Hiihtolomakaudella kuusamolaisessa aamiaispöydässä maistuu paikallisuus

Kolmikko kuusamolaisia matkailuyrityksiä nosti aamiaispöytiensä keskiöön paikallisuuden, puhtauden ja tarinat. Hiihtolomakauden aamiaispöytään on lisätty entistä enemmän paikallisia makuja: aamiaisella on tarjolla Kuusamon Juuston savujuustoa, Pitkäsen maalaisjuustolan jugurttia, paikallisella pororouheella ja savumuikulla ryyditettyä aamiaismunakasta, Kuusamon alueen perinteikästä ohrarieskaa ja tietenkin puhtaiden metsiemme marjoja eri muodoissaan. Aamiaispuuro haudutetaan Kinnusen Myllyn kaurarouheesta.

Mukana olevista matkailuyrityksistä Scandic Hotel Rukahovi on suurin ja sijaitsee aivan Rukan rinteiden tuntumassa. Kaksi muuta yritystä ovat etenkin moottorikelkkailijoille tuttu Isokenkäisten Klubi lähellä Venäjän rajaa ja Oulangan kansallispuiston kupeessa sijaitseva luontomatkailijoiden suosima Basecamp Oulanka.

Ruokamatkailusta on tullut tärkeä osa matkailuelämystä. Jokainen matkailija syö matkakohteessa useamman kerran vuorokaudessa, ja ruokailu koetaan usein mieleenpainuvimpana asiana matkalla. Suomen ruokamatkailustrategia 2020-2028 julkaistiin syksyllä 2020. Strategian tavoitteena on

• kehittää Suomen ruokamatkailua yhteistyöllä kärkituotevetoisesti
  • kannustaa yhdistelmätuotteiden ja ruokareittien luomiseen
  • edistää matkailu- ja elintarvikealan kilpailukykyä ja laatutasoa
  • parantaa suomalaisen ruokakulttuurin imagoa
  • rakentaa aktiivinen, kansallinen ruokamatkailuverkosto.

Ruokamatkailuun liittyvät tarinat, paikallisuus ja puhtaus. Nämä seikat tulevat hyvin esiin myös Kuusamon alueen ruokatuotteissa, jotka perustuvat vahvasti luonnon puhtaisiin antimiin.

• Järvikalat ja poronliha kuuluvat kuusamolaiseen ruokaperinteeseen marjojen, villiyrttien ja sienien kanssa. Nämä haluttiin mukaan myös aamiaispöytään, sanoo suomalaisen ruuan vientihankkeessa, RuoKasvussa työskentelevä ruokamatkailukoordinaattori Anne Mikkola.
  • Alun perin toivottiin paikallisia makuja testattavaksi myös Ruka-Kuusamossa matkaileville kansainvälisille turisteille, ja tehdä tätä kautta suomalaista, paikallista ruokakulttuuria tunnetuksi kansainvälisilläkin markkinoilla.

Mikkolan mukaan COVID-19-tilanteen takia kansainvälisiä matkailijoita ei Suomessa tällä hetkellä juuri ole, mutta pitkälle suunniteltua teemajakson toteutusta haluttiin kuitenkin jatkaa. Tällä kertaa testaajiksi ja paikallisten makujen nauttijoiksi pääsevät kotimaiset, Ruka-Kuusamon hiihtolomavieraat.

• Toivomme heidän löytävän omat suosikkinsa paikallisista makuelämyksistä myös aamiaispöydässä, kertoo Mikkola.

Teemajakso näkyy aamiaispöydässä hiihtolomaviikolta 8 alkaen jatkuen koko hiihtolomakauden ajan. Paikallista tarjontaa, makuja ja herkkuja aamiaispöytään ovat suunnitelleet Mikkola ja hankkeen yhteistyökumppani Nordic Breakfast yhdessä matkailuyritysten kanssa.

Teemajakson aikana päästään näkemään, kokemaan ja maistamaan mitä paikallisia makuja ja tuotteita pöydässä on. Aamiaisasiakkailta kerätään myös palautetta muun muassa tuotteiden maistuvuudesta, esille laitosta ja kaiken kaikkiaan ruuan merkityksestä matkailijan kokonaiselämyksessä.

• Pohjoismaisella aamiaisella on kaikki edellytykset tulla maailmankuuluksi, sillä se on terveellinen ja monipuolinen. Tänä päivänä myös ruuan turvallisuuden ja puhtauden merkitys korostuu entisestään, painottaa Nordic Breakfastin Niina Hietalahti.

Teemajakson tavoitteena on saada aamiaistuote jatkokehitykseen luomalla paikallisuutta ja suomalaista ruokakulttuuria korostava aamiaiskonsepti, joka on toteutettavissa muuallakin Suomessa. Hyödyllistä on saada etenkin arvokasta asiakaspalautetta jatkokehittämistä varten. Alueellisesti ja paikallisesti tärkeänä tavoitteena on Kuusamon alueen ruokatuotteiden tunnettuuden lisääminen ja ruoka- ja matkailuyritysten yhteistyön edelleen kehittäminen.

Ruokamatkailustrategia: http://www.hungryforfinland.fi/sites/hungryforfinland.fi/files/Ruokamatkailustrategia-2020-2028.pdf

Lisätietoja: ruokamatkailukoordinaattori Anne Mikkola, MTK ry / Lomalaidun ry, 040 576 8982, anne.mikkola@lomalaidun.fi

Katso myös: https://www.lomalaidun.fi/ruokamatkailu/

Matkailuyritykset:
Hotel Rukahovi : https://www.scandichotels.fi/hotellit/suomi/ruka-kuusamo/scandic-rukahovi

Isokenkäisten Klubi https://www.ikk.fi/
Basecamp Oulanka https://basecampoulanka.fi/fi

What do you want to do ?
New mailCopy

Tiedotustilaisuus 25.2. klo 9: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä??24.2.2021 12:49:30 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * - * - * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

KUTSU TIEDOTUSTILAISUUTEEN: Eläinten hyvinvointilaki uudistuu – mitkä ovat odotuksemme siitä? 19.2.2021 11:04:10 EETKutsu

Eläinten hyvinvointilain valmistelu on loppusuoralla ja pitkä prosessi on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että uutta hallituksen esitystä odotellaan lausunnolle. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK haluaa, että Suomeen tulee maailman paras eläinten hyvinvointilaki, joka huomioi sekä eläinten että yrittäjien hyvinvoinnin. * * * Miten eläimiä kasvatetaan suomalaisilla tiloilla ja mitä uutta on odotettavissa lakiuudistuksen myötä? Mitkä ovat eri sektoreiden keskeiset eläinten hyvinvoinnin kehittämiskohteet ja haasteet? Näitä käydään läpi etäyhteyksin, Teamsissa torstaina 25.2. klo 9.00–10.30.

MTK:n #maakasvuun esityksillä elvytetään koko Suomea17.2.2021 09:57:37 EETTiedote

Suomen kestävän kasvun ohjelman ensimmäinen versio toimitetaan komissiolle maaliskuussa. Viime viikolla hallitus tiivisti ohjelman painotuksen neljään pilariin. MTK näkee pilareissa mahdollisuuksia ja nostaa esille jokaiseen pilariin kärkikeinon, joilla on ilmastohyötyjä sekä myönteisiä talous-, työllisyys- ja tuottavuusvaikutuksia. Ennen kaikkea on tärkeä saavuttaa iso muutos korvaamalla fossiilisia raaka-aineita biotalouden tuotteilla. - Haluamme nostaa kestävän rahoituksen kriteereitä täyttäviä kokonaisuuksia, joilla edistetään alueiden välistä tasavertaisuutta ja esimerkiksi sote-palveluiden viisasta uudistumista, toteaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.

Laskiainen – alkutalven iloinen ruokajuhla10.2.2021 09:25:37 EETTiedote

Liu lau laskiaista! Laskiaisena on perinteisesti syöty tukevia liharuokia, joiden voimalla on ollut hyvä laskeutua pääsiäiseen saakka kestävään paastoon. Vaikka laskiaista vietetään keskellä kylmintä talvisydäntä viljelysmaiden ollessa lumihunnun alla, liittyy moni laskiaisperinne maatalouteen ja tulevaan kasvukauteen: mitä pidemmälle kelkka tai pulkka mäenlaskussa luistaa, sitä pidemmät pellavat ovat taloon tiedossa. Tuleviin peltotöihin toivottiin hyvää onnea myös ruokapöydässä: rasvaista laskiaisruokaa syövän ei sopinut nuolla sormiaan puhtaaksi, sillä tämä enteili sirpistä haavoja sormiin.