Hiipuvatko ostohalut ja kiinnostus kestävään kuluttamiseen hintojen nousun myötä?

Intrumin vuotuinen eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti maalaa synkän kuvan kuluttajien taloudellisesta hyvinvoinnista ja talousnäkymistä. Elinkustannusten noustessa nopeasti kuluttajat vähentävät kestävämpien tavaroiden ja palvelujen käyttöä pitääkseen taloutensa tasapainossa.

Suomalaiset ovat aktiivisia korjaamaan ja kierrättämään tavaroita.

Intrumin eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti, jossa 24 000 eurooppalaista kuluttajaa kertoo mielipiteensä maksukäyttäytymisestä ja talouden näkymistä, osoittaa, että elinkustannusten ennätyskorkea nousu aiheuttaa kasvavaa huolta ja pakottaa kuluttajat etsimään laajalti mahdollisuuksia kustannussäästöihin.

Kaksi kolmesta vastaajasta (72 prosenttia) kertoi, että haluaisi ostaa kestävämpiä tuotteita ja palveluita, mutta elinkustannusten nousu tekee siitä vaikeaa. Vastaavasti 60 prosenttia sanoo, että inflaation ja elinkustannusten nousun vuoksi heillä on nyt vaikeuksia maksaa enemmän kestävistä tuotteista.

”Talouskriisi ja epävarma geopoliittinen tilanne vievät ymmärrettävästi paljon päättäjien aikaa ja huomiota. Kestävän kehityksen edistäminen voi olla aiempaa haastavampaa, kun yhä harvempi kuluttaja pystyy maksamaan ekstraa kestävistä tuotteista. Tämä tekee hallitukselle ja yrityksille aiempaa vaikeammaksi yltää kestävän kehityksen tavoitteisiinsa ja pitäytyä jo annetuissa sitoumuksissa”, Intrum Oy:n kaupallinen johtaja Juha Iskala sanoo.

Hintojen nousu on vaikuttanut suomalaisten ostohalukkuuteen ja kyselyyn vastanneista 58 % kertoi ostavansa vähemmän kuin ennen hintojen nousua. Viime vuonna jopa 64 % suomalaisista kertoi ostavansa vähemmän kuin ennen koronapandemiaa. Inflaatio ei siis ainakaan vielä näytä vähentäneen ostointoa yhtä paljon kun koronapandemia, eikä yhtä paljon kuin Euroopassa keskimäärin. Eurooppalaisista jopa 72 % kertoi ostavansa nyt vähemmän kuin ennen hintojen nousua.

Tutkimuksen mukaan suomalaiset ovat kuitenkin innokkaampia kierrättämään kuin eurooppalaiset keskimäärin. Suomalaisista 73 % kertoi korjaavansa ja kierrättävänsä yhä enemmän vanhoja esineitä uuden ostamisen sijaan, kun Eurooppalaisista 67 % kertoi tekevänsä näin.

”Uskomme kuluttajien tekevän jatkossa entistä enemmän sellaisia kestäviä valintoja, joilla he saavuttavat myös kustannussäästöjä, sen sijaan, että tekisivät kalliimpia, mutta eettisesti tuotettuja hankintoja. Innokkuus kierrättämiseen ja korjaamiseen on juuri sellainen käyttäytymismalli, jonka näemme vahvistuvan tulevaisuudessa”, Iskala toteaa.

Kulutustottumusten muutosten voidaan odottaa vaikuttavan myös voittoa tavoittelemattomiin järjestöihin sekä hyväntekeväisyysorganisaatioihin. Joka viides kulutuskäyttäytymistään muuttavista lahjoittaa vähemmän hyväntekeväisyyteen.

Tutkimuksen havainnot osoittavat kuitenkin, että moni kuluttaja (62 prosenttia vastaajista) edelleen "rankaisee" yrityksiä, joiden he uskovat toimivan epäeettisesti, kuten esimerkiksi syrjivän kuluttajia etnisen tai sosioekonomisen taustan perusteella.

Tietoja eurooppalaisesta kuluttajien maksutaparaportista 2022

Intrumin eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti 2022 (European Consumer Payment Report 2022) on tutkimus, jolla kerätään tietoa eurooppalaisten kuluttajien ja kotitalouksien arjesta, kuluttamisesta sekä kyvystä hallita talouttaan kuukausitasolla. Raportti perustuu kolmannen osapuolen, Longituden, toteuttamaan kyselyyn 24 Euroopan maassa. Vuoden 2022 kyselyyn osallistui yhteensä 24 011 kuluttajaa. Tutkimuksen kenttätyö tehtiin vuoden 2022 heinä- ja syyskuun välisenä aikana.

Lataa Suomea koskeva raportti

Lataa European Consumer Payment Report 2022

Suomalaiset ovat aktiivisia korjaamaan ja kierrättämään tavaroita.
Lataa
Tutkimuksessa kysyttiin kuluttajien tottumuksia ja mieltymyksiä eettisen ja kestävän kuluttamisen näkökulmasta.
Lataa

Intrum on alan johtava luotonhallintapalvelujen tarjoaja 24 markkinoilla Euroopassa. Auttamalla yrityksiä saamaan maksunsa ja tukemalla ihmisiä maksuviiveiden kanssa, Intrum näyttää tietä kohti tervettä taloutta ja on ratkaisevassa asemassa yhteiskunnassa. Intrumilla on noin 10 000 omistautunutta ammattilaista, jotka palvelevat noin 80 000 yritystä eri puolilla Eurooppaa. Vuonna 2021 liikevaihto oli 17,8 miljardia Ruotsin kruunua. Intrumin pääkonttori sijaitsee Tukholmassa, Ruotsissa ja Intrumin osake on noteerattu Nasdaq Tukholman pörssissä. Lisätietoja on osoitteessa www.intrum.com.

Tutkimus: Suomalaiset jättävät laskuja maksamatta useammin kuin eurooppalaiset24.11.2022 09:00:00 EET | Tiedote

Intrumin vuotuinen eurooppalainen kuluttajien maksutaparaportti osoittaa, että inflaatio on kiristänyt otettaan suomalaisten kotitalouksista. Kuluttajien luottamus on pudonnut ennätyksellisen alhaiselle tasolle ja useimmat kertovat muuttavansa kulutustottumuksiaan. Neljä kymmenestä suomalaisesta on jättänyt yhden tai useamman laskun maksamatta, mikä on enemmän kuin eurooppalaisilla keskimäärin.

Taloudellinen varautuminen haasteellista kuluttajille – yli puolet suomalaisista tyytymättömiä säästöihinsä31.10.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Epävarman taloustilanteen vuoksi niin kuluttajat kuin yrityksetkin varautuvat vaikeaan talveen. Maailman säästöpäivää vietetään 31. lokakuuta. Kustannusten kasvaessa säästöjen kerryttäminen voi olla monelle epärealistista. Nykyisessä taloudellisessa tilanteessa on tärkeämpää kuin koskaan, että kotitalouksilla olisi rahaa säästössä odottamattomia menoja varten. Tämä saattaa kuitenkin tuntua mahdottomalta haasteelta elinkustannusten ja energialaskujen kasvaessa sekä korkojen ja inflaation noustessa jyrkästi kaikkialla Euroopassa.

Intrum AB – Interim results July-September 202227.10.2022 08:30:58 EEST | Press release

· Strong, resilient underlying performance in seasonally slower quarter · All segments contributing to growth, with cash revenues up 9 per cent and cash EBITDA up 4 per cent from Q3 ‘21 and RTM cash EPS >SEK 30 · Continued strong performance in Portfolio Investments and Strategic Markets with some notable client wins in Italy and for CMS in Switzerland · Leverage ratio stable at 4.0x due to continued adverse currency movements, at constant Q2 ‘22 currency leverage ratio reduces to 3.9x · Expect a seasonally strong Q4 despite challenging macroeconomic backdrop and in coming quarters increasing demand for our services and solutions, in particular servicing

Yritysten maksuviiveet laskeneet 2,5% - inflaatio voi lisätä yritysten maksuvaikeuksia loppuvuonna23.8.2022 08:00:00 EEST | Tiedote

Vaikka inflaatio laukkaa ennätyslukemissa ja maailmanlaajuinen energiakriisi kolkuttelee ovelle, yritysten maksuviiveiden suhteellinen määrä on laskenut 2,52 prosenttia vuodentakaisesta. Intrumin tuore yritysten maksuviivetutkimus kertoo yritysten maksuviiveiden laskeneen Pohjois-Pohjanmaata, Pohjanmaata ja Ahvenanmaata lukuun ottamatta koko maassa sekä lähes kaikilla toimialoilla. Henkilöstö- ja liikevaihtoluokittain mitattuna maksuviiveellisten yritysten määrä suurten yritysten kohdalla on kuitenkin kasvanut vuoden toisella kvartaalilla. Voimakas kustannusten nousu voi lisätä yritysten maksuvaikeuksia syksyllä.