Historiallista romantiikkaa 1800-luvun Turussa - Ann-Christin Antellin esikoisromaani aloittaa Puuvillatehdas-sarjan

Rusettiluistelua, kilpakosintoja ja tasa-arvon puolustamista. Puuvillatehtaan varjossa (Gummerus) on Ann-Christin Antellin esikoisromaani, joka vie aikamatkalle 1800-luvun lopun Turkuun. Romaani aloittaa hurmaavan Puuvillatehdas-sarjan.

Oikeamielinen Jenny Stenroos on nuori leski, joka ryhtyy yhdessä Rouvainyhdistyksen kanssa vaatimaan työväelle parempia asuntoja. Samalla hän joutuu napit vastakkain puuvillatehtaan perijän Fredrik Barkerin kanssa. Seurapiireissä Jenny tutustuu myös työväenaatetta ajavaan Kosti Vanhaseen. Seuraa kutkuttavaa romantiikkaa, mustasukkaisuutta ja kolmiodraamaa.

Puuvillatehtaan varjossa kuvaa itsenäisen leskirouvan elämää aikana, jolloin säätyläisyhteiskunta natisee teollistumisen myötä liitoksissaan, työväenliike nousee ja naiset vaativat Minna Canthin hengessä tasa-arvoa. Ann-Christin Antellin esikoisromaanissa näkyvät hänen arkeologian ja historian opintonsa sekä rakkaus historialliseen romantiikkaan ja erityisesti 1800-lukuun.

- Se on todella mielenkiintoinen ajanjakso, koska silloin tapahtui niin valtavia asioita: teollinen vallankumous ja tieteellinen vallankumous johtivat yhteiskunnallisiin ja poliittisiin murroksiin. Tätä kirjaa kirjoittaessa järisyttävintä oli huomata, että vielä 1800-luvun lopulla Suomessa naiset eivät esimerkiksi saaneet äänestää tai opiskella ylioppilaiksi kuin erillisellä anomuksella, ja tästä ajasta on kulunut vasta 130 vuotta, Antell kertoo.

Ann-Christin Antell on turkulainen kirjastonhoitaja ja kirjailija, joka opiskelee luovaa kirjoittamista ja työstää parhaillaan jatkoa esikoisromaanilleen. Hänen kirjallisiin esikuviinsa kuuluvat englantilaiset Brontën sisarukset, Jane Austen, Kaari Utrio ja Kristiina Vuori. Kirjan päähenkilöistä Jennystä ja Fredrikistä Antell näki unta yli kymmenen vuotta sitten eikä saanut näiltä enää rauhaa. Antell harrastaa lukemisen lisäksi jalkapalloa ja puutarhanhoitoa ja laulaa yhtyeessä nimeltä Kerkko Rastas.

Ann-Christin Antell: Puuvillatehtaan varjossa

Äänikirja ilmestyy 15.2., lukijana Sanna Majuri

Lisätietoja sekä haastattelu- ja arvostelukappalepyynnöt:

Pauliina Pietilä, tuottaja, p. 040 779 2942, pauliina.pietila@gummerus.fi

Pauliina Pietilä
Tuottaja
pauliina.pietila@gummerus.fi

Ykkösrivin esseisti Silvia Hosseini kirjoittaa elämästä, kuolemasta ja matkoista niiden välillä3.3.2021 08:25:00 EETTiedote

Voiko matkustamisen nautinnollisuudesta enää puhua? Mikä on Jane Austenin Ylpeyden ja ennakkoluulon yhteys pääomaan? Kuka on esseen minä? Voiko kuoleman kanssa oppia tulemaan toimeen? Tie, totuus ja kuolema (Gummerus) on Silvia Hosseinin tarkkanäköinen, omintakeinen, älykäs ja terävä tutkielma matkasta kohti väistämätöntä – muutaman mutkan kautta. Esseekokoelmassa pohditaan ruumiillisuutta ja henkisyyttä, rahaa ja valtaa, elämäniloa ja menetystä.

NY Timesin parhaaksi muistelmateokseksi viimeisen 50 vuoden ajalta nimeämä Toisissamme kiinni kuvaa äidin ja tyttären kipeän läheistä suhdetta1.3.2021 12:14:31 EETTiedote

Vivian Gornickin Toisissamme kiinni (Gummerus) on viiltävän älykäs muistelmaklassikko 1980-luvun New Yorkista. Kirja kuvaa Bronxin juutalaisessa yhteisössä kasvaneen Gornickin ja hänen äitinsä ristiriitaista suhdetta, keskinäistä riippuvuutta ja molempien elinikäistä itsenäistymispyrkimystä. Ilmestyttyään kirja aloitti Yhdysvalloissa muistelmakirjallisuuden buumin. Kansainvälisesti palkitun teoksen käännösoikeudet on myyty jo 14 maahan. Sen on suomentanut palkittu kääntäjä Arto Schroderus.

Haaveiletko matkustamisesta? Kati Kelolan kirja Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun auttaa ideoimaan, minne lähteä lentämättä ja kuinka kokea hitaan matkailun nautinto15.2.2021 09:35:54 EETTiedote

Vaihtuvia maisemia – 100 ideaa maata pitkin matkailuun (Gummerus) sisältää konkreettisia vinkkejä matkailijoille, jotka haluavat muuttaa matkustamistaan aiempaa kestävämmäksi sekä löytää uusia kohteita läheltä, Suomesta ja Euroopasta. Matkailutoimittaja Kati Kelolan kirjoittama tietokirja auttaa katsomaan karttaa uusin silmin ja suunnittelemaan matkoja, jotka tehdään kokonaan tai osittain maata pitkin.

Holly Bournen Teeskentelyä on vihainen ja viihdyttävä romaani seksuaalisesta suostumuksesta, rajoista ja omana itsenään olemisen vaikeudesta Tinder-aikakautena10.2.2021 12:32:57 EETTiedote

Englantilaisen menestyskirjailijan Holly Bournen Teeskentelyä (Gummerus) on kipeä ja nautinnollinen nykyromaani itsensä arvostamisesta, miellyttämisen halusta, traumasta selviytymisestä ja seksuaalisen suostumuksen rajoista. Samalla se on osuva kuvaus siitä, mitä sosiaalinen media ja deittisovellukset tekevät mielenterveydellemme.