Hillotäytteinen laskiaispulla ykkösenä! Mitä muuta S-ryhmän myyntidata kertoo helmikuun herkkuleivonnaisista?

S-ryhmän marketkaupassa myytiin viime vuonna yli 2,5 miljoonaa laskiaispullaa, joista selvä enemmistö oli hillotäytteisiä.
– Myyntidatamme osoittaa, että laskiaispullissa hillo on mantelimassaa suositumpi täyte kaikissa 19 alueosuuskaupassamme. Myyntiosuuksien perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että mantelipullia suositaan suhteessa hieman enemmän Etelä- ja Länsi-Suomen ruotsinkielisillä alueilla kuin muualla Suomessa. Kasvava ilmiö on myös laskiaispullien tuunaaminen itse: moni kotileipuri lisää laskiaispullien väliin nyt esimerkiksi Nutellaa tai suolakinuskia, myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta esittelee.
Laskiaispullien myynti lähtee liikkeelle jo tammikuun alussa ja kiihtyy kohti laskiaista. Viime vuonna lähes neljännes laskiaispullista myytiin viiden päivän aikana huipentuen laskiaissunnuntaihin ja -tiistaihin, jonka jälkeen kysyntä loppui hyvin pian kuin seinään.
Runebergintorttuja jopa vuoden ympäri
Myös runebergintorttuja myydään valtaisa määrä: viime vuonna yli 2 miljoonaa kappaletta.
– Vuonna 2020 myynti notkahti hiukan edellisvuodesta, mutta sen jälkeen tortut ovat kirineet vauhdilla. Viime vuonna niiden kappalemääräinen myynti kasvoi jopa noin 20 prosenttia vuodesta 2021. Koronarajoitusten aikaan runebergintorttuja on ostettu kahviloiden sijaan entistä enemmän ruokakaupoista, Kovalainen kuvailee.
Laskiaispullien tapaan runebergintorttujen myynti keskittyy vahvasti: viime vuonna yli 40 % runebergintortuista myytiin viikolla 5 tammi-helmikuun vaihteessa. Miltei neljännes vuosimyynnistä tehtiin parissa päivässä 4.–5.2.2022.
S-ryhmässä on noin 30 myymälää, lähinnä Keski-Suomessa ja Hämeessä, jotka myyvät runebergintorttuja ympäri vuoden. Joukkoon kuuluu Jyväskylän Mestarin Herkku, joka on yksi neljästä Vuoden 2023 Leipäkauppa -finalistista.
– Meillä runebergintortut ovat talven herkuista kaikkein suosituimpia. Paikallisen leipomon runebergintortuille on hyvin kysyntää ympäri vuoden, kertovat paistopisteen myyjä Nora Oksanen ja hevi- ja leipävastaava Tiia Nurminen Jyväskylän Mestarin Herkusta (kuvassa).
Pinkkiä ja vähän parempaa ystävänpäiväksi
Jyväskylän Mestarin Herkussa makeat leivonnaiset käyvät tasaisen varmasti kaupaksi läpi viikon, ei vain viikonloppuisin.
– Sesonkituotteet, kuten runebergintortut ja laskiaispullat tuovat kivaa vaihtelua tarjontaan ja piristävät selvästi myyntiä. Ystävänpäivänä myydään paljon kaikkea vaaleanpunaista makeaa, kuten berliininmunkkeja, Nurminen ja Oksanen tietävät.
Koko S-ryhmän myyntidatassa ystävänpäivä tekee selvän piikin sekä leivonnaisten että makeislahjojen myyntimääriin. Esimerkiksi viime vuoden ystävänpäivänä myytiin kahvileipiä ja konditoriatuotteita yli 20 prosenttia enemmän vastaavaan tavalliseen viikonpäivään verrattuna. Vastaavasti suklaalevyjen ja sesonkilahjamakeisten myynti tuplasi ystävänpäivänä.
– Myyntieurojen valossa näyttää siltä, että ystävänpäiväksi ostetaan selvästi tavallista arvokkaampia ja laadukkaampia tuotteita, Mikko Kovalainen summaa.
– Tänä vuonna saamme ystävänpäivän kunniaksi valtakunnalliseen valikoimaamme sydämillä koristeltuja leivoksia ja muffinityyppisiä, kuorrutettuja minikakkuja. Molempia on saatavilla helmikuun alusta ystävänpäivään, hän jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, mikko.kovalainen@sok.fi puh. 010 768 6261
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme
