HKL hakee uusia ideoita metroasemien palvelujen ja viihtyisyyden edistämiseksi

HKL etsii innovatiivisia ideoita ja uusia, ketteriä kokeiluja metroasemien palvelujen ja viihtyisyyden lisäämiseksi ja edistämiseksi. Kokeiluhaku on suunnattu yrityksille ja yhteisöille, useampi toimija voi myös yhdessä tarjota hankeideaa. HKL osallistuu valittujen kokeilujen rahoitukseen.

Grafiikka: Elina Rajala

Haku on voimassa ajalla 29.3. – 18.4.2021

Kokeilussa ratkaistavat haasteet voivat liittyä esimerkiksi

• Pyörä- ja autoliityntäpysäköinnin kehittämiseen metroasemilla.
  • Pyörä- ja autoliityntäpysäköinnin oheispalvelujen kehittämiseen metroasemilla.
  • Matkustajakokemusta ja metroasemien viihtyisyyttä parantaviiin uusiiin palveluihin tai rakenteisiin.
  • Metroasemille soveltuviin kierto- ja jakamistaloutta edistäviin palveluihin.
  • Muihin selvästi tunnistettaviin metroaseman käyttäjien tarpeisiin, joihin ei ole vielä toimivaa ratkaisua.

HKL:n asiantuntijaraati valitsee kokeiluun pääsevät ideat, ja ne käynnistyvät tämän vuoden aikana. Yhden kokeilun kesto vähintään 2 kuukautta ja sen on päätyttävä vuoden loppuun mennessä. Kokeiluja valitaan toteutukseen yhdestä kolmeen kappaletta. HKL osallistuu toteutuksiin 10 000-25 000 eurolla (alv. 0%)/hanke.

Haku on avoinna 18.4.2021 asti.

Tavoitteena on kokeilujen kautta saada uusista palveluista aitoa käyttäjäpalautetta, oppeja ja käytännön kokemuksia.

Vastaava innovaatiohaku toteutettiin ensimmäistä kertaa viime vuonna, jolloin haettiin ideoita pyöräilypalveluiden kehittämiseksi. Toteutettaviksi valittiin yhteiskäyttöiset tavarapyörät Jätkäsaaressa ja Ruoholahdessa sekä kaupunkipyörien saavutettavuutta ennustava sovellus. Molemmat kokeilut olivat onnistuneita ja sellaisia, joissa on paljon jatkopotentiaalia.

Kokeiluhakuun osallistutaan sähköisen lomakkeen kautta osoitteessa https://www.hkl.fi/innovaatiohaku

Lisätietoja antaa projekti-insinööri Samuli Mäkinen puh: 040 5323594

Grafiikka: Elina Rajala

Käräjäoikeus päätti korvauksista metron automatisointisopimusten purkamisasiassa16.11.2021 13:35:46 EET | Tiedote

Helsingin käräjäoikeus antoi 16.11. ratkaisunsa metron automatisointisopimusten purkamiseen liittyvien taloudellisten vaatimusten osalta. Ratkaisun taustalla on 31.3.2020 annettu käräjäoikeuden välituomio, jonka mukaan HKL:llä oli oikeus purkaa metron automatisointia koskevat hankintasopimukset metrovarikon laajennusosan automatisointisopimusta lukuun ottamatta vuonna 2015.