Högsarin lossin vaijerivetokokeilu keskeytetään ja vetovaijereiden turvallisuutta parantavan merkintäkokeilun liikennejärjestelyt puretaan
Vaijerivetoisen lossin merkintäkokeilun tavoitteena oli muun vesiliikenteen turvallisen kulun varmistaminen
Suomen Lauttaliikenne Oy on yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa testannut ja kehittänyt sähkökäyttöistä vaijerivetoista lossia Högsarin lauttapaikalla Nauvossa vuodesta 2018 lähtien. Vetovaijerit käyttäytyvät kuormitustilanteessa eri tavalla kuin perinteiset ohjausvaijerit. Vetovaijeri on lossin kulkusuunnassa lähellä vedenpintaa ja ajoittain reilusti vedenpinnan yläpuolella. Muun vesiliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi ELY-keskus käynnisti kesällä 2022 yhteistyössä Arctia Meritaito Oy:n, Suomen Lauttaliikenne Oy:n sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa vuoden mittaisen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilun Högsarin lossiväylällä. Kokeiluhankkeen tavoitteena oli varmistaa muun vesiliikenteen mahdollisimman turvallinen kulku lossiväylän yli. Se toteutettiin ohjaamalla vesiliikenne käyttämään virallista kulkuväylää, jolle lisättiin vesiliikenteen kulkua ohjaavat valo-opasteet. Kokeiluhankkeen tarkoituksena oli arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä.
Vetovaijereilla toteutettu lossiliikenne energiatehokasta ja ympäristöystävällistä
Sähkökäyttöisillä vetovaijerilosseilla voidaan vähentää merkittävästi lossiliikenteestä aiheutuvia päästöjä verrattuna perinteisiin ohjausvaijerilla varustettuihin dieselkäyttöisiin losseihin. Käytännössä paikalliset liikenteen hiilipäästöt poistuvat kokonaan ja energian kokonaiskulutus vähenee huomattavasti, jopa yli 50 %. Vaijeri veto poistaa lossin potkurivirtojen aiheuttaman pohjasedimenttien liikehdinnän ja veden samentumisen ja sähkökäyttö vähentää lossiliikenteen melupäästöjä merkittävästi. Kokonaisuudessaan vaijerivedolla lossiliikenteen päästöt ympäristöön pienenevät merkittävästi.
Pilotoinnilla arvioitiin ratkaisun käyttömahdollisuuksia laajemmin lossireiteillä
Kokeellisesti on voitu osoittaa, että sähkökäyttöisen vetovaijerilossin operoinnin energia- ja kustannustehokkuus ovat erinomaisella tasolla. Seuraavan vuosikymmenen aikana vaihtoehtoiset liikkumisratkaisut yleistyvät joka tapauksessa ELY-keskuksen asettamien lauttaliikenteen ympäristövaatimusten kiristyessä.
Högsarin lossin yhteydessä toteutettiin merkintäpilotointi tulevaisuuden tarpeita varten. Hankkeen tarkoituksena oli arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä. Pilotointihankkeen oli tarkoitus kestää vuoden ja sen aikana oli tarkoitus tuoda esiin turvallisuuteen, tekniikkaan ja käytettävyyteen liittyvät havainnot sekä mahdolliset kehitystarpeet. ELY-keskus harkitsee vakavasti hallinto-oikeuden päätöksestä valittamista korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta

Itsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Ett diskussionstillfälle om konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö för åren 2027–2042 ordnas den 29 september16.9.2025 11:20:05 EEST | Pressmeddelande
Pargas stad och NTM-centralen ordnar ett diskussionstillfälle om målen för konkurrensutsättningen av förbindelsefartygsrutten till och från Utö. NTM-centralen inleder upphandlingen för trafiken på Utö-rutten för 2027–2042 under hösten. Diskussionstillfället riktar sig till dem som utnyttjar rutten och fattar beslut om den. Under evenemanget är det möjligt att framföra synpunkter utgående från användarnas behov.
Utön yhteysalusreitin kilpailutuksesta vuosille 2027-2042 järjestetään keskustelutilaisuus 29.9.16.9.2025 11:20:05 EEST | Tiedote
Paraisten kaupunki ja ELY-keskus järjestävät keskustelutilaisuuden Utön yhteysalusreitin kilpailutuksen tavoitteista. ELY-keskus käynnistää syksyn aikana hankinnan Utön reitin liikennöinnille vuosille 2027-2042. Tilaisuus on suunnattu reitin käyttäjille ja päättäjille. Tilaisuudessa on mahdollisuus tuoda esiin näkemyksiä käyttäjien tarpeista.
Ett nytt incitament för jordbrukarna att sänka fosfornivån på åkrarna15.9.2025 07:30:00 EEST | Pressmeddelande
I Skärgårdshavets område pilottestas 2026–2028 en ny resultatbaserad stödform där jordbrukarna får ersättning utifrån konkreta miljöresultat. Utkastet till förordningen har nu sänts på remiss.
Viljelijöille on tulossa uusi kannustin pellon fosforitason alentamiseen15.9.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Saaristomeren alueella pilotoidaan vuosina 2026–2028 uutta tulosperusteista tukimuotoa, jossa viljelijöille maksetaan korvaus konkreettisten ympäristötulosten perusteella. Asetusluonnos on nyt lausuntokierroksella.
Varsinais-Suomen päällystystyöt viikolla 3812.9.2025 12:52:11 EEST | Tiedote
Syksyn edetessä alkavat monet tämän kesän päällystyskohteet olemaan jo valmiina. Muutamia kohteita on kuitenkin vielä tulossa päällystykseen tämän syksyn aikana sekä Varsinais-Suomessa että Satakunnassa. Ensi viikolla (vk 38) päällystystöitä tehdään Loimaalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme