HMD Global esitteli neljä uutta Nokia-älypuhelinta: uusia käyttäjäkokemuksia ja todellisia innovaatioita kuvaamiseen

Nokia-älypuhelinvalikoima tarjoaa parhaan Android-kokemuksen, joka aina paranee ajan kuluessa.

Uutuudet lyhyesti:

• Nokia 9 PureView – maailman ensimmäinen älypuhelin, jossa on viiden kameran järjestelmä ZEISS-optiikalla, tarjoaa seuraavan sukupolven tietokoneprosessoitua kuvausteknologiaa alan edelläkävijöille.
  • Nokia 4.2 yhdistää huippumuotoilun ja -teknologian. Puhelimessa on erillinen Google Assistant -näppäin* sekä loistavat kuvausominaisuudet edulliseen hintaan.
  • Nokia 3.2 – suuri, hintakategoriassaan paras näyttö sekä kahden vuorokauden akunkesto**. Ääniohjausta nopeuttaa erillinen Google Assistant -näppäin.
  • Nokia 1 Plus – paras edullisen hintaluokan älypuhelin, jossa on viimeisin Android 9 Pie (Go edition).
  • Nokia 210 – edullisin Nokia-peruspuhelin internet-yhteydellä ja vahva lisä markkinoiden johtavaan peruspuhelinvalikoimaan.
  • Kaksi uutta langatonta laturia: Nokia Wireless Charger ja Nokia Portable Wireless Charger.

Mobile World Congress, Barcelona, 24.2.2019 – Nokia puhelinten uusi koti, HMD Global, esitteli tänään neljä uutta Android-älypuhelinta. Näiden joukossa on Nokia 9 PureView, joka on maailman ensimmäinen viittä takakameraa ainutlaatuisella tavalla hyödyntävä älypuhelin. HMD Global on sitoutunut kehittämään laadukasta teknologiaa kaikille: uusien Nokia-puhelinten monipuoliset ominaisuudet vastaavat kuluttajien erilaisiin tarpeisiin. Kuluttajat voivat luottaa siihen, että Nokia-puhelinten valikoimasta, joka ulottuu Nokia 9 PureView puhelimesta aina edullisimpaan Nokia 210 internet-puhelimeen, löytyy juuri heidän tarpeisiinsa sopiva puhelin.

Monipuolisia kuvausinnovaatioita edistyneisiin tarpeisiin

Nokia 9 PureView on maailman ensimmäinen viidellä ZEISS Optics -kameralla varustettu puhelin, joka tarjoaa tosikuvaajille tietokoneprosessoitua kuvausteknologiaa. Nokia 9 PureView ottaa kaikki kuvat HDR-muodossa. Laitteen viisi kameraa ottavat kuvan samanaikaisesti kuvan ja yhdistävät ne yhdeksi 12 megapikselin kuvaksi, jossa on erinomainen dynamiikka-alue ja syväterävyys. Nokia 9 PureView on suunniteltu harrastajakuvaajien tarpeisiin. Sillä voi ottaa pakkaamattomia kuvia RAW ”DNG”-tiedostomuodossa, ja kuvaa voi muokata suoraan puhelimessa Adobe Lightroom -yhteistyömme ansiosta. Sanotaan, että puolet kuvanlaadusta syntyy jälkitöissä, ja Nokia 9 PureView tarjoaa kaikki mahdollisuudet loistaviin kuviin.

Google Assistant -näppäin muuttaa puhelinten käyttötavan

Ääniohjaus muuttaa ihmisten tapaa käyttää älypuhelinta. HMD Global toteuttaa asiakaslupaustaan tarjota korkealaatuista teknologiaa kaikille esittelemällä nopeimman tavan käyttää Google Assistant -ääniohjausta yhdellä näppäimen painalluksella. Google Assistant -näppäin tulee ensimmäisenä Nokia 4.2- ja Nokia 3.2 -malleihin.

Google Assistantin ansiosta puhelimen käyttäjä voi yhdellä näppäimen painalluksella hoitaa koko joukon arjen askareita: kysyä reittiä kohteeseen, soittaa puheluita, kuunnella musiikkia ja saada vastauksia kysymyksiin nopeammin kuin koskaan aikaisemmin. Kun Google Assistant -näppäintä painaa kahdesti, käyttäjä saa visuaalisen näkymän päivästään, älykkäitä ehdotuksia ja räätälöityä tietoa esimerkiksi liikenteestä, tai päivän kalenterimerkinnöistä. Pitkiä kyselyjä varten Google Assistant näppäintä kannattaa painaa pitkään, jolloin puhelin toimii radiopuhelimen tavoin, ja Google Assistant etsii vastauksen vasta kun näppäimen painaminen lopetetaan.

Nokia-älypuhelinten käyttökokemus vain paranee ajan mittaan

HMD Globalin vahva sitoutuminen tuotteissaan maailmanlaajuisesti Android One*** -perheeseen takaa kuukausittaiset turvapäivitykset kolmeksi vuodeksi ja käyttöjärjestelmäpäivitykset kahdeksi vuodeksi. Nokia-älypuhelinvalikoima tarjoaa tuoreimman Android-kokemuksen, joka ajan mittaan vain paranee. Jokainen puhelin säilyy tuoreena, koska puhelimiin päivittyvät viimeisimmät tekoälyä hyödyntävät innovaatiot sisäänrakennettuun Google Play Protect turvajärjestelmään. Nokia-älypuhelimissa on puhdas Android-käyttöjärjestelmä, joten niissä ei ole ylimääräisiä esiasennettuja sovelluksia, käyttöliittymägrafiikan muutoksia tai puhelimen akkua kuluttavia tai laitetta hidastavia taustaprosesseja. Näin käyttäjät voivat nauttia uudesta puhelimestaan pidempään. Uusissa puhelimissa on rajallinen määrä esiasennettuja sovelluksia, joten käytössä on enemmän tallennustilaa. Puhelimien uudet innovaatiot pitävät käyttäjän kehityksen kärjessä joka päivä.

Android Enterprise Recommended -ohjelma

Nokian älypuhelinvalikoima on Android Enterprise Recommended -ohjelman monipuolisimpia – se ulottuu Nokia 9 PureView -puhelimesta Nokia 3.2 -puhelimeen****. Ohjelmaan kuuluvat älypuhelimet ovat Googlen hyväksymiä eli ne täyttävät työpuhelimille asetetut vaatimukset esimerkiksi laitteistolle, ohjelmistolle, käyttöönotolle, turvapäivitykselle ja käyttökokemukselle.

Florian Seiche, toimitusjohtaja, HMD Global:

“Koko tuotevalikoimamme on saanut kuluttajilta loistavan vastaanoton. Tämä perustuu ainutlaatuiseen Android-lähestymistapaamme – puhtaan, turvallisen ja aina ajan tasalla olevan kokemuksen tarjoamiseen. Pidämme lujasti kiinni antamastamme asiakaslupauksesta ja olemme muuttaneet älypuhelimen omistamista niin, että käyttökokemus vain paranee ajan mittaan. Tänään otamme jälleen ison harppauksen eteenpäin tuomalla Googlen tuoreimmat innovaatiot koko tuotevalikoimaamme.”

Juho Sarvikas, tuotejohtaja, HMD Global:

“Innovatiivisuus kuuluu perintöömme, ja tänään se näkyy Nokia 9 PureView -älypuhelimen edistyksellisissä kuvausinnovaatioissa. Haluamme upeiden käyttökokemusten olevan kaikkien saatavilla, joten tuomme ne entistä edullisemman hintaluokan puhelimiin. Näitä huippukokemuksia ovat upea muotoilu, Googlen parhaat ominaisuudet kuten erillinen Google Assistant -näppäin sekä hieno kuvaus- ja näyttöteknologia. Samaan pakettiin kuuluvat myös Nokia-älypuhelimelle ominainen laadukas viimeistely ja kestävyys sekä Android-lupauksemme, joka tarjoaa puhtaan, turvallisen ja ajan tasalla olevan käyttökokemuksen. Tämä varmistaa, että puhelin vain paranee ajan mittaan.”

Pekka Rantala, markkinointijohtaja, HMD Global:

“Ainutlaatuinen brändilupauksemme muuttaa kuluttajien älypuhelimilleen asettamia odotuksia. Nokia-puhelimet ovat luotettavia ja kestäviä, ja lisäksi älypuhelimemme tarjoavat parhaan Android-kokemuksen. Takaamamme kahden vuoden käyttöjärjestelmäpäivitykset ja kolmen vuoden kuukausittaiset turvapäivitykset pitävät Nokia-puhelimet tuoreina ja tarjoavat kokemuksen, joka uusiutuu käytössä.”

Nokia 9 PureView

Nokia 9 PureView on maailman ensimmäinen älypuhelin, jossa on viiden kameran järjestelmä ZEISS-optiikalla. Siinä on kaksi värisensoria ja kolme monokromaattista sensoria, jotka tuovat kuviin terävyyttä ja yksityiskohtaisuutta. Kaikki viisi sensoria keräävät yhdessä jopa kymmenen kertaa enemmän valoa kuin saman tyyppinen yksittäinen värisensori*****. Nokia 9 PureView -puhelimella otetut kuvat ovat HDR-kuvia, joiden dynaaminen alue ulottuu jopa 12,4 aukkoon ja joissa on koko kuvan 12 megapikselin syvyyskartta. Jokainen 12 megapikselin jpg-kuva tuo esiin yksityiskohdat sekä kuvan kirkkaissa että tummissa, varjoissa olevilla alueilla. Samalla syntyy uskomattoman yksityiskohtainen kuvapinta. Syvyyskartta tarjoaa mahdollisuuden kauniiden bokeh-kuvien ottamiseen ja terävyyden säätämiseen Google Photos -sovelluksessa kuvan ottamisen jälkeen. Nokia 9 PureView käyttää mahdollisimman tehokkaasti Qualcomm® Snapdragon™ -mobiilialustan monipuolista prosessointitehoa ja sen valokuvaukseen erikoistunutta lisäprosessoria. Näin Nokia 9 PureView tarjoaa näkymän tulevaisuuden älypuhelinkuvaukseen. Nokia 9 PureView -puhelimessa on alan parhaat toiminnallisuudet kuvien käsittelyyn ja hallintaan – puhelimessa on päivitetty Pro Camera käyttöliittymä. Nokia 9 PureView tarjoaa mahdollisuuden ottaa kuvia pakkaamattomassa RAW “DNG” muodossa ja yhteistyö Adobe Photoshop Lightroomin kanssa mahdollistaa editoinnin suoraan puhelimelta.

Nokia 9 PureView -lippulaivapuhelimen käyttökokemuksen täydentää edistyksellinen Qualcomm Snapdragon -piirisarjateknologia, 2 pOLED “PureDisplay”-näyttö, integroitu Qi Wireless -lataus ja näyttöön sisäänrakennettu sormenjälkitunnistus. Kamerat on rakennettu erittäin tyylikkäästi puhelimen takakuoren alle, joten puhelin säteilee tarkoin mietittyä, Nokia-älypuhelimelle ominaista muotoilua. Nokia 9 PureView on myös kestävä, koska siinä on Corning® Gorilla® Glass 5 niin edessä kuin takana.

Nokia 4.2

Nokia 4.2 tarjoaa viimeisimmät älypuhelininnovaatiot hyvin edulliseen hintaan. Tyylikäs, kulmista pyöristetty design ja reunasta reunaan ulottuva näyttö tekevät puhelimesta kauniin. Kauneutta on myös pinnan alla, sillä laitteessa on kaksoiskamera takana, tekoälyä hyödyntäviä innovaatioita ja tuoreimman sukupolven Qualcomm Snapdragon -piirisarja. Puhelimessa on myös viimeisin Android 9 Pie -käyttöjärjestelmä. Nokia 4.2 tuo ensimmäisenä markkinoille Google Assistant -ääniohjausnäppäimen, joka muuttaa tavan käyttää älypuhelinta. Vain 8,4 milliä ohuen Nokia 4.2 puhelimen kompakti koko ja reunasta reunaan ulottuva näyttö, jossa on pieni lovi selfie-kameralle, tekevät siitä älypuhelimen, joka sopii yhdellä kädellä käytettäväksi. Nokia 4.2 tuo lippulaivatason kuvausominaisuudet kuten usean kameran kuvauksen uuteen hintaluokkaan, ja sen syvyyssensorilla varustettu kaksoistakakamera tallentaa upeita muistoja.

Nokia 3.2

Nokia 3.2 yhdistää hintakategoriansa suurimman HD+-näytön kahden päivän akunkestoon**, ja kaiken takana on tuorein Android 9 Pie -käyttöjärjestelmä. Nokia 3.2 -puhelimessa on vaikuttava 6,26 tuuman HD+-näyttö, joten sillä on helppoa ja miellyttävää katsoa elokuvia, TV-ohjelmia ja nettivideoita. Nokia 3.2 -puhelimessa on useita akun kestoa parantavia ominaisuuksia. Laitteen tehokkuus ja älykäs ohjelmisto tekevät sen akusta monia lippulaivaluokan puhelimissa olevia akkuja tehokkaamman. Qualcomm Snapdragon 429 -mobiilialustalla toimiva Nokia 3.2 selviää tehtävistä vaivattomasti. Nokia 3.2 -puhelimessa on myös Google Assistant -näppäin, joka muuttaa tavan käyttää älypuhelinta täysin.

Nokia 1 Plus

HMD Global esitteli tänään myös Android Go -tuoteperheensä uusimman tulokkaan, Nokia 1 Plus älypuhelimen, joka sopii erinomaisesti niille käyttäjille, jotka haluavat päivittää edullisimman hintaluokan älypuhelimensa seuraavaan sukupolveen.

Nokia 1 Plus on myös yksi ensimmäisistä maailmanlaajuisesti myyntiin tulevista puhelimista, jossa on Android 9 Pie Go Edition -käyttöjärjestelmä. Poikkeuksellisen edullisessa Nokia 1 Plus -puhelimessa yhdistyvät erinomaiset kuvausominaisuudet, korkealaatuinen Nokia-muotoilu ja suuri näyttö. Lisäksi puhelimella pääsee kätevästi käyttämään suosikkisovelluksiaan ja -pelejään sekä Android 9 Pie (Go edition) -version uusimpia ominaisuuksia kuten esimerkiksi Google Assistant Go -sovellusta. Nokia 1 Plus -puhelimen innovatiivisesti yhdistetyt pintamateriaalit luovat vaikutelman kolmiulotteisuudesta, joten puhelinta ympäröivä kuori takakannesta reunoihin tuntuu ja näyttää upealta. Nokia 1 Plus puhelimen automaattitarkenteinen takakamera tuo kuviin hienoja yksityiskohtia. Uusi etukamera yhdistettynä “beautify”-toimintoon mahdollistaa selfien muokkaamisen korostamalla kuvauskohteen parhaita piirteitä.

Nokia 210

Nokia 210 on uusin jäsen HMD Globalin markkinoiden johtavassa peruspuhelinvalikoimassa.  Sen Opera Mini -selaimella pääsee nopeasti internetiin, ja puhelimella voi pelata matopeliä tuntikausia huolehtimatta akun kestosta. Uudella peruspuhelimella on merkittävä rooli Nokia-puhelinvalikoimassa kaikkein edullisempana internet-puhelimena. Nokia 210 -peruspuhelimessa on kestävä läpivärjätty polykarbonaattikuori, jossa arjen kolhut eivät helposti näy. Uutuuspuhelimella on helppo ottaa kuvia ja jakaa niitä perheen ja ystävien kesken suosituimmissa sosiaalisen median kanavissa, kuten Facebookissa. Puhelimen käyttäjä voi myös helposti ladata suosituimpia sovelluksia, soittoääniä ja taustakuvia Mobile Storesta.

Lisälaitteet

HMD Global esitteli tänään kaksi uutta langattoman latauksen laitetta, Nokia Wireless Charger- ja Nokia Portable Wireless Charger -laturit. Molemmat laturit ovat universaalin Qi-standardin mukaisia, ja ne toimivat yhteensopivien laitteiden, kuten Nokia 9 PureView- ja Nokia 8 Sirocco -puhelinten, kanssa.

Nokia Wireless Charger mahdollistaa 10 watin nopean langattoman latauksen ja on erinomainen väline puhelimen pikalataukseen kotona tai töissä. Nokia Portable Wireless Charger on langattoman lataamisen virtapankki, joka tulee apuun silloinkin, kun laturin kaapeli on unohtunut matkasta. Nokia Portable Wireless Charger -laturissa on USB-portti, joten se lataa myös muita kuin langattomia laitteita USB-kaapelilla.

Saatavuus******

Nokia 9 PureView -älypuhelimen ennakkomyynti Suomessa alkaa maanantaina 25.2. Toimitukset ja myynti alkavat torstaina 14.3. Puhelimen suositeltu vähittäismyyntihinta on 599 euroa.

Nokia 4.2 -puhelimen toimitukset alkavat maailmanlaajuisesti huhtikuussa, ja sen suositeltu globaali keskimääräinen myyntihinta on 2/16-muistiversiossa 169 dollaria ja 3/32-muistiversiossa 199 dollaria. Nokia 4.2 -puhelimen tarkempi toimitusaika ja suositeltu vähittäismyyntihinta Suomen markkinoilla kerrotaan lähempänä myynnin aloitusta.

Nokia 3.2 -puhelimen toimitukset alkavat maailmanlaajuisesti toukokuun alussa 2019, ja sen globaali keskimääräinen myyntihinta on 2/16-muistiversiossa 139 dollaria ja 3/32-muistiversiossa 169 dollaria.

Nokia 1 Plus -puhelimen toimitukset alkavat maailmanlaajuisesti maaliskuun puolivälissä, ja puhelimen globaali keskimääräinen myyntihinta on 99 dollaria.

Nokia 210 -peruspuhelimen toimitukset alkavat maaliskuussa, ja sen globaali keskimääräinen myyntihinta on 35 dollaria.

Nokia Wireless Chargerin globaali keskimääräinen myyntihinta on 49 dollaria ja Nokia Portable Wireless Chargerin globaali keskimääräinen myyntihinta on 64 dollaria.

Nokia 3.2-, Nokia 1 Plus- ja Nokia 210 -puhelinten sekä langattomien uutuuslatureiden saatavuuksista Suomessa suositeltu vähittäismyyntihinta mukaan lukien kerrotaan myöhemmin laitteiden myynnin aloituksen yhteydessä.

Toimituksille tiedoksi: Tänään Mobile World Congress -tapahtumassa julkaistujen uusien Nokia-puhelimien tuotekuvia ovat myös saatavilla osoitteesta http://wearetnr.isebox.net/nokia-mwc-2019.

Sähköposti: ossi.korpela@hmdglobal.com

HMD Global on Nokia-puhelinten koti, jonka pääkonttori on Espoossa. HMD muotoilee ja markkinoi älypuhelin- ja peruspuhelinvalikoimaa, joka on kohdennettu useille eri kuluttajaryhmille ja joka tarjoaa puhelimia useissa eri hintakategorioissa. Innovointiin ja korkeaan laatuun sitoutunut HMD Global Oy on Nokia-puhelinten ja -tablettien lisensoija yksinoikeudella. www.hmdglobal.com

Nokia on Nokia-yhtymän rekisteröity tavaramerkki. Android, Android One, Google and Google Photos ovat Google LLC:n tavaramerkkejä. Qualcomm ja Snapdragon ovat Yhdysvalloissa ja muissa maissa rekisteröityjä Qualcomm Incorporatedin tavaramerkkejä. Adobe, Photoshop ja Lightroom ovat joko Adoben Yhdysvalloissa ja/tai muissa maissa rekisteröidyt tavaramerkit.

*Google Assistant on saatavilla valikoituina kieliversioina. Saatavuuden voi tarkistaa osoitteesta https://support.google.com/assistant

**HMD Global on tehnyt akkutestin tosielämän tilanteissa. Lisätietoja www.nokia.com/phones/nokia-3.

***Nokia 3 ja siitä ylöspäin olevat puhelinmallit.

****Nokia 3.2 -puhelimen 32 Gb:n versio

*****Älypuhelimen kamerasensori viittaa yksittäiseen värisensoriin. Lisätietoja osoitteessa https://www.nokia.com/phones/en_int/nokia-9.

******Alueellinen saatavuus voi vaihdella.