Hiiliviljelystä ratkaisuja ilmastonmuutokseen: hiiliviljelyaloite on osa komission ilmastopakettia

Komissio julkaisi 15.12.2021 hiiliviljelyaloitteen osana ilmastopakettiaan, jolla tavoitellaan EU:n kasvihuonekaasupäästöjen vähentämistä 55 prosentilla vuoteen 2030 mennessä. Kasvien ilmakehästä sitoma hiilidioksidi tunnistetaan kokonaisuudessa ilmastoratkaisuna, mikä saa MTK:lta kiitosta. Aloitteessa on kuitenkin paljon epäselvyyttä. Erityisesti hiilensidonnan todentaminen kaipaa vielä lisää tutkimusta. Maaperän hiilivaraston seuranta ja lähtötason määrittäminen tilatasolla ei onnistu nykytiedoilla.

• Maaperäprosessit ovat hitaita mutta alati vaihtuvia. Hiilensidonnan pysyvyyden ja lisäisyyden määrittäminen on luonnossa vaikeaa, ellei mahdotonta. Selkeät kriteerit ja pelisäännöt ovat siten oleellisia, kun hiiliviljelystä edetään hyvityksiin tai joustoihin ilmastoneutraalisuuden laskennassa, muistuttaa MTK:n ympäristöjohtaja Liisa Pietola.

Satoisuus ja maankäytön resurssitehokkuus on otettava komission esityksessä paremmin huomioon

MTK linjaa hiiliviljelyksi kaiken viljelytoiminnan, joka lisää maahan orgaanista ainesta tai estää multavuuden katoa. Komission esittämät toimenpiteet, joissa ovat mukana aluskasvit ja maan muokkauksen vähentäminen tai nurmipeitteisyyden edistäminen, ovat realistisia ja kannatettavia. Toimenpiteet eivät voi rajoittua vain eloperäisten maiden ennallistamiseen ja vettämiseen tai peltometsäviljelyyn, jotka ovat olleet esillä aloitteen valmistelussa. Hiiliviljely on osa ruuantuotantoa.

• Kaipaamme komission esitykseen lisää sisältöä satoisuuden ja maankäytön resurssitehokkuuden kasvattamiseksi. Jotta pääsemme ilmastoneutraalisuuteen ja edelleen nettonegatiivisuuteen eli nielujen lisäämiseen, on tuotettava biomassaa eli orgaanista ainesta vähemmillä päästöillä maaperästä. Isossa kuvassa poistumat eli hiilidioksidin sidonta mukaan lukien metaani ovat tällöin suuremmat kuin kasvihuonekaasupäästöt, Pietola kommentoi.

Viljelymenetelmillä voidaan vaikuttaa hiilen poistumaan ilmakehästä eli siirtoon kasveihin ja maaperään sekä toisaalta hiilikatoon maaperästä. Hiiliviljelyn haasteena ovat olosuhteet huomioon ottavat todentamismallit. On myös sovitettava yhteen eri ympäristötavoitteet – erityisesti luonnon monimuotoisuuden turvaaminen.

Sääntelyn on mahdollistettava aito hiiliviljely

MTK odottaa selkeyttä monitorointiin, läpinäkyvyyttä raportointiin ja kustannustehokkuutta todentamiseen, sillä vain siten päästään oikeudenmukaisiin korvauksiin ja markkinoiden perusteisiin. Sääntelyn on mahdollistettava aito hiiliviljely ja siihen kannustaminen.  MTK muistuttaa, että tavoiteltavat nettopäästövähennykset voidaan saavuttaa, jos maa- ja metsätalous nähdään ratkaisuna luonnontieteellisten kriteerien, eli kasvien yhteyttämisen kautta.

Liisa Pietola, ympäristöjohtaja, 050 438 4014, liisa.pietola@mtk.fi

Jenna Bergholm, projektiasiantuntija, 050 407 8543, jenna.bergholm@mtk.fi

Pohjoismaiden ruuantuottajat koolla Seinäjoella 17.-19. elokuuta9.8.2022 12:30:50 EEST | Tiedote

Pohjoismaiden tuottajajärjestöjen ja maatalousosuuskuntien yhteistyöelin NBC kokoontuu yleiskokoukseensa ensi viikolla Suomessa. Kokous järjestetään Seinäjoella 17.-19.8. Pohjoismaiden nuoret tuottajat julkistavat kokouksessa reunaehtonsa tulevaisuuden ruuantuotannolle. Kokous käsittelee pohjoismaisen maatalouden ja ruokaturvan edellytyksiä Venäjän hyökkäyssodan käynnistämän ruoka- ja energiakriisin keskellä.

Sadonkorjuun tuoreet kasvikset ovat nyt parhaimmillaan8.8.2022 14:26:29 EEST | Tiedote

Avomaan kasvisten viljelijät luonnehtivat kasvisten laatua juuri nyt erinomaiseksi. Edelliskesään verrattuna olosuhteet ovat pysyneet kasvun kannalta suotuisina. Tuholaisvaurioiltakin on säästytty. Kausi alkoi kesäkuussa viikon verran myöhässä, mutta pian juhannuksen jälkeen sato jopa ruuhkautui ja hinnat putosivat. Vähittäiskauppa möi vielä juhannuksen tienoossa kukka- ja parsakaalia tuontituotteina, joten kotimaan kukkakaalisato ruuhkautui ja oli tyydyttävä polkuhintaan, joka ei vastannut tuotantokustannuksia. Jäävuorisalaattia lähti huippusesonkina teollisuuden käyttöön.

MTK:n liittojen puheenjohtajat: Suomella edellytykset lisätä tuntuvasti ruuantuotantoa – nyt suunta on väärä29.7.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Suomalaiset viljelijät pystyvät turvaamaan maamme ruokaturvan, lisäämään tuotantoa ja menestymään erikoistumalla myös vientimarkkinoilla, kunhan heille annetaan siihen mahdollisuus, toteavat MTK:n tuottajaliittojen puheenjohtajat. He peräävät vastuuta markkinoilta, joiden toimimattomuus ajaa nyt kotimaista tuotantoa alas maailman ruokakriisin kynnyksellä. ”Suunta on väärä”, puheenjohtajat painottavat kannanotossaan.

EU parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunnalta vain vähän keinoja uusiutuvien edistämiseksi14.7.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan parlamentin teollisuus-, tutkimus- ja energiavaliokunta hyväksyi 13.7.2022 näkemyksensä Uusiutuvan energian direktiivin päivityksestä. Valiokunta nosti komission esityksen uusiutuvan energian osuutta 40 prosentista vähintään 45 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Noston tavoitteena on kiihdyttää EU:n siirtymää kohti uusiutuvan energian laajempaa hyödyntämistä ja parantaa EU:n energiaomavaraisuutta Venäjän hyökkäyssodan takia.