Hiekkaharjun uuden vesitornin säiliö nostetaan ylös

Vantaan Hiekkaharjuun parhaillaan rakennettavan uuden vesitornin massiivinen säiliö nousee ylös marras-joulukuussa 2019. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n urakoitsija YIT valmistaa säiliötä parhaillaan nostovalmiiksi.

Havainnekuva Hiekkaharjun uudesta vesitornista hämärässä koulun suunnalta

5000 tonnia eli 5 miljoonaa kiloa painava säiliöosa valettiin maan pinnalla. Sen jälkeen säiliö nostettiin hikipohjan tekoa varten muutaman metrin korkeuteen. Myös ulkokuori asennettiin paikoilleen. Säiliö nostetaan jalan yläosaan asennetun 90 hydraulisen tunkin avulla. Noston valmistelu alkaa marraskuun lopussa.

5000 tonnia painavan säiliön nosto on haastavaa. Kaikki on valmiiksi suunniteltu ja käyty läpi tarkkaan osapuolten kesken työsuunnitelman pohjalta, jotta jokainen mukana oleva tietää oman paikkansa nostossa. Turvallisuuden takaaminen on meillä tärkeintä työmaalla, kertoo YIT:n Teollisuus, energia ja vesihuoltoyksikön johtaja Mika Virtanen.

Halkaisijaltaan 44 metrisen ja 10 metriä korkean säiliön nostaminen korkeuksiin kestää noin kahdeksan päivää. Nosto etenee hitaasti noin 20 senttimetriä tunnissa. Kun tilavuudeltaan 8000 m3 kokoinen säiliö saadaan paikalleen, tehdään sille vielä asennus- ja viimeistelytöitä. Koko torni pitää saada riittävän valmiiksi ennen vesisäiliön huuhtelua ja käyttöönottoa. Vesitornin kokonaiskorkeus tulee olemaan 47,2 metriä.

- Uusi vesitornimme turvaa Itä-Vantaan vedenjakelua asukasmäärän kasvaessa. Se varustetaan nykyaikaisilla prosessiteknisillä laitteilla ja ratkaisuilla. Vesitornin lisäksi lähistölle on rakennettu uudet veden runkojohdot ja jätevesiviemärit, kertoo projektipäällikkö Arto Mettinen HSY:stä.

Vesitorni tulee olemaan näyttävä maamerkki. Sen julkisivu verhoillaan rei’itetyllä metallikasetilla, joka valaistaan sisäpuolelta. Vesitornin katolle asennetaan aurinkopaneelit.

Hiekkaharjun vesitorni korvaa lähellä sijaitsevan vanhan vesitornin, joka puretaan uuden vesitornin käyttöönoton jälkeen. Alustavasti on suunniteltu purun alkavan syksyllä 2020, mutta aikataulua ei ole vielä vahvistettu. Vanhan tornin purku toteutetaan huomioiden sen sijainti rakennusten ja teiden läheisyydessä.

Tornin rakentamista voi seurata web-kameran välityksellä. Kymmenen minuutin välein päivittyvä kuva löytyy HSY:n verkkosivuilta.

HSY: projektipäällikkö Arto Mettinen, puh. 040 3342 867, arto.mettinen(a)hsy.fi

Media voi vierailla työmaalla noston aikana, tiedustelut: vastaava tiedottaja Kati Mäki-Latikka, puh. 050 3750 786, kati.maki-latikka(a)hsy.fi

YIT: Mika Virtanen, johtaja, Teollisuus, energia ja vesihuolto, puh. 050 372 8049, mika.virtanen(a)yit.fi

Havainnekuva Hiekkaharjun uudesta vesitornista hämärässä koulun suunnalta
Havainnekuva Hiekkaharjun vesitornista päivällä

Suosittu pientalojen monilokerokeräys laajenee – sekajätteen määrä väheni kokeilussa 66 %30.9.2020 08:41:12 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY jatkaa suosittua pientalojen monilokerokokeilua vuodella ja kasvattaa kokeilijoiden määrää pääkaupunkiseudulla. Onnistunut kokeilu on lisännyt lajittelua ja vähentänyt jätteen määrää. Nykyiset osallistujat ovat olleet kokeiluun erittäin tyytyväisiä. Kokeilu tuo pientaloasukkaalle kätevän kierrätyspisteen omaan kotipihaan. Pientalon monilokeroastiassa on omat lokerot neljälle eri jätelajille: muovipakkauksille, biojätteelle, pienmetallille ja sekajätteelle.

Häiriöttömämpää viemäröintiä pumppaamosaneerauksilla/korjattu kustannus 2,6 Milj.€18.9.2020 12:39:46 EESTTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n jätevedenpumppaamo Vantaan Ylästöntiellä uusitaan. Pumppaamon kapasiteetti nousee ja samalla se uudistuu teknisesti. Pumppaamojen ja viemäreiden saneerauksella parannetaan toimintavarmuutta ja vähennetään häiriöitä, joista pahimmillaan voi syntyä jäteveden ylivuoto maastoon tai vesistöön./Korjattu tiedote, kustannusarvio 2,6 Milj. € ei 1,6 Milj. €

HSY:n hallituksen päätökset 18.8.202018.9.2020 12:00:39 EESTTiedote

HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.HSY tiedottaa erillisellä tiedotteella jäteveden pumppaamoiden saneerauksista.Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä seuraavat hankesuunnitelmat: - Ylästöntien pumppaamon uudelleenrakentaminen - Otaniemen vesihuollon saneeraus - Etelä-Laajalahti - Pohjois-Tapiola vesihuoltoverkostojen kehittäminen ja saneeraus. Hallitus päätti hyväksyä seuraavat hankinnat: - ferrosulfaatin puitejärjestelyn toimittajiksi valittiin Kemira Oyj ja Voda Nordic Oy - Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitoksen aktiivihiilisuodatuslaitoksen saneerauksen rakennusurakoitsijaksi valittiin Skanska Infra - betoniset monitoimikaivot tilataan Rudus Oy:lta ja muoviset monitoimikaivot sekä tarvikkeet Pipelife Finland Oy:lta - urakoitsijaksi tyhjentämään ja kuljettamaan jätteiden monilokerokeräysvälineitä HSY-alueella ja Kirkkonummella valittiin Urbaser Oy - vartiointipalveluiden tarjoajaksi valittiin AVA