Hitachi Energy ottaa käyttöön uuden muuntajien kokoonpanolinjan Vaasassa

Investointi parantaa yhtiön kykyä vastata vihreän energiasiirtymän myötä kasvaneeseen kysyntään ja mahdollistaa maiden ja markkinoiden tukemisen matkalla kohti hiilineutraalia energiatulevaisuutta.

Muuntaja on vihreän energiasiirtymän keskeisimpiä teknologioita ja mahdollistamassa puhtaan energiatulevaisuuden. Hitachi Energy kehittää ja valmistaa Vaasassa erikoismuuntajia vaativiin kohteisiin tuulivoimaan, energiayhtiöille, teollisuuteen ja liikenteeseen.

Hitachi Energy uutisoi keväällä 2020 investoivansa uuteen kokoonpanolinjaan muuntajatehtaallaan Vaasassa. Tänään uusi linja on otettu käyttöön. Linjainvestoinnin yhteydessä yhtiö on myös laajentanut tehdastilojensa käyttöä Strömberg Parkissa ja rekrytoinut sekä oppisopimuskoulutuksen että muiden rekrytointikanavien kautta uusia muuntajatuotannon ammattilaisia.

”Kyse on merkittävimmästä investoinnistamme muuntajatuotantoon viimeisen 15 vuoden ajalta. Tämä vahvistaa entisestään kykyämme vastata asiakkaidemme ja yhteiskuntien tarpeeseen puhtaasta energiasta. Muuntaja on vihreän energiasiirtymän keskeisimpiä teknologioita ja mahdollistaa puhtaan energiatulevaisuuden meille kaikille”, liiketoimintajohtaja Toni Koskinen Hitachi Energy Finlandista sanoo.

Linjainvestoinnin taustalla on maailmanlaajuisesti ja myös Suomessa meneillään oleva historiallinen energiamurros, jossa uusiutuva päästötön energiantuotanto korvaa kiihtyvällä tahdilla fossiilista tuotantoa. Uuden puhtaan energiajärjestelmän kivijalka on sähkössä. Suomen Ilmastopaneelin selvityksen mukaan kulutuksen sähköistyminen liikenteessä, teollisuudessa ja lämmityksessä voisi leikata Suomen ilmastopäästöjä jopa 95%.

”Me kaikki tiedämme, että ilmastonmuutoksen hillitsemisellä on jo kiire, eikä asetetuista hiilineutraaliustavoitteista ole varaa lipsua. Asiakkaamme Suomessa ja ympäri maailman investoivat uusiutuvan tuotannon kasvattamiseen sekä liikenteen ja teollisuuden sähköistämiseen. Suomessakin uutta tuulivoimaa rakennetaan hurjat 1000 megawattia vuosittain. Meillä on tässä murroksessa aivan keskeinen teknologian edelläkävijän ja puhtaamman tulevaisuuden mahdollistajan rooli. Uusi linja on jälleen yksi esimerkki sitoutumisestamme kestävään energiatulevaisuuteen”, toimitusjohtaja Matti Vaattovaara Hitachi Energy Finlandista sanoo.

Hitachi Energy kehittää ja valmistaa Vaasassa erikoismuuntajia vaativiin kohteisiin tuulivoimaan, energiayhtiöille, teollisuuteen ja liikenteeseen. Vaasan-tehtaalta kotimaahan ja vientiin toimitetut muuntajat ovat varmistamassa puhtaan tuulisähkön jo useisiin miljooniin kotitalouksiin.

Hitachi Energy on kehittänyt Suomessa muuntajia jo 1890-luvulta alkaen. Yhtiö valmistaa, suunnittelee, toimittaa ja kunnossapitää muuntajia ja reaktoreita, sähköverkon hallinnan ohjaus-, automaatio- ja valvontajärjestelmiä ja -projekteja sekä siirto- ja jakeluverkon ratkaisuja, kuten sähköasemakokonaisuuksia energia- ja sähköyhtiöille, teollisuuteen, liikenteeseen ja infrastruktuurikohteisiin.

Yhtiö työllistää maailmanlaajuisesti 38 000 henkilöä, joista Suomessa 550.

Jaana Nikkari, jaana.nikkari@hitachienergy.com, p. 050 334 4627

Hitachi Energy on globaali teknologiajohtaja, joka edistää kestävän kehityksen mukaista energiatulevaisuutta kaikille. Palvelemme verkkoyhtiöitä, teollisuutta ja infrastruktuurialojen asiakkaita innovatiivisilla ratkaisuilla ja palveluilla läpi koko arvoketjun. Yhdessä asiakkaidemme ja kumppaneidemme kanssa olemme teknologian edelläkävijöitä ja mahdollistamme digitaalisen muutoksen, jota tarvitaan nopeuttamaan energiamurrosta kohti hiilineutraalia tulevaisuutta. Kehitämme maailman energiajärjestelmää ympäristömyönteisemmäksi, joustavammaksi ja luotettavammaksi ja tasapainotamme samalla sosiaalisia, ympäristöllisiä ja taloudellisia arvoja. Hitachi Energyllä on vahva osaaminen ja kokemus ja vertaansa vailla oleva asennuskanta yli 140 maassa. Pääkonttorimme sijaitsee Sveitsissä, ja työllistämme noin 38 000 henkilöä 90 maassa. Liiketoimintamme volyymi on noin 10 miljardia USD.

Jaana Nikkari, jaana.nikkari@hitachienergy.com, p. 050 334 4627

Toni Koskinen, liiketoimintajohtaja, Hitachi Energy Finland Oy