Hiekoitushiekka Sortti-asemalle tai uudelleenkäyttöön

Poista pihojen hiekoitushiekka kosteana. Sen voi hyödyntää uudelleen omalla pihallaan tai viedä HSY:n Sortti-asemalle. Hiekka on painavaa, joten sen laittaminen sekajäteastiaan ei ole toivottavaa.

Lakaise hiekka kosteana pölyämisen estämiseksi

Keväällä pihat ja hiekoitushiekat paljastuvat lumihankien alta. Kuivien pihojen hiekkapöly nousee tuulen mukana ilmaan ja voi heikentää ilmanlaatua. Hiekat tulisikin lakaista pihalta pois kosteana. Lehtipuhaltimien käyttö hiekanpoistossa nostattaa pölyä ilmaan, minkä vuoksi niiden käyttö hiekanpoistoon on kielletty pääkaupunkiseudun kunnissa. Pihojen ja osin jalkakäytävien puhdistus on kiinteistöjen vastuulla.

Kerää hiekka talteen tai vie Sortti-asemalle

Hiekan ja sepelin voi kerätä mahdollisuuksien mukaan talteen ja hyödyntää uudelleen omalla pihalla.

- Toivomme, että hiekkaa tai sepeliä ei laitettaisi kiinteistön sekajäteastiaan. Ne tekevät jäteastiasta erittäin painavan käsivoimin siirrettäväksi. Liian painavat jäteastiat aiheuttavat työturvallisuusriskin jäteauton kuljettajalle, kertoo HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen.

Sekajäteastiasta hiekka ja sepeli päätyvät Vantaan jätevoimalaan, missä ne palamattomina aineina eivät hyödytä voimalan sähkön ja kaukolämmön tuotantoa.

Pienet määrät hiekkaa voi viedä maksua vastaan HSY:n Sortti-asemille. Ne ovat auki arkisin kello 7–21. Konalan Sortti-asema on auki 10. huhtikuuta alkaen myös viikonloppuisin sekä lauantaina että sunnuntaina kello 10–17. Vaikka asema on auki, tulee asukkaiden noudattaa mahdollisia koronasta johtuvia liikkumisrajoituksia.

Suuret määrät tulee toimittaa maksua vastaan siirtolavalla Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen tai muuhun käsittelyyn. Siirtolavoja tarjoavat useat yksityiset yritykset.

Sortti-asemien sijainnit, aukioloajat ja hinnasto:
www.hsy.fi/sorttiasemat

Kuorma-autokuormien tuonti Ämmässuon ekoteollisuuskeskukseen: https://www.hsy.fi/jatteet-ja-kierratys/kuorma-autokuormien-vastaanotto-ammassuon-ekoteollisuuskeskuksessa/

HSY:n käyttöpäällikkö Juho Nuutinen, puh. 045 657 9310, juho.nuutinen@hsy.fi,

Sortti-asemista: HSY:n toimintovastaava Eetu Keinänen, puh. 050 383 2646, eetu.keinanen@hsy.fi