Hiekkaharjun uuden vesitornin säiliö nostetaan ylös

Vantaan Hiekkaharjuun parhaillaan rakennettavan uuden vesitornin massiivinen säiliö nousee ylös marras-joulukuussa 2019. Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY:n urakoitsija YIT valmistaa säiliötä parhaillaan nostovalmiiksi.

Havainnekuva Hiekkaharjun uudesta vesitornista hämärässä koulun suunnalta

5000 tonnia eli 5 miljoonaa kiloa painava säiliöosa valettiin maan pinnalla. Sen jälkeen säiliö nostettiin hikipohjan tekoa varten muutaman metrin korkeuteen. Myös ulkokuori asennettiin paikoilleen. Säiliö nostetaan jalan yläosaan asennetun 90 hydraulisen tunkin avulla. Noston valmistelu alkaa marraskuun lopussa.

5000 tonnia painavan säiliön nosto on haastavaa. Kaikki on valmiiksi suunniteltu ja käyty läpi tarkkaan osapuolten kesken työsuunnitelman pohjalta, jotta jokainen mukana oleva tietää oman paikkansa nostossa. Turvallisuuden takaaminen on meillä tärkeintä työmaalla, kertoo YIT:n Teollisuus, energia ja vesihuoltoyksikön johtaja Mika Virtanen.

Halkaisijaltaan 44 metrisen ja 10 metriä korkean säiliön nostaminen korkeuksiin kestää noin kahdeksan päivää. Nosto etenee hitaasti noin 20 senttimetriä tunnissa. Kun tilavuudeltaan 8000 m3 kokoinen säiliö saadaan paikalleen, tehdään sille vielä asennus- ja viimeistelytöitä. Koko torni pitää saada riittävän valmiiksi ennen vesisäiliön huuhtelua ja käyttöönottoa. Vesitornin kokonaiskorkeus tulee olemaan 47,2 metriä.

- Uusi vesitornimme turvaa Itä-Vantaan vedenjakelua asukasmäärän kasvaessa. Se varustetaan nykyaikaisilla prosessiteknisillä laitteilla ja ratkaisuilla. Vesitornin lisäksi lähistölle on rakennettu uudet veden runkojohdot ja jätevesiviemärit, kertoo projektipäällikkö Arto Mettinen HSY:stä.

Vesitorni tulee olemaan näyttävä maamerkki. Sen julkisivu verhoillaan rei’itetyllä metallikasetilla, joka valaistaan sisäpuolelta. Vesitornin katolle asennetaan aurinkopaneelit.

Hiekkaharjun vesitorni korvaa lähellä sijaitsevan vanhan vesitornin, joka puretaan uuden vesitornin käyttöönoton jälkeen. Alustavasti on suunniteltu purun alkavan syksyllä 2020, mutta aikataulua ei ole vielä vahvistettu. Vanhan tornin purku toteutetaan huomioiden sen sijainti rakennusten ja teiden läheisyydessä.

Tornin rakentamista voi seurata web-kameran välityksellä. Kymmenen minuutin välein päivittyvä kuva löytyy HSY:n verkkosivuilta.

HSY: projektipäällikkö Arto Mettinen, puh. 040 3342 867, arto.mettinen(a)hsy.fi

Media voi vierailla työmaalla noston aikana, tiedustelut: vastaava tiedottaja Kati Mäki-Latikka, puh. 050 3750 786, kati.maki-latikka(a)hsy.fi

YIT: Mika Virtanen, johtaja, Teollisuus, energia ja vesihuolto, puh. 050 372 8049, mika.virtanen(a)yit.fi

Havainnekuva Hiekkaharjun uudesta vesitornista hämärässä koulun suunnalta
Havainnekuva Hiekkaharjun vesitornista päivällä

HSY:n hallituksen päätökset 17.1.202017.1.2020 09:54:22 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallitus päätti muun muassa hyväksyä Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen sekä tehdä sopimuksen Stena Recycling Oy:n kanssa metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus päätti tilata vaarallisten jätteiden käsittely- ja kuljetuspalvelut Lassila & Tikanoja Oyj:lta, Fortum Waste Solutions Oy:lta, Kierto Ympäristöpalvelut Oy:lta, Veikko Lehti Oy:lta ja Stena Recycling Oy:lta ajalla 3/2020 - 2/2023. Hallitus sai tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Kokouksessa käsitellyt muut asiat päätettiin ehdotusten mukaisesti. Kokouksen esityslista/pöytäkirja, jossa on lisää edellisistä sekä muut käsitellyt asiat: http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Rii

Potkua asemanseutujen yritysyhteistyöhön – kasvuyrityksille tarjolla kumppaneita ja sparrausta16.1.2020 11:24:03 EETTiedote

Helsingin, Espoon, Vantaan ja Hämeenlinnan kaupungit sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut HSY käynnistävät Fiksu arki assalle -yrityskehitysohjelman, jossa kasvuyritykset yhdessä suurten kumppaniyritysten kanssa rakentavat uusia arjen palveluja asemanseuduille. Ohjelman tavoitteena on luoda kestävän arjen palveluja, lisätä asemanseutujen viihtyisyyttä ja edistää raideliikenteen houkuttelevuutta. Hankkeen kumppaniyrityksiä ovat YIT, R-kioski, Posti, Sokos Hotel Vaakuna Hämeenlinna ja Hämeenlinnan pysäköinti Oy. Kasvuyritykset voivat hakea mukaan ohjelmaan 11.3.2020 asti.

Ennakkotiedote HSY:n hallituksen kokouksesta 17.1.202014.1.2020 15:26:20 EETTiedote

Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän hallituksen kokous pidetään perjantaina 17.1.2020 Kokouksen esityslista on nähtävissä osoitteessa http://hsy01.oncloudos.com/cgi/DREQUEST.PHP?page=meeting_frames Hallitus päättää muun muassa Puotisten Vesi Oy:n vesihuoltoverkoston vastaanottamiseen ja vesihuollon järjestämiseen liittyvän sopimuksen hyväksymisestä sekä metalliromun kuljettamisesta ja hyödyntämisestä vuosina 2020 - 23. Hallitus saa tiedoksi Blominmäen jätevedenpuhdistamohankkeen tilannekatsauksen ja ilmanlaadun seurannan pääkaupunkiseudulla vuonna 2020. Ystävällisin terveisin Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä viestintäjohtaja Riitta-Liisa Hahtala puh. 040 593 6346 www.hsy.fi