Högsarin lossin vaijerivetokokeilu keskeytetään ja vetovaijereiden turvallisuutta parantavan merkintäkokeilun liikennejärjestelyt puretaan
Vaijerivetoisen lossin merkintäkokeilun tavoitteena oli muun vesiliikenteen turvallisen kulun varmistaminen
Suomen Lauttaliikenne Oy on yhteistyössä Varsinais-Suomen ELY-keskuksen kanssa testannut ja kehittänyt sähkökäyttöistä vaijerivetoista lossia Högsarin lauttapaikalla Nauvossa vuodesta 2018 lähtien. Vetovaijerit käyttäytyvät kuormitustilanteessa eri tavalla kuin perinteiset ohjausvaijerit. Vetovaijeri on lossin kulkusuunnassa lähellä vedenpintaa ja ajoittain reilusti vedenpinnan yläpuolella. Muun vesiliikenteen turvallisuuden varmistamiseksi ELY-keskus käynnisti kesällä 2022 yhteistyössä Arctia Meritaito Oy:n, Suomen Lauttaliikenne Oy:n sekä Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin kanssa vuoden mittaisen vesiliikennevalo- ja merkintäkokeilun Högsarin lossiväylällä. Kokeiluhankkeen tavoitteena oli varmistaa muun vesiliikenteen mahdollisimman turvallinen kulku lossiväylän yli. Se toteutettiin ohjaamalla vesiliikenne käyttämään virallista kulkuväylää, jolle lisättiin vesiliikenteen kulkua ohjaavat valo-opasteet. Kokeiluhankkeen tarkoituksena oli arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä.
Vetovaijereilla toteutettu lossiliikenne energiatehokasta ja ympäristöystävällistä
Sähkökäyttöisillä vetovaijerilosseilla voidaan vähentää merkittävästi lossiliikenteestä aiheutuvia päästöjä verrattuna perinteisiin ohjausvaijerilla varustettuihin dieselkäyttöisiin losseihin. Käytännössä paikalliset liikenteen hiilipäästöt poistuvat kokonaan ja energian kokonaiskulutus vähenee huomattavasti, jopa yli 50 %. Vaijeri veto poistaa lossin potkurivirtojen aiheuttaman pohjasedimenttien liikehdinnän ja veden samentumisen ja sähkökäyttö vähentää lossiliikenteen melupäästöjä merkittävästi. Kokonaisuudessaan vaijerivedolla lossiliikenteen päästöt ympäristöön pienenevät merkittävästi.
Pilotoinnilla arvioitiin ratkaisun käyttömahdollisuuksia laajemmin lossireiteillä
Kokeellisesti on voitu osoittaa, että sähkökäyttöisen vetovaijerilossin operoinnin energia- ja kustannustehokkuus ovat erinomaisella tasolla. Seuraavan vuosikymmenen aikana vaihtoehtoiset liikkumisratkaisut yleistyvät joka tapauksessa ELY-keskuksen asettamien lauttaliikenteen ympäristövaatimusten kiristyessä.
Högsarin lossin yhteydessä toteutettiin merkintäpilotointi tulevaisuuden tarpeita varten. Hankkeen tarkoituksena oli arvioida mahdollisuudet käyttää ratkaisua laajemmin lossireiteillä. Pilotointihankkeen oli tarkoitus kestää vuoden ja sen aikana oli tarkoitus tuoda esiin turvallisuuteen, tekniikkaan ja käytettävyyteen liittyvät havainnot sekä mahdolliset kehitystarpeet. ELY-keskus harkitsee vakavasti hallinto-oikeuden päätöksestä valittamista korkeimpaan hallinto-oikeuteen.
Lisätietoa: Varsinais-Suomen ELY-keskus, yhteydenotot Liikenteen asiakaspalvelun kautta, p. 0295 020 600
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen ELY-keskusItsenäisyydenaukio 2
20800 Turku
0295 022 500 (vaihde)http://www.ely-keskus.fi/varsinais-suomi
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Varsinais-Suomen ja Satakunnan maanteillä siirrytään talvinopeusrajoituksiin 29.10.27.10.2025 08:05:00 EET | Tiedote
Talvi tekee tuloaan, ja sen myötä maanteillä siirrytään talvinopeusrajoituksiin keskiviikkona 29. lokakuuta. Vaikka Lounais-Suomessa ei useinkaan ole lokakuun lopussa vielä talvikelejä, pimeä aika tulee säännöllisesti kalenteriaikataulun mukaan. Alennetuilla nopeusrajoituksilla pienennetään pimeyden, hirvieläinten, märkien tienpintojen ja talviajan liukkauden aiheuttamaa kohonnutta onnettomuusriskiä. Myös mahdollisten onnettomuuksien seuraukset ovat alemmilla nopeuksilla lievemmät.
Liten trendenlig minskning av arbetslösheten i Egentliga Finland i september21.10.2025 08:00:00 EEST | Pressmeddelande
Arbetslösheten i Egentliga Finland minskade något under september, men jämfört med motsvarande tidpunkt för ett år sedan har antalet arbetslösa ökat med 13 procent. Det mest oroande i utvecklingen är den kraftiga ökningen av långtidsarbetslösheten, som särskilt drabbar de yngre åldersgrupperna. Antalet lediga arbetsplatser är också lägre än för ett år sedan, men det finns starka signaler om en vändning mot en mer positiv ekonomisk utveckling, vilket sannolikt snart kommer att synas även i antalet arbetsplatser.
Varsinais-Suomen työttömyys trendinomaisessa pienessä laskussa syyskuussa21.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen työttömyys laski syyskuun aikana hieman mutta vuodentakaiseen vastaavaan ajankohtaan verrattuna on työttömien määrä noussut 13 prosentilla. Huolestuttavinta kehityksessä on ollut pitkäaikaistyöttömyyden voimakas nousu, joka kohdistuu erityisesti nuoriin ikäluokkiin. Avoimien työpaikkojen määrä on myös pienempi kuin vuosi sitten, mutta talouden käänteestä positiivisempaan on nähty vahvoja signaaleja, joka alkanee näkyä kohta myös työpaikkamäärissä.
Säkylässä Polsun nykyisen sillan painorajoitusta on kiristetty tukirakenteiden painumien vuoksi20.10.2025 13:17:40 EEST | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus on laskenut Säkylässä maantiellä 12689 (Kirkkosaarentie) Polsun nykyisen sillan painorajoitusta, sillä uuden rakenteilla olevan sillan työsillan rakentamisen aikana on havaittu nykyisen sillan tukien painumaa. Nykyiselle sillalle on asetettu 4 tonnin painorajoitus ajoneuvoyhdistelmän suurimmalle sallitulle massalle. Rajoitus mahdollistaa vain kevyempien autojen kuten henkilö- ja pakettiautojen kulun sillalla. Painorajoituksella pyritään turvaamaan sillan turvallinen käyttö siihen saakka, kunnes uusi silta saadaan liikenteelle. Sillan painumia tarkkaillaan päivittäin koko paalutustyön ajan.
Satakunnan päällystystyöt viikolla 4317.10.2025 14:45:38 EEST | Tiedote
Viikolla 43 Satakunnassa päällystetään vielä Säkylässä ja Porissa. Näiden jälkeen päällystyskausi Lounais-Suomessa tulee päätökseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme