Hiihtodopingskandaali ja liian täydellinen avioliitto – Syksyn dekkarit tarjoavat sykettä nostattavaa jännitystä pimeneviin iltoihin

Tämän syksyn käännösdekkareissa uppoudutaan norjalaisen hiihtodopingin maailmaan ja kurkistetaan täydelliseltä näyttävän avioparin kodin suljettujen ovien taakse. Suomalaislukijoille rakkaat suosikkietsivät kohtaavat niin tunnelmallisessa Gotlannissa kuin Los Angelesin yössä. Uutuusromaanit julkaistaan 20-vuotista dekkaristin uraansa juhlivalta Anna Janssonilta, vuodesta toiseen myyntilistojen kärjessä jatkavalta Michael Connellyltä, Norjan dekkarikuningattarelta Anne Holtilta sekä brittiläiseltä B.A. Parisilta, jonka hyytävä psykologinen trilleri Suljettujen ovien takana on ollut huikea menestys.

Anne Holt: Kuolematon kunnia (ilmestynyt)

Norjan dekkarikuningatar Anne Holt avaa uuden sarjansa ajankohtaisella ja terävällä rikosromaanilla, joka ruotii huippu-urheilun kulissien takaista maailmaa armottomasti. Sarja esittelee Selma Falckin, viisikymppisen entisen juristin ja huippu-urheilijan. Falck on menettänyt kaiken: rahansa, parisuhteensa, lapsensa ja juristinlupansa. Kun nuori hiihtolupaus jää kiinni dopingista, Selmalle tarjoutuu mahdollisuus puhdistaa tämän nimi ja samalla myös oma maineensa. Kun toinen hiihtomaajoukkueen jäsen kuolee tapaturmaisesti ja hänenkin verestään löytyy kiellettyjä aineita, Selma huomaa olevansa tilanteessa, jossa useamman hiihtäjän henki riippuu hänestä.

Michael Connelly: Yön pimein hetki (ilmestynyt)

Suosikkietsivät Harry Bosch ja Renée Ballard yhdistävät voimansa Los Angelesin yössä dekkarimestari Michael Connellyn uutuudessa. Vanha ratkaisematon juttu ei jätä Boschia rauhaan ja hän murtautuu poliisilaitoksen arkistoon löytääkseen johtolankoja. Yövuorossa työskentelevä konstaapeli Ballard yllättää Boschin itse teosta ja hätistelee miehen ulos – ilman tapauskansiota. Jokin teinitytön murhassa kiinnittää kuitenkin Ballardin huomion. Itsepäinen kaksikko päättää napata murhaajan, joka on kulkenut vapaana jo aivan liian kauan. Moninkertaisesti palkittu Connelly on yksi maailman suosituimmista rikoskirjailijoista.

Anna Jansson: Viimeiset sydämenlyönnit (ilmestynyt)

Ruotsalainen Anna Jansson on kirjoittanut tunnelmalliseen Gotlantiin sijoittuvia Maria Wern -dekkareita jo 20 vuotta. Juhlavuoden odotetussa 20. osassa Wern selvittää nuoren naisen katoamista. Cecilia on ollut ilman sydänlääkitystään jo päiväkausia, ja Marian on löydettävä hänet ennen kuin on liian myöhäistä. Samaan aikaan Marian kollegan Per Arvidssonin 6-vuotiaan tyttären Wilman kunto heikkenee ja tämä tarvitsee pikaisesti uuden sydämen. Perin ex-vaimo on valmis tekemään mitä tahansa, kunhan Wilma selviää. Pian Maria ymmärtää, että tapaukset liittyvät toisiinsa.

B. A. Paris: Suljettujen ovien takana (ilmestyy 5.10.)

Jack on komea ja varakas lakimies, Grace hurmaava kodinhengetär. He ovat täydellinen pariskunta, jonka haluaisi tuntea paremmin. Graceen tutustuminen on kuitenkin hankalaa, koska he eivät ole koskaan erossa. Voi miettiä, miksei Grace koskaan vastaa puhelimeen tai miksei hän koskaan lähde lounaalle ilman Jackia. Ja miksi yhdessä makuuhuoneen ikkunoista on kalterit. Englantilaisen B.A. Parisin Suljettujen ovien takana on hyytävän klaustrofobinen, Hitchcock-henkinen menestystrilleri, jota on vaikea laskea käsistään. Kirja on myynyt jo yli miljoona kappaletta ja Parisilla on lähes 40 kansainvälistä kustantajaa.

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@stt.fi

KUTSU: Hiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisen tunteikas elämäkerta kertoo monilahjakkaan ihmisen tarinan21.9.2020 11:39:19 EESTKutsu

Mona-Liisa – Urheilija, muusikko, ihminen (Gummerus) on Yle Urheilun toimittajan Laura Arffmanin kirjoittama elämäkerta ystävästään maastohiihtäjä Mona-Liisa Nousiaisesta. Nousiainen eli ihmeellisen elämän: Hiihdon nuorten moninkertainen maailmanmestari eteni huipulle aikuisten maailmancupin osakilpailuvoittajaksi. Lahjoja riitti myös musiikkiin, ja Nousiainen voitti 15-vuotiaana Kultainen Harmonikka -kilpailun. Menestyksen ohella tuli muutakin. Tyttären vaikea sairaus. Nopeasti hiipuva urheilu-ura, joka päättyi keväällä 2018. Heti perään tieto vatsasyövästä. Kesästä 2019 tuli Nousiaisen viimeinen.

Elettyä ja kirjoitettua – uusi Göran Schildt -elämäkerta peilaa kirjailijan kahta elämää8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Arvostettu kirjailija ja taidehistorioitsija Göran Schildt (1917–2009) tunnetaan etenkin kansainvälisesti menestyneistä matkakirjoistaan. Hän kirjoitti myös paljon sanomalehtiin ja toimi 40 vuotta Svenska Dagbladetin avustajana. Kulttuurihistorioitsija Henrik Knifin kirjoittama elämäkerrallinen teos Göran Schildt – Kaksi elämää (Gummerus) avaa uusia näkökulmia Schildtin elämään päiväkirjojen, kirjeenvaihdon ja muistiinpanojen kautta. Kirja ilmestyy sekä ruotsiksi että Kari Kosken suomeksi kääntämänä. Teosta elävöittävät Schildtin kuva-arkiston tunnelmalliset valokuvat.

Levt och skrivet – ny biografi om Göran Schildt skildrar författarens två liv8.9.2020 08:00:00 EESTTiedote

Den ansedda författaren och konsthistorikern Göran Schildt (1917–2009) är känd framför allt för sina reseskildringar som också rönte internationella framgångar. Han skrev i flera dagstidningar och medverkade under 40 års tid som skribent i Svenska Dagbladet. Kulturhistorikern Henrik Knifs biografi Göran Schildt – Två liv (Gummerus) ger med hjälp av dagböcker, korrespondens och anteckningar nya inblickar i Schildts liv. Boken utkommer på svenska och på finska i översättning av Kari Koski. Fotografier ur Schildts bildarkiv ger liv åt boken.