HKL:ssä huomioitava avoimuus ja henkilöstön asema yhtiöittämisestä huolimatta

Ammattiliitto JHL on pettynyt Helsingin kaupunginvaltuuston päätökseen yhtiöittää HKL. Päättäjillä on nyt aika turvata henkilöstön asema ja varmistaa päätöksenteon avoimuus myös yhtiössä.

Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL on pettynyt Helsingin kaupunginvaltuuston päätökseen yhtiöittää HKL.

- Helsingin valtuustolla ei ollut riittäviä perusteita muuttaa HKL:ää liikelaitoksesta yhtiöksi. Nykymuotoinen liikelaitos on toimiva ja taannut tähänkin saakka tutkimusten mukaan Euroopan parhaimmistoon kuuluvaan joukkoliikenteen, JHL:n puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine sanoo.

JHL on pettynyt myös siihen, että valtuuston päätökseen ei kirjattu henkilöstön asemaa turvaavia lausekkeita.

- Palkkauksen ja muiden työsuhteen ehtojen on pysyttävä yhtiössä vähintään nykytasolla. JHL tulee toimimaan aktiivisesti henkilöstön aseman turvaamiseksi, Niemi-Laine huomauttaa.

- Työnantaja on toiminnallaan rapauttanut henkilöstön luottamusta. Nyt on korkea aika alkaa toimimaan aidosti yhteistoiminnassa henkilöstön kanssa. Henkilöstön edustajien on saatava edustus yhtiön johtoryhmään ja hallitukseen, Niemi-Laine vaatii.

Kaupungin tahtotila olisi pitänyt kirjata selvästi päätökseen, jotta se huomioidaan uuden yhtiön yhtiöjärjestystä laadittaessa. Näin ei kuitenkaan tapahtunut.

- Koska yhtiöittämispäätös on nyt kuitenkin tehty, pitää päättäjien varmistaa valtuutetuille ja henkilöstön edustajille laaja tiedonsaantioikeus yhtiössä. Tämä toteutuu soveltamalla yhtiöön julkisuuslain määräyksiä, Niemi-Laine sanoo.

Yt-neuvottelut HKL:n yhtiöittämisestä eivät sujuneet parhaalla mahdollisella tavalla. JHL onkin tehnyt yt-neuvotteluista poliisille tutkintapyynnön.

Lisätietoja: puheenjohtaja Päivi Niemi-Laine, p. 040 702 4772

Julkisten ja hyvinvointialojen liiton JHL:n noin 200 000 jäsentä huolehtivat suomalaisten hyvinvoinnista, peruspalveluista ja turvallisuudesta monenlaisissa tehtävissä. Heidän alojaan ovat hoito, hoiva, kasvatus, sivistys, ruokahuolto, tekniikka ja infrastruktuuri, liikenne, puhtaus ja kunnossapito, hallinto, vapaa-aika, kulttuuri, turva ja pelastus. JHL:n jäsenet työskentelevät kunnissa, valtiolla, yrityksissä, järjestöissä ja seurakunnissa. Kunta-alalla JHL on suurin henkilöstöjärjestö.