Högsarin lossin vaijerivetokokeilu keskeytetään ja vetovaijereiden turvallisuutta parantavan merkintäkokeilun liikennejärjestelyt puretaan
Vaijerivetoisen lossin merkintäkokeilun tavoitteena oli muun vesiliikenteen turvallisen kulun varmistaminen
Suomen Lauttaliikenne Oy on yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa testannut ja kehittänyt sähkökäyttöistä vaijerivetoista lossia Högsarin lauttapaikalla Nauvossa vuodesta 2018 lähtien. Vetovaijerit käyttäytyvät kuormitustilanteessa eri tavalla kuin perinteiset ohjausvaijerit. Vetovaijeri on lossin kulkusuunnassa lähellä vedenpintaa ja ajoittain reilusti vedenpinnan yläpuolella. Muun vesiliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi ELY-keskus käynnisti kesällä 2022 yhteistyössä Arctia Meritaito Oy:n, Suomen Lauttaliikenne Oy:n sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa vuoden mittaisen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilun Högsarin lossiväylällä. Kokeiluhankkeen tavoitteena oli varmistaa muun vesiliikenteen mahdollisimman turvallinen kulku lossiväylän yli. Se toteutettiin ohjaamalla vesiliikenne käyttämään virallista kulkuväylää, jolle lisättiin vesiliikenteen kulkua ohjaavat valo-opasteet. Kokeiluhankkeen tarkoituksena oli arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä.
Vetovaijereilla toteutettu lossiliikenne energiatehokasta ja ympäristöystävällistä
Sähkökäyttöisillä vetovaijerilosseilla voidaan vähentää merkittävästi lossiliikenteestä aiheutuvia päästöjä verrattuna perinteisiin ohjausvaijerilla varustettuihin dieselkäyttöisiin losseihin. Käytännössä paikalliset liikenteen hiilipäästöt poistuvat kokonaan ja energian kokonaiskulutus vähenee huomattavasti, jopa yli 50 %. Vaijeri veto poistaa lossin potkurivirtojen aiheuttaman pohjasedimenttien liikehdinnän ja veden samentumisen ja sähkökäyttö vähentää lossiliikenteen melupäästöjä merkittävästi. Kokonaisuudessaan vaijerivedolla lossiliikenteen päästöt ympäristöön pienenevät merkittävästi.
Pilotoinnilla arvioitiin ratkaisun käyttömahdollisuuksia laajemmin lossireiteillä
Kokeellisesti on voitu osoittaa, että sähkökäyttöisen vetovaijerilossin operoinnin energia- ja kustannustehokkuus ovat erinomaisella tasolla. Seuraavan vuosikymmenen aikana vaihtoehtoiset liikkumisratkaisut yleistyvät joka tapauksessa ELY-keskuksen asettamien lauttaliikenteen ympäristövaatimusten kiristyessä.
Högsarin lossin yhteydessä toteutettiin merkintäpilotointi tulevaisuuden tarpeita varten. Hankkeen tarkoituksena oli arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä. Pilotointihankkeen oli tarkoitus kestää vuoden ja sen aikana oli tarkoitus tuoda esiin turvallisuuteen, tekniikkaan ja käytettävyyteen liittyvät havainnot sekä mahdolliset kehitystarpeet. ELY-keskus harkitsee vakavasti hallinto-oikeuden päätöksestä valittamista korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan päällystystyöt viikolla 284.7.2025 13:37:05 EEST | Tiedote
Viikolla 28 Varsinais-Suomen päällystyöt jatkuvat Salossa. Satakunnassa päällystystöitä tehdään Raumalla ja Karvialla. Erilaisia pienempiä päällysteen korjaustöitä ja päällystystöitä valmistelevia toimenpiteitä tehdään molemmissa maakunnissa.
Liedossa parannetaan risteysaluetta ja uusitaan suuri rumpu Liedon asemankulmalla maantiellä 2224.7.2025 11:30:12 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus aloittaa viikolla 28 risteysalueen parantamistyöt Liedossa asemankulmalla kohdassa, jossa Vanha Tampereentie (Mt 222), Tammentaantie (Mt 2224) ja Vintalantie (Mt 12283) risteävät. Lisäksi kohdalla uusitaan rumpu. Työt alkavat rummun uusimisella, rummun uusimisen ajaksi liikenne ohjataan kiertotielle 7.-12.7.2025 väliseksi ajaksi.
Okran ulkopuolella Oripään lentokenttä täyttyy lentoharrastajista4.7.2025 09:48:16 EEST | Tiedote
Okra maatalousnäyttely on auki Oripään lentokentällä 2.–5. heinäkuuta. Nyt kentällä on kymmeniä tuhansia messuvieraita, mutta muun ajan vuodesta siellä keskitytään lentämään, liitämään ja rakentamaan lennokkeja.
Lounais-Suomessa ajankohtaan nähden vähän sinilevää (Varsinais-Suomi, Satakunta)3.7.2025 11:23:39 EEST | Tiedote
Sinileviä esiintyy Lounais-Suomessa heinäkuun alussa tavanomaista vähemmän. Vähäisesti sinilevää on havaittu kuluvalla viikolla ainoastaan neljällä vakioseurantapaikalla. Sään on ennustettu jatkuvan ajoittain tuulisena ja sateisena, mikä hillitsee yhtenäisten sinilevälauttojen muodostumista.
Tilastot kertovat karua kieltä piittaamattomasta liikennekäyttäytymisestä3.7.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Liikenneturvallisuustilanteen kehittymistä seurataan useiden eri tilastojen pohjalta. Seurantamittariston tulokset osoittavat sekä positiivisia että huolestuttavia kehityssuuntia. Positiivista kehitystä on tapahtunut kuntien liikenneturvallisuustyössä ja tiettyjen onnettomuustyyppien vähenemisenä, mutta erityisenä huolenaiheena esille nousee piittaamaton liikennekäyttäytyminen onnettomuuksien taustalla. Useissa vakavissa onnettomuuksissa kuljettaja on ajanut huomattavaa ylinopeutta, ollut päihteiden vaikutuksen alainen ja/tai ei ole käyttänyt turvavyötä tai kypärää.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme