Hillotäytteinen laskiaispulla ykkösenä! Mitä muuta S-ryhmän myyntidata kertoo helmikuun herkkuleivonnaisista?

S-ryhmän marketkaupassa myytiin viime vuonna yli 2,5 miljoonaa laskiaispullaa, joista selvä enemmistö oli hillotäytteisiä.
– Myyntidatamme osoittaa, että laskiaispullissa hillo on mantelimassaa suositumpi täyte kaikissa 19 alueosuuskaupassamme. Myyntiosuuksien perusteella voidaan kuitenkin arvioida, että mantelipullia suositaan suhteessa hieman enemmän Etelä- ja Länsi-Suomen ruotsinkielisillä alueilla kuin muualla Suomessa. Kasvava ilmiö on myös laskiaispullien tuunaaminen itse: moni kotileipuri lisää laskiaispullien väliin nyt esimerkiksi Nutellaa tai suolakinuskia, myyntipäällikkö Mikko Kovalainen S-ryhmän marketkaupasta esittelee.
Laskiaispullien myynti lähtee liikkeelle jo tammikuun alussa ja kiihtyy kohti laskiaista. Viime vuonna lähes neljännes laskiaispullista myytiin viiden päivän aikana huipentuen laskiaissunnuntaihin ja -tiistaihin, jonka jälkeen kysyntä loppui hyvin pian kuin seinään.
Runebergintorttuja jopa vuoden ympäri
Myös runebergintorttuja myydään valtaisa määrä: viime vuonna yli 2 miljoonaa kappaletta.
– Vuonna 2020 myynti notkahti hiukan edellisvuodesta, mutta sen jälkeen tortut ovat kirineet vauhdilla. Viime vuonna niiden kappalemääräinen myynti kasvoi jopa noin 20 prosenttia vuodesta 2021. Koronarajoitusten aikaan runebergintorttuja on ostettu kahviloiden sijaan entistä enemmän ruokakaupoista, Kovalainen kuvailee.
Laskiaispullien tapaan runebergintorttujen myynti keskittyy vahvasti: viime vuonna yli 40 % runebergintortuista myytiin viikolla 5 tammi-helmikuun vaihteessa. Miltei neljännes vuosimyynnistä tehtiin parissa päivässä 4.–5.2.2022.
S-ryhmässä on noin 30 myymälää, lähinnä Keski-Suomessa ja Hämeessä, jotka myyvät runebergintorttuja ympäri vuoden. Joukkoon kuuluu Jyväskylän Mestarin Herkku, joka on yksi neljästä Vuoden 2023 Leipäkauppa -finalistista.
– Meillä runebergintortut ovat talven herkuista kaikkein suosituimpia. Paikallisen leipomon runebergintortuille on hyvin kysyntää ympäri vuoden, kertovat paistopisteen myyjä Nora Oksanen ja hevi- ja leipävastaava Tiia Nurminen Jyväskylän Mestarin Herkusta (kuvassa).
Pinkkiä ja vähän parempaa ystävänpäiväksi
Jyväskylän Mestarin Herkussa makeat leivonnaiset käyvät tasaisen varmasti kaupaksi läpi viikon, ei vain viikonloppuisin.
– Sesonkituotteet, kuten runebergintortut ja laskiaispullat tuovat kivaa vaihtelua tarjontaan ja piristävät selvästi myyntiä. Ystävänpäivänä myydään paljon kaikkea vaaleanpunaista makeaa, kuten berliininmunkkeja, Nurminen ja Oksanen tietävät.
Koko S-ryhmän myyntidatassa ystävänpäivä tekee selvän piikin sekä leivonnaisten että makeislahjojen myyntimääriin. Esimerkiksi viime vuoden ystävänpäivänä myytiin kahvileipiä ja konditoriatuotteita yli 20 prosenttia enemmän vastaavaan tavalliseen viikonpäivään verrattuna. Vastaavasti suklaalevyjen ja sesonkilahjamakeisten myynti tuplasi ystävänpäivänä.
– Myyntieurojen valossa näyttää siltä, että ystävänpäiväksi ostetaan selvästi tavallista arvokkaampia ja laadukkaampia tuotteita, Mikko Kovalainen summaa.
– Tänä vuonna saamme ystävänpäivän kunniaksi valtakunnalliseen valikoimaamme sydämillä koristeltuja leivoksia ja muffinityyppisiä, kuorrutettuja minikakkuja. Molempia on saatavilla helmikuun alusta ystävänpäivään, hän jatkaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikko Kovalainen, myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa, mikko.kovalainen@sok.fi puh. 010 768 6261
Kuvat

Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Pääsiäisen ykkösherkku on mämmi – nuorilla suklaa29.3.2023 08:20:54 EEST | Tiedote
S-ryhmä selvitti suosituimpia pääsiäisherkkuja sekä kyselytutkimuksella että edellisvuoden myyntidatasta. Tulos on selvä: pääsiäisen ykkösherkku on mämmi. Asiakkailta kysyttäessä selkeä kakkosherkku on suklaa, mutta viime vuoden pääsiäistä edeltävien viikkojen myynnin volyymia tarkastellessa mämmin ja suklaan väliin kiilaavat rahka ja lohi. Pääsiäisruoissa näkyy sukupolvieroa: vanhemmat ikäluokat vaalivat vahvemmin perinteisiä ruokia, nuoremmat kokeilevat myös uutta.
Paperittoman asioinnin valitsemisella suuri vaikutus: kuittipaperia säästyy satoja kilometrejä kuukaudessa27.3.2023 08:01:09 EEST | Tiedote
Ranskassa automaattisesti tulostettavat paperikuitit ovat pian historiaa. Myös Suomessa yhä useampi asiakas valitsee sähköisen kuitin paperikuitin sijaan tai sen lisäksi, S-ryhmän asiakasdatasta selviää.
S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on julkaistu: ”Toimintaympäristön turbulenssista huolimatta on tärkeää katsoa pidemmälle”23.3.2023 14:09:47 EET | Tiedote
Huoltovarmuus, huoli toimeentulosta ja energiakriisi leimasivat poikkeuksellista vuotta 2022. Samalla S-ryhmä jatkoi vastuullisuusohjelmansa pitkän aikavälin tavoitteiden edistämistä. S-ryhmän vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2022 on nyt julkaistu.
Suomalaiset arvioivat S-ryhmän ketjuineen jälleen alojensa vastuullisimmiksi brändeiksi21.3.2023 12:33:43 EET | Tiedote
S-ryhmä ja sen ketjubrändit pärjäsivät hienosti Sustainable Brand Index -tutkimuksessa. Kun suomalaisilta kysytään, S-ryhmä koetaan vastuullisimmaksi brändiksi kuluttajatuotteiden parissa toimivista yrityksistä ja myös ABC, Prisma, Sokos Hotellit ja S-Pankki äänestettiin ykkösiksi omilla toimialoillaan. Vuosittainen Sustainable Brand Index on Euroopan laajin kuluttajien vastuullisuusmielikuvia kartoittava tutkimus.
Nyt laskee ruoan hinta – S-ryhmän myymälöissä uudet halvemmat hinnat lähes 400 Xtra-tuotteelle21.3.2023 08:00:08 EET | Tiedote
Ruoan hinnan nousu on koskettanut suomalaisia ja moni on joutunut muuttamaan ostokäyttäytymistään säästääkseen arkisissa ruokamenoissa. S-ryhmä haluaa tiukassakin taloustilanteessa mahdollistaa asiakasomistajilleen mahdollisimman edullisen ostoskorin, ja tässä kaupan omilla merkeillä on tärkeä rooli. Huomisesta alkaen kaikkien lähes neljännsadan jo ennestään edullisen Xtra-tuotteen hintaa lasketaan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme