Vanhankaupungin vedenpuhdistuslaitoksen selkeytyshallin julkisivujen ja vesikaton peruskorjauksen hankesuunnitelman hyväksymisestä sekä Viikinmäen jätevedenpuhdistamon IO-korttien uusinnan hankesuunnitelman hyväksymisestä. Hallitus päättää seuraavista hankinnoista: - jäteveden sisältämän typpiravinteen biologiseen käsittelyyn tarvittavan metanolin hankinta - Immolantien ja Santerlantien lähiympäristön vesihuoltoverkoston rakentamisen urakoitsijan valinta. Kokouksen pöytäkirja on nähtävissä em. osoitteessa perjantaina 15.11.2019. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi